Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
27/02/2014 15:32
|
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Det ser ut som Høydal kjører pariser men det lages vel ikke?
|
|
|
[Re: olasun]
27/02/2014 15:40
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Det ser ut som Høydal kjører pariser men det lages vel ikke? Rune kjører limited edition skinwall (old school) Surly Nate dekk i NRK innslaget.
|
|
|
27/02/2014 17:12
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Feiting bestilt. Gleder seg!
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
27/02/2014 17:50
|
fei
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Neste uke er jo uke 10( kremt kremt!). Er det nok F4 til alle som har forhåndsbestillt tror du Espen?. Når blir de kjørt ut i butikkene(kløfta?)
|
|
|
28/02/2014 07:11
|
offroadlars
Entusiast
|
Entusiast
Er fatbike et bra alternativ i skiløypene på fjellet hvis skiføret havarerer? Det er jo sen påske i år, risiko for råtten snø osv.
|
|
|
[Re: offroadlars]
28/02/2014 08:48
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er fatbike et bra alternativ i skiløypene på fjellet hvis skiføret havarerer? Det er jo sen påske i år, risiko for råtten snø osv. Selvfølgelig
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
28/02/2014 09:13
|
offroadlars
Entusiast
|
Entusiast
Tenkte kanskje hvis det er rævva på ski er det like dårlig med fatbike? At man synker gjennom osv. Liker best ski når man først har sjansen til det, men er jo kjekt hvis fatbike kan være suplement ved dårlige skilføreforhold osv.
Redigert av offroadlars; 28/02/2014 09:13.
|
|
|
[Re: offroadlars]
28/02/2014 09:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja - dette skjønner ikke jeg helt heller. Hvis snøen ikke bærer et par ski, hvordan kan den da bære en fatbike? Nå har jeg ikke fått mye erfaring med snøsykling på min egen fatbike siden det ikke har noen lokal snø å sykle på, men supernalle bør være mer enn kvalifisert til å fortelle hvordan/hvorfor det funker å sykle på råtten snø med fatbike.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/02/2014 09:58
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Jeg har vært ute å syklet litt i delvis smelta skiøyper denne uka. Jeg tror ikke en fatbike holder seg bedre oppå råtten snø enn ski. Jeg har hatt store problemer med å komme meg oppover i stigninger på "sukkersnø". Grepet slipper rett og slett for fort. Det er også vanskelig å holde noen styring når det går bortover. Allikevel har det ikke vært skiføre her ettersom 70-80% av stiene jeg har syklet har vært helt bare.  Her går det nedover på hardpakket snø, som ligger i et skyggeparti. Snøen på sidene av stien gir fort etter og er lumsk om man har et feilskjær.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
28/02/2014 10:12
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Ja, på typisk blandaføre - både våt snø, hard snø, tørr barmark og våt barmark, slik man typisk møter rett etter påske men som man i år allerede i februar har begynt å møte på - er det ingen tvil om at tjukkasen kommer til sin rett. Uegnet med vanlig sykkel og uegnet med ski.
|
|
|
[Re: anderfo]
28/02/2014 11:23
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Ja, på typisk blandaføre - både våt snø, hard snø, tørr barmark og våt barmark, slik man typisk møter rett etter påske men som man i år allerede i februar har begynt å møte på - er det ingen tvil om at tjukkasen kommer til sin rett. Uegnet med vanlig sykkel og uegnet med ski. Jepp, det er ingen tvil om at fatbike gir deg flest stisykkeldager i året. Jeg har ikke måtte gjøre vendereis en eneste gang i hele vinter, trass i ganske tung snø til tider. Her i Ski (Follo) har det vel vært kun 4-5 uker med heldekkende snølag til sammen i vinter. Ellers har det vært blandaforhold. Ellers så må jeg si at jeg er fornøyd med fatbiken jeg tester for Espen (Gresvig), den har blitt dratt igjennom ganske mye bedritent føre siden i høst. Har hatt den stående inne i de våteste periodene slik at møkk og ikke minst vann skal tørke så mye som mulig. Skiftet kranklager i går (BB30) da den ene siden var gåen. Ellers har andre lager holdt seg godt. Det er godt å ha en sykkel som har få bevegelige deler sånn sett, hadde hatt dårlig samvittighet om jeg skulle syklet vinteren gjennom på en dyr fulldemper, selv om det har vært mulig i mange av vinterens uker her jeg bor.
|
|
|
28/02/2014 11:31
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Årets sesong i Trøndelag har imidlertid ikke vært særlig egnet med tjukkas. Sist jeg så noe særlig annet enn is (eller blanding av is og barfrost) var før jul... Ingen vits med brede dekk på de forholdene vi har hatt de siste to månedene. I en normal skisesong ville det vært noe helt annet - og jeg hadde god nytte av tjukkasen i høstsesongen september-desember.
|
|
|
[Re: GeirK]
28/02/2014 12:47
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja - dette skjønner ikke jeg helt heller. Hvis snøen ikke bærer et par ski, hvordan kan den da bære en fatbike? Nå har jeg ikke fått mye erfaring med snøsykling på min egen fatbike siden det ikke har noen lokal snø å sykle på, men supernalle bør være mer enn kvalifisert til å fortelle hvordan/hvorfor det funker å sykle på råtten snø med fatbike. Er det ekstremt vått eller mye nysnø så sliter man med fatbike også, men dette er meget sjelden. På våren har det vært fint med fatbike når skiløperene forsvinner. Dette er alltid sesongen jeg har sett frem til.... med mye slaps og våt grus i tillegg så har Rohloff vært fint å ha.
- Voltaire
|
|
|
28/02/2014 18:56
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
General Lee 40t eller Wolftooth Giant cog 42t?? Har tenkt å gå over til 1x10 på Mukluken for å kunne kjøre Lou uten kjedesubb. Har X9 krank med 26t Woftooth. Har problener med å bestemme meg for hva jeg skal ha bak, General Lee 40t eller Wolftooth Giant cog 42t. Har X0 long cage bakskifter. Noen som har erfaring å dele?
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Lunix]
28/02/2014 19:05
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
General Lee 40t eller Wolftooth Giant cog 42t?? Har tenkt å gå over til 1x10 på Mukluken for å kunne kjøre Lou uten kjedesubb. Har X9 krank med 26t Woftooth. Har problener med å bestemme meg for hva jeg skal ha bak, General Lee 40t eller Wolftooth Giant cog 42t. Har X0 long cage bakskifter. Noen som har erfaring å dele? Jeg skal ha Hope sin nye 40t-Rex når den dukker opp.
Sindre R.
|
|
|
28/02/2014 21:29
|
kenass
Fersking
|
Fersking
Hei. Ny her. Jeg skal ha fatbike. Lest mye i tråden her. Lærerikt for oss ferskinger på tjukk sykkel. Jeg har syklet lenge terreng. Har 29 stiv soon Carbon. Skal ikke si mere om den. En 29 Santa cruiz tallboy med carbonhjul. Jeg skal ha fatbike. Vil ha en lett sykkel. Noen som har kjennskap til fatbike i Carbon med xx1, som kommer nå, eller må man kjøpe hos kjørn i Valdres! Litt lyst på en surly, men ikke om det er en god fatbike i Carbon rundt hjørnet! ;-)
Kenass
|
|
|
[Re: kenass]
28/02/2014 21:45
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Hei. Ny her. Jeg skal ha fatbike. Lest mye i tråden her. Lærerikt for oss ferskinger på tjukk sykkel. Jeg har syklet lenge terreng. Har 29 stiv soon Carbon. Skal ikke si mere om den. En 29 Santa cruiz tallboy med carbonhjul. Jeg skal ha fatbike. Vil ha en lett sykkel. Noen som har kjennskap til fatbike i Carbon med xx1, som kommer nå, eller må man kjøpe hos kjørn i Valdres! Litt lyst på en surly, men ikke om det er en god fatbike i Carbon rundt hjørnet! ;-) Driv har en Yampa, ikke ufin den heller. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46957100Kenass
|
|
|
28/02/2014 21:45
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Har Surly Moonlander selv, og om det er lett fat du er ute etter er ikke Surly noe for deg  Men du verden for en fantastisk fatbike om du ikke et så opptatt av vekt  Borealis sine carbon fåes vel med xx1?
|
|
|
[Re: sindrer]
28/02/2014 21:57
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
General Lee 40t eller Wolftooth Giant cog 42t?? Har tenkt å gå over til 1x10 på Mukluken for å kunne kjøre Lou uten kjedesubb. Har X9 krank med 26t Woftooth. Har problener med å bestemme meg for hva jeg skal ha bak, General Lee 40t eller Wolftooth Giant cog 42t. Har X0 long cage bakskifter. Noen som har erfaring å dele? Jeg skal ha Hope sin nye 40t-Rex når den dukker opp. Hmmm, ennå ett alternativ, og jeg som sliter å velge mellom to.... Sykkelkomponenter har både Wolftooth og General Lee inne, blir muligens en Wolftooth i første omgang, er litt skeptisk til gapet mellom 15-19 tenners drevene.
Redigert av Lunix; 28/02/2014 21:58.
|
|
|
28/02/2014 22:35
|
kenass
Fersking
|
Fersking
Hvilke rammer er "sikrest" kjøp. Tenker litt på Kina rammer, da jeg selv har en. Satser på litt kvalitet og regner med å dessverre betale for det! Er det noen kjente store merker på gang med tjukkramme i Carbon?
Kenass
|
|
|
02/03/2014 13:56
|
kenass
Fersking
|
Fersking
Salsa beargrease ser bra ut. Hva med kjørn i valdres! Hva velger man? Tips og vink! Tusen takk.
|
|
|
[Re: kenass]
02/03/2014 17:51
|
Ola_Kr
Medlem
|
Medlem
Veldig fornøyd med min Beargrease XX1, ser ingen grunn til å beholde den gamle vintersykkelen min, da den ikke har blitt brukt siden jeg fikk Beargreasen. Selv langs asfaltert vei er det null problem å holde samme fart jeg hadde før med min Flash, bare sørg for å ha med en pumpe for å justere lufttrykk etter forholdene.
|
|
|
02/03/2014 18:13
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Espen W og Høydahl på NRK nå, i ett innslag som ikke nevnte ordet konflikt en eneste gang. Knallbra Dere kunne kanskje delt informasjonen om at det har eksistert i Norge siden 2006. Eller er det så viktig for deg at det er "en ny trend" Espen? At du orker å benytte enhver anledning til å gnåle om din heroiske alenegang som fatbiker inntil alle vi som ikke kan tenke sjøl endelig tok poenget. Jeg er med på å spleise på en statue av deg og Rohloffnavet ditt hvis du lover at dette er tilstrekkelig anerkjennelse til at vi slipper denne furtinga. sv
|
|
|
[Re: svegar]
02/03/2014 18:17
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Espen W og Høydahl på NRK nå, i ett innslag som ikke nevnte ordet konflikt en eneste gang. Knallbra Dere kunne kanskje delt informasjonen om at det har eksistert i Norge siden 2006. Eller er det så viktig for deg at det er "en ny trend" Espen? At du orker å benytte enhver anledning til å gnåle om din heroiske alenegang som fatbiker inntil alle vi som ikke kan tenke sjøl endelig tok poenget. Jeg er med på å spleise på en statue av deg og Rohloffnavet ditt hvis du lover at dette er tilstrekkelig anerkjennelse til at vi slipper denne furtinga. At du gidder å tillegge meg motivasjoner jeg ikke har uttrykt. Hvis ikke det skal komme frem et riktig bilde av fatbike, hva er egentlig poenget med å lage repotasjen i første omgang. Hvis det er riktig som Espen sier at det ble sagt av ham når fatbike kom til Norge, så er det svak journalistikk at det ikke kom frem (men heller gitt et inntrykk av at det kom i fjor). Jeg er helt sikker på at jeg ikke ville bli nevnt uansett, det har ikke noe med saken å gjøre. Men det sier en hel del om deg. Lykke til med janteloven, jeg håper du har mye glede av den.
- Voltaire
|
|
|
02/03/2014 19:24
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Espen W og Høydahl på NRK nå, i ett innslag som ikke nevnte ordet konflikt en eneste gang. Knallbra Dere kunne kanskje delt informasjonen om at det har eksistert i Norge siden 2006. Eller er det så viktig for deg at det er "en ny trend" Espen? At du orker å benytte enhver anledning til å gnåle om din heroiske alenegang som fatbiker inntil alle vi som ikke kan tenke sjøl endelig tok poenget. Jeg er med på å spleise på en statue av deg og Rohloffnavet ditt hvis du lover at dette er tilstrekkelig anerkjennelse til at vi slipper denne furtinga. At du gidder å tillegge meg motivasjoner jeg ikke har uttrykt. Hvis ikke det skal komme frem et riktig bilde av fatbike, hva er egentlig poenget med å lage repotasjen i første omgang. Hvis det er riktig som Espen sier at det ble sagt av ham når fatbike kom til Norge, så er det svak journalistikk at det ikke kom frem (men heller gitt et inntrykk av at det kom i fjor). Jeg er helt sikker på at jeg ikke ville bli nevnt uansett, det har ikke noe med saken å gjøre. Men det sier en hel del om deg. Lykke til med janteloven, jeg håper du har mye glede av den. Tror bare det er du som mener, eller synes det er viktig å lage et poeng av, at dette ikke er en ny trend. For alle andre enn deg er det det, og i særdeleshet for NRK-publikummet. Og mitt hjertesukk har lite med janteloven å gjøre, din standardrespons gir store utslag på narsissismebarometeret. sv
|
|
|
02/03/2014 19:32
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Det er ikke en trend at én person sykler på fatbike i Norge. Det er trend når tusenvis gjør det.
|
|
|
02/03/2014 19:36
|
oyvlie
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er med svegar her, og synes motivasjonen er gjentakelig godt uttrykt(*referanse mangler). Takk og pris for det, for uten denne underholdende føljetongen av dårlig kamuflert annerkjennelsesmangel hadde det vært tungt å lese igjennom 202 sider.
- Øyvind
|
|
|
[Re: svegar]
02/03/2014 20:04
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror bare det er du som mener, eller synes det er viktig å lage et poeng av, at dette ikke er en ny trend. For alle andre enn deg er det det, og i særdeleshet for NRK-publikummet.
Jeg har ikke sagt at det var en ny trend da, men at det kom til Norge mye tidligere. Det hadde vært helt naturlig å si noe som sånt: "Selv om de første fatbikene kom til Norge for ca. 8 år siden, så har det ikke før nylig blitt en trend". Det tror jeg at ville interessert sykkelinteresserte og andre. At du mener noe annet og ditt personangrep, for stå for din regning. At du påstår at jeg har sagt det var en trend når jeg fikk min fatbike er en løgn, og synes tydeligvis det er greit å lyve for å stille meg i et dårlig lys.
- Voltaire
|
|
|
02/03/2014 20:14
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke en trend at én person sykler på fatbike i Norge. Det er trend når tusenvis gjør det. Jeg har aldri sagt at det var en trend da, men både at jeg fikk sykkelen da, at testsykkelen som kom ca. samtidig, og diskusjonen forut for dette her på terrengsykkel.no er en del av historen. Da kunne de kuttet å henvise til noe historisk informasjon i det heletatt, og bare sagt at dette er en fatbike og den har store dekk. Merkelig histore i seg selv at Rune Høydal, som er en XC-type skal bli fokus for en slik reportasje. Det kommer under "Ja, dette er noen rare greier gitt"-paraplyen. Det var andre som har hatt fatbike i mange år også. Det er ikke bare meg, jeg var kanskje den første som kjøpte. Anerkjennelse? Hva followers anerkjenner bryr jeg meg svært lite om. Personangrep og feilaktige fremstillinger derimot vil jeg ha meg frabedt.
- Voltaire
|
|
|
|
|