XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
|
XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
#1614134
27/05/2013 11:10
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053 |
Hei. Jeg har en 26" sykkel med en gammel 3x9 drivlinje, som er moden for utskifting. Jeg tenker å bytte, og har da tenkt litt på XX1 med 38t drev foran.
I dag har jeg 42-11 som tyngste og 22-32 som letteste. Det gir utveksling på hhv 3,82 og 0,69.
Med XX1 vil 38-10 være tyngste, og 38-42 som letteste. Utveksling 3,8 og 0,9 som letteste.
Dvs at tyngste giret blir som før, mens letteste giret blir litt tyngre enn det letteste jeg har i dag (22-28)
Jeg har lest at XX1 egner seg lite for grusritt, men i mitt hode så bør det være helt greit så lenge man ikke har lange bakker på 20% eller vanskelige crux man må opp.
...eller tenker jeg feil? Det høres så lettvint ut med kun ett drev. Mange hundre gram å spare kontra XX også..
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1614150
27/05/2013 11:21
|
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545 |
Skal bruke XX1 selv på maratonritt i år, men riktignok på 29er. Tror denne gruppen egner seg aller best på 29er i maratonritt pga store hjul og at man ofte har litt lettere utveksling, men ingenting i veien for at det ikke skal fungere på en 26er.
En utfordring jeg ser er om ramma di har plass til 38t drevet. Min ramme har hvertfall ikke plass, gikk akkurat ikke med 38t.
Gruppa er hvertfall veldig god i bruk
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1614168
27/05/2013 11:33
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380 |
XX1 passer fint for grusritt hvis det, som du skriver, ikke er bratte bakker. Du kan f.eks. godt sykle Birken med XX1, men alt avhenger av hvor stort drev du får brukt. 38t er nok et minimum for grusritt.
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: Open 1.0]
#1614170
27/05/2013 11:36
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
XX1 passer fint for grusritt hvis det, som du skriver, ikke er bratte bakker. Du kan f.eks. godt sykle Birken med XX1, men alt avhenger av hvor stort drev du får brukt. 38t er nok et minimum for grusritt. 38t på 10t bak gir samme utveksling som 42/11. På 26" er det det "alle" kjører på. På 29" er det vanlig med lettere giring.
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: HNK]
#1614215
27/05/2013 12:26
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053 |
En utfordring jeg ser er om ramma di har plass til 38t drevet. Min ramme har hvertfall ikke plass, gikk akkurat ikke med 38t. Hm. Kjøpte du med 156 eller 168 mm Q-faktor da?
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: Stein]
#1614246
27/05/2013 12:50
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542 |
38t på 10t bak gir samme utveksling som 42/11. På 26" er det det "alle" kjører på. På 29" er det vanlig med lettere giring.
Er vel ikke heeelt uvanlig med 44/11 på 26" heller?
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1614251
27/05/2013 12:54
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Kanskje ikke, men forsvinnende uvanlig sammenliknet med alle 42-tenners krankene der ute, tipper jeg. 
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: Stein]
#1614257
27/05/2013 12:58
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542 |
Kanskje ikke, men forsvinnende uvanlig sammenliknet med alle 42-tenners krankene der ute, tipper jeg. Jøss, og jeg som i alle disse årene har brukt 44 t krank, og nesten heller aldri sett en 42 t krank  edit: ...
Redigert av magic; 27/05/2013 13:11. Rediger grunn: edit
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1614267
27/05/2013 13:10
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Du har selvsagt rett. Det er jeg som har blitt presenil. "Alt" nidelt var vel 44t på storeskiva?
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1614280
27/05/2013 13:17
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hadde da ikke 44T på min gamle nidelte krank...  Uansett: det er stort sett GRUSomme syklister (  ) som ønsker så stor storeklinge. Og så hadde du de gode, gamle Kamikaze-syklistene med 60T...
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: baronKanon]
#1614281
27/05/2013 13:18
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Hadde da ikke 44T på min gamle nidelte krank...  Nei, det er klart. Noen skal alltid skille seg ut! 
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1614282
27/05/2013 13:20
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Når jeg var ung og syklistene litt sterkere var det 46 som gjaldt. Min første terrengsykkel hadde vel til og med 28/38/48
LarsB
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: larsb]
#1614285
27/05/2013 13:24
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Når jeg var ung og syklistene litt sterkere var det 46 som gjaldt. Min første terrengsykkel hadde vel til og med 28/38/48
LarsB Det var tider, det. Alle vi kule gutta byttet selvsagt ut minsteskiva på FC-M730 med en på 24 tenner. 
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: larsb]
#1614290
27/05/2013 13:30
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Dette var ikke standard, men fantes som en Touringvariant eller hva det var. Feks hadde XTR900 26-36-46 (Får ikke på mindre enn 34 på BCD110) Så var det 22-32-44 lenge. ...og nå er det 24-32-42
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: Espen]
#1614379
27/05/2013 16:05
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527 |
Dette var ikke standard, men fantes som en Touringvariant eller hva det var. Feks hadde XTR900 26-36-46 (Får ikke på mindre enn 34 på BCD110) Så var det 22-32-44 lenge. ...og nå er det 24-32-42 Ergo, syklister blir svakere å svakere i beina? 
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1618762
03/06/2013 11:28
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 622
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 622 |
Sykla både Montebellorittet og Vestmarkrittet på 36-skive XX1 og det funka kjempe fint. Til Farrisrunden, Birken og Norsdjørittet så blir det på med 38-skiva.....
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1750042
27/02/2014 12:16
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 14
hakonrossebo
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 14 |
Tar denne opp igjen. Vurderer å kjøpe sykkel med Sram XX1. Er det noen flere som har erfaringer de vil dele etter å ha brukt XX1 på grusritt?
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1750043
27/02/2014 12:25
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
42/11-utveklsing gir 3,81 hjulomdreininger pr tråkk 38/10 utveksling gir 3,8 hjulomdreininger pr tråkk.
Med 29er klarer de aller fleste seg fint med dette i Birken i hvert fall.
Har du 26er eller 27,5er blir det kanskje litt snaut.
Jeg syklet Birken i 2010 på 42/11 på 26er på 3,23 etter å ha syklet Ultrabirken til 16. plass dagen før med 38/11 og 26er. Det er som regel ikke girene som setter begrensningen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1750119
27/02/2014 15:43
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925 |
Kritikken her er vel først og fremst at utvekslingen blir for spredd, og at man får for stort sprang mellom girene til å holde stabil kadens rundt terskel i relativt flatt grusterreng? Se %-ene her: http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I2I2X29I16I3X29I2I26 for en sammenlikning av 10-42 og 11-34 kassettene (og en landeveiskassett). Om det er et reelt problem kommer sikkert an på syklisten, men det er sikkert en grunn til at landeveiskassetter har mye tettere utveksling enn de for terrengsykler. Både letteste og tyngste bør være innafor for et grusritt med 38&42/10. Regn ut hva du taper på spredt utveksling vs. noen hundre gram ekstra så kan du gjøre en egen vurdering.
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1750128
27/02/2014 16:19
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157 |
Ser ikke noe problem med å bruke XX1 på maratonritt ala birken... Men for å presisere litt angående vekta så er det ikke så veldig mye å spare sammenliknet med XX gruppe XX1 kassetten og XX1 bakgiret er en del tyngre enn samme produkter fra XX Jeg har kontrollveid min egen XX1 og XX gruppe, begge med 175mm krankarmer og q-168. Pressfit GXP lager er med Kom frem til ca 150 gram å spare mener jeg å huske Mener XX1 gruppa var rett under 1,6 kg mens XX var bortimot 1,75 kg Har da veid, trigger(e), krank med drev og kranklager, kjede, kasett, fremgir, bakgir
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: sykkeloyvind]
#1750159
27/02/2014 17:43
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502 |
42/11-utveklsing gir 3,81 hjulomdreininger pr tråkk 38/10 utveksling gir 3,8 hjulomdreininger pr tråkk.
Med 29er klarer de aller fleste seg fint med dette i Birken i hvert fall. Syntes 38 klinge på 29" iallefall for min del blir altfor tung utveksling. Hvis man sammenlikner så blir det faktisk tyngre utveksling enn en 44 klinge på en 26". Jeg har havnet på 34 klinge på 29" som tilsvarer omtrent en 42 klinge på 26". Da mister jeg ikke så mye på det letteste heller. 36 Klinge hvis det er raske ritt med lite bakker. Til sti og rundbane så setter jeg på 32 klinge
Redigert av joerntp; 27/02/2014 17:48.
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: Tollef]
#1750297
27/02/2014 23:10
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 14
hakonrossebo
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 14 |
Kritikken her er vel først og fremst at utvekslingen blir for spredd, og at man får for stort sprang mellom girene til å holde stabil kadens rundt terskel i relativt flatt grusterreng? Se %-ene her: http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I2I2X29I16I3X29I2I26 for en sammenlikning av 10-42 og 11-34 kassettene (og en landeveiskassett). Om det er et reelt problem kommer sikkert an på syklisten, men det er sikkert en grunn til at landeveiskassetter har mye tettere utveksling enn de for terrengsykler. Både letteste og tyngste bør være innafor for et grusritt med 38&42/10. Regn ut hva du taper på spredt utveksling vs. noen hundre gram ekstra så kan du gjøre en egen vurdering. Ja, det er dette jeg er mest usikker på. Er jo ofte best at kadensen ikke endrer seg for mye ved et girskift på sånne typer ritt.
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1750303
28/02/2014 05:35
|
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 235
Ronny1969
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 235 |
Synes at en av de store fordelene med å kjøre 2x10/9 er at man kan benytte en kassett med mye tettere utveksling, og ikke bare se på største og minste gir. Kjører på en 2x9 nå selv med 38/24 og 32-11 på min 29". Lite veier det også med liten kasett bak, med et medium cage gir.
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: Ronny1969]
#1750325
28/02/2014 07:59
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 647
cerro
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 647 |
Synes at en av de store fordelene med å kjøre 2x10/9 er at man kan benytte en kassett med mye tettere utveksling, og ikke bare se på største og minste gir. Kjører på en 2x9 nå selv med 38/24 og 32-11 på min 29". Lite veier det også med liten kasett bak, med et medium cage gir. +1 på den på ritt som Nordsjørittet. greit med tette gir når man kjører så langt og flat
//jonas l cerrol.wordpress.com
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: Ronny1969]
#1750359
28/02/2014 09:04
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264 |
Synes at en av de store fordelene med å kjøre 2x10/9 er at man kan benytte en kassett med mye tettere utveksling, og ikke bare se på største og minste gir. Kjører på en 2x9 nå selv med 38/24 og 32-11 på min 29". Lite veier det også med liten kasett bak, med et medium cage gir. Birken kjører jeg med 42/28 og 11-28 kassett (9-delt). Tett, fin utveksling og ikke store sprang i kadens.
With light parts come great responsibility
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torsteinvh]
#1750366
28/02/2014 09:11
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 14
hakonrossebo
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 14 |
Ser utfordringen med å ha noenlunde samme kadens, spesielt når en ligger i gruppe og prøver å holde en viss fart. Gjorde en beregning for XX1 med 38t og 29" hjul med ca 210cm omkrets:
25 km/t - kadensvalg - 52,63,73,84,94,110,125 30 km/t - kadensvalg - 63,75,88,100,113,132 35 km/t - kadensvalg - 73,88,102,117,132 40 km/t - kadensvalg - 84,100,117,134 45 km/t - kadensvalg - 94,113,132 50 km/t - kadensvalg - 104,125,146
|
|
|
Re: XX1 på grusritt (birken/nordsjørittet)
[Re: torinb]
#1753452
07/03/2014 15:48
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 225
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 225 |
Ser mange snakker om å bytte drev gjennom sesongen ut fra behov. Hvor mange tenners forskjell kan man egentlig ha på drevene på xx1 uten å tenke på å gjøre noe med kjedet?
|
|
|
|
|