Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

fasadeendring

fasadeendring #1745263 14/02/2014 13:18
Per-Pusling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Eg skal sette inn ei dør i garasjen. Den nye døra vil stå tett inntil vår eigen husvegg - ingen av naboane vil sjå endringa, hverken frå hus, hage eller veg.
I byggesøknaden som kommunen godkjende i 1997 er det tegna inn ei dør i garasjen, der eg har tenkt å plassere den.
Spørsmålet er då: Treng eg søke om dette?
Det mest naturlege er sjølvsagt å spørje kommunen om dette, men eg er lite lysten på å gjere kommunen merksame på forhaldet - i tilfelle det enklaste er å montere døra, og om kommunen stiller spørsmål; påstå at det har vore ei dør der heile tida og vise til godtkjent byggesøknad.

Re: fasadeendring [Re: Per-Pusling] #1745283 14/02/2014 14:16
H
Holmes Offline
Entusiast
Entusiast
H
I utgangspunktet så høres det ikke ut som om du trenger å søke.
Jeg er midt i en byggesak selv, og ringte kommunen for å være på den sikre siden. I mitt tilfelle skal jeg flytte på et vindu, samt installere et til på veggen, med andre ord, den veggen som nå har et vindu, skal få to vinduer. I tillegg skal jeg tette igjen en tidligere utgangsdør.

Svaret fra kommunen var at dette går under mindre fasadeendring, ergo trengs ingen søknad. Det at du monterer en dør vil jo ikke endre fasaden vesentlig. Dette er tydeligvis en regel med en god del skjønn inn i bildet, men hadde ikke brudd meg om å søke i ditt tilfelle.

Re: fasadeendring [Re: Per-Pusling] #1745289 14/02/2014 14:29
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Høres ut som du bare fullfører et "halvferdig" byggeprosjekt.

Og er den "byggesøknaden" du ref. til en såkalt meldesak (daværende § 87) - noe som er tilfelle i de aller fleste byggesaker der det er snakk om garasje - er det jo verken snakk om brukstillatelse, ferdigatteste eller ansvarhavende, så det du da gjør ved å sette inn denne døra (i samsvar med de godkjente tegningene) er egentlig bare å rette opp en mindre "feil" slik at "kart og terreng stemmer" mht det som er godkjent :-)

Er "byggesaken" en § 93 sak er det litt mer vrient mht. det rent formelle og betinget av hvorvidt saken er avsluttet (dvs. utferdiget ferdigattest) eller dette er gitt brukstillatelse, eller om saken er hendlagt uten ferdigatteste (eller brukstillatelse etc. etc.
Er saken fortsatt pågående (dvs, ikke avsluttet med ferdigattest eller blitt henlagt uten...) kan den som står som ansvarshavende (eller en han godkjenner) sette inn døra i samsvar med tegningene.
Er saken avsluttet, blir det rent teknisk et spørsmål om tiltaket (det å sette inn dør) krever en ny søknad eller ikke.

Med et lite forbehold uten å ha sett saken, eventuelle forbehold og den aktuelle garasjen vil jeg si:
Tut og kjør - Det er bare å sette inn denne døre slik at garasjen kommer i samsvar med tegningnene.

Moderator  support