Hvilken Sonos?
|
Re: Hvilken Sonos?
[Re: H.Iversen]
26/02/2014 08:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Dan: Kjøp deg en sånn stor Apple ruter med Timemachine eller hva det nå heter så tar den backup for deg i samme slengen. Når tanta mi får det til å funke så klarer du også det.  Jeg har Dropbox for alt som er viktig, pluss eksterne disker for å håndtere arkivbackup av bilder. Jeg har ikke blitt så mye fanboy ennå at jeg tør å gi Apple ansvaret for mine backuper. 
|
|
|
[Re: Dan]
26/02/2014 08:55
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Dan: Kjøp deg en sånn stor Apple ruter med Timemachine eller hva det nå heter så tar den backup for deg i samme slengen. Når tanta mi får det til å funke så klarer du også det.  Jeg har Dropbox for alt som er viktig, pluss eksterne disker for å håndtere arkivbackup av bilder. Jeg har ikke blitt så mye fanboy ennå at jeg tør å gi Apple ansvaret for mine backuper.  Hvis du kun bruker dropbox til det som er viktig ville jeg definitivt skaffet en ekstra backup i tillegg!
|
|
|
[Re: anderssb]
26/02/2014 10:46
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis du kun bruker dropbox til det som er viktig ville jeg definitivt skaffet en ekstra backup i tillegg! Jeg har ingen uerstattelige bilder av nyfødte barn eller dokumenter som er livsviktige, så medium sikkerhet holder for meg. Hvis absolutt alt skulle bli borte så ville det være irriterende men ikke katastrofe.  Har klart å bygge mitt liv rundt den virkelige virkeligheten isteden. 
|
|
|
26/02/2014 21:49
|
Dan
More than words
|
More than words
Ok, ny router innkjøpt og satt opp og så nytt forsøk å sette opp Sonos. Åh herregud så enkelt. Latterlig enkelt. Så nå snurrer Sonos-appen på husets to iPhoner, iPad og MacBook. Gleder meg til neste fredag da bestilte varer kommer slik at man kan få ut lyden i flere rom og få testet Sonos opp mot eksisterende anlegg. (Og lyden i Play:1 er for øvrig også akseptabel.)
|
|
|
26/02/2014 22:30
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Spørsmål om Sonos: Finnes det en dedikert fjernkontroll, eller må man bruke smarttelefonen?
Og er det for eksempel mulig å skru på Play:1 på kjøkkenet, stille inn på P2 og justere volumet uten å dra frem telefonen?
|
|
|
[Re: o-five]
26/02/2014 22:37
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Tror du kan skru den av og på med knapp på toppen så fortsetter den spilleliste/radiokanal som den sto på da den ble skrudd av.
|
|
|
27/02/2014 05:25
|
trondav
Entusiast
|
Entusiast
Stemmer. På alle play modellene trykker man bare play knappen på toppen så starter den der man avsluttet sist. Perfekt om morgenen når man skal høre på radioen på kjøkkenet - ikke behov for mobilfikling.
 Giant Propel Advanced 0, Scott Scale 910, Trek Madone 2.1
|
|
|
[Re: trondav]
27/02/2014 07:28
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stemmer. På alle play modellene trykker man bare play knappen på toppen så starter den der man avsluttet sist. Perfekt om morgenen når man skal høre på radioen på kjøkkenet - ikke behov for mobilfikling. Hmmm. Dette stemmer vel bare med radio? Man trykker vel på "mute". Mener at dersom man spiller musikk fra SPotify eller Wimp så surrer og går den uten lyd så man starter ikke der man "stoppet". Eller tar jeg feil?
|
|
|
[Re: H.Iversen]
27/02/2014 08:26
|
Dan
More than words
|
More than words
Hmmm. Dette stemmer vel bare med radio? Man trykker vel på "mute". Mener at dersom man spiller musikk fra SPotify eller Wimp så surrer og går den uten lyd så man starter ikke der man "stoppet". Eller tar jeg feil? Nå har jeg ikke testet ennå, men den geniale kø-funksjonen har vel en teoretisk mulighet til å kunne funke? Dvs at du for eksempel velger ut ti sanger fra Spotify som du legger i kø. Så kan du ta alle kontrollenheter ut av huset og likevel kunne pause og starte på nytt det som ligger i køen, ved å trykke pause/play på høyttaleren. Tror jeg.
|
|
|
27/02/2014 08:33
|
Nettopp
Entusiast
|
Entusiast
Jeg mener at pause/mute knappen starter avspilling av første sang på spillelista i den aktuelle sonen, altså ikke nødvendigvis der du slapp sist. Jeg synes ikke at dette er helt konsekvent, så det avhenger kanskje av om du stoppet avspillingen via fysisk knapp på enhet eller via app'en sist.
For de som ikke har sett sonos så er det også dedikerte knapper til volum opp/ned, i tillegg til pause/avspillingsknappen. Det finnes vel også en fjernkontroll, men den er så dyr at man like gjerne kan kjøpe et enkelt dedikert nettbrett.
|
|
|
[Re: Nettopp]
27/02/2014 09:01
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det finnes vel også en fjernkontroll, men den er så dyr at man like gjerne kan kjøpe et enkelt dedikert nettbrett. Sonos har sluttet å lage fjernkontrollen. Den var dyrere enn en iPod Touch, så jeg ble heller anbefalt å kjøpe en iPod hvis jeg ville ha en dedikert fjernkontroll. I praksis klarer vi oss imidlertid med husstandens tre iPhoner og fire iPader ...
|
|
|
27/02/2014 09:18
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du kun bruker dropbox til det som er viktig ville jeg definitivt skaffet en ekstra backup i tillegg! Hva er problemet med Dropbox? Filer som lagres i Dropbox lagres også lokalt, gjerne på flere maskiner så da har man vel en meget god backup.
|
|
|
27/02/2014 09:33
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
27/02/2014 10:04
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Stemmer. På alle play modellene trykker man bare play knappen på toppen så starter den der man avsluttet sist. Perfekt om morgenen når man skal høre på radioen på kjøkkenet - ikke behov for mobilfikling. Ok, men hvis barna hørte på radio super kvelden før, da er man støkk? Ikke at sonos ikke frister, men tror det er et sterkt ønske i heimen om muligheten for å skru av/på og velge mellom 4-5 favoritter direkte fra hver enhet. Dessuten er det dyrt. Prisen på Play er jo ok, men Connect skjønner jeg ikke hvorfor skal være så forferdlig dyr. Hvorfor finnes det ikke en enkel mottaker, tilsvarende den som sitter inne i Play, med RCA ut for tilkobling til en eksisterende forsterker? Det burde koste maks 1000 kroner...
|
|
|
27/02/2014 10:14
|
Dan
More than words
|
More than words
Dessuten er det dyrt. Prisen på Play er jo ok, men Connect skjønner jeg ikke hvorfor skal være så forferdlig dyr. Hvorfor finnes det ikke en enkel mottaker, tilsvarende den som sitter inne i Play, med RCA ut for tilkobling til en eksisterende forsterker? Det burde koste maks 1000 kroner... Litt enig. Jeg var veldig i tvil da jeg skulle velge mellom Connect til 2900,- og Connect:Amp til 4000,-. Endte med å bestille en Connect men synes det er fryktelig dyrt med 2900,- bare for muligheten til å få Sonos-interface mot eksisterende anlegg. Går ut fra at den har en helt vanvittig god DAC. 
|
|
|
27/02/2014 11:10
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker Connect og kjører digitalt ut, så for meg er det bare en tilkoblingsmåte for Sonos opp mot stereoanlegget i stua. Dyrt er det, men det tenkte jeg ikke på der og da og svei av 17000 på første innkjøp.
Angående radiogreia så har jeg satt på en alarm kl 06:00 hver morgen på "Carina sitt rom" (kjøkkenet). Da starter den radiokanalen hun liker, uansett hva som har blitt spilt på den sonen sist og om den var med i en gruppe eller ei. Den starter på ny hver morgen på et satt volumnivå. Dette er sagt veldig lavt i tilfelle hun ikke er der så tidlig, slik at det ikke står på høy lyd i et tomt rom. Når hun kommer ned på kjøkkenet trykker hun et par ganger på volum opp på toppen av boksen, og dagen er i gang.
|
|
|
27/02/2014 13:20
|
Nettopp
Entusiast
|
Entusiast
Har også stusset litt på hvorfor Connect er så dyr, tipper det er fordi Sonos helst ikke vil selge denne løsningen og heller få kunden over på en "fullverdig Sonos".
Det jeg ønsker meg mest er en enhet på størrelse med en Tivoliradio på batteri som jeg kan ta med ut i hagen. Men her er det vel noe av samme tankegangen, hvis vi gir folk en portabel mulighet er det vel ingen som gidder å kjøpe en sonos til hvert rom...
|
|
|
27/02/2014 13:40
|
trondav
Entusiast
|
Entusiast
Hva mener du med "fullverdig"? - til mitt bruk er Connect så "fullverdig" som den kan bli. Fungerer ypperlig som en utvidelse av ett allerede bra stereoanlegg. 2.800,- er vel ingen upris for en dønn stabil boks som kan sende lyden lossless til en ekstern DAC for å oppnå fantastisk lyd og brukervennlighet på ett bra stereoanlegg. Har også en Apple TV koblet til anlegget - men velger å bruker Sonos Connect for musikk for det er mindre styr å spille det man måtte ønske via iPhone/iPad eller en datamaskin.
 Giant Propel Advanced 0, Scott Scale 910, Trek Madone 2.1
|
|
|
27/02/2014 14:38
|
Dan
More than words
|
More than words
Har også stusset litt på hvorfor Connect er så dyr, tipper det er fordi Sonos helst ikke vil selge denne løsningen og heller få kunden over på en "fullverdig Sonos". Min plan var egentlig å kjøpe en Connect:Amp men vente med å ta i bruk selve Amp-delen til det var sikkert at den gamle NADen ikke trengtes. Men det går tydeligvis ikke. En Connect:Amp kan ikke kobles til en annen forsterker slik en Connect kan. Så da måtte jeg kjøpe en Connect isteden og er dermed låst til å fortsette å bruke NADen til de gamle høyttalerne. Andre morsomheter som man kan lure på: - En Playbar har optisk inngang for TV, men ikke phono-inngang til f eks en gammel CD-spiller. - En Connect:Amp har phono-inngang, men ikke optisk inngang for TV. Og den har bare én phono-inngang, så man kan ikke ha både TV og CD-spiller innkoblet via phono. På en måte er jeg litt fornøyd med å oppleve at Sonos ikke spilte like hifi som det det gamle anlegget gjør. (Prøvelyttet til Play:1 og Play:5.) Det gjorde det mye enklere å gå vekk fra idéen om et komplett Sonos-anlegg, og da slipper jeg også diskusjoner med min hifi-nerd til kone. 
|
|
|
27/02/2014 14:42
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Hva mener du med "fullverdig"? - til mitt bruk er Connect så "fullverdig" som den kan bli. Fungerer ypperlig som en utvidelse av ett allerede bra stereoanlegg. 2.800,- er vel ingen upris for en dønn stabil boks som kan sende lyden lossless til en ekstern DAC for å oppnå fantastisk lyd og brukervennlighet på ett bra stereoanlegg. Har også en Apple TV koblet til anlegget - men velger å bruker Sonos Connect for musikk for det er mindre styr å spille det man måtte ønske via iPhone/iPad eller en datamaskin. Enig i at connect gir mening i et stereoanlegg, men for å koble til takhøyttalere på badet eller et par vanntette høyttalere på terrassen blir det fryktelig dyrt. Synes jeg.
|
|
|
27/02/2014 15:24
|
Nettopp
Entusiast
|
Entusiast
Hva mener du med "fullverdig"? Jeg tenker på fullverdig som i Sonos-komponenter fra A til Å, så det blir selvfølgelig en definisjon sett med selskapets øyne. Andre morsomheter som man kan lure på: - En Playbar har optisk inngang for TV, men ikke phono-inngang til f eks en gammel CD-spiller. - En Connect:Amp har phono-inngang, men ikke optisk inngang for TV. Og den har bare én phono-inngang, så man kan ikke ha både TV og CD-spiller innkoblet via phono.
Så da må du kjøpe ekstra Sonos-komponenter... tilfeldig? Ref. også min kommentar om bærbar Sonos.
Redigert av Nettopp; 27/02/2014 15:27.
|
|
|
27/02/2014 18:03
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Det jeg ønsker meg mest er en enhet på størrelse med en Tivoliradio på batteri som jeg kan ta med ut i hagen. Men her er det vel noe av samme tankegangen, hvis vi gir folk en portabel mulighet er det vel ingen som gidder å kjøpe en sonos til hvert rom... Denne er jeg enig i. Per i dag tar jeg med en Play:5 ut på terrassen og kobler den i det utvendige strømuttaket der, men den må jo boote opp og så meldes inn i gruppa for å spille det som spiller i huset. En portabel jeg bare plukket ut av dockingstasjonen sin/laderen sin og som allerede var klar hadde vært fantastisk.
|
|
|
[Re: Rene]
27/02/2014 18:53
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Det jeg ønsker meg mest er en enhet på størrelse med en Tivoliradio på batteri som jeg kan ta med ut i hagen. Men her er det vel noe av samme tankegangen, hvis vi gir folk en portabel mulighet er det vel ingen som gidder å kjøpe en sonos til hvert rom... Denne er jeg enig i. Per i dag tar jeg med en Play:5 ut på terrassen og kobler den i det utvendige strømuttaket der, men den må jo boote opp og så meldes inn i gruppa for å spille det som spiller i huset. En portabel jeg bare plukket ut av dockingstasjonen sin/laderen sin og som allerede var klar hadde vært fantastisk. betyr det at de mister instillinger ved strømbrudd?
|
|
|
27/02/2014 21:12
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Nei, jeg flytter da en av mine høyttalere rundt uten problemer. Men strøm må den ha...
|
|
|
27/02/2014 21:25
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Den mister ikke innstillinger på noen måte, den kobler seg opp igjen til Sonos-nettet og blir tilgjengelig i app-en etter et lite minutt eller så. Det jeg ønsker er at den står tilgjengelig tilkoblet strøm til vanlig, gjerne med musikk spillende som del av en gruppe (jeg kjører gjerne party mode hele tiden, samme musikk overalt), og derfor bare fortsetter når jeg løfter den ut av den vante plassen sin og spiller videre der jeg setter den fra meg på terrassen. I dag må jeg koble den til strøm, vente et lite minutt, så gå inn i appen og melde den inn i gruppen manuelt - da spiller den samme som resten av huset.
|
|
|
28/02/2014 04:52
|
lr_80
Medlem
|
Medlem
Noen som vet noe om dette, bortsett fra at det ser bra ut og blir tilgjengelig i august? Electrocompaniet EC Living http://www.electrocompaniet.no/dg/
Cannondale Scalpel 29er Fuji CX
|
|
|
01/03/2014 02:02
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Merkelig.. Tror ikke helt jeg har funnet sonos-dingsen som passer for meg.. Er det noen mulighet for å kople eksisterende anlegg inn i disse greiene, og bare motta og streame (via airplay/wlan, bt, osv..) lyden fra eksisterende forsterker (til steder hvor jeg vanligvis lytter til musikk, dvs høyttalere i kjellerboden, hagen eller ute på veranda, oftest via mobilen eller andre bærbare dingser, øretelefoner, etc)? Savner tid til å høre på vinylen og annen musikk som jeg ikke har digitalisert, -det hadde vært hensiktsmessig å kunne høre der jeg er, ikke bare i stua.. (for der er jeg sjeldent..). Men jeg vil ikke ha høyttalere overalt, heller, og det er ikke alltid like ønskelig for andre å høre på min musikk.. Selvsagt kunne jeg jo bruke noe så enkelt som en fm-sender(!) også, bare den hadde nok rekkevidde.. Jeg har heller ikke tenkt å bytte gammel hifi med sonos eller nytt digitalt utstyr, bare supplere det eksisterende.. Henvisning eller anvisning, forklaring, mottas med takk. Jeg har ikke funnet noe som bekrefter helt denne muligheten.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
01/03/2014 07:09
|
lr_80
Medlem
|
Medlem
Edit: leste for dårlig og misforsto spørsmålet.
Redigert av lr_80; 01/03/2014 13:20.
Cannondale Scalpel 29er Fuji CX
|
|
|
[Re: ingeplinge]
01/03/2014 10:52
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Funksjonen du søker finnes ikke i Sonos-systemet. Men rent teknisk sett burde det ikke være en total umulighet. Man trenger en A/D-converter som så kan slenge streamen ut på nettverket, som så kan bli plukket opp av Sonos igjen i rommet du befinner deg. Litt som å opprette sin egen internettradio, siden du på en slik live stream ikke vil ha mulighet til å styre musikken på noen måte.
Men hvordan gjør man det i praksis? Jeg vet jo at dette er mulig, men har aldri forsøkt å få det til selv. Sikkert noen som har gjort noe lignende og som vet hva som skal til. Men du kan altså ikke gjøre det direkte i Sonos-universet. Ihvertfall ikke med enhetene som finnes i dag. De bare mottar data som allerede finnes på nettverket, og deler det mellom seg. Så trikset blir altså å få digitalisert strømmen ut på nettverket, så kan Sonos distribuere strømmen videre, på lik linje med hva som helst annet som kan finnes på nettverket.
Anders
|
|
|
12/03/2014 08:08
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Er det muligheter for å få opp enkle kontroller på låst skjerm i android? Altså at man styre volum evt av/på uten å låse opp skjerm.
mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
|
|