Hei! Jeg håper på hjelp til å finne frem i jungelen av front gear fra Shimano. Har totalrestaurert en gammel Klein Attitude men sliter litt med front derailleuren. Jeg har kjøpt 2 forskjellige vekslere uten hell. Jeg trenger en "top pull" low mount som mottar wire 90 grader vertikalt bak seterøret. Hvis noe slikt finnes i XT serien så matcher det bra med resten av drivverket. De jeg har prøvd krever feste av wire i en vinkel som gjør at wire gnisser mot kabelstopp på grunn av skjev vinkel. Takker for svar! Mvh Espen
Redigert av Svartdalen; 14/03/201422:28.
Re: Shimano front derailleur med vertikal top pull
[Re: Svartdalen]
#175664115/03/201415:39
For å finne rett krankgir må du vite: 1) 2- eller 3-delt krank, og størrelse på drevene 2) Kabeltrekk (top- eller bottom-pull). (Mange gir er "Dual-pull") 3) Type innfesting, posisjon for feste og diameter på røret.
Ut fra hva jeg kan se av bilder av originale Attitude ser det ut som krankgiret er Down-swing (som Shimano kaller det) / High-clamp (SRAM). Har ikke denne rammen innvendig wireføring til krankgiret som kommer ut på undersiden rett i fremkant av kranken, og dermed krever down-pull? Tror denne skal fungere hvis du skal bruke standard 3-delt: http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk_Bremser/Framgir/Terreng/Shimano/Shimano-XT-FD-M771-Down-Swing-Framgir-Sort--s%C3%B8lv--alu--dual-pull--157-gr-SHFDM771-p0000000583 Og du får sikkert kjøpt av noen på forumet som har konvertert til 2x eller 1x.
Legg gjerne ut noen bilder av prosjektet.
#175665315/03/201416:15
Senere generasjoner hadde vel top pull. Intern wireføring frem til seterøret og strømpe derifra ned mot kabelstopp som i dette tilfelle (hvis jeg husker rett) peker på skrå nedover mot venstre, sett bakfra, mens feste til wiren på frontgiret er på høyre side og dermed blir det knekk i wiren fra kabelstoppen til giret. Kosmetisk ikke pent, men funksjonsmessig har jeg selv ikke opplevd problemer med lignende.
Kan tenkes at low mount typene har lavere wirefeste og dermed mindre knekk.
Universalløsningen til Shimano (både top og down pull) har vel alltid wirefestet på kranksiden og i så fall må det muligens en eldre modell til.
[Re: Thomas-]
#175666215/03/201416:38
Hei og takk for svar! Her er noen bilder av prosjektet. Det er en 2004 Attitude med intern kabelføring. Har byttet til 2X10 istedet for 3 som sykkelen kom med. Prøvde den gamle derailleuren men fikk det ikke til å fungere(kondemnert komponent)
Espen
Redigert av Svartdalen; 15/03/201416:57.
#175667215/03/201416:50
Om du er fornøyd eller ikke med løsningen kan jeg ikke si noe om, men teknisk sett trur jeg ikke dette byr på problemer. Litt mer slitasje på innerwiren, men jeg tviler på om du vil merke noe funksjonsmessig.
Trur du må lete etter en eldre modell hvis du vil få noe som passer bedre.
[Re: Tange]
#175668915/03/201417:40
Om du er fornøyd eller ikke med løsningen kan jeg ikke si noe om, men teknisk sett trur jeg ikke dette byr på problemer. Litt mer slitasje på innerwiren, men jeg tviler på om du vil merke noe funksjonsmessig.
Trur du må lete etter en eldre modell hvis du vil få noe som passer bedre.