Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tungt girsifte med Acera

Tungt girsifte med Acera #1757223 17/03/2014 09:52
FrankS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vi har en barnesykkel (24") med 9-delt Acera trigger-skiftere. Dette fungerer bra for bakskifteren, men fremgiret er tungt å bruke. Kombinasjon av tung hendel og for lang bevegelse gjør at poden har problemer med å skifte til tyngre gir forran og holde i styret samtidig.

Jeg har et assortert utvalg av alternative deler liggende, men vil helst slippe å bruke mye tid på å prøve meg frem.

Er det primært hendelen eller fremskifteren som gjør at det er tungt?

Er det alternative hendler som trenger kortere bevegelse av hendel for å skifte? Sammenlignet litt med Deore og LX hendler som jeg har liggende løst, men virker som om det er ganske likt.

Sykkelen er en Gekko Fast. Den ble levert med Sram twister i fjor, men i år er det tydeligvis byttet. Litt usikker på om jeg synes det er en god ide, men poden er veldig fornøyd med trigger på bakgiret siden det er det jeg har og den fungerer bra.

--frank

Re: Tungt girsifte med Acera [Re: FrankS] #1757333 17/03/2014 12:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sjekk om selve fremgiret går lett inn og ut uten wiren festet, og om wiren glir lett i strømper/wireføringene.

Siden sykkelen er ny, tipper jeg at Acera-fremgiret bare har så stram fjær, men det er jo vanskelig å si sånn pr. nett. ICON_SMILE

Re: Tungt girsifte med Acera [Re: Stein] #1757362 17/03/2014 14:01
FrankS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for forslag. Skal sjekke det nærmere.

--frank

Re: Tungt girsifte med Acera [Re: FrankS] #1757474 17/03/2014 18:50
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Fikk på noe jeg tror må være siste versjon av Tournay. Var i hvert fall unbrako og ikke sekskantskruer. Var sinnsykt positivt overraska. Også med 42 versjonen på 48. Så giret i seg selv var det ikke noe feil med. Acera er vel 2 trinn "enda bedre". Forklaringen min på at min ble så lett, presis og god, som jeg ikke hadde trodd, er en av disse 2 eller begge

1. 113mm kranklager og krank beregna for 9-delt. Primært det kortere lager som kan tenkes redusere fjærspenningen på det ytterste, tenker jeg. Er også kortere klingeavstand, som ytterligere vil redusere draget noe. Jeg spekulerer her. Vet ikke

2. Sjalterne. Men billigste 7-delte microshift vs nyeste acera.

(3. Siste tourney er bare helt kanon ift til acera ?)

Om det er 122.5mm aksling, så ville jeg pr dags dato først sjekka avstand seterør til minsteklinga. Er det veldig god margin der, og til kjedestag også, så skulle jeg prøvd en kortere aksling.

Sjekk også at limitskruen ikke sperrer litt mot slutten av skiftet. Kanskje den står på "nesten full stopp, men går akkurat nok ut med litt kraft"

Redigert av Abit; 17/03/2014 18:58.

Moderator  support