Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Bredbeint tjukkas i emning (?)

Bredbeint tjukkas i emning (?) #1750178 27/02/2014 18:32
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Som lovet i en annen tråd lager jeg en egen tråd om et lite byggeprosjekt som jeg holder på med, samtidig som jeg vil prøve å være en romslig vert for alle flamewars vedrørende spørsmål som hva som er bygging av sykkel og hva som er montering. I tillegg kan man diskutere hva som er steelie. Warping av tråden er tillatt og ønsket ICON_SMILE
Alt under forutsetning at bastante uttalelser faller med et glimt i øyet.

Så til prosjektet:
For snart 6 år siden bygget jeg min første sykkelramme, en sykkelkross. Fram til nå har et også vært den eneste, men ønsket om å komme i gang med byggenummer 2 har ligget der hele tida siden. Som avataren antyder, så har jeg kommet et lite stykke i det nye prosjektet, men jeg har ikke starta en byggetråd tiligere, bl.a. fordi jeg har vært usikker på om jeg i det hele tatt vil komme i mål. Det er 6 år siden sist, og i tillegg jobba jeg da under veiledning av en proff, som også hadde langt mer verktøy tilpassa denne jobben enn hva jeg disponerer nå.

En av årsakene til at jeg nå har mulighet til å bygge en ramme er at jeg for et år siden fikk ny jobb, som er langt mer operativ enn den papirflyttinga jeg tidligere drev med. Fordi jeg har overtatt etter en som opprinnelig var smed, så har det vært en viss forventning om at jeg også skal kunne jobbe litt med sveising og slaglodding, selv om det normalt ikke tilligger stillingen. Dette gjør at jeg har tilgang på et verksted, og ved at jeg driver "rustløsning" av gamle kunnskaper på fritida, så kan jeg bruke et eget prosjekt i stedt for skrapmetall å øve meg på. ICON_SMILE

Så - over til bygginga. Jeg lager et nytt innlegg så folk kan hoppe over denne innledninga, og gå rett på selve bygginga.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750182 27/02/2014 18:36
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Var det du som skulle bygge rundt Rohloff? Hvis du skal det og ikke er så opptatt av å kunne bruke de aller feiteste dekka kan du slippe unna å bygge uten offset og få et deilig solid og helt symmetrisk bakhjul ICON_SMILE

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750197 27/02/2014 19:01
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Noe av det første man gjør når man skal starte på noe nytt er å lage et realistisk budsjett og en tidsplan å dure i vei med Visa-kortet - og å lage en tegning som passer med de delene som allerede ligger i sporingsappen til posten.

Sånn omtrent så tegninga ut før jeg ombestemte meg mht.fargevalg og noen andre smådetaljer:


Noe av moroa ved å bygge ramma selv er at jeg kan prøve ut egne idéer etter at andre allerede har forkasta dem. Noe av det som særmerker denne ramma er en brattere styrevinkel enn hva de fleste går for - 71,5°, litt større BB-drop, 75mm og at jeg prøver meg med 190mm baknav med tradisjonelle dropouts for QR.

Utfordringa med denne hjulbeinte tjukkassen er at jeg ikke har funnet kjedestag som er bøyd fra fabrikken slik at de kan smyge seg mellom et 5" dekk, kranken og et par sko i størrelse 46. Jeg må altså bøye stagene litt mer og med litt mindre radius uten å ødelegge dem. I tillegg har jeg gått for slaglodding, eller fillet brazing i stedet for å bygge med muffer. Det gjør arbeidet med tilpasningene av sammenføyningene vanskeligere. Fordelen er at man står litt friere ved valg av rør og geometri, og dessuten har jeg ikke funnet et 100mm krankhus med muffer ennå.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750202 27/02/2014 19:10
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
OK, here we go.

Først tegner og klipper jeg ut en tegning av en "utbrettet" rørende, og fester den på røret. Da har jeg et utgangspunkt for baufil og fil. Så er det bare å sage, file, prøve, file, prøve og file igjen.



Nesten ...



men ikke godt nok



Såpass må det være.


Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: krankdrev] #1750203 27/02/2014 19:16
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Sitat: krankdrev
Var det du som skulle bygge rundt Rohloff? Hvis du skal det og ikke er så opptatt av å kunne bruke de aller feiteste dekka kan du slippe unna å bygge uten offset og få et deilig solid og helt symmetrisk bakhjul ICON_SMILE


Jeg tenkte å bygge om til Rohloff på den tjukkasen jeg har, en Diamant Mammut. Den har bakgaffel med offset, og tanken var at jeg med Rohloff også kunne gå opp fra 80mm til 100mm felg bak uten kjedsubb, men de aller feiteste dekkene er det ikke plass til der (det er en god del innlegg i dekk- og "diamura"-trådene om hva folk har klart å presse inn på ulike måter i Diamura-tvillingene).

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750208 27/02/2014 19:22
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Den der blir fin!


Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750209 27/02/2014 19:24
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Skal man lodde en sykkelramme, så gjelder det å jobbe raskt. Dette er normalt arbeidstempo når jeg har glemt å ta Ritalinen min ICON_SMILE


Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750210 27/02/2014 19:27
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: _Moe_
Sitat: krankdrev
Var det du som skulle bygge rundt Rohloff? Hvis du skal det og ikke er så opptatt av å kunne bruke de aller feiteste dekka kan du slippe unna å bygge uten offset og få et deilig solid og helt symmetrisk bakhjul ICON_SMILE


Jeg tenkte å bygge om til Rohloff på den tjukkasen jeg har, en Diamant Mammut. Den har bakgaffel med offset, og tanken var at jeg med Rohloff også kunne gå opp fra 80mm til 100mm felg bak uten kjedsubb, men de aller feiteste dekkene er det ikke plass til der (det er en god del innlegg i dekk- og "diamura"-trådene om hva folk har klart å presse inn på ulike måter i Diamura-tvillingene).


Pent arbeid så langt ICON_SMILE

Har Pugs med Rohloff, men kunne ønske meg litt breiere baktriangel og sliding dropouts. Med Rohloff burde det gå greit å beholde 17,5mm offset og likevel bruke 4,8" dekk uten kjedesubb.
Dessverre er jeg ikke så hendig som deg, selv om jeg har tilgang på verksted og utstyr så blir det en oppgave som blir litt over mine evner. Gøy å se at du fikser dette på egenhånd.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750214 27/02/2014 19:35
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Hjemmelaga jigg:









Styrerøret skal stå nøyaktig 39mm ut fra jiggen



Og seterøret 41,1mm ut.


Redigert av _Moe_; 27/02/2014 19:37.
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750218 27/02/2014 19:41
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428
pez d spencer Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428
Ser utrolig spennende ut, gleder meg til å se fortsettelsen ICON_SMILE

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: krankdrev] #1750228 27/02/2014 19:55
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Sitat: krankdrev

Har Pugs med Rohloff, men kunne ønske meg litt breiere baktriangel og sliding dropouts. Med Rohloff burde det gå greit å beholde 17,5mm offset og likevel bruke 4,8" dekk uten kjedesubb.


Det er mulig, men jeg er usikker på om 4,8" går mellom kjedestagene på Mammuten min. Jeg husker ikke hvilke dekk som ble klemt inn ved å barbere de ytterste knastene, men det var kanskje 4,8" - da med begrensning av hvor langt in på kassetten man kunne gire. En av fordelene med innvendig gir er jo at man har en fast kjedelinje som ligger ganske langt ute, så sannsynligvis kan man bruke så bredt dekk som ramma tillater.

Jeg vet ikke om det er det at jeg er praktisk som er min største fordel. Jeg har som sagt vært papirflytter det meste av livet, men
jeg hadde allerede før jeg starta opp bestemt meg for at ramma skal få navnet "BumbleBee", etter humla som i følge myten ikke skal kunne fly, men som likevel gjør det fordi den er for dum til å vite at det er umulig for den (*). Sånn føler jeg det litt selv også; det er mye som kan gå galt, men jeg er foreløpig lykkelig uvitende om hva det kan være ... Dessuten er også humla en koselig bredbeint liten tjukkas.

Fotnote: (*) Ja, det er en myte. Humla kan fly også i teorien

Redigert av _Moe_; 27/02/2014 19:55.
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750246 27/02/2014 20:23
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Her har jeg prøvd rørbøyeren min på en rørstump for å se hvordan jeg kan få til den nødvendige vinkelen og radien. Jeg er ikke så langt unna, men enten må sanda stampes hardere i røret for å unngå bulker og kollaps, eller så må jeg finne på noe annet (jeg ser noen bruker is). Et større problem er at jeg ikke klarer å bøye røret nær nok enden, noe som må til om jeg skal kunne bruke det relativt korte kjedestaget (440mm) uten å få for korte stag. Jeg har allerede et ganske tight baktriangel med en lengde fra senter krank til senter nav på 450mm. Det skal gi 20mm mellom seterør og et 4,8" dekk. eek


Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750256 27/02/2014 20:42
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Hva med å starte med lengre rør, bøye og deretter kappe for å få bøyen nærmere enden?

Og hva slags sand bruker du? Bruker du sand beregna for sandstøping? Hvis du bruker støpesand og fyller på litt, stamper, fyller på litt mer og stamper osv. blir det kanskje bra. Hvis det ikke er det du alt har gjort.
Jeg vet at tykkvegga rør kan varmes når de skal bøyes, kanskje det kunne ha hjulpet med en liten lunk her også hvis første forsøk var uten varming?

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750265 27/02/2014 21:01
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Jepp. Det er et av alternativene, men 440mm er i utgangspunktet ganske langt. Jeg har funnet opptil 465, men ellers går det mye i 440 og 450mm - såkalte 29'er CS. Et annet å gå for lengre/sliding dropouts. Jeg har ganske korte såkalte "hooded dropouts" (kommer ikke på en god norsk betgnelse). Eventuelt kan jeg gå for en kombinasjon. Problemet er at frakta er omtrent den samme om jeg kjøper ett rør eller et helt sett, og dermed har jeg gått litt bananas med kortet igjen. ICON_WINK

Her er et annet par 440mm stag med S-bøy som er lagt oppå tegninga av kjedestagene. Dette er Columbus Life rør, som jeg neppe putter i en rørbøyer før jeg vet sikkert at jeg kan oppnå et godt resultat.

Og sånn går no dagan.



Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750285 27/02/2014 22:07
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
D
Desmo Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Dette blir moro å følge med på. Stilig prosjekt.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750294 27/02/2014 23:07
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 138
pacecar Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 138
utrolig stilig prosjekt , så det blir spennende å se prosessen videre ICON_SMILE

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750321 28/02/2014 07:38
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606
T
Trillebår Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606
denna blir grom DET er ikke vanskelig og se ICON_SMILE

blir morro og se sykkelen komplett


-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750342 28/02/2014 08:40
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Blir utrolig fasinert av folk som er så nevenyttige at de kan bygge ting ut av intet. Noen rørstumper, litt sveising, og vips så har man en sykkel. Imponerende. Hvor kjøper man rør til et slikt prosjekt? Finnes det nettbutikker med deler for ekte sykkelbyggere? Eller er man så hardcore at man utvinner stålet selv og støper det til riktig lengde/tykkelse osv?

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: Øyvind V] #1750351 28/02/2014 08:53
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
Oppe i Mostadmark Jernverk har de jo tatt vare på mye av det gamle utstyret for jernutvinning. Meget mulig utvinning av jern også er mulig ennå.

Hadde vært et spenstig prosjekt å fått frem en stålsykkel med basis derfra, men innrømmer at nå er jeg langt inne i fredag-snart-helg-drømmerier...

Forresten en fantastisk inspirerende byggetråd! Ser frem til fortsettelsen.

Bjørn

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: Øyvind V] #1750363 28/02/2014 09:06
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: Øyvind V
.... Imponerende. Hvor kjøper man rør til et slikt prosjekt? Finnes det nettbutikker med deler for ekte sykkelbyggere? Eller er man så hardcore at man utvinner stålet selv og støper det til riktig lengde/tykkelse osv?


Ja, det finnes nettbutikker med komplette byggesett. Kan også få med jigg, slik at rør lett kan spennes opp riktig før sammensføying. Har man først anskaffet jigg så trengs bare nytt rørsett for å lage neste ramme.

http://www.flatpackfoundry.com/index.php?route=product/category&path=20

Håndverk er gøy!


Vedlegg
Frame and hardware and Jig2-500x500.jpg (34.67 KB, 1814 nedlastinger)
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750380 28/02/2014 09:28
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Kult prosjekt, her snakker vi byggetråd! Til nå har mitt argument mot å sette i gang selv vært at jeg ikke har hatt brukt for den typen sykkel man tradisjonelt har vært i stand til å lage. Det ville nærmest vært et kunstprosjekt for meg, men med fatbiketrenden har jo behovet for helstive stålsykler meldt seg igjen.

Nå er unnskyldningen at jeg ikke har tid eller ork til å skaffe meg enda en tidkrevende hobby, men man kan drømme...

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750455 28/02/2014 12:57
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Konge prosjekt, Moe!

Smart å lage plass for de største dekkene. På fatbike er det virkelig 'no substitute for cubic inches', i motsetning til på bilmotorer ICON_SMILE


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750464 28/02/2014 13:17
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Her er ennå et tilskudd til uvanlige dimensjoner som er valgt til denne sykkelen ICON_SMILE







Kødda! ICON_LAUGH

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750474 28/02/2014 13:31
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Hvordan er styrken på sånne loddede sammenføyninger ift. sveising?

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750481 28/02/2014 13:41
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
https://en.wikipedia.org/wiki/Lugged_steel_frame_construction#History_of_lugged_steel_construction

Quote:
From the late 19th century until the 1970s,[2] this method of frame construction was favored because the lower temperatures of brazing (silver brazing in particular) had less of a negative impact on the tubing strength than high temperature welding, which can seriously weaken many steel alloys. Brazing thus allowed relatively thin walled, lightweight tubes to be used without loss of strength. However, recent advances in metallurgy have created steel tubing that is not adversely affected (or may even be improved) by high temperature welding. This has allowed both TIG and MIG welding to displace lugged steel construction,[8] in large part because these methods lend themselves more easily to automation and reduce the cost by eliminating the lugs.

Conversely, lugged steel construction remains popular among builders of custom-fit bicycle frames, and among amateur framebuilders, since it is one of the simplest methods of constructing a bicycle frame by hand in a small workshop.

Redigert av mtbmaniac; 28/02/2014 13:42.
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: mtbmaniac] #1750484 28/02/2014 13:48
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: mtbmaniac

Conversely, lugged steel construction remains popular among builders of custom-fit bicycle frames, and among amateur framebuilders, since it is one of the simplest methods of constructing a bicycle frame by hand in a small workshop.


Og ikke minst ser det jækla pent ut!

Redigert av Ole; 28/02/2014 13:48.
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: Stein] #1750493 28/02/2014 14:04
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Sitat: Stein
Hvordan er styrken på sånne loddede sammenføyninger ift. sveising?


Ærlig talt - jeg vet ikke fordi det ikke er veldig relevant. Uansett om man sveiser, lodder med muffer eller muffeløst, så er syretesten på at det er gjort riktig at man skal kunne ta og legge full kraft på en skjøt. og da skal et brudd skje i røret utenfor det sveisede eller loddede området. Jeg prøvde på en testlodding, men jeg hadde ikke lang nok latmannsarm til at jeg klarte å ryke noe som helst - bortsett fra at jeg rydda benken som skrustikka var festa til ganske kjapt da den begynte å vippe. Vi snakker om en arbeidsbenk i et verksted ICON_SMILE

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750500 28/02/2014 14:25
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Da er det jo ikke noe problem. Jeg bare lurte. Sveis blir jo "hel ved" liksom. ...Og ja. Det blir veldig pent. Imponerende jobb! Mistenker at det ikke er din første metallsløyd. ICON_WINK

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750510 28/02/2014 14:52
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Mener å ha lest et sted at i terrengsyklingens spede barndom ble sveisede rammer ansett for å være for svake, og at det derfor først var etter visse utviklingstrinn at sveising ble aktuelt fremfor lugs. Dette representerte visst et skikkelig fremskritt, for plutselig kunne man lage high-end rammer i langt større volum, ref asia.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1750543 28/02/2014 17:24
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Går det å lodde titan?

Hvilken farge skal du ha Nick?

Redigert av polkaDOT; 28/02/2014 17:27.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support