|
|
Commuters unite!
|
Re: Commuters unite!
[Re: RobG]
11/03/2014 20:04
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er god koordinasjonstrening å sparke på plass pedalen med jevne mellomrom. I fart. Med fixie... 
|
|
|
[Re: Dan]
11/03/2014 20:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
det ville jeg kalt en betydelig risiko og ekskludert deg fra commuterforsikringsordningen.
Håper du får deg en ny.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
11/03/2014 20:36
|
Dan
More than words
|
More than words
det ville jeg kalt en betydelig risiko og ekskludert deg fra commuterforsikringsordningen.
Håper du får deg en ny. Ny pedal ble montert før sykkelen ble parkert for kvelden så det er ikke noe problem. Hadde et par gamle Eggbeaters SL liggende. En morsom detalj er at de små kulene som kom trillende ut av pedalen ble kjøpt på Bjølzen for en del år siden. 
|
|
|
12/03/2014 08:58
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Det er god koordinasjonstrening å sparke på plass pedalen med jevne mellomrom. I fart. Med fixie... Ha-ha :-D Og jeg trodde jeg var ganske god som hadde det inne med å klippe ut og tappe til framgiret for å få det til å gire ned vinterstid.
|
|
|
[Re: lph]
12/03/2014 11:00
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tok rekord i nesten påkjørsler i morges, tre ganger ble jeg totalt oversett i kryss. Alle gangene var jeg på forkjørsvei. To første var pga bilister ikke hadde skrapt is av hele ruten...Og jeg har lys på. Kanskje jeg la magicshinen vekk for tidlig. Bergen er blitt en møkkaby å sykle i.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
12/03/2014 11:53
|
Dan
More than words
|
More than words
To første var pga bilister ikke hadde skrapt is av hele ruten... Hadde en slik i dag jeg også. Jeg hadde vikeplikt (gangvei over vanlig vei) så det ble aldri farlig, men vedkommende bilist hadde absolutt null mulighet til å se meg siden hans siderute var fullstendig nediset uten at han hadde gjort et eneste forsøk på å skrape.
|
|
|
12/03/2014 12:30
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Sistemann fikk nok større sjokk en meg, han ble stående lenge, og etterhvert kom han opp på siden av meg og beklaget voldsomt. Tror jeg vurderer refleksvest etter denne morgenen... Bare vurderer. Og sterkere lys ville ha gjort meg mere synlig.
|
|
|
13/03/2014 06:25
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Ser ofte syklister som sykler i veibanen langs E18 på dette strekket mellom Lysaker og Vækerø, selv om det er en bred og fin separat trasé på sørsiden av veien:  Er det noen som vet hvorfor?
|
|
|
[Re: jaknudsen]
13/03/2014 08:07
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Er det noen som vet hvorfor? Fordi de er lett tilbakestående? Idioti, de vil vel spare noen få sekunder/meter.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
13/03/2014 08:12
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som vet hvorfor?
Fordi det er kronglete og dårlig tilrettelagt nede ved lysakerelven og videre på den sykkelveien. Jeg sykler ikke i veien selv, men jeg skjønner hvorfor folk gjør det. Hvis du kommer ned lilleakerveien og skal inn mot sentrum er det mange små hindringer som til sammen gjør det enklere å bare ta veien(som også er lovlig) 1) Først må du bytte fra vei til fortau rett etter brua under e18. Uten at det er tilrettelagt for det. 2) Så må du krysse to fotgjengeroverganger hvor bilene ikke har vikeplikt for deg. I tillegg er disse satt opp med sykkelfeller i form av rader med brostein som krysser gang og sykkelveien som fartsdempere. (som om det trengs med den fortauskanten det er der...) 3) Det er en ganske bratt kneik etter du har passert disse to fotgjengerovergangene. Kjører du veien unngår du denne. 4) Det er en del biler som kjører på denne gang og sykkelstien.(De kjører til/fra eiendommene). I tillegg kommer det ganske mange syklister i stor fart i motsatt retning. Og det er endel fotgjengere. Ganske kaotisk altså 5) Nedkjøringen etter hydro og ned forbi Maxbo er ganske skummel. Det går fort og det er mye trafikk. De som sykler opp denne bakken(motsatt vei altså) kommer ofte flere i bredden og det er flere uoversiktlige kryss. Blant annet ut fra Hydro. 6) Etter maxbo er det en haug med utkjøringer hvor du vel har vikeplikt for bilene. Eller i alle fall må kjøre sakte for å være sikker på at bilene ser deg. Alternativt kan man altså bare sykle Frantzefossveien fra lysaker hele veien bort til Maritim/nesten helt til Skøyen. Det er ganske attraktivt egentlig. Da ligger du i veien, har ingen hindringer og har stort sett ikke vikeplikt for noen. Edit: Når jeg tenker meg om er det egentlig bare en grunn til å IKKE sykle i veien på den strekningen. Det irriterer bilister og skaper dårlig stemning. Bortsett fra det er det på alle måter bedre å bare sykle på veien. -Tobias
|
|
|
[Re: rockphotog]
13/03/2014 08:13
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som vet hvorfor? Fordi de er lett tilbakestående? Idioti, de vil vel spare noen få sekunder/meter. Har du syklet der?
|
|
|
[Re: tobiast]
13/03/2014 09:45
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Er det noen som vet hvorfor? Fordi de er lett tilbakestående? Idioti, de vil vel spare noen få sekunder/meter. Har du syklet der? Ja, men når jeg leser forklaringen din så skjønner jeg hvorfor -- visste ikke at det var lov å legge seg ut på E18 der heller.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
13/03/2014 10:08
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som vet hvorfor? Fordi de er lett tilbakestående? Idioti, de vil vel spare noen få sekunder/meter. Har du syklet der? Ja, men når jeg leser forklaringen din så skjønner jeg hvorfor -- visste ikke at det var lov å legge seg ut på E18 der heller. Du legger deg ikke ut på e-18. Hvis du velger den skisserte veien ligger du eventuelt på en litt smal vei som går ved siden av e-18. Det er ikke mulig å komme ut på E18 før du er i rundkjøringen ved hydro: https://www.google.com/maps/@59.9156,10....rNZAXrWsbwQ!2e0 Og der fortsetter disse folka ned forbi maxbo, ikke ut på E18. Problemet med denne veien er at det er en strekke på 200 meter hvor bilene ikke kommer forbi på en trygg måte. Dette skaper irritasjon fordi blikboksgjengen vet at det er en gang og sykkelvei rett ved siden av: https://www.google.com/maps/@59.914368,1...sW0mrS7vbSg!2e0 Mvh Tobias
|
|
|
13/03/2014 12:18
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Problemet med denne veien er at det er en strekke på 200 meter hvor bilene ikke kommer forbi på en trygg måte. Dette skaper irritasjon fordi blikboksgjengen vet at det er en gang og sykkelvei rett ved siden av Mvh Tobias Hvilket illustrerer elegant hvorfor utfordringen med commutersykling sjelden er valget mellom trygt og raskt, det er valget mellom ineffektivt og kanskje irritere noen uten å være sikker. Det er fint å ha lov til å sykle alle steder, men det legger jo opp til at alle mener at syklister skulle vært et annet sted. Noen ganger kunne jeg faktisk ønske at det var 1 trasé vi hadde lov til å bruke, da hadde vi ihvertfall sluppet å bruke krefter på å forklare hvorfor vi befinner oss der. Noe som INGEN andre trafikanter behøver. Ingen som spør om en motorsyklist eller bilist har noe inne i et boligområde å gjøre, så lenge de kjører sakte og pent.
|
|
|
13/03/2014 12:34
|
Nettopp
Entusiast
|
Entusiast
Nå har idiotsyklistene startet sesongen for fullt, det er det ingen tvil om. Spesielt blant den gjengen som har komplett pedleutstyr men som tydelig ikke er "treningssyklister" virker det å være mye hodeløs sykling. Hadde en dame bak meg i dag som konsekvent syklet forbi meg (og bilene) på høyre side hver gang det var stopp på rødt lys, 10 sekunder senere hadde jeg syklet forbi henne igjen og sånn gjentok det seg gjennom halve byen. Hun avsluttet med å passere på utsiden av en taxi som ventet på å få kjøre forbi en parkert bil, der kan hun bare skylde på flaksen at det ikke gikk galt. Utrolig mange som sykler på rødt for tiden, selv ved tett trafikk!
|
|
|
14/03/2014 08:46
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Tydeligvis vårslipp ja. Har de siste to ukene fra bussen på vei til jobb observert flere hodeløse syklister enn i hele fjor.
|
|
|
[Re: eirikbk]
14/03/2014 08:58
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Tydeligvis vårslipp ja. Har de siste to ukene fra bussen på vei til jobb observert flere hodeløse syklister enn i hele fjor. Syns ikke det er noe værre en før jeg. Idiotien toppet seg for et par år siden, men det er bedre nå, syns jeg. Det gjelder forresten bilister også. Mitt inntrykk er at de har blitt mer hensynsfulle de siste par årene. -Tobias
|
|
|
14/03/2014 10:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Syns ikke det er noe værre en før jeg. Idiotien toppet seg for et par år siden, men det er bedre nå, syns jeg. Det gjelder forresten bilister også. Mitt inntrykk er at de har blitt mer hensynsfulle de siste par årene. Ikke enig om bilistene. De er fortsatt skumle. I går holdt jeg på å ende i frontruten på en Think som kuttet en uoversiktlig sving. Heldigvis så jeg hans lys i autovernet og var klar for å presse meg inn mot fjellveggen.
|
|
|
14/03/2014 11:30
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
El-bilene synes jeg er ille - mange av de hopper inn ut av kollektivfelt helt på måfå uten å vente på annen trafikk....bil eller sykkel. De er vel kjøpt for å komme raskt frem. En hissig kar kom ut av bilen etter at jeg tutet på han da han ikke orket å vente bak en buss. Jeg fortalte han at jeg tutet fordi jeg ikke ønsket at han skulle bli flat, og at om han ikke ønsket det så burde han bruke blinklys og speil.
|
|
|
14/03/2014 11:35
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Syns ikke det er noe værre en før jeg. Idiotien toppet seg for et par år siden, men det er bedre nå, syns jeg. Det gjelder forresten bilister også. Mitt inntrykk er at de har blitt mer hensynsfulle de siste par årene. Ikke enig om bilistene. De er fortsatt skumle. I går holdt jeg på å ende i frontruten på en Think som kuttet en uoversiktlig sving. Heldigvis så jeg hans lys i autovernet og var klar for å presse meg inn mot fjellveggen. Det kan være jeg bare har vært heldig i det siste og generaliserer på sviktende grunnlag. Er jo vanskelig å vurdere :-) Men det har utvilsomt blitt flere som sykler, og jeg tror det medfører at bilistene er mer oppmerksome på oss. -Tobias
Redigert av tobiast; 14/03/2014 11:36.
|
|
|
14/03/2014 12:22
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har ingen beviser for å hevde at du har rett, men opplever det samme inni hodet mitt om dagen.
LarsB
Redigert av larsb; 14/03/2014 12:22.
|
|
|
20/03/2014 16:09
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dag gikk turen til legevakten etter at vi tryna så det sang i Konows gate:
Redigert av Garpen; 20/03/2014 16:10.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
20/03/2014 16:59
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
Det tok en stund før jeg så at det var satt på plaster, men det ser fortsatt relativt ubehaglig ut.
|
|
|
20/03/2014 17:21
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skrubbsår behandles som brannsår. Plasterlappene har en god dæsj med vaselin under.
Ellers plukka de grus og sand i to omganger -før og etter røntgen av tommelen.
Hva har vi lært? Ta det med ro i svinger når gradestokken svinger rundt 0.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
20/03/2014 17:23
|
Raskall
More than words
|
More than words
Skrubbsår behandles som brannsår. Plasterlappene har en god dæsj med vaselin under.
Ellers plukka de grus og sand i to omganger -før og etter røntgen av tommelen.
Hva har vi lært? Ta det med ro i svinger når gradestokken svinger rundt 0. Men det obligatoriske spørsmålet har ikke blitt spurt: Hvordan gikk det med sykkelen?  Og du skrev "vi". Betyr det at du hadde verdifull last bak deg? Slapp i så fall den unna uten skrammer?
|
|
|
20/03/2014 17:28
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykkelen har fått noen bruksmerker - ellers bra.
Beklager bruken av kongelig pronomen - om det er forvirrende.
|
|
|
20/05/2014 14:43
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Hadde visst glemt å svare på denne. Er det noen som vet hvorfor?
Fordi det er kronglete og dårlig tilrettelagt nede ved lysakerelven og videre på den sykkelveien. Jeg sykler ikke i veien selv, men jeg skjønner hvorfor folk gjør det. Hvis du kommer ned lilleakerveien og skal inn mot sentrum er det mange små hindringer som til sammen gjør det enklere å bare ta veien(som også er lovlig) 1) Først må du bytte fra vei til fortau rett etter brua under e18. Uten at det er tilrettelagt for det. Denne er jeg enig i at er litt kjip, men det er hovedsakelig på grunn av alle andre syklister som velger forskjellige løsninger her. Selv om man fortsetter rett frem, må man være obs på syklister som svinger ut i veibanen flere steder. 2) Så må du krysse to fotgjengeroverganger hvor bilene ikke har vikeplikt for deg. I tillegg er disse satt opp med sykkelfeller i form av rader med brostein som krysser gang og sykkelveien som fartsdempere. (som om det trengs med den fortauskanten det er der...) I følge Strava har jeg syklet strekningen 172 ganger, og jeg har aldri hatt eller sett noen farlige situasjoner med biler som krysser fotgjengerovergangene. Det er fareskilt som advarer bilistene mot kryssende syklister. Brosteinene er ikke noe problem selv på landeveissykkel. 3) Det er en ganske bratt kneik etter du har passert disse to fotgjengerovergangene. Kjører du veien unngår du denne. Synes du virkelig den kneiken er bratt? Og hva er galt med motbakker? 4) Det er en del biler som kjører på denne gang og sykkelstien.(De kjører til/fra eiendommene). I tillegg kommer det ganske mange syklister i stor fart i motsatt retning. Og det er endel fotgjengere. Ganske kaotisk altså Jeg har møtt biler der 4-5 ganger i løpet av 172 turer. Bilmessig setter man seg i en farligere situasjon ved å sykle i veibanen. Fotgjengere og andre syklister er jeg enig i, men dette er jo tilfelle hele veien inn til Aker brygge uansett. 5) Nedkjøringen etter hydro og ned forbi Maxbo er ganske skummel. Det går fort og det er mye trafikk. De som sykler opp denne bakken(motsatt vei altså) kommer ofte flere i bredden og det er flere uoversiktlige kryss. Blant annet ut fra Hydro. Er det gangstien ut fra Hydro som har dobbel bom du tenker på? Her er det jo praktisk umulig for fotgjengere/syklister å komme raskt ut i sykkelveien. Farten bør avpasses uansett hva man velger, bilene som er parkert i bakken ned mot Maxbo kan også svinge plutselig ut. I tillegg synes jeg det er skummelt å sykle i høy hastighet i veibanen forbi Maxbo, ref. neste punkt. 6) Etter maxbo er det en haug med utkjøringer hvor du vel har vikeplikt for bilene. Eller i alle fall må kjøre sakte for å være sikker på at bilene ser deg. Etter 350 turer (frem og tilbake) har jeg til gode å se en farlig situasjon mtp. utkjøringene mellom Maxbo og Bestumkilen. Bilene vet at det er myke trafikanter på gang- og sykkelveien, ikke så lett å se en syklist som plutselig dukker opp bak en parkert bil i veibanen.
|
|
|
20/05/2014 15:24
|
Dan
More than words
|
More than words
De siste ukene har jeg lekt meg litt med fly-by-funksjonen på Strava for å se om noen av dem jeg deler jobbsykkelområde med sykler noen morsomme stier, snarveier eller omveier som jeg burde prøve ut. Men det som slår meg hver gang jeg starter analysen og ser hvor mine medsyklister sykler er at folk velger fryktelig kjedelige veier. Er det fordi folk er i tidsklemme slik at de alltid skal sykle korteste veien til jobben, eller er det fordi de alltid skal sykle den samme veien og konkurrere med seg selv eller er det rett og slett fordi de ikke har skjønt hvor mange flotte alternativer det finnes på kryss og tvers av Bærum? Jeg hadde litt håp om Kathrine, som tok en tur opp og ned langs Lysakerelva, men det viste seg at hun løp, så det teller ikke helt. Strava Activity Playback
|
|
|
[Re: jaknudsen]
20/05/2014 21:41
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Hadde visst glemt å svare på denne. Er det noen som vet hvorfor?
Fordi det er kronglete og dårlig tilrettelagt nede ved lysakerelven og videre på den sykkelveien. Jeg sykler ikke i veien selv, men jeg skjønner hvorfor folk gjør det. Hvis du kommer ned lilleakerveien og skal inn mot sentrum er det mange små hindringer som til sammen gjør det enklere å bare ta veien(som også er lovlig) 1) Først må du bytte fra vei til fortau rett etter brua under e18. Uten at det er tilrettelagt for det. Denne er jeg enig i at er litt kjip, men det er hovedsakelig på grunn av alle andre syklister som velger forskjellige løsninger her. Selv om man fortsetter rett frem, må man være obs på syklister som svinger ut i veibanen flere steder. 2) Så må du krysse to fotgjengeroverganger hvor bilene ikke har vikeplikt for deg. I tillegg er disse satt opp med sykkelfeller i form av rader med brostein som krysser gang og sykkelveien som fartsdempere. (som om det trengs med den fortauskanten det er der...) I følge Strava har jeg syklet strekningen 172 ganger, og jeg har aldri hatt eller sett noen farlige situasjoner med biler som krysser fotgjengerovergangene. Det er fareskilt som advarer bilistene mot kryssende syklister. Brosteinene er ikke noe problem selv på landeveissykkel. 3) Det er en ganske bratt kneik etter du har passert disse to fotgjengerovergangene. Kjører du veien unngår du denne. Synes du virkelig den kneiken er bratt? Og hva er galt med motbakker? 4) Det er en del biler som kjører på denne gang og sykkelstien.(De kjører til/fra eiendommene). I tillegg kommer det ganske mange syklister i stor fart i motsatt retning. Og det er endel fotgjengere. Ganske kaotisk altså Jeg har møtt biler der 4-5 ganger i løpet av 172 turer. Bilmessig setter man seg i en farligere situasjon ved å sykle i veibanen. Fotgjengere og andre syklister er jeg enig i, men dette er jo tilfelle hele veien inn til Aker brygge uansett. 5) Nedkjøringen etter hydro og ned forbi Maxbo er ganske skummel. Det går fort og det er mye trafikk. De som sykler opp denne bakken(motsatt vei altså) kommer ofte flere i bredden og det er flere uoversiktlige kryss. Blant annet ut fra Hydro. Er det gangstien ut fra Hydro som har dobbel bom du tenker på? Her er det jo praktisk umulig for fotgjengere/syklister å komme raskt ut i sykkelveien. Farten bør avpasses uansett hva man velger, bilene som er parkert i bakken ned mot Maxbo kan også svinge plutselig ut. I tillegg synes jeg det er skummelt å sykle i høy hastighet i veibanen forbi Maxbo, ref. neste punkt. 6) Etter maxbo er det en haug med utkjøringer hvor du vel har vikeplikt for bilene. Eller i alle fall må kjøre sakte for å være sikker på at bilene ser deg. Etter 350 turer (frem og tilbake) har jeg til gode å se en farlig situasjon mtp. utkjøringene mellom Maxbo og Bestumkilen. Bilene vet at det er myke trafikanter på gang- og sykkelveien, ikke så lett å se en syklist som plutselig dukker opp bak en parkert bil i veibanen. Jeg tror du misforstår litt. Jeg forsøker å forklare hvorfor jeg tror noen velger veien på den aktuelle strekningen. Du lurte nemlig på det... Det kan jo være at jeg tar feil og at de kjører den aktuelle ruta for å irritere bilistene og lage generelt dårlig stemning? Eller fordi de er late? Det kan tilogmed være at folk har forskjellige grunner til hvorfor de velger denne veien. Jeg forsøkte kun å bidra med det jeg kunne tenke meg var aktuelle grunner til å velge veien, som tross alt er et lovlig alternativ. Og det at du ikke har sett noen farlige situasjoner på dine passeringer, betyr ikke at de ikke skjer. "Your logical fallacy is anecdotal", heter det vel :-) Til info, så sykler jeg strekningen daglig og har gjort det rimelig konsekvent siden 2004, give or take. Det blir også noen passeringer, faktisk 4000+ Tobias
|
|
|
24/06/2014 08:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Et lite tips til de som passerer gjennom Sandvika om morgenen og må krysse Elias Smiths vei. Nå har de laget en rullestolrampe som gjør at man enkelt kan ta seg opp på veien igjen etter å ha syklet under Elias Smiths vei. Så isteden for å sykle forbi parkeringshuset ved gamle BI og ut på Elias Smiths vei så fortsetter man over Monet-broen og derfra langs elven på nersiden av Monethuset og opp rullestolrampen (veldig slak og brei) til Løkketangen hvor man så kan fortsette valgfri vei inn mot Oslo. Lilla strek er rampen: 
|
|
|
|
|