Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Clincher eller tubular spørsmålet igjen

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745643 15/02/2014 20:16
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Du trenger bare ta på lim der det ikke er lim fra før.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745645 15/02/2014 20:25
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
E
Espen E.V Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
Det trengs sikkert ikke mer lim. Det blir å komme seg hjem for så å vrenge det av til reservedekk til neste tur igjen.

Jeg har lagt på 25mm dekk (Vittoria Corsa isogrip) med tanke på punkteringssikkerhet. Kanskje ikke så mye å hente på 25mm hverken ift punktering eller rullemotstand(pga dekktrykk) når det er tubular. Noen som har formening om det?

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745655 15/02/2014 20:48
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
25mm gir mere luft mellom felg og asfalt også ved pariserdekk, så alt annet likt skulle man være bedre rustet mot gjennomslagspunkteringer enn med 23mm.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: Espen E.V] #1745797 16/02/2014 14:13
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Sitat: Espen E.V
Det trengs sikkert ikke mer lim. Det blir å komme seg hjem for så å vrenge det av til reservedekk til neste tur igjen.

Jeg har lagt på 25mm dekk (Vittoria Corsa isogrip) med tanke på punkteringssikkerhet. Kanskje ikke så mye å hente på 25mm hverken ift punktering eller rullemotstand(pga dekktrykk) når det er tubular. Noen som har formening om det?

Som andre har nevnt, vil det fortsatt være en forskjell, men i utgangspunktet er gode tubulardekk mykere og demper bedre - kjørefølelsen på 23mm tubular likner 25mm clincher.

En presisering ang liming:
INGEN liming i veikanten! Før den tørker (12t+) gjør den bare alt løsere. Som nevnt vil et reservedekk som tidligere har vært limt feste ok på limen på felgen.
Når jeg (i kjelleren, dagen før det skal brukes) limer et dekk som har vært limt før på en felg med limrester stryker jeg et svært tynt limlag på felgen. Det smelter sammen med den gamle limen og gir perfekt feste.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745917 16/02/2014 19:44
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Hvordan er carbomaniahjulene? er de bra? De er jo lette og går an å få tak i til en grei sum.
Er det mulig å få av logoene... De ser jo ganske sirkus ut...


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745931 16/02/2014 20:17
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 775
robst Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 775
Leste i en annen tråd at logoene er dekket med klarlakk.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745934 16/02/2014 20:29
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Da blir det ikke carbomania ICON_SMILE


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745953 16/02/2014 21:06
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
O
ole-m Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
Jeg prøvde tubular fjorårssesongen, men det blir clincher ved neste hjulkjøp. Garantert. Personlig synes jeg liming av dekk er og blir stress. Og for ikke å snakke om fjerning av lim fra felg(sjelden, men allikevel).

Just my two cents ICON_SMILE

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745957 16/02/2014 21:09
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Jeg synes det er zen og kos, jeg.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745977 16/02/2014 22:10
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
E
Espen E.V Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
"Zen og kunsten å vedlikeholde en racersykkel".

Helt enig, jeg syntes det var konsentrasjon og avspenning i ett. Det gikk lettere enn ventet, ikke noe søl og så viser det seg at det er mye mer praktisk enn jeg hadde ventet i forkant.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1751159 02/03/2014 18:02
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
E
Espen E.V Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
Etter noen prøveturer med nye tubalars merker jeg at det er hump ved ventilene. Jeg var obs på muligheten på forhånd og prøvde å være nøye. Derfor er jeg usikker på om det blir bedre ved omlegging. Er det noen triks? Er det noe å hente på å bore ut ventilhullet. Det er 22mm felg og 25 mm Evo Corsa dekk.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: Espen E.V] #1751256 02/03/2014 21:02
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
E
Erlend L Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Sitat: Espen E.V
Etter noen prøveturer med nye tubalars merker jeg at det er hump ved ventilene.
Dette er en del av gleden ved å ha pariserdekk. Du visste jo om at dette var et problem, så du får vel bare lime noen ganger til, så får du det nok til.


Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1758990 20/03/2014 08:32
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 116
O
OleC83 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 116
Kjøpte meg et sett brukte Dura Ace WH7850 tubular i går. Har aldri hatt det før, og merker jo at jeg blir litt stressa om jeg skulle punktere langs veien.

Er det stor forskjell i holdbarheten på tubular kontra clincher? Virker som der litt delte meninger om dette med latexguffe, men funker vel som nødrep til å komme seg hjem?

Itillegg så er ventilene på hjulene litt rare. Ser ut som en prestaventil, men det mangler den pinnen i midten?!. Skal det være sånn?


Når man er helseskadeligovervektig, blir motbakkene ganske tunge...
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1759001 20/03/2014 08:42
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 1,724
tobiast Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 1,724
1) Jeg opplever tub som mer punkteringssikkert enn dekk og slange.

2) Jeg har aldri fått guffe (pitstop) til å tette godt nok. Ta med et lett tempodekk som reserve også river du av det gamle dekket, setter på nytt og sykler rolig hjem.

3) Grunnen til at ventilen ser litt rar ut tipper jeg er at det ikke er en ventil. Det er en ventilforlenger :-)

-Tobias

Redigert av tobiast; 20/03/2014 08:43.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: tobiast] #1760426 22/03/2014 21:41
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
J
Jokke78 Offline
Fersking
Offline
Fersking
J
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
Noen forslag til "lite" og lett reservedekk?

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1760428 22/03/2014 21:44
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Tufo Elite 'Jet


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: Valentino] #1760435 22/03/2014 21:51
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
J
Jokke78 Offline
Fersking
Offline
Fersking
J
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 43
Takk

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå