Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave
|
Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave
18/03/2014 18:08
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mitt første ritt med gruppe/felt-kjøring blir i år Enebakk Rundt, og jeg vil gjerne vite så mye som mulig om kutyme og oppførsel i felt. Har veldig lite erfaring med dette fra tidligere, sett bort ifra å ligge på bakhjulet/ved siden av en kompis med mye sykkelerfaring på noen langturer. Satser på slutt-tid rundt 2:20-30 ("hvilken watt må jeg holde??+!!1")  Alle innspill mottas med stor takk!
|
|
|
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave
[Re: pharynx]
18/03/2014 18:32
|
Normann
Entusiast
|
Entusiast
Normal folkeskikk kommer du langt med. Vær nøye med å gi tegn slik at de andre vet når du skifter "spor" osv.. Tenk også på hvor du finner det for godt å ta opp mat.. Til slutt.... Ikke spytt eller snyt deg når du ligger fremst.... Ikke kult for de bak!
|
|
|
18/03/2014 18:54
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Normann har rett: Kommunisere tydelig, oppføre deg pent, ikke noen skumle eller uforutsigbare bevegelser (feks rote med mat og drikke) - da kommer du langt. Vil også legge til at det hjelper på å skape litt god stemning i feltet! Og klarer du å kverne rundt 3,5-4,0 watt/kg så kommer du i mål på under 2:30, under normale omstendigheter. 
|
|
|
18/03/2014 18:56
|
Bonham
Fersking
|
Fersking
Skal du sykle alene, eller er du med på et lag?
|
|
|
18/03/2014 19:52
|
VegardAarvåg
Avhengig
|
Avhengig
Spise gjør du helst når du sitter bakerst i feltet / på halen av rulla, det samme gjelder for snyting  Ellers gir jeg en stemme til folkeskikken jeg og, da får alle berørte en fin tur!
|
|
|
[Re: Bonham]
18/03/2014 19:57
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Skal du sykle alene, eller er du med på et lag? "alene", men jeg henger meg nok på ei gruppe. greit nok at jeg er triatlet men jeg er ikke SÅ glad i å sykle for meg selv  noen flere sykkeltekniske tips? som typ aldri bremse osv.
|
|
|
18/03/2014 20:01
|
MortenRE
Ringrev
|
Ringrev
Det som slo meg første gangen jeg kjørte i felt var at jeg ikke så en dritt av veien foran meg. Når en sykler alene ser du alt av hull, kanter og småstein - i felt får du alt rett i fanget. Klart - de store høla kjører en rundt og varsler videre bakover da.
|
|
|
18/03/2014 20:14
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Skal du sykle alene, eller er du med på et lag? "alene", men jeg henger meg nok på ei gruppe. greit nok at jeg er triatlet men jeg er ikke SÅ glad i å sykle for meg selv  noen flere sykkeltekniske tips? som typ aldri bremse osv.
Redigert av Spiffhopeless; 18/03/2014 20:15.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
18/03/2014 20:54
|
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du får hammern burde du legge deg bakerst. Det er fort gjort å sjangle litt mer når kroppen er sliten 
|
|
|
18/03/2014 20:56
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
hva hvis jeg er gørrsliten og må kjempe for å holde meg i gruppa, er det da fortsatt antatt at jeg skal opp og dra?
|
|
|
18/03/2014 21:09
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Nei. Man får nok ikke tvunget noen til noe! Er noen helt på felgen er det ikke mye å gjøre med det. Om du har vært med og bidratt frem til hammeren faller vil ingen reagere på at du ligger bak og "cruiser". Gled deg til ritt, det er gøy! Tommelfingerreglene er nevnt her, det viktigste er ingen brå manøvre, følg godt med fremover og bruk hodet og oppfør deg som folk.
Lykke til!
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
18/03/2014 21:10
|
ravi
Entusiast
|
Entusiast
Jeg foreslår at du melder deg inn i Rye eller Frøy og blir med de. Da får du opplæring i rullekjøring, samtidig som du får ei gruppe å kjøre sammen med. Når du ikke orker å dra mer så kan du bli med gruppa inn med god samvittighet :-)
|
|
|
18/03/2014 21:13
|
Bonham
Fersking
|
Fersking
Alene eller ei, lykke til!
|
|
|
[Re: Bonham]
18/03/2014 21:29
|
DaX
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Redigert av DaX; 18/03/2014 21:31.
|
|
|
18/03/2014 21:29
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Enebakk er litt Texas, siden det er tidlig på året, mange deltakere og et kort ritt. Men det er veldig gøy :-) Gleder meg allerede.
Mitt råd vil være å snakke med folk rundt deg. Spør om du skal bidra i rulla hvis du føler deg frisk. Si at du er kjørt og legg deg på halen hvis du ikke klarer mer. Gi tydelig tegn når du bytter spor. Ungå for all del brå bevegelser: hard bremsing, raske fartsøkninger og plutselige sporskifter. Gi tegn dersom det er hindringer i veien: Pek på den siden hindringen kommer.
De fleste gruppene som ikke er lagpuljer ender opp med å kjøre en eller annen form for rulle. Typisk belgisk. Så det kan være greit å lese litt om hvordan man gjør det. Og kanskje øve litt med noen kompiser. I korte trekk handler det om å ikke skape luker og om å holde jevn fart. Blir det luker kjører du dem saaaaakte inn. Ikke øke farten når du kommer først i rulla.
Siden enebakk starter i puljer, konkurrerer du ikke direkte med de du starter med. Det er i praksis pulja mot alle andre, så det er like greit å samarbeide :-) Så du kan du spare rykkene og taktikken til du er klar til en fellesstart...
Lykke til! Det blir gøy!
-Tobias
Redigert av tobiast; 18/03/2014 21:31.
|
|
|
18/03/2014 21:50
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
supert folkens, takk for alle tips, gleder meg! 
|
|
|
18/03/2014 22:02
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er bare å glede seg til Enebakk rundt. Kjørte selv rittet for første gang i fjor. Selv startet jeg i 3 timers puljen, men klokka inn på 2:30. Ble endel kjøring i 2-3 manns-grupper og støting opp til tidligere startende. Den største feilen du kan gjøre på Enebakk rundt er å melde deg på i en pulje med lavere ambisjoner enn deg selv. Husk på at å ligge i felt ift å ligge alene på veien betyr ca 30% høyere "effekt" ift arbeidet du legger ned, og hvis du trener 2-3 rolige økter på inntil 2 timer i uke, pluss noen intervall/bakkedrag, vil du trolig ikke ha noe problem å holde ca 40 km/t i snitt Enebakk rundt. Dette tilsier vel en tid rundt 2:05 eller noe sånt.
|
|
|
18/03/2014 22:40
|
vegisveg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En ting ser ikke ut til å være nevnt: Bortsett fra å ikke bidra i rulla hvis du kan, er det få ting som provoserer så mye som folk som setter seg selv og andre i fare med hasardiøse forbikjøringer etc (mest aktuelt i fellesstarter da). Så hold deg for guds skyld til trafikkreglene :-)
|
|
|
19/03/2014 06:33
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Meld deg inn i en klubb, og få litt erfaring med å sykle sammen med andre før du kjører ritt.
|
|
|
19/03/2014 07:54
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
hva hvis jeg er gørrsliten og må kjempe for å holde meg i gruppa, er det da fortsatt antatt at jeg skal opp og dra? Det er helt greit å henge på halen når en er sliten. Noen ganger(/ofte) er det større eller mindre lag som "drar" feltet - og ofte(/nesten alltid) ønsker disse å kjøre selv, uten innblanding fra andre ryttere. Føler du deg pigg, og har lyst til å bidra - og du ser at det ligger jevnt over 5-15 personer med like trøyer og tauer feltet - bør du finne en av disse som ser ut som en kaptein (du ser det på den flotte holdningen, overdrevent god form i forhold til de andre rytterne, og har gjerne et overvåkent blikk og roper ut oppmuntringer/irettesettelse/kommandoer til de andre på laget). Når anledningen byr seg, kjører du opp på siden av kapteinen, skryter uhemmet av hvor gode bein du har i dag og samtidig tilbyr deg å hjelpe til i rulla. Han/hun sier da; "ja", "nei", eller "ikke nå, men kanskje senere" (som i praksis betyr "nei") - og du respekterer den avgjørelsen. Har du ligget og kost deg i "medvinden" bak i gruppa, spist kvikklunsj og drukket kakao, ansees det som svært dårlig stil å sprinte opp forbi andre ryttere i innspurten. Holder du heller posisjonen din, og takker medryttere (og gjerne spesielt de som har gjort mesteparten av jobben) for turen, gjerne ispedd litt ros av typen "sterk kjøring", "god disiplin i rulla" etc., tjener du ekstra landeveispoeng.
|
|
|
19/03/2014 08:03
|
ohaga
Avhengig
|
Avhengig
Enig med thamg! 
|
|
|
[Re: thamg]
19/03/2014 08:20
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
hva hvis jeg er gørrsliten og må kjempe for å holde meg i gruppa, er det da fortsatt antatt at jeg skal opp og dra? Når anledningen byr seg, kjører du opp på siden av kapteinen, skryter uhemmet av hvor gode bein du har i dag og samtidig tilbyr deg å hjelpe til i rulla. Han/hun sier da; "ja", "nei", eller "ikke nå, men kanskje senere" (som i praksis betyr "nei") - og du respekterer den avgjørelsen. Har du ligget og kost deg i "medvinden" bak i gruppa, spist kvikklunsj og drukket kakao, ansees det som svært dårlig stil å sprinte opp forbi andre ryttere i innspurten. Holder du heller posisjonen din, og takker medryttere (og gjerne spesielt de som har gjort mesteparten av jobben) for turen, gjerne ispedd litt ros av typen "sterk kjøring", "god disiplin i rulla" etc., tjener du ekstra landeveispoeng. det må vel være gi litt ekstra på slutten hvis man har blitt avvist etter å ha bedt pent om å få være med å bidra?
|
|
|
[Re: vegisveg]
19/03/2014 08:31
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
En ting ser ikke ut til å være nevnt: Bortsett fra å ikke bidra i rulla hvis du kan, er det få ting som provoserer så mye som folk som setter seg selv og andre i fare med hasardiøse forbikjøringer etc (mest aktuelt i fellesstarter da). Så hold deg for guds skyld til trafikkreglene :-) Det er alltid litt skummelt med de som har kjøpt landeveissykkel på høstsalg, og sittet på rulla med TdF på skjermen foran seg. Det er dessverre mange rare "bruddforsøk" og "kamp om posisjoner" i grupper med sluttider godt over 2 timer. Men jeg gleder meg som en unge til sesongstart likevel 
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
19/03/2014 08:32
|
Bellatrix
Medlem
|
Medlem
Husker jeg også var litt smånervøs mtp dette før mitt første landeveisritt, men som sagt ovenfor her, man kommer langt med normal folkeskikk! Tenk smooth kjøring hele tiden, gi tegn, så går det fint.
Du vil også mest sannsynlig kjøre fortere enn det du har satt som mål, forskjellen på å kjøre i et felt og alene er enorm. Det samme er forskjellen på å ligge midt i et stort felt kontra bak én annen rytter. Nå har ikke jeg wattmåler, men tror ikke jeg bruker mer krefter i 40 i et felt som jeg gjør i 30 alene.
|
|
|
[Re: peterpan]
19/03/2014 08:34
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
hva hvis jeg er gørrsliten og må kjempe for å holde meg i gruppa, er det da fortsatt antatt at jeg skal opp og dra? Når anledningen byr seg, kjører du opp på siden av kapteinen, skryter uhemmet av hvor gode bein du har i dag og samtidig tilbyr deg å hjelpe til i rulla. Han/hun sier da; "ja", "nei", eller "ikke nå, men kanskje senere" (som i praksis betyr "nei") - og du respekterer den avgjørelsen. Har du ligget og kost deg i "medvinden" bak i gruppa, spist kvikklunsj og drukket kakao, ansees det som svært dårlig stil å sprinte opp forbi andre ryttere i innspurten. Holder du heller posisjonen din, og takker medryttere (og gjerne spesielt de som har gjort mesteparten av jobben) for turen, gjerne ispedd litt ros av typen "sterk kjøring", "god disiplin i rulla" etc., tjener du ekstra landeveispoeng. det må vel være gi litt ekstra på slutten hvis man har blitt avvist etter å ha bedt pent om å få være med å bidra? Ja. Hvor hårsåre kan en gruppe voksne menn og damer være etter å ha sjefet tempoet i et par timer?
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
19/03/2014 08:45
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
det må vel være gi litt ekstra på slutten hvis man har blitt avvist etter å ha bedt pent om å få være med å bidra? Jeg mener "nei". Dersom du klarer og har lyst til å sykle fortere enn toget - så må du sykle FRA toget, (eller henge deg på et annet tog som passerer). Gjør du(/klarer du) ikke dette underveis, mener jeg du kan avstå fra å gjøre dette når du nærmer deg mål. Du står jo selvsagt helt fritt til å gjøre som du vil, men forvent å bli møtt med hoderisting, himling med øynene og kanskje til og med verbal tilbakemelding. Hva du oppnår er i praksis å spurte inn til en "suveren" plass nr 645, istedet for å rulle verdig inn til plass nr 661.
|
|
|
19/03/2014 08:50
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
pharynx: Hold linja. Finn ut hvem (klubb/lag/like trøyer) som drar puljen og om de kjører kjede + sekk. Ikke bland deg inn der, men sitt bak dem. Vær årvåken. Ikke reis deg opp uten press på pedalene, det lager velt. Vær alltid klar for at rytteren foran deg reiser seg uten press på pedalene og bakhjulet hans plutselig er en meter nærmere forhjulet ditt. Gjør han det en gang og du ikke går ned kan du kjefte og bytte plass med tullingen. Ikke spør om å få bidra i rulla om du aldri har bidratt i en rulle før. Observer og lær. Har du gode bein på slutten sitt rett bak laget som drar opp bakken. Smil og si takk for turen og hjelpen.
|
|
|
[Re: thamg]
19/03/2014 08:53
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
det må vel være gi litt ekstra på slutten hvis man har blitt avvist etter å ha bedt pent om å få være med å bidra? Jeg mener "nei". Dersom du klarer og har lyst til å sykle fortere enn toget - så må du sykle FRA toget, (eller henge deg på et annet tog som passerer). Gjør du(/klarer du) ikke dette underveis, mener jeg du kan avstå fra å gjøre dette når du nærmer deg mål. Du står jo selvsagt helt fritt til å gjøre som du vil, men forvent å bli møtt med hoderisting, himling med øynene og kanskje til og med verbal tilbakemelding. Hva du oppnår er i praksis å spurte inn til en "suveren" plass nr 645, istedet for å rulle verdig inn til plass nr 661. tenkte ikke egentlig på spurting på målstreken, der er jeg enig selv om jeg skjønner at folk har lyst å ta seg helt ut. men hva hvis det er en bratt eller lang bakke noen kilometer fra mål og du fortsatt har gode bein fordi du ikke har fått lov til å bidra. er begrenset hvor gøy det er å bare ligge i sekken en hel dag.
Redigert av peterpan; 19/03/2014 09:05.
|
|
|
19/03/2014 09:06
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Du har vel fått vite mye av det du trenger, men om du søker på "Kjedekjøring" på Youtube, så får du opp en god introduksjonsvideo (i 3 deler)
|
|
|
19/03/2014 09:12
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis det er noen kilometer til mål og du har gode bein fordi du ikke har fått lov til å bidra, synes jeg det er innafor å stikke i fra. Kommer det et flatt parti før mål blir man antakelig kjørt inn uansett, og feltet smiler og vinker i det de drar forbi...  Husker mitt første landeveisritt som mye mindre skummelt enn det jeg hadde sett for meg (gruet meg noe innmari før start). Husker det også var usannsynlig mye mer kjefting og gnål enn det jeg hadde sett for meg.
|
|
|
|
|