|
Nye vinduer, mer støy. Hvordan forbedre?
|
Nye vinduer, mer støy. Hvordan forbedre?
18/03/2014 19:02
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei,
Jeg installerte nye trelags vinduer i leiligheten i høst, og opplever en generell økning av støy utenfra etter dette. Det var en tight fit til tross for at jeg bestilte vinduene etter borettslagets dimensjoner, og jeg isolerte med Glava dyttestrie og byggskum så godt det lot seg gjøre. Er det noen som har erfaring med om hvorvidt det er dette som gjør at det støyer mer, eller kan det være at de nye vinduene er dårligere støyisolert enn de hønngamle vinduene som stod i før? Og har noen tips til ting jeg kan gjøre for å forbedre situasjonen?
/K
|
|
|
Re: Nye vinduer, mer støy. Hvordan forbedre?
[Re: Roffan]
18/03/2014 19:23
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Merkelig. Jeg byttet akkurat ut eeeeldgamle doble vinduer med nye tre-lags vinduer med 0.7 glass i hele 2. etg, og det ble dørgende stille. Lektet ut, etterisolerte, og gipset alt av vegger innvendig samtidig. Det er jo mulig det er effekten av dette jeg (ikke) hører.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
18/03/2014 20:58
|
GTL
Medlem
|
Medlem
Hvilken vindues leverandør brukte du? Det er kvalitetsforskjeller.. Du monterte selv? Høres veldig rart ut, skal være en markant forbedring i forhold til støy ved montering av dagens vinduer. Hvordan ble vindtetting / tetting utvendig ivaretatt?
Dersom " dytterommet " rundt vinduene ble veldig lite, og fuging/ tetting ikke er gjort rett, kan noe av årsaken ligge her.
Forslag : Ekspanderende bunnfyllings list legges inn i dytterommet, ute/ inne, fuges tett med bygningsfug. Dette vil normalt hjelpe.
Sender du meg epost, kan jeg sende deg Sintefs veiledning for montering.
Lykke til:-) Hilsen Snekkeren.
|
|
|
18/03/2014 21:19
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for tilbakemeldinger så langt! Dette forumet er genialt. Vinduene er fra Troll Trevarefabrikk, og skal være av god kvalitet. Dyttinga var som sagt vanskelig pga. plassmangel, men ble utført etter beste evne. Utvendig fuget jeg med bygningsfug. Jeg skal "åpne opp" på nytt, og følge tipsene deres 
|
|
|
18/03/2014 21:38
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Hva slags vindu satt der fra før? Gamle vindu med stor avsgand mellom glassene kan være riktig så bra. Er det ca sammekonstruksjon burdedet i hvertfall ikke bli verre så sant ikke monteringa er gjort uheldig slik som påpekt. Byggeskum er ikke gunstig mtp akustikk da det kobler indre og ytre deler av fasaden akustisk sett. Det samme kan skje om man dytter for hardt.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
18/03/2014 21:56
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, de gamle vinduene hadde bortimot ti centimeter mellom glassene. Jeg skal som sagt plukke det opp igjen, og gjøre jobben på nytt. Det er interessant det du sier om byggeskum, det visste jeg ikke. Kan jeg skjære dette bort igjen?
|
|
|
19/03/2014 07:25
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Hva støyer teoretisk minst? - Trelagsglass fuget med elastisk bygningsfug. -Trelagsglass fuget med ekspanderende byggskum. -Trelagsglass punktfestet og glavaisolert rundt. Jeg tipper og elastisk bygningsfug. Skummet trelagsglassene i garasjeleilighet, punktfestet og glavatettet huset når jeg gjorde det. Ser det er bedre materialer nå ja. Bygningsfug er litt mer hightech enn byggskum. Bygningsfug er et materiale jeg ikke har benyttet før. Det virker genialt til vindusfestemiddel, blir tett, gjør rom for bedre isolasjon, ekspanderer ikke og klemmer ikke karmen skjev under fekspanderingen. http://www.produktfakta.no/sika-norge-as-visste-du-at-43435/nyhet.html
|
|
|
[Re: ]
20/03/2014 08:10
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Hva slags vindu satt der fra før? Gamle vindu med stor avsgand mellom glassene kan være riktig så bra. Bra og bra. Lydmessig ja. Og også bra med tanke på overføringsvarme. Men det blir jo så mye konveksjon/luftstrømmer at det opphever overføringsvarmefordelen. Ja, selvfølgelig lydmessig, var jo det saken handlet om.
|
|
|
|
|
|