Petter Northug Jr. Hva har skjedd?
|
Re: Petter Northug Jr. Hva har skjedd?
[Re: fredriks]
13/02/2014 18:16
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Medias interesse för Northug och mest Northug är ju sjukt. Som på presskonferansen i går. Norge har 4 löpare som alla kan komma på pallen och min förståelse är att alla utom en fråga handlade om Northug.
Seerna och läsarna skulle ju faktiskt villja ha svar på om for eksempel Sundby tror på en ny medalj, hur formen för jespersen är efter sjukdomen och hur de känns för Tönseth att göra debut i OL. Spot on, og her kan vi snakke om Norsk arroganse. De neglisjerer det faktum at de fleste som følger med på skigutta faktisk ønsker å høre hva disse gutta har å si. Pressen tror, eller har bestemt seg for at alt skal handle om Northug. Dette er knapt Petter sin feil, mener for min del at en tabloid presse får ta storparten av ansvaret.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: HNK]
13/02/2014 18:20
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Norsk herrelangrenn etter 2006, har jo alt å takke Northug for. Han har vært garantist nummer 1 for medalje, og alltid levert. Det blir spennende nå å se åssen han takler et dårlig år, om han legger helt opp, eller går rett til langløp (noe jeg tror han kommer til å gjøre, men ikke før etter VM 2015)
Så syns jeg Petter får unødvendig mye tyn også. Han var jo faktisk nest best av de norske på skibytte-øvelsen. Gjerdalen og Røthe var parkert lenge før man skulle bytte ski. Har ikke vært rare kritikken av disse, enda resultatet var mildt sagt elendig.
Jeg håper Northug finner bøttevis med motivasjon i at det er VM i Sverige 2015, og at det ikke er noe som er bedre enn å legge opp etter å ha vist svenskene ryggen! Det at han får tyn i pressen tror jeg gir en god del motivasjon for Petter, det at Svenskene nå latterliggjør han -det er jo som å helde kull på bålet. Må jo være en drøm for en som har utalt at han trenger denne broderlige "slåsskampen" for å finne motivasjon. OG, her er det morsomme, jeg tror faktisk Svenskene også bare sitter og håper på at Northug skal slå tilbake. Dette er nemlig noe de faktisk setter pris på. En sånn "kaksig" Norrbagge som får på "kjeften" for så å komme tilbake. De ser blikket og glimtet som en del her hjemme ikke ser.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
13/02/2014 21:18
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norsk herrelangrenn etter 2006, har jo alt å takke Northug for. Han har vært garantist nummer 1 for medalje, og alltid levert. Det blir spennende nå å se åssen han takler et dårlig år, om han legger helt opp, eller går rett til langløp (noe jeg tror han kommer til å gjøre, men ikke før etter VM 2015)
Så syns jeg Petter får unødvendig mye tyn også. Han var jo faktisk nest best av de norske på skibytte-øvelsen. Gjerdalen og Røthe var parkert lenge før man skulle bytte ski. Har ikke vært rare kritikken av disse, enda resultatet var mildt sagt elendig.
Jeg håper Northug finner bøttevis med motivasjon i at det er VM i Sverige 2015, og at det ikke er noe som er bedre enn å legge opp etter å ha vist svenskene ryggen! Det at han får tyn i pressen tror jeg gir en god del motivasjon for Petter, det at Svenskene nå latterliggjør han -det er jo som å helde kull på bålet. Må jo være en drøm for en som har utalt at han trenger denne broderlige "slåsskampen" for å finne motivasjon. OG, her er det morsomme, jeg tror faktisk Svenskene også bare sitter og håper på at Northug skal slå tilbake. Dette er nemlig noe de faktisk setter pris på. En sånn "kaksig" Norrbagge som får på "kjeften" for så å komme tilbake. De ser blikket og glimtet som en del her hjemme ikke ser. Akkurat nå er han nok veldig usikker på hvorfor det funker så dårlig, så nå tror jeg ikke det funker om han er aldri så tent.. Ser jo på måten han går at selvtillitten ikke er på topp, han er utrolig passiv i forhold til normalt og på sprinten så det ut som han var redd svenskene og det har han vel aldri vært før. Selvtillitt er ikke noe man har permanent, men noe man får når det funker og resultatene er der, selv for Petter Northug..
|
|
|
[Re: VegardSkedsmo]
14/02/2014 03:12
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Etter en liten pause fra ski. Ser muligheten for at Northug blir en ny Bjørndalen. Fins en sjans for at han oppdager at han faktisk liker å gå på ski og at motivasjonen blir mer internalisert fremfor det eksternaliserte dilldallet han har holdt på med mesteparten av karrieren. Må finne seg sjæl igjen. Blir nok en langt kjedeligere Northug man da får se. Akkurat nå grubler han nok voldsomt på hvor det gikk galest og hva han på kort sikt må gjøre for å rette det opp. Og det svaret finner han nok ikke. Det vi ikke vet, som han vet, er hvor god formen hans egentlig er. Vi sammenligner med resultatente. Resultatene er ikke bare en funksjon av hans form. Jeg mistenker Northug for å mistenke andre for OL-doping. Tenker han for mye på det, så legger han opp. Ingen som reagerer på alle disse evige toere som plutselig slår til i OL-sesonger. Hele Estland. Muhlegg. Mange fler. Kjente amerikanere har en veldig evne til å ligge neste i dvale mellom. Gjennombruddssesong. Bra til første OL. Bra der også. Så dvale. Så bra igjen neste OL. Så dvale.....
Redigert av Abit; 14/02/2014 03:17.
|
|
|
14/02/2014 06:54
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Han kommer til å gå på poker smeller så det ljomer (og tar en gjeldsmessig jonarne riise), og må gå langrenn for å dekke inn spillegjelda til han er sånn ca 45år.
Håper jeg. Mannen er en morsom og til tider slitsom fargeklatt, i en ellers dørgandes kjedelig idrett, som er beheftet med mange pene damer som besitter noen flotte kropper. /abitmode av
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: Kriss]
14/02/2014 08:47
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Akkurat nå er han nok veldig usikker på hvorfor det funker så dårlig, så nå tror jeg ikke det funker om han er aldri så tent.. Ser jo på måten han går at selvtillitten ikke er på topp, han er utrolig passiv i forhold til normalt og på sprinten så det ut som han var redd svenskene og det har han vel aldri vært før. Selvtillitt er ikke noe man har permanent, men noe man får når det funker og resultatene er der, selv for Petter Northug.. Jepp, jeg for min del snakker mer om neste sesong osv, tror toget har gått for 2014. Han kan sikkert få noen gode enkeltresultater. Han kan fort vinne et OL gull også, det svinger fort. Men ja, han ser utrolig usikker ut. Virker som han ikke forstår hvorfor det ikke "svarer seg".
|
|
|
[Re: Lurifax]
14/02/2014 09:12
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg aner ikke hva det er med Petter, men jeg begynner å lure på om han ikke er så ræva som "alle" skal ha det til. Det kan ikke være bare tilfeldigheter som gjør at ingen andre herreløpere (bortsett fra Martin) klarer å hevde seg, Bjørgen ryker på en smell på 10km, skiskyttergutta er en skygge av seg selv, osv. Dårlige ski, takler høyden dårlig, for varmt, osv. Jeg tror det egentlig ikke (vi har vel for vane å forberede oss godt), men kanskje vi ble tatt litt på senga av forholdene i Sotsji? Ser relativt svett ut å gå med hel dress, lue og hansker i 15 plussgrader, f.eks.
|
|
|
14/02/2014 09:18
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Petter gikk vel like raskt/raskere enn de andre norske som kvalifiserte seg på sprinten da han kom på fjerdeplass bak et helt lag med tre svensker som kjørte tog mot mål.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
14/02/2014 10:27
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Jeg aner ikke hva det er med Petter, men jeg begynner å lure på om han ikke er så ræva som "alle" skal ha det til. Det kan ikke være bare tilfeldigheter som gjør at ingen andre herreløpere (bortsett fra Martin) klarer å hevde seg, Bjørgen ryker på en smell på 10km, skiskyttergutta er en skygge av seg selv, osv. Dårlige ski, takler høyden dårlig, for varmt, osv. Jeg tror det egentlig ikke (vi har vel for vane å forberede oss godt), men kanskje vi ble tatt litt på senga av forholdene i Sotsji? Ser relativt svett ut å gå med hel dress, lue og hansker i 15 plussgrader, f.eks. Poenget med å reformulere det jeg skreiv, for så likevel bare si det samme ?
|
|
|
[Re: Abit]
14/02/2014 10:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skrev du det der? Jeg leste "...OL... doping... motivasjon... OL... doping" osv.
Redigert av Øyvind V; 14/02/2014 10:32.
|
|
|
14/02/2014 10:32
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: Abit]
14/02/2014 10:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
|
|
|
14/02/2014 11:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Är det någon som fortfarande läser abits inlägg? Förvånande dårliga resultat av norrmännen. Sundby som var bra på 30 km var ju långt efter idag. Svenskarna åker bättre än väntat  Rickardsson har väl inte haft några spesiellt bra resultat på några år nu. Staffeten kan bli spännande 
|
|
|
14/02/2014 11:40
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg aner ikke hva det er med Petter, men jeg begynner å lure på om han ikke er så ræva som "alle" skal ha det til. Det kan ikke være bare tilfeldigheter som gjør at ingen andre herreløpere (bortsett fra Martin) klarer å hevde seg, Bjørgen ryker på en smell på 10km, skiskyttergutta er en skygge av seg selv, osv. Dårlige ski, takler høyden dårlig, for varmt, osv. Jeg tror det egentlig ikke (vi har vel for vane å forberede oss godt), men kanskje vi ble tatt litt på senga av forholdene i Sotsji? Ser relativt svett ut å gå med hel dress, lue og hansker i 15 plussgrader, f.eks. Det har ikke noe med varme eller noe slikt. Det er fordi de norske har vært i knall form fra start av sesongen. Mens de andre har denne sesongen satset på OL. Så enkelt er det. Vi har en enorm bredde i langrenn. Det er bra, men det kan også være negativt. For i Norge må man prestere fra start av sesongen bare for å få være med å gå World cup og gå som faen der for å få gå OL. Man får egentlig ikke noe ro til å trene mot et mål, men må være ganske så bra hele sesongen bare for å få være med. Er ikke tilfelldig at flere av de som nå gjør det bra ikke en gang var med i tour de ski. De har satset alt på OL og siden bredden i landet er dårlig så får de også muligheten til det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
14/02/2014 12:14
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Enda en måte å (bort)forklare doping på. Det å unngå testing. Husker det året Rasmussen prioriterte og vant TdF. Formtopping. Lot være å delta i andre ritt og lot være litt andre ting også. Kaggestad forklarte det vel daglig med at han "hadde satsa alt på TdF i år"
Redigert av Abit; 14/02/2014 12:19.
|
|
|
[Re: olechr]
14/02/2014 12:42
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det har ikke noe med varme eller noe slikt. Det er fordi de norske har vært i knall form fra start av sesongen. Mens de andre har denne sesongen satset på OL. Så enkelt er det. Vi har en enorm bredde i langrenn. Det er bra, men det kan også være negativt. For i Norge må man prestere fra start av sesongen bare for å få være med å gå World cup og gå som faen der for å få gå OL. Man får egentlig ikke noe ro til å trene mot et mål, men må være ganske så bra hele sesongen bare for å få være med. Er ikke tilfelldig at flere av de som nå gjør det bra ikke en gang var med i tour de ski. De har satset alt på OL og siden bredden i landet er dårlig så får de også muligheten til det. Er nok litt snø forhold osv som spiller inn også. Marit hadde god form på Skibytte, hun hadde god form på sprint, og hun hadde nok god form i går også. Her tror jeg vi blir litt offer for magien i bussen. Altså - alt vi gjør er så avansert at vi enkelte ganger glemmer det enkle som fungerer. Vi har rota oss bort mtp ski før, og vil gjøre det igjen. Vi har lojale utøvere som ikke henger ut de som står på døgnet rundt, men jeg er ganske sikker på at med like ski så ville listene vært annerledes om dagen. Eldar og Martin skulle normalt sett hevdet seg bedre i dag. Så raskt mister de ikke formen.
|
|
|
14/02/2014 13:02
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det har ikke noe med varme eller noe slikt. Det er fordi de norske har vært i knall form fra start av sesongen. Mens de andre har denne sesongen satset på OL. Så enkelt er det. Vi har vært veldig mye bedre i andre mesterskap. Er uttakket annerledes i år?
|
|
|
14/02/2014 14:03
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har ikke noe med varme eller noe slikt. Det er fordi de norske har vært i knall form fra start av sesongen. Mens de andre har denne sesongen satset på OL. Så enkelt er det. Vi har vært veldig mye bedre i andre mesterskap. Er uttakket annerledes i år? Det er i såfall veldig lenge siden. Northug har vært bedre, det er forskjellen. I dag var det først og fremst Sundby som svikta. Golberg og Rønning har jo ikke gått fort på 2 og 3 måneder så det var ingen bombe. Jespersen som ble 6 med den oppladingen var veldig bra. Realistisk sett så hadde vi 1 medaljekandidat i dag og han svikta totalt..
|
|
|
14/02/2014 14:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er i såfall veldig lenge siden. Northug har vært bedre, det er forskjellen.
Nja,kanske inte väldigt mycket men på de två senaste mästerskapen har väl norge förutom northug på de individuella distanserna haft ett silver och två brons och några plasseringar bland de 5 bästa och det är möjligt att jag helt missat någon. Vet inte hur mycket det egentligen betyder men Rönning var bra på en skandinavisk cup i januari när det var med en del bra åkare.
|
|
|
14/02/2014 14:24
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men det som er helt håpløst er jo at vi har tatt medalje i 5 av 6 skirenn i OL. Når vi får 6. plass i et renn er det plutselig helt krise! Vi er ekstremt kravstore, men det er faktisk andre som går på ski enn nordmenn og da.. Egentlig veldig bra at vi blir grusa på både herre og damesiden en gang i ny og ned,.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/02/2014 14:27
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet inte hur mycket det egentligen betyder men Rönning var bra på en skandinavisk cup i januari när det var med en del bra åkare.
Han følte seg helt rå på IL Nor's juleskirenn og, men hjelper ikke så mye det heller..
|
|
|
14/02/2014 14:30
|
oggaman
Medlem
|
Medlem
Javisst er vi kravstore, men det skulle jo bare mangle. Ingen andre nasjoner har tilgang på de ressursene Norge har (talentpool, støtteapparat, økonomi+++).
Ville Nederland vært skuffet hvis deres beste mann var nr. 6 på skøyter?
|
|
|
14/02/2014 14:31
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi er ikke i nærheten av å være så suverene i herrelangrenn som nederlenderne er på ski så det syns jeg ikke er sammenlignbart.. Vi har ikke bært suverene engang.
|
|
|
14/02/2014 14:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Det har ikke noe med varme eller noe slikt. Det er fordi de norske har vært i knall form fra start av sesongen. Mens de andre har denne sesongen satset på OL. Så enkelt er det. Vi har vært veldig mye bedre i andre mesterskap. Er uttakket annerledes i år? Ta bort Northug og se på resultatene. Da har vi så langt faktisk gjort det ganske ok. Vi har vært bortskjemt med en Northug som er sjukt god når han er i form. Uten om han så er det omtrent som det pleier nå.
|
|
|
14/02/2014 14:50
|
olechr
More than words
|
More than words
I OL sist gang så så det slik ut i medaljer etter de samme øvelsene som nå:
Sprint: Bronsje til Northug Dette OL Gull til Hattestad 15 km: Ingen topp 10 Dette OL Chris nr 6 Duathlon ingen topp 10 Dette OL bronsje til Sundby
Damer:
Sprint Gull til Bjørgen Dette OL gull til maiken og sølv 10 km Bronsje til Bjørgen Dette OL bronsje til Johaug Duathlon gull til Bjørgen Dette OL Gull til Bjørgen Bronsje til Weng
Så som du ser så er ikke det nå noe annereldes enn sist OL.
|
|
|
14/02/2014 14:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men norsk herrelange renn har blivit klart bättre sen OL 2010. Breden för damerna har också blivit bättre.
|
|
|
14/02/2014 15:32
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tippa null individuelle herregull så er bare strålende fornøyd med at vi har fått ett gull! En bronse i boks i tillegg og Jespersen pågang igjen så over forventet så langt.. Så det i Toblach uka før hvem som var på gang og ikke, skjer ikke under på ei uke!
|
|
|
14/02/2014 17:23
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men det som er helt håpløst er jo at vi har tatt medalje i 5 av 6 skirenn i OL. Når vi får 6. plass i et renn er det plutselig helt krise! Det er jeg helt enig i. Når Bjørgen går inn til en 5.-plass, i OL, MÅ det liksom være smørebom (minst), heteslag eller sykdom. At man blir slått av fire som er bedre enn seg er ikke en mulighet man snakker noe om.
|
|
|
14/02/2014 17:31
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Skiskytterne derimot har nok bommet på oppladningen. Jeg reagerte litt på at de har trent noen hundre meter over havet mindre enn hva OL går på. Vanligste er vel å trene noen hundre meter høyere enn mesterskapshøyden.
Unntatt Bjørndalen, han kjørte sitt eget opplegg (FOR en utøver!!!)
|
|
|
14/02/2014 18:22
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Undres på om greia i Skiskytter leiren er at de ikke ønsker å lytte til Ole Einar. Det kan man vel si er passe klønete i såfall. Blir en form for jantelov som slår inn på slikt også sikkert.
|
|
|
|
|