Som det sies er det ikke noe kav å bytte, men jeg må likevel kommentere noe trøbbel jeg hadde.
Når jeg kjøpte sykkelen min fulgte det med et sett med Mavic-hjul (Ksyrium SR). I tillegg hadde jeg på det tidspunktet også et sett med Zipp 404. Jeg merket at når jeg skiftet fra Mavic til Zipp så var ikke girene "i sync". Grunnen var at Mavic-settet hadde en spacer bak kassetten som gjorde at kassetten i praksis stod lenger ut enn den gjorde på Zipp-hjulene. Jeg orket ikke justere girene for hver gang jeg byttet hjulsett så jeg endte opp med å selge Mavic-settet og kjøpte istedenfor et sett med HED Ardennes. Her var det ikke en slik spacer som det var på Mavic-settet og da var gir helt "i sync".
Jeg vet jo ikke hva slags trøbbel bogey hadde med sine hjul - men i praksis så dreier justering av gir seg om å vri en justeringsskrue et sted mellom en kvart til en hel omdreining. Den jobben tar nøyaktig 2 sekunder.
Personlig ville jeg si at det største peset trolig blir å bytte bremseklosser (og kanskje fintune sentrering av bremser) - men som nevnt over er dette unnagjort på 5 minutter.
Sistnevnte har jeg ingen erfaring med, ettersom det aldri har falt meg inn å eie et hjulsett med karbonbremsebane - men å ha mer enn ett hjulsett mener jeg er et minimum av ekstrautstyr for en person som bruker sykkel til både trening og konkurranser (mosjonsritt).
Hvis jeg eier et hjulsett som er litt bedre enn middels ville det aldri falt meg inn å bruke dette til mengdetrening i regnvær, på saltede veier eller på rulle.
Uansett, om du skal sykle et ritt, er det skrekkelig å oppleve dagen før (eller samme dag) at en eike/eieknippel har tatt kvelden - eller en punktering 10 minutter før start.
Da kan det være greit å eie mer enn ett sett med hjul, så er iallefall rittet reddet for den gangen.