Espen W: Er ikke dimensjonen på styrerøret på gaffelen 1.1-8"? Jeg har noen spacere i den dimensjonen, men de har faktisk ca. 1 mm mer i omkrets enn de som stod på originalt. Og det syntes jeg var veldig rart, og litt skummelt.
Hvis styrerøret hadde vært off så hadde styrelageret slarket, klemmene på stem'en bånnet og de originale speiserne ikke funka på andre gafler. Mao er det nok en større sjanse for at de speiserne som du har liggende ikke har helt korrekt indre diameter
Espen W: Er ikke dimensjonen på styrerøret på gaffelen 1.1-8"? Jeg har noen spacere i den dimensjonen, men de har faktisk ca. 1 mm mer i omkrets enn de som stod på originalt. Og det syntes jeg var veldig rart, og litt skummelt.
Hvis styrerøret hadde vært off så hadde styrelageret slarket, klemmene på stem'en bånnet og de originale speiserne ikke funka på andre gafler. Mao er det nok en større sjanse for at de speiserne som du har liggende ikke har helt korrekt indre diameter
Mener du at de billigste spacerne som er å oppdrive fra CRC ikke er ordentlig laga!? Nå har jeg aldri hørt på maken!
En mekanisk verkstad hjälpte mig billigt att anpassa en Fork Up från att vara för 15 mm axel till att passa en Big Bob. Praktiskt att kunna frakta cykeln på Thuletakräcket. Bifogar en bild på resultatet.
Knallforhold i Nordmarka idag, med bærende skare. Helt konge. 7 timers tur og 6000 kcal brent ifølge Polar RC3 GPS. Gromme snutter med skaresykling kommer plutselig.
Sutrekopper er heldigvis mangelvare, og thumbs up er regelen fra folket med ski under beina, men idag traff jeg på to moroner av typen sutre. Først en wannabe (sannsynligvis noe for feit for elite) ''eliteløper'' som tydeligvis var grinete fordi Birken var avlyst, og fordi kompisen hadde gått fra'n i bakkene opp fra Sandungen, så han gjorde tabben å slenge med leppa. Jeg flippa sykkern, rulla etter, og så var det på tide å teste argumentasjonsrekken: Først etablere full enighet om at fatbike sporene (dine) ikke skader løypa overhodet. Opponenten begynner da å argumentere om at siden det heter SKIøype er det kun for ski. Perfekt, rett i fella. Takk. Da er det bare å dra fram rulleskiargumentet: Spørsmål: Går du på rulleski Opponent: Å ja, såklart, masse. Spørsmål: har du noensinne gått på rulleski på en SYKKELsti Opponent: mumle... Etter samme spørsmål tre ganger uten et fornuftig svar begynner opponenten å flakke med blikket og sier at han ikke vil snakke mer. The defence rests og opponenten smyger seg slukøret vekk, forhåpentligvis litt mindre slarvete med kjeften neste gang, men slike kretinere trenger sikkert å brenne seg noen ganger, for fikk ikke inntrykk av MENSA standard på gestalten.
Sykkelsti argumentet er så effektivt fordi det fullstendig reverserer argumentasjonen, og vedkommende skjønner (forhåpentligvis) hvor ubrukelig sitt eget argument er. NB: etablering av konsensus med vedkommende om manglende ødeleggelse av underlaget fra fatbike dekk på forhånd er selvsagt avgjørende. Jeg er kronisk allergisk mot BS av alle former og fasonger, og det å slenge ut verbale trusler mot medborgere i marka, helt uten saklig grunnlag hører ikke hjemme noe sted. Mao, er det noen som slenger BS, stopp opp, argumenter høflig og saklig. De fleste folk er fornuftige og tar hintet, så vi kan redusere mengden av slik BS i marka. Hvis man bare lar det prelle av så vil nekene fortsette, silence is acceptance, så det er no-no. Heldigvis er dette svært sjeldent, men idag møtte jeg som sagt på to skruer. Read on:
Så var det en pussig, skjeggete skrue som kom skliende fullstending ukontrollert ned en bratt, isete skråning og rett inn på løypa mens han mumlet: ''finn skia'' Meg: ''whatta fø..' er dette for noe rart''. Trodde det var en av ''feil årstid'' humoristene som man møter fra tid til annen, men nei, fyren var seriøs, og mente at sykkel var livsfarlig. Ikke livsfarlig for syklisten, tydeligvis, men argumentet var om man stopper med sykkelen rundt en sving, så er det farlig for de som kommer rundt svingen. Må si jeg stusset litt, så spurte om det ikke gjaldt like mye om man stopper med ski under beina. Da var svaret at han ikke var skogen for å krangle, og ville ikke snakke mer. Hott tips: hvis man ikke vil krangle, ikke start en krangel.
NB: det var god glid, så på vei nedover måtte jeg minne ham på (fra GPS'en) at han oversteg høyeste tillatte hastighet i marka (30km/t) og satte sin egen og andres helse i fare.
Merkelige greier. Må være fullmåne eller noe slikt.
Bra argumentasjon Espen. Skal legge det på minne. Jeg tror de fleste som griner i skiløypene pga fatbike. Griner like mye når de ser sykler langs veien. Møtte en tulling i bil i fjor. Som tuta og stoppet meg og mente jeg syklet feil over krysset. Han kom bak meg. Problemet hans var at han ikke kunne kjøre forbi i krysset. Ordentlig villbass som var på vei ut av bilen. Måtte argumenterer om det er verdt det. Når han selv har feil. Satte meg på sykkelen og sa god kveld. Blitt for gammel for sånn tull.
Hehe, bra at du sier i fra Espen. Folk som bare skal være grinete fortjener tilsnakk, og det er godt at noen deler det ut. Det leger sårene i sykkelsjelen min etter at jeg møtte sutrekopper på fatbike den ene gangen.
Og så er det også en slags ironi i det at du jobber for Gresvig som godt kan ha solgt skia (eller rulleskia) som disse menneskene suser rundt på.
Da har jeg fått testa dempergaffel på Beargreasen. Det er helt rått og tror jeg kan like å sykle den minst like godt som fulldemperen i hvert fall på bløtt føre, noe det er mye av. Siden jeg klatrer mest og kjører som en bestefar utfor, så er det helt rått for min del.
Måtte modde litt på navet siden denne Eyre/Ezer gaffelen har tilpasning for 135mm nav x 15 mm aksling. Beargreasen har 142 mm bredt nav. Kappa av rett og slett 3,5 mm på hver ende kopp så passa den. Ikke rare jobben om du er litt nøye og bruker fil og tilslutt plansliper med sandpapir på en rett flate blir det helt ok.
En annen ting å glede seg over er hvor rått det tar seg fram og hvilke grep den har. Det hjelper selvølgelig at man har en så stiv ramme hvor alle kreftene forplanter seg ned i bakken. Denne ramma må være den stiveste som finnes på markedet, og med 12 mm bakaksling er det det stiveste jeg har prøvd uansett sykkel. Ikke å sammeligne med tidligere hardtails i alumunium jeg har hatt før.....og 9 mm stikkakslinger har jeg hatt så mye trøbbel med, siden baknavene gir seg pga. at det rett og slett svikter i bakramma noe som går utover baknavet.
Det er helt avgjørende tror jeg at man har stiv og lett ramme når man har dette eventyrlige grepet du har i disse fatbike hjula. På underlag med røtter og stein synes jeg faktisk at det flyter godt over og dekka absorberer så mye at det nesten kan være bedre enn fulldemper.
Jeg er kronisk allergisk mot BS av alle former og fasonger, og det å slenge ut verbale trusler mot medborgere i marka, helt uten saklig grunnlag hører ikke hjemme noe sted. Mao, er det noen som slenger BS, stopp opp, argumenter høflig og saklig. De fleste folk er fornuftige og tar hintet, så vi kan redusere mengden av slik BS i marka. Hvis man bare lar det prelle av så vil nekene fortsette, silence is acceptance, så det er no-no.
Amen til alt det.
Flott argumentasjon i eksemplene dine. Det har forøvrig blitt argumentert her inne at sykling i skiløypene er farlig fordi man som sikløper kan skade seg langt mer dersom man mister kontrollen og kjører på en syklist enn om man treffer en annen skiløper. Videre har vi han som mente at syklister i løypa er en uting fordi de ikke kan gjøre seg smalere og vri overkroppen dersom det blir trangt å passere. Jeg skal ikke henge ut disse mesterne av søkt argumentasjon, men de poster på dette forum.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Nå er det i likhet med Birkebeinerrennet en mulighet for at det blir avlysning pga dårlig vær, men det er stor mulighet for at det fatbikes en tur i Trondheim i dag.
Så får vi se om det fortsatt er et godt konsept, nå 4-5 måneder siden sist det var skikkelige snøforhold i Trondheim :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Det var i allefall et genialt konsept i Estenstadmarka på lørdag mens det ennå var moderate snømengder. Så lenge jeg ikke traff en stein eller rot under snøen, ga Lou spikerfeste i klatringene. Sideveis i god fart var det litt mer sketchy.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Er det enkeltbunnede felger på nye Mammut F4/3? Vil det bli mulig å få kjøpt løse hjul og vil navene passe på en Moonlander gaffel?
Jepp, enkeltbunnede 103mm felger. Blir tilgjengelig løse hjul etterhvert. Sålenge gaffelen har front spesifikk spacing for kaliperen bør det gå greit. Eikehullene er dratt lenger ut på F3 hjulet fordi det er mer plass mot kaliperen på den modellen.
Dette blir spennende. Minstemann på 10 år går i sirkel og venter på sykkelen han fikk til jul. Jeg får se hvordan hjulet på hans F4 passer på min Neckromancer. Vet du ca pris på disse hjulene?
Dette blir spennende. Minstemann på 10 år går i sirkel og venter på sykkelen han fikk til jul. Jeg får se hvordan hjulet på hans F4 passer på min Neckromancer. Vet du ca pris på disse hjulene?
I går fikk jeg endelig min første ordentlige tur i skiløypa. Nydelige forhold innover Lommedalen fra By. Tenkte først at det kunne være en utfordring en søndag ettermiddag, men det var ingen sure miner, med ett unntak. Litt skepsis i blikket fra gamlekara men ellers bare smil å se.
Fra Greinehyttekrysset tok jeg den øvre løypa som går parallelt med hovedløypa til Tverrelva og der var det fullstendig folketomt og ikke preppet på mange dager. I den nordlige delen er det noen bratte fiskebeinkneiker men det gikk glimrende på Snowshoe med 4 psi. Men det var akkurat på grensen for det mulige. Litt mer bakvekt så var det ikke styring og litt mer fremover så spant det.
Dog, oppover og på flata var det grisetungt selv på lavt gir. Ikke akkurat den store sykkelopplevelsen. Men det betalte seg jo med morsomme deilige utforkjøringer.
Så var det unntaket da. På vei nordover fra Myrseter syklet jeg oppover med ca en halvmeter mellom meg og trikkeskinnene på høyre side da jeg møtte to karer i tredveårsalderen som så ut som typiske spreke skiløpere, ikke som klønete nybegynnere. Førstemann ploget midt i løypa og vi møttes med svært god klaring siden løypa her var skikkelig brei. Andremann derimot så ut som at han tok sikte på meg og ploget demonstrativt slik at enden på skien var borte i trikkeskinnen. Jeg måtte derfor krysse sporet og sykle på halvmeteren utenfor sporet så vi kunne møtes. Ikke noe problem, men det var en ganske tydelig revirpissing.
Til slutt oppdaget jeg at fatbike er syklingens/skienes svar på hovercraft. På jordene hvor løypa var fullstendig ubrukelig med barmarksflekker hver tiende meter så var det bare å sykle videre uansett underlag. Ville ikke ha funket på snøen med vanlig sykkel og ville ha funket enda dårligere med ski på barmarken.
Er det noen her som har vært å hentet sin Nakamura BigBob F4? Var innom Intersport på Kongsberg i går, men han jeg snakket med visste fortsatt ikke når sykkelen kom..
Er det fortsatt allmenn enighet om at nakamanten er en vår og sommersykkel? Har jo stisykkelen, og i østfold er det stisykkelvær..
Tenkte på brukbarhet kontra spesh'n sine 150/150 demping og 2,4 dekk...
2.4 blir som et hybriddekk når man er vant til å stirre ned på reelle 4.85'', men 150/150 vandring er gunstig. Når ...... setter igang produksjonen av ....lu..... gaffelen i mai og forhåpentligvis leverer til ettermarkedet tidlig i høst så har man plutselig et beist av en stisykkel. Opptil 4.85'' med ultrasticky silica gummi gir uhemmet klatrepotensiale og 120mm vandring foran gjør det artig nedover og.
I dag dro jeg inn fra Grinda på Korsvåll, med prototype F3 med Bud/Lou med til sammen 160 Grip Stud-pigger i dekkene. Barmark til et godt stykke opp Taraldrudløypa (AKA E6'en), og det gikk helt greit. Så hard og fin snøsåle med noe is hele veien opp til Ullevålseter. Gikk som en drøm! Piggene gav merkbart mer feste i svinger og off-camber. Vel hjemme igjen kan jeg konstatere at alle piggene sitter i selv om det ble til tider mye grisekjøring på barmark.
Tjukkas på barmark er etter min mening noe man må for å komme til snøen. Det blir liksom ikke helt moro før det er snø og is, det humper og rister for mye. Stisykkelen hadde vært morsommere der det er bart. Men da hadde jeg ikke fått vaffel og kaffe på Ullevålseter, og masse smil både fra andre og meg selv.
Grip Studs kan anbefales! Tviler på at jeg kommer til å kjøpe et ferdig-piggdekk igjen i mitt liv, nå kan jeg heller kjøpe et stort dekk som har bra mønster, og pigge det selv hvis det skal bruks om vinteren.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Ole]
#175816518/03/201419:03
I dag prøvde jeg å sykle skiløyper hjem fra jobben. Det var ikke helt enkelt. For det første er det vanskelig å finne skiløypene når det er barmark i starten. Rødmerkingen på trærne er jo mye mer sporadisk enn blåmerkingen, av den enkle grunn at det er tenkt at det skal være skispor i skiløypa og de er jo greie å navigere etter.
Så da ble det til å begynne med blåsti fra Østernvannsvingen med litt barmark og litt snø, litt råttent, litt isete og litt helt greit. De siste kilometerne til Nygård fant jeg skiløypa og kunne kose meg litt. Men fra Nygård ble det mer gåing enn sykling på blåstien til Muren. Fra Muren fant jeg skiløypa igjen opp mot Skriverberget, men der var det bare drittføre. Kneikene var for bratte til å sykles og i dumpene var det myrhull man måtte hoppe over. Vel oppe på Skriverberget var jeg helt klar på at jeg ikke ønsker å se snø igjen før tidligst i november. Fra Skriverberget syklet jeg sørover mot Stein gård og hadde til slutt noen partier som var helt greie, med brei fin skiløype og ikke alt for mange gåkneiker.
Men min konklusjon er klar. Man må enten lengre inn og opp for å finne brukbare løyper, eller så må man holde seg til de store skiløypene som går på skogsbilveiene.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Ole]
#175816818/03/201419:11
I dag dro jeg inn fra Grinda på Korsvåll, med prototype F3 med Bud/Lou med til sammen 160 Grip Stud-pigger i dekkene. Barmark til et godt stykke opp Taraldrudløypa (AKA E6'en), og det gikk helt greit. Så hard og fin snøsåle med noe is hele veien opp til Ullevålseter. Gikk som en drøm! Piggene gav merkbart mer feste i svinger og off-camber. Vel hjemme igjen kan jeg konstatere at alle piggene sitter i selv om det ble til tider mye grisekjøring på barmark.
Goodie! Du får inspirere Jeff Steber til å lage en fulldempet Intense fat ramme, da preker vi flyt Regner med at gjengene på Grip Studsene ikke gikk inn i casingen? (er vel 6mm gjenger tror jeg). Hvis pigger begynner å løsne, fest dem med superlim. Ekstremt effektivt på gummi.
Hmm, gripstudsen er 6 mm. Da kan man skru inn slike inn i xl. Uten å gå igjennom kasingen. For maksimal feste. Vis det blir blåis vinter. Noe det ikke har vært denne vinteren.