Hvor "farlig" hadde det vært å gått Birken i år?
|
Re: Hvor "farlig" hadde det vært å gått Birken i år?
[Re: HNK]
17/03/2014 09:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener man kunne VURDERT å la gutta i langløpscupen gått, og KUN de. Du åpent for at man kunne latt flere klasser gå, og dermed bestemme hvem som skulle gå på en langt mer skjønnsmessig måte, noe som kunne slått veldig uheldig ut over fjellet, for ikke å snakke om alle de tusen som måttet stå igjen på Rena.
Birken är ju seedad så de har ju redan en grei måte att bestämma hur flinka folk är att gå på ski. Jag har bara så svårt att se hur det är bättre att alla står ig jen på rena istället för att en del som har visat att de kan gå på ski får gå rennet. Sen tänkte jag också på två fall. Att man tidigt på morgonen bestämmer att bara ett visst antal puljor får gå eller att man på grund av förskjutning av starten inte hinner få alla ivei. SkiClassics er jo noe mer enn bare Birken, og med utøvere som stiller i en helt annen liga enn menig deltaker hva gjelder absolutt alle aspekter ved skigåingen.
Med Eliten, mener jeg de som er godt trente mosjonister (burde ordlagt meg annerledes) og Ski Classics. Det er for meg, mer naturlig å forskjellsbehandle mellom vanlig Birkendeltaker og SkiClassics-deltaker, enn å skulle kategorisere Birkendeltakerne for å bestemme hvem som får lov å gå, og hvem som er for dårlig til å gå.
Jag förstår inte helt vad du menar. Du förklarar vad du menar med eliten men använder det inte någonstans. Det finns ju säkert några hundra deltagare som i praktiken nestan är lika flinka som de i skiclassics med tanke på erfarenhet.
|
|
|
[Re: Espen J]
17/03/2014 09:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Greit. Da sier vi det sånn. La rennet gå uansett værprognoser. Survival of the fittest! Ja, för det är ju presis det folk har argumenterar för...
|
|
|
17/03/2014 09:15
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Greit. Da sier vi det sånn. La rennet gå uansett værprognoser. Survival of the fittest! Igjen - du får lese innleggene. Værprognosene tilsa akseptable forhold og endog bedre forhold enn meldt tidligere i uka når Birken gikk ut og sa "ingen fare for avlysning". Fra lørdag: "Birken avlyst - varsler flott vær" http://www.dn.no/dnaktiv/article2781578.ece
Redigert av Goldrush; 17/03/2014 09:17.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: Goldrush]
17/03/2014 09:21
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Greit. Da sier vi det sånn. La rennet gå uansett værprognoser. Survival of the fittest! Igjen - du får lese innleggene. Værprognosene tilsa akseptable forhold og endog bedre forhold enn meldt tidligere i uka når Birken gikk ut og sa "ingen fare for avlysning". Fra lørdag: "Birken avlyst - varsler flott vær" http://www.dn.no/dnaktiv/article2781578.ece Det får du også. Igjen: værmeldinger er ikke en eksakt vitenskap, og fjellet er spessiellt utsatt i så måte. Med tanke på hvilket vær de akkurat hadde, var nok redselen for i større eller mindre grad katastrofe større enn om det hadde vært en uke med sol og fint vær i forkant.
Trønder osv
|
|
|
[Re: VegardSkedsmo]
17/03/2014 09:29
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
synes det er rett jeg. Å sende så mange over fjellet når det var slike forhold. Ja .. de som gikk læll er kanskje norges svar på Vikinger og tåler en del. Men det er og en del som ikke har Tofte krefter (supermann) og villa ha slitt stort over fjellet. Hvis det er fare om liv så er det ikke vært å ta en Sjans... det er jo tross alt bare ett skirenn. Men kontigenten mener jeg sku ha vært betalt tilbake. Iallefall store deler av den.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
17/03/2014 09:30
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Greit. Da sier vi det sånn. La rennet gå uansett værprognoser. Survival of the fittest! Igjen - du får lese innleggene. Værprognosene tilsa akseptable forhold og endog bedre forhold enn meldt tidligere i uka når Birken gikk ut og sa "ingen fare for avlysning". Fra lørdag: "Birken avlyst - varsler flott vær" http://www.dn.no/dnaktiv/article2781578.ece Det får du også. Igjen: værmeldinger er ikke en eksakt vitenskap, og fjellet er spessiellt utsatt i så måte. Med tanke på hvilket vær de akkurat hadde, var nok redselen for i større eller mindre grad katastrofe større enn om det hadde vært en uke med sol og fint vær i forkant. Storm var det på natten, ikke når rennet kunne startet (om det var 8-9 eller 10). Hvis været på et gitt tidspunkt tilsier at man kan gå, og heller ikke væremeldingen tyder på noe annet, kan man jo ikke avlyse. I så tilfelle kan man jo aldri arrangere dette rennet, siden det alltid vil være en mulighet for dårlig vær, uansett hva værmeldingen sier. Og som Tron skriver på den andre tråden er det jo litt pussig at man er pålagt ha med ekstra tøy, men samtidig ikke får lov til å gå over fjellet i frisk bris. Enig i det du skriver om nattens vær og frykt for katastrofe. De var sikkert påvirket av dette når avgjørelsen ble tatt, men det gjør ikke avgjørelsen mer riktig, men kanskje mer forståelig.
|
|
|
[Re: Supersand82]
17/03/2014 09:34
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Men kontigenten mener jeg sku ha vært betalt tilbake. Iallefall store deler av den. Jeg er enig som litt småsur og bitter deltager, dog ser jeg at hele apparatet har vært på plass som om det skulle blitt renn. Aner ikke om de er forsikret eller om det finnes en form for forsikring mot slikt. Det måtte jo være eneste mulighet de hadde til å betale tilbake. Skremmer meg ikke fra å melde meg på fremtidige renn dette her. Surt nå -ja, glemt om kort tid.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
17/03/2014 09:47
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Og som Tron skriver på den andre tråden er det jo litt pussig at man er pålagt ha med ekstra tøy, men samtidig ikke får lov til å gå over fjellet i frisk bris.
Jo men det vet vi jo at folk ikke tar hensyn til, og det vet jo også birkenarrangørene. Jeg er som nevnt ikke i mot naturlig seleksjon, men for birken sin del så er dette reelt problem om de må plukke ned folk fra fjellet med speedo i sekken, uansett hvem man kan sende regninga til i ettertid.
Trønder osv
|
|
|
17/03/2014 09:57
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Synes ikke det er riktig å "ansvarsfraskrive" deltagere fullstendig. Og som sagt så meldte Birken tidligere i uka at de ville ta ekstra forholdsregler, så været ville ikke bli noe problem og det på et tidspunkt værmeldingen tilsa mer vind enn det ble på lørdag. Og dessuten tror jeg faktisk det hadde gått helt fint med Speedo i sekken  Lei av å resirkulere egne argumenter, så som den crazy vikingen jeg er, runder jeg av der, og tar meg en sykkeltur i hele 9 sekundmeter!! Vi får håpe det går bra 
|
|
|
17/03/2014 10:05
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ser for meg at arrangøren har hatt folk på de aktuelle stedene i løypa og at tilbakemeldingene fra disse er at været er for dårlig. Da kan YR.no og MET ha hvilke prognoser de vil. Et værvarsel er en beregning av flere faktorer og er absolutt ikke noe presist verktøy. Det samme gjelder for oppgitte data av været i etterkant. Det er oppgitt som en snittfaktor over en tidsperiode. Det kan med andre ord blåse frisk bris med kuling i kastene og fortsatt bli oppgitt som frisk bris. Effektive kuldegrader blir dermed en unøyaktig måling. En annen ting som overrasker meg er at flere sier "det blåste bare frisk bris på fjellet". Frisk bris er ikke til å spøke med. Sikten kan fort bli dårlig, spor kan føyke igjen og det er tungt å gå motvinds. Se definisjonen fra Wikipedia hvis dere er uenig: "Til fjells: Det blir tungt å gå på ski mot vêret. Fokksnø som driv langs bakken virvlast så høgt at sikta vert redusert. Snødrevet piskar i andletet." For de som skal tusle og gå på 7-8 timer på en fin dag blir det et rent helvete dersom man har frisk bris midt i trynet.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
17/03/2014 10:07
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Lei av å resirkulere egne argumenter, så som den crazy vikingen jeg er, runder jeg av der, og tar meg en sykkeltur i hele 9 sekundmeter!! Vi får håpe det går bra Blir som for de som gikk over på lørdag, hva du gjør på egen fritid er ditt eget ansvar 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
17/03/2014 10:09
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ser for meg at arrangøren har hatt folk på de aktuelle stedene i løypa og at tilbakemeldingene fra disse er at været er for dårlig. Det tok avgjørelsen for tidlig, det er det som er problemet, været var ok når rennet skulle startet.. Frisk bris var det bare på utsatte steder, dvs i noen få prosent av løypa. Snøfokk var det også, men kun langs bakken. Igjen - sjekk bildet fra Raudfjellet kl 9 i den andre tråden. ----------------- Sant nok, Lurifax! Men nå logger jeg av. Helt sant!
Redigert av Goldrush; 17/03/2014 10:13.
|
|
|
17/03/2014 10:17
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det tok avgjørelsen for tidlig, det er det som er problemet, været var ok når rennet skulle startet.. Frisk bris var det bare på utsatte steder, dvs i noen få prosent av løypa. Snøfokk var det også, men kun langs bakken. Igjen - sjekk bildet fra Raudfjellet kl 9 i den andre tråden. -----------------
Sant nok, Lurifax!
Men nå logger jeg av. Helt sant!
hehe, i etterkant så ser man at de trolig kunne sendt over folk. Det er dog ikke det som er den store frågan slik jeg ser det. De står der tidlig, de har fått varsler fra gud og hvermann. De har egne folk inne som rapporterer om fokking av skispor rett bak løypemaskinen, de MÅ sende av gårde startgruppene raskt og radig for å unngå det komplette kaos både på Rena, i startområdene, mtp trafikk ++++ fredriks har jo hengt seg opp i at de kunne sendt ut seedede +++, det ville lagd balluba og hellvete de-luxe. At han ikke ser dette synes jeg er meget merkelig. Var det riktig ut fra fasiten i etterkant å avlyse? kanskje ikke. Hadde de noe særlig valg sett ut fra antall hoder de skal håndtere på Rena? trolig ikke. så sitter sikkert både spor setteren og flere andre og ergrer seg grønn over skivebommen. At de ikke stoler på yr.no osv sånn helt uten videre vil jeg si er et sunnhetstegn. Det er jo jo-jo spådommer over en lav sko. Hvor ble det av Østlandskulda i helgen og ny-vinteren som skulle herje med oss? Nei, dette er mer kompleks enn hva enkelte vil innse, dessuten er mange skuffet -og det er har de både lov og rett til å være. Sånn, nå signer jeg av også... 
|
|
|
17/03/2014 10:24
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Været var jo ikke ok da rennet skulle starte. Det var jo derfor de utsatte det, for så å avlyse. Hvordan været var klokken 9 er jo ikke interessant. Dersom arrangøren ikke finner det forsvarlig å starte 0630 eller 0745 og heller ikke finner det forsvarlig å holde 20 000 mennesker på sletta på Rena i tilfelle været skal bedre seg så er jo avlysning eneste fornuftige løsningen. Du skriver og at det kun var frisk bris på utsatte steder. Da er det naturlig å anta at det var kuling på utsatte steder tidligere på dagen og frisk bris i resten av løypa. Jeg mener arrangøren gjorde et klokt og sikkert valg. Det er klart det er surt når man har forsømt kone og barn de siste 8 månedene for å slepe seg over fjellet for en pins og en plassering blant de 5000 beste, og så blir det avlyst. Trøsten får være at Lillehammer "kokte" over i prostituerte så folk fikk nok opp pulsen likevel.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
17/03/2014 11:28
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
hva YR osv melder er helt uaktuelt uansett. noen som husker HKM i år? fredagen før start var det pissregn og +2/+3, og samme varslet for lørdagen. hva skjedde? minusgrader, blå himmel og sol.
|
|
|
[Re: pharynx]
17/03/2014 12:16
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Denne tråden bærer særdeles stort preg av at debattantene ikke var i nærheten av Hedmarksvidda lørdag morgen.
|
|
|
[Re: KenR]
17/03/2014 12:35
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Merkelig at det ble avlyst. Været var nydelig da vi kom opp på morgenen. Sola steiket og det var et par minus. Værmeldingene var greie med tanke på vind og alt lå til rette for en perfekt skitur på fjellet.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
17/03/2014 12:55
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Været var nydelig da vi kom opp på morgenen. Sola steiket og det var et par minus. Værmeldingene var greie med tanke på vind og alt lå til rette for en perfekt skitur på fjellet. Ja, noen få mil unna Raufjellet var det akkurat det vi hadde :-)  Beklager avsporingen, det passet bare så bra. Nå skal dere få Birkentråden tilbake.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: ]
17/03/2014 13:04
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Denne tråden bærer særdeles stort preg av at debattantene ikke var i nærheten av Hedmarksvidda lørdag morgen. Nei, jeg tipper ganske mange var på Rena. I soffan hjemme, tenker jeg.
|
|
|
[Re: Lurifax]
17/03/2014 13:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
fredriks har jo hengt seg opp i at de kunne sendt ut seedede +++, det ville lagd balluba og hellvete de-luxe. At han ikke ser dette synes jeg er meget merkelig.
Så det är helt greit att inte flertalet får ta turen för att man är rädd för att de oerfarna kommer i problem men det är helt oaktuelt att låta de erfarna ta turen för att de oerfarna i det fallet blir sura. Snakka om att bara tänka på sig själva... De borde kanske avlyst vasaloppet på grund av att avssnävringen i starten gjorde det mindre rättvisst för de som startade en bit bak?
Redigert av fredriks; 17/03/2014 13:15.
|
|
|
[Re: Fossi]
17/03/2014 13:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Været var jo ikke ok da rennet skulle starte. Det var jo derfor de utsatte det, for så å avlyse. Hvordan været var klokken 9 er jo ikke interessant. Dersom arrangøren ikke finner det forsvarlig å starte 0630 eller 0745 og heller ikke finner det forsvarlig å holde 20 000 mennesker på sletta på Rena i tilfelle været skal bedre seg så er jo avlysning eneste fornuftige løsningen. Det är ju hur vädret var kl 9 som faktiskt är det viktiga och som de de skulle försökt estimera. Hur vädret var kl 0630, dvs några timmar innan de första hade kommit till de utsatta ställena vid normal start är ju ointressant.
|
|
|
[Re: KenR]
17/03/2014 13:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne tråden bærer særdeles stort preg av at debattantene ikke var i nærheten av Hedmarksvidda lørdag morgen. Nei, jeg tipper ganske mange var på Rena. I soffan hjemme, tenker jeg. Jag var på soffan jag. Dock interessant att flera av de som tyckte att det var rätt beslut verkar vara negativa till folk som går birken.
|
|
|
[Re: fredriks]
17/03/2014 13:46
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Denne tråden bærer særdeles stort preg av at debattantene ikke var i nærheten av Hedmarksvidda lørdag morgen. Nei, jeg tipper ganske mange var på Rena. I soffan hjemme, tenker jeg. Jag var på soffan jag. Dock interessant att flera av de som tyckte att det var rätt beslut verkar vara negativa till folk som går birken. Jeg var på Rena. Har forståelse for beslutningen, men ikke for at noen klarer å bruke flere forumsider og flere dager på å kjøre fram de samme argumentene om at ikke det verste været slo til allikevel når de ikke har noe med arrangementet å gjøre og satt hjemme i sofaen.
|
|
|
[Re: Boas]
17/03/2014 14:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är det väl flera andra som också har gjort. Folk som inte ens kan tänka sig att gå birken.
Jag tycker faktiskt att frågan på många sätt är interessant och skulle faktiskt villja veta hur stor risken är för ett liknande beslut om jag välger att gå birken någon gång.
|
|
|
17/03/2014 14:22
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
[quote=KenR][quote=pedaIglipp][quote=KenR]D Jeg var på Rena. Har forståelse for beslutningen, men ikke for at noen klarer å bruke flere forumsider og flere dager på å kjøre fram de samme argumentene om at ikke det verste været slo til allikevel når de ikke har noe med arrangementet å gjøre og satt hjemme i sofaen. Går faktisk an å komme med gode argumenter både for og imot uten å ha vært der. Det er det som er så fint med internett.  Hørte forresten at han som hadde tatt turen fra USA, har vært på Rena for å gå Birken en gang før. Gjett hvilket år?? Jo, nettopp, år 2007! Hvis dette medfører riktighet, håper jeg jaggu Birken spanderer både reise og opphold neste år.
Redigert av Goldrush; 17/03/2014 14:23.
|
|
|
17/03/2014 14:25
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Re Boas.
Er man diskvalifisert til å mene noe dersom man ikke var på Rena denne lørdagen? I så fall er et forum neppe rette stedet for deg. Alle som trener vet hvilken innsats som legges til grunn for flertallet av birkebeinerne. Jeg har gått Birken før og er forbannet på andres vegne. Og jeg ønsker ikke at dette skal skje igjen.
Står ganske bra skrevet i DN i dag. Rennledelsen fikk panikk, feiltolket data og tok feil og forhastet beslutning. At de i ettertid fremstår som komiske Ali gjør det ikke stort bedre. Når de først bestemte seg for å utsette, ja da kunne de faktisk gjort det også.
Redigert av Marøder; 17/03/2014 14:27.
|
|
|
17/03/2014 14:32
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tro det er han amerikaneren som har skylden, jeg da... Det kan ikke være tilfeldig!
|
|
|
[Re: kirderf]
17/03/2014 14:34
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tro det er han amerikaneren som har skylden, jeg da... Det kan ikke være tilfeldig! He he...ja det er nok sånn det henger fra hverandre. Må bare trekke tilbake ønsket om gratis deltagelse for han neste år 
Redigert av Goldrush; 17/03/2014 14:35.
|
|
|
17/03/2014 14:51
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har arrangert seilaser i Trondheim et par år. Beslutningen om seiling/ikke seiling tas på grunnlag av gjeldende vær før start. Er det STORE håp om endring kunne vi vente en liten stund.
MEn med krav om lengde på seilas, samt mangel på dagslys ble det avlyst dersom været tilsa dette. Opptil flere ganger endret været seg til det bedre (mer/mindre vind) og seilasen KUNNE ha blitt gjennomført. Men avgjort er avgjort, og kansellert er kanselelrt.
Suck it up, og delta ved neste anledning.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Marøder]
17/03/2014 14:53
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Re Boas.
Står ganske bra skrevet i DN i dag. Rennledelsen fikk panikk, feiltolket data og tok feil og forhastet beslutning. At de i ettertid fremstår som komiske Ali gjør det ikke stort bedre. Når de først bestemte seg for å utsette, ja da kunne de faktisk gjort det også.
Vet ikke hva du har lest i DN, jeg skummet bare over nettsiden, men den blekka er jo bibelen for de som må beskyttes mest for seg selv på fjellet, så at den er full av "de skulle gjort det"-stoff er jo ikke overraskende. Forøvrig kostelig å se en tidligere spesialsoldat uttale seg om at det burde blitt gjennomført. For det er jo akkurat det den gjennomsnittlige finansakrobat er: spesialsoldat. Fyren hadde forøvrig gode poenger om at nordmenn er lite hardføre for tiden, men i den blekka der og i den konteksten ble det faktisk humor. Didrik med speedo i sekken overlever ikke en snøstorm fordi om en som kan lage bål av snø gjør det.
Trønder osv
|
|
|
|
|