Som lovet i en annen tråd lager jeg en egen tråd om et lite byggeprosjekt som jeg holder på med, samtidig som jeg vil prøve å være en romslig vert for alle flamewars vedrørende spørsmål som hva som er bygging av sykkel og hva som er montering. I tillegg kan man diskutere hva som er steelie. Warping av tråden er tillatt og ønsket Alt under forutsetning at bastante uttalelser faller med et glimt i øyet.
Så til prosjektet: For snart 6 år siden bygget jeg min første sykkelramme, en sykkelkross. Fram til nå har et også vært den eneste, men ønsket om å komme i gang med byggenummer 2 har ligget der hele tida siden. Som avataren antyder, så har jeg kommet et lite stykke i det nye prosjektet, men jeg har ikke starta en byggetråd tiligere, bl.a. fordi jeg har vært usikker på om jeg i det hele tatt vil komme i mål. Det er 6 år siden sist, og i tillegg jobba jeg da under veiledning av en proff, som også hadde langt mer verktøy tilpassa denne jobben enn hva jeg disponerer nå.
En av årsakene til at jeg nå har mulighet til å bygge en ramme er at jeg for et år siden fikk ny jobb, som er langt mer operativ enn den papirflyttinga jeg tidligere drev med. Fordi jeg har overtatt etter en som opprinnelig var smed, så har det vært en viss forventning om at jeg også skal kunne jobbe litt med sveising og slaglodding, selv om det normalt ikke tilligger stillingen. Dette gjør at jeg har tilgang på et verksted, og ved at jeg driver "rustløsning" av gamle kunnskaper på fritida, så kan jeg bruke et eget prosjekt i stedt for skrapmetall å øve meg på.
Så - over til bygginga. Jeg lager et nytt innlegg så folk kan hoppe over denne innledninga, og gå rett på selve bygginga.
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?)
[Re: _Moe_]
#175018227/02/201418:36
Var det du som skulle bygge rundt Rohloff? Hvis du skal det og ikke er så opptatt av å kunne bruke de aller feiteste dekka kan du slippe unna å bygge uten offset og få et deilig solid og helt symmetrisk bakhjul
#175019727/02/201419:01
Noe av det første man gjør når man skal starte på noe nytt er å lage et realistisk budsjett og en tidsplan å dure i vei med Visa-kortet - og å lage en tegning som passer med de delene som allerede ligger i sporingsappen til posten.
Sånn omtrent så tegninga ut før jeg ombestemte meg mht.fargevalg og noen andre smådetaljer:
Noe av moroa ved å bygge ramma selv er at jeg kan prøve ut egne idéer etter at andre allerede har forkasta dem. Noe av det som særmerker denne ramma er en brattere styrevinkel enn hva de fleste går for - 71,5°, litt større BB-drop, 75mm og at jeg prøver meg med 190mm baknav med tradisjonelle dropouts for QR.
Utfordringa med denne hjulbeinte tjukkassen er at jeg ikke har funnet kjedestag som er bøyd fra fabrikken slik at de kan smyge seg mellom et 5" dekk, kranken og et par sko i størrelse 46. Jeg må altså bøye stagene litt mer og med litt mindre radius uten å ødelegge dem. I tillegg har jeg gått for slaglodding, eller fillet brazing i stedet for å bygge med muffer. Det gjør arbeidet med tilpasningene av sammenføyningene vanskeligere. Fordelen er at man står litt friere ved valg av rør og geometri, og dessuten har jeg ikke funnet et 100mm krankhus med muffer ennå.
#175020227/02/201419:10
Først tegner og klipper jeg ut en tegning av en "utbrettet" rørende, og fester den på røret. Da har jeg et utgangspunkt for baufil og fil. Så er det bare å sage, file, prøve, file, prøve og file igjen.
Var det du som skulle bygge rundt Rohloff? Hvis du skal det og ikke er så opptatt av å kunne bruke de aller feiteste dekka kan du slippe unna å bygge uten offset og få et deilig solid og helt symmetrisk bakhjul
Jeg tenkte å bygge om til Rohloff på den tjukkasen jeg har, en Diamant Mammut. Den har bakgaffel med offset, og tanken var at jeg med Rohloff også kunne gå opp fra 80mm til 100mm felg bak uten kjedsubb, men de aller feiteste dekkene er det ikke plass til der (det er en god del innlegg i dekk- og "diamura"-trådene om hva folk har klart å presse inn på ulike måter i Diamura-tvillingene).
#175020827/02/201419:22
Jeg tenkte å bygge om til Rohloff på den tjukkasen jeg har, en Diamant Mammut. Den har bakgaffel med offset, og tanken var at jeg med Rohloff også kunne gå opp fra 80mm til 100mm felg bak uten kjedsubb, men de aller feiteste dekkene er det ikke plass til der (det er en god del innlegg i dekk- og "diamura"-trådene om hva folk har klart å presse inn på ulike måter i Diamura-tvillingene).
Pent arbeid så langt
Har Pugs med Rohloff, men kunne ønske meg litt breiere baktriangel og sliding dropouts. Med Rohloff burde det gå greit å beholde 17,5mm offset og likevel bruke 4,8" dekk uten kjedesubb. Dessverre er jeg ikke så hendig som deg, selv om jeg har tilgang på verksted og utstyr så blir det en oppgave som blir litt over mine evner. Gøy å se at du fikser dette på egenhånd.
#175021427/02/201419:35
Har Pugs med Rohloff, men kunne ønske meg litt breiere baktriangel og sliding dropouts. Med Rohloff burde det gå greit å beholde 17,5mm offset og likevel bruke 4,8" dekk uten kjedesubb.
Det er mulig, men jeg er usikker på om 4,8" går mellom kjedestagene på Mammuten min. Jeg husker ikke hvilke dekk som ble klemt inn ved å barbere de ytterste knastene, men det var kanskje 4,8" - da med begrensning av hvor langt in på kassetten man kunne gire. En av fordelene med innvendig gir er jo at man har en fast kjedelinje som ligger ganske langt ute, så sannsynligvis kan man bruke så bredt dekk som ramma tillater.
Jeg vet ikke om det er det at jeg er praktisk som er min største fordel. Jeg har som sagt vært papirflytter det meste av livet, men jeg hadde allerede før jeg starta opp bestemt meg for at ramma skal få navnet "BumbleBee", etter humla som i følge myten ikke skal kunne fly, men som likevel gjør det fordi den er for dum til å vite at det er umulig for den (*). Sånn føler jeg det litt selv også; det er mye som kan gå galt, men jeg er foreløpig lykkelig uvitende om hva det kan være ... Dessuten er også humla en koselig bredbeint liten tjukkas.
Fotnote: (*) Ja, det er en myte. Humla kan fly også i teorien
Redigert av _Moe_; 27/02/201419:55.
#175024627/02/201420:23
Her har jeg prøvd rørbøyeren min på en rørstump for å se hvordan jeg kan få til den nødvendige vinkelen og radien. Jeg er ikke så langt unna, men enten må sanda stampes hardere i røret for å unngå bulker og kollaps, eller så må jeg finne på noe annet (jeg ser noen bruker is). Et større problem er at jeg ikke klarer å bøye røret nær nok enden, noe som må til om jeg skal kunne bruke det relativt korte kjedestaget (440mm) uten å få for korte stag. Jeg har allerede et ganske tight baktriangel med en lengde fra senter krank til senter nav på 450mm. Det skal gi 20mm mellom seterør og et 4,8" dekk.
#175025627/02/201420:42
Hva med å starte med lengre rør, bøye og deretter kappe for å få bøyen nærmere enden?
Og hva slags sand bruker du? Bruker du sand beregna for sandstøping? Hvis du bruker støpesand og fyller på litt, stamper, fyller på litt mer og stamper osv. blir det kanskje bra. Hvis det ikke er det du alt har gjort. Jeg vet at tykkvegga rør kan varmes når de skal bøyes, kanskje det kunne ha hjulpet med en liten lunk her også hvis første forsøk var uten varming?
#175026527/02/201421:01
Jepp. Det er et av alternativene, men 440mm er i utgangspunktet ganske langt. Jeg har funnet opptil 465, men ellers går det mye i 440 og 450mm - såkalte 29'er CS. Et annet å gå for lengre/sliding dropouts. Jeg har ganske korte såkalte "hooded dropouts" (kommer ikke på en god norsk betgnelse). Eventuelt kan jeg gå for en kombinasjon. Problemet er at frakta er omtrent den samme om jeg kjøper ett rør eller et helt sett, og dermed har jeg gått litt bananas med kortet igjen.
Her er et annet par 440mm stag med S-bøy som er lagt oppå tegninga av kjedestagene. Dette er Columbus Life rør, som jeg neppe putter i en rørbøyer før jeg vet sikkert at jeg kan oppnå et godt resultat.
Og sånn går no dagan.
#175028527/02/201422:07
Blir utrolig fasinert av folk som er så nevenyttige at de kan bygge ting ut av intet. Noen rørstumper, litt sveising, og vips så har man en sykkel. Imponerende. Hvor kjøper man rør til et slikt prosjekt? Finnes det nettbutikker med deler for ekte sykkelbyggere? Eller er man så hardcore at man utvinner stålet selv og støper det til riktig lengde/tykkelse osv?
.... Imponerende. Hvor kjøper man rør til et slikt prosjekt? Finnes det nettbutikker med deler for ekte sykkelbyggere? Eller er man så hardcore at man utvinner stålet selv og støper det til riktig lengde/tykkelse osv?
Ja, det finnes nettbutikker med komplette byggesett. Kan også få med jigg, slik at rør lett kan spennes opp riktig før sammensføying. Har man først anskaffet jigg så trengs bare nytt rørsett for å lage neste ramme.
Kult prosjekt, her snakker vi byggetråd! Til nå har mitt argument mot å sette i gang selv vært at jeg ikke har hatt brukt for den typen sykkel man tradisjonelt har vært i stand til å lage. Det ville nærmest vært et kunstprosjekt for meg, men med fatbiketrenden har jo behovet for helstive stålsykler meldt seg igjen.
Nå er unnskyldningen at jeg ikke har tid eller ork til å skaffe meg enda en tidkrevende hobby, men man kan drømme...
From the late 19th century until the 1970s,[2] this method of frame construction was favored because the lower temperatures of brazing (silver brazing in particular) had less of a negative impact on the tubing strength than high temperature welding, which can seriously weaken many steel alloys. Brazing thus allowed relatively thin walled, lightweight tubes to be used without loss of strength. However, recent advances in metallurgy have created steel tubing that is not adversely affected (or may even be improved) by high temperature welding. This has allowed both TIG and MIG welding to displace lugged steel construction,[8] in large part because these methods lend themselves more easily to automation and reduce the cost by eliminating the lugs.
Conversely, lugged steel construction remains popular among builders of custom-fit bicycle frames, and among amateur framebuilders, since it is one of the simplest methods of constructing a bicycle frame by hand in a small workshop.
Conversely, lugged steel construction remains popular among builders of custom-fit bicycle frames, and among amateur framebuilders, since it is one of the simplest methods of constructing a bicycle frame by hand in a small workshop.
Og ikke minst ser det jækla pent ut!
Redigert av Ole; 28/02/201413:48.
[Re: Stein]
#175049328/02/201414:04
Hvordan er styrken på sånne loddede sammenføyninger ift. sveising?
Ærlig talt - jeg vet ikke fordi det ikke er veldig relevant. Uansett om man sveiser, lodder med muffer eller muffeløst, så er syretesten på at det er gjort riktig at man skal kunne ta og legge full kraft på en skjøt. og da skal et brudd skje i røret utenfor det sveisede eller loddede området. Jeg prøvde på en testlodding, men jeg hadde ikke lang nok latmannsarm til at jeg klarte å ryke noe som helst - bortsett fra at jeg rydda benken som skrustikka var festa til ganske kjapt da den begynte å vippe. Vi snakker om en arbeidsbenk i et verksted
#175050028/02/201414:25
Da er det jo ikke noe problem. Jeg bare lurte. Sveis blir jo "hel ved" liksom. ...Og ja. Det blir veldig pent. Imponerende jobb! Mistenker at det ikke er din første metallsløyd.
#175051028/02/201414:52
Mener å ha lest et sted at i terrengsyklingens spede barndom ble sveisede rammer ansett for å være for svake, og at det derfor først var etter visse utviklingstrinn at sveising ble aktuelt fremfor lugs. Dette representerte visst et skikkelig fremskritt, for plutselig kunne man lage high-end rammer i langt større volum, ref asia.
#175054328/02/201417:24