I Østmarka er det hard snø og greie forhold i følge rapportene. Det som gjør det litt utfordrende er at det er veldig ujevnt og en del groper, men det er full kjørbart. Kommer litt snø nå, som kanskje jevner ut underlaget noe.
Re: Opptråkkede vinterstier i Oslo, statusrapport!
[Re: Subs]
#174704419/02/201415:39
Syklet opp senior/måneskinnsløypa, over fuglemyra og ned Vettakollen nå for en time siden. Bud og Lou, altså ikke pigg. Nydelig oppe, men stedvis syyyykt glatt nederst. Litt lett snø oppå gjør det ikke bedre. Ikke så lett å se hvor det er holke. Var best å holde seg unna "hoved" stiene nederst.
10cm snø i løpet av natten ga artige forhold igjen. Heldigvis ikke meldt regn i helgen, så godforholdene bør holde seg fram til regn og 6 grader ankommer neste uke. Kram nysnø er konge med tanke på grep og bæreevne, såfremt den ikke blir så varm og vasstrukken så den blir grå, da er det så mye vann i den at det blir glatt. Lett å se og kjenne ute i skauen. Sykt grep på den hvite snøen, men spinner mye lettere der snøen er grålig.
Er trulsrunden farbar i disse dager? Har aldri syklet den før. Tar gjerne i mot tips om lignende kortere runder som er lett tilgjengelig. Vil gjerne på en lett lyktetur i kveld. Er ikke så godt kjent i oslomarka, enda.
Redigert av reflex; 24/02/201418:14.
oh my god, We've dented the world with it!
#174893124/02/201419:03
Vettakollen var meget morsomt med feithjuling i går. Såpass løst at det var litt pes oppover, men nedover var slædd-o-rama. Ble ikke bart før nesten helt nede ved Gaustad.
Brannfjell og Ekeberg er klart uansett. Gaske grått og stusselig, men klart, om man må. Og med konstant tåke over Tryvann og bare sorgen i skispor og vintertråkk, så må nå i hvert fall jeg litt.
#174929125/02/201418:11
Lillomarka var snørik i dag, men det er tunge forhold og lite hold og grep i snøen. Ikke spesielt moro å sykle, ikke spesielt moro på ski. Langtidsvarselet sier plussgrader så langt man kan se... det blir bløtt!
Del stien, skru av Strava
#174943226/02/201406:25
For ordens skyld: det var kanskje å ta noe hardt i å si at Brannfjell er "klart". Selv om det er 90+% bart i området, så er det mye lumsk is rundt omkring. Enten må man passe seg godt for, elller sykle rundt på stort sett barmark med piggs. Suger det også.
#174945226/02/201407:27
Fant en topp på kartet som jeg sjekket ut, den var særdeles fin og skal sykles igjen. Muligens andre veien enn den jeg valgte - da kommer en super nedkjøring på slutten.
Og ett til, nå i skiløypa:
Syklet fatbike med pigger i går. Det er enkelte steder snøen ikke bærer spesielt godt og noe is innimellom. Vått er det også. De fineste partiene står til gull, enkelte steder måtte jeg av sykkelen fordi jeg ikke fikk grep i klatringer.
Området jeg har syklet i ligger her: Startet nede i høyre hjørne over stunneåsen og syklet nordover opp til speiderhytta ved Sterkerud. Derfra Østover og ned igjen til Krakastad. Om noen vil sjekke området har jeg lastet opp gårsdagens spor til Strava: http://www.strava.com/activities/116063902
Piggs on deck - men snøen bar ikke og det var vått.(Det var greit å ha gamasjer for å si det sånn) Det ble mye baksing og dytting i stedet for sykling.
Pissregna og begynte å bli veldig vått rundt lysløypa på Grinda da jeg kom tilbake i går kveld, akkurat i tide til å se fatbikeinnslaget på 21 nyhetene som NRK laget med Rune Høydahl og meg selv tidligere på dagen ved Sognsvann. Mao er det rimelig røtent i nærområdet nå, men jeg har tro på Lillomarka ikveld, spesielt litt oppover mot Barlindåsen, etc. Ser at det er kjørt løype for noen timer siden fra Langsetløkka, og det betyr nok at det som kom som regn litt lenger ned kom som en eller annen form for snø over ca 220 moh.
Noen som har vært over Fuglemyra/Vettakollen i det siste?
Lurer på å ta turen i kveld
Svarer på mitt eget spørsmål - bra forhold fra Heggehullet - blir bedre og bedre jo nærmere Vettakollen man kommer, og helt fantastisk nedkjøring derfra
Svarer på mitt eget spørsmål - bra forhold fra Heggehullet - blir bedre og bedre jo nærmere Vettakollen man kommer, og helt fantastisk nedkjøring derfra
Yep, var helt konge på søndag. Aller mest snø/krevende/gøy første strekket fra Frønsvollstråkka og til Fuglemyra. Her mellom Fuglemyra og utsiktspunktet:
Yep, var helt konge på søndag. Aller mest snø/krevende/gøy første strekket fra Frønsvollstråkka og til Fuglemyra. Her mellom Fuglemyra og utsiktspunktet: