Hvor dyp var den snøen der? 5-7 cm? Her snakker vi fort om mer dybde enn det. Noen steder er det mindre snø, men flere steder hvor snøen har gitt etter, og det er 30-40 cm dype hull.
Jeg sank inn omtrent 15-20cm da jeg gikk på beina. Det er vanskelig/umulig å se dybde på video, og hullene er fylt av vann. Jeg holdt meg i styret for å ikke synke inn over skotrekkene.
Husk laaaaavt luftrrykk. Tabben som mange gjør er å tappe ned til f.eks. 5psi (som høres lavt ut, men ikke er det) Det som kan være fullkomment ukjørbart på 4psi (selv med 5'' dekk) kan være piece of cake med 3.0 og under. På søndag var jeg nede på et sted mellom estimert 1.8 og 2.2psi. Måleren går til 3.0psi, så slipper ut 20 sekunder med luft etter det, så da skal jeg være på 1.Xpsi. Med Lou på 103mm felg føles F3'en fortsatt som en sykkel med 3.0psi, men går man ned til 2.5 og under så føles den som at den har fått belter istedenfor dekk. Forskjellen mellom 3.0 og 2.5 er formidabel, mye mer enn 20% endring i dekktrykk skulle tilsi. Grep og flyt forbedres radikalt. Jeg kan da klemme dekket inn til felgen med begge tomlene, men på snø/jevnt underlag tar ikke felgen nedi. Kjører jeg derimot på mer ujevn og hardere snø, som sporene etter beltene på preppemaskinen så kjenner jeg at felgen toucher nedi.
Her med 1.Xpsi på 50cm kaldt pudder, sjekk hvor langt beinet synker når jeg må baile i motbakken:
Selv i ultramyk nykjørt skiløype der skøyteski synker nedi så setter man kun et lett knasteavtrykk med slik dekktrykk,som her:
Gikk ganske greit i regnværet på søndag, men som det blir sagt er bekker osv åpne Og mye dype dammer som var overraskende dype. Sikker ganske mye værre nå
Re: Opptråkkede vinterstier i Oslo, statusrapport!
[Re: Subs]
#174409811/02/201420:42
Da har jeg vært ute og testet. Var guffent vær så jeg syklet nedre Truls til Østmarksetra og stien på østsida av Kattputten og langs Skøyenputten tilbake. Gadd ikke øvre Truls i sluddbygene. Var supert å sykle på tjukken. Syklet meg fast i en brøyteskavel på Østmarksetra, utover det var det en stor og dyp dam å forsere ved Kattputten. Kunne kanskje sykla over, men orka ikke å bli våt på beina. Ellers det var det ikke behov for å gå av sykkelen. Trodde jeg skulle gå over styret et par steder der det hadde tint ned til bakken, men berga med et par høye nødskrik.
Møtte baronkanon på veien, og begge var enige i at det var fine forhold for fatbike. Du burde virkelig prøve Johannes!
Sweet, bra representert, OveR Har man ikke testet en fatbike med 3.0psi eller under (test med ultralavt trykk er avgjørende, det er muligheten til disse trykkene som er hemmeligheten) så er det umulig å forestille seg hvor mye bedre flyten og fremkommelighten er. Jeg har lenge prøvd å komme på en analogi/lignelse som beskriver forskjellen, men har ikke kommet på noe bra. Et helt annet univers. Mao, lån et fat, finn snø, senk trykket til 3-0 og det største smilet noensinne kommer fram
Møtte baronkanon på veien, og begge var enige i at det var fine forhold for fatbike. Du burde virkelig prøve Johannes!
mvh OveR
Ikke før Ibis lager noe.
Utvid horisonten, unge mand.
Tror jeg skal kjøpe meg årskort i Hemsedal for å kjøre pudder i Gummiskogen, men inntil Madshus (gammel sponsor) kommer med pudderski som er merket med Madshus (K2 merket holder ikke) vil jeg nok kjøre pudder på Madshus Hypersonic langrennskiene mine og lave klassisk støvler . Ski er ski, sikkert ikke så mye bedre å kjøre offpist med alpinski enn langrennski. Spesialutstyr er alltid oppskrytt.
mvh OveR
Ikke før Ibis lager noe.
Tror jeg skal kjøpe meg årskort i Hemsedal for å kjøre pudder i Gummiskogen, men inntil Madshus (gammel sponsor) kommer med pudderski som er merket med Madshus (K2 merket holder ikke) vil jeg nok kjøre pudder på Madshus Hypersonic langrennskiene mine og lave klassisk støvler . Ski er ski, sikkert ikke så mye bedre å kjøre offpist med alpinski enn langrennski. Spesialutstyr er alltid oppskrytt.
mvh OveR
Ikke før Ibis lager noe.
Det var en litt dårlig sammenligning
Enig. En konkurranse langrennski ligger mye tettere opptil en pudderski i løssnøen enn skinny bike vs. snowbike på snø.
Frønsvolltråkka-Fuglemyra-Vettakollen og ned i går. Meget smalt, med kun ett fatbikespor før meg fram til Vettakollen i går. Vedkommende, som mest sannsynlig syklet på Bud/Lou hadde bedre balanse enn meg, utfra antall fotisett å dømme. Fra Vettakollen var det meget fint. Litt løst og sørpete nedover mot Gaustad, men skikkelig morsomt med tjukkassykkel.
En artig greie med føret i går var at jeg hadde en tendens til å understyre, da var det bare å slenge ut bakhjulet med bremsen, så hadde jeg kontroll igjen. Rallystyle!
Kjørte med Snowshoe Mk1, trykket aner jeg ikke. Har ikke måler, så det blir litt "trykke med neven"-metoden. Men ifølge mitt nev-o-meter var det laaaavt trykk. Såpass at jeg slo gjennom på framdekket når jeg ga litt gass ned fra Vettakollen. Justering on the fly er viktig på tjukksykkel merker jeg, særlig når det varierte mellom relativt kramt på toppen og slaps i bunnen. Og asfaltstrekk hjem.
Kan noen lage en liten kompressor som går på magicshinebatterier? Det kan da ikke vær dyrt eller plasskrevende, saken trenger jo ikke å håndtere særlig med trykk heller.
Kan noen lage en liten kompressor som går på magicshinebatterier? Det kan da ikke vær dyrt eller plasskrevende, saken trenger jo ikke å håndtere særlig med trykk heller.
Frønsvolltråkka-Fuglemyra-Vettakollen og ned i går. Meget smalt, med kun ett fatbikespor før meg fram til Vettakollen i går. Vedkommende, som mest sannsynlig syklet på Bud/Lou hadde bedre balanse enn meg, utfra antall fotisett å dømme. Fra Vettakollen var det meget fint. Litt løst og sørpete nedover mot Gaustad, men skikkelig morsomt med tjukkassykkel.
En artig greie med føret i går var at jeg hadde en tendens til å understyre, da var det bare å slenge ut bakhjulet med bremsen, så hadde jeg kontroll igjen. Rallystyle!
Takk for den...;-) Krevende føre og mest hike a bike fra Frønsvolltråkka og opp mot Fuglemyra. Godt det er flere som deltar i prepareringstyrken over Vettakollen. Rasende festlig ned fra toppen da...!
-Gaute-
#174547215/02/201408:01
Jepp, vi bør rekruttere noen hundeluftere som tråkkemannskaper over der, for de partiene jeg fikk syklet var rasende festlige. 30 cm vs. 15 cm spor gjør stor forskjell. Vettakollen og ned var jo knallbra, mulig det blir litt glatt når det fryser på?
Gikk helt greitt med noen runder rundt lysløypa fra Grinda i dag. Pent opptråkket og lite folk, men en smule mykt med smale dekk. De som var ute med fatbike hadde definitivt mer moro enn meg Prøvde meg nord for lysløypa også mot nedre blanksjø og svartkulp, men det ble for mykt og måtte gi opp.
#174609017/02/201410:54
Fine og ganske faste forhold fra Grinda i ettermiddag. Syklet inn lysløypa, bort til gamle Anker vei, og halveis opp E6, ned igjen samme vei. Syklet med smale piggdekk, hvilket fungerte utmerket.
#174692719/02/201411:35
Holder seg hardt idag og imorgen, så er det meldt 10cm snø fra torsdag kveld og fredag morgen,så blir ideelle fat forhold på fredag ettermiddag, før nye (minst) 8 dager med regn og 4-5 grader døgnet rundt. Da blir det sørpe igjen. Plussgrader også om natten tærer hardt på snøen.