Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Clincher eller tubular spørsmålet igjen

Clincher eller tubular spørsmålet igjen #1744487 12/02/2014 17:55
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
K
knuti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
Dette er tatt opp mange ganger. Men føler ikke jeg blir noe klokere for det.

Saken er den at jeg skal svi av rundt 20000 på nye høyprofil carbonhjul. Står mellom Zipp 404, Campa Bora Ultra Two eller Enve 6,7. Campagnolo hjulet får jeg vell ikke i clinher, mens på både Zipp og Enve er dette en mulighet. Disse hjulene skal brukes til både ritt, trening og gode langturer både her hjemme og i utlandet. Det jeg er redd er at jeg ponger på Mallorca og mister dager på liming av dekk istedet for å gå for det "trygge" med å bare bytte slange. Ifølge Enve så er clincher hjulene kun 50 gram tyngre, så det er ikke så mye gram å spare akkurat. Noen erfaringer?

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744493 12/02/2014 18:09
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Tar ikke mer en 15 minutter å lime på et nytt pariserdekk om du ikke hører på alle gamle lime-skrøner.
Clincher-hjula til både Enve er nok tyngre enn 50g mer enn tubular og tubularfelgene er sterke som bare det. Enve kjører samme test på racerfelgene som på utforfelger så de skal tåle det meste (er jeg blitt lovet) så jeg hadde ikke vært redd for å velge de.
Pluss på med Chris King R45-nav så har du noen feiende flott hjul.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744496 12/02/2014 18:13
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
For orden skyld har jeg både 3.4 og 6.7 i pariserutgave med R45-nav så jeg er ikke helt upartisk ICON_WINK

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744508 12/02/2014 18:30
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Clincher blir 150-200 gram tyngre pr hjul.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744514 12/02/2014 18:42
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
K
knuti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
Blir de så mye tyngre så er det jo grei skuring. Det blir tubular! ICON_SMILE
Ser Enve 6.7 hjulene får mye skryt, De fortjener skryten eller? Er det veldig nødvendig med Chris King istede for DT på de? Er 2000 i forskjell.

Redigert av knuti; 12/02/2014 18:45.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744546 12/02/2014 19:38
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
otto Offline
Salmakersvenn
Offline
Salmakersvenn
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
På toppen av alt er også en tubular felg med sitt "trekant" tverrsnitt også en mye sterkere konstruksjon vridningmessig. En annen ting som kan være verdt å ta med seg er at clincher felger i denne prisklassen ofte er helkarbon, dvs kanten som holder dekket på plass er i karbon. Det betyr at går du i et asfalthull, brekker denne kanten, og felgen er kaputt!. Gjør du dette med en tubular, kan det i 95% av tilfellene repareres.

Mvh
O2


Jaeger-Liteseat, carbon seat for bikers!
----------------------------------------
www.jaeger-liteseat.no
http://www.facebook.com/jaeger.liteseat
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744550 12/02/2014 19:53
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
E
Espen E.V Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
Jeg har gått over til tubular nylig og har ikke lang erfaring enda, men jeg har merket meg noen råd etter søking på nettet og litt utprøving.
1. Tubular gir ikke knipepunkteringer pga høyere trykk og uten felgkant. Dersom man velger et noe sterkere dekk skal det bety sjeldne punkteringer.
2. Dekket kan strekkes på hjulet et døgn og derettes limes og puttes i baklomma. Så kan det brukes som ekstradekk ved punktering lenge etterpå. Liming på felg er visstnok mest for ekstra sikkerhet ved hard kjøring i svinger. så lenge det er høyt trykk skal det visstnok holde. Med lim som er tørket sitter det bedre enn uten lim. Det er evt en mulighet å ta det av ved hjemkomst for å gjøre et ordentlig dekkskifte og fortsette å bruke ekstradekket til neste punktering.
3.Jeg har selv prøvd Vittoria pitstop som er en flaske med punkteringsskum og gass (ca 6 bar) som gir nok trykk til at du kan fullføre turen. Det går ikke an å legge til ekstra luft da skummet ikke tetter da.

Jeg kommer til å kjøre med forhåndslimt dekk i baklomma for så å skifte ved hjemkomst. Det er vel også mulig å legge inn skum i dekket ved påliming så sparer man de 250 grammene på å ha med ekstra dekk men da bør man velge Continental som har lufttett butylslange.
Ettersom dette er lest på nettet vil jeg gjerne ha tilbakemelding fra noen som har prøvd det ut.

Redigert av Espen E.V; 12/02/2014 19:57.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744559 12/02/2014 20:16
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Kan være mange grunner for å velge clincher, men når du først vil legge såpass mye penger i det ser jeg ingen grunn til ikke å gå for det beste.
Enve 6.7 m/tubular - Veloflex evt Vittoria (eller Dugast). Lim det på, og kjøp et Tufo 160g dekk til reserve, tar ikke stor plass og vekt.
Pitstop funker av og til.
Hvis et clincherhjul bare veier 50g mer enn tilsv tubular er det mye svakere og/eller tynnere bremseflate. Konstruksjonen er såpass forskjellig at det kreves mer ekstra masse.
Har Enve 6.7 framhjul, er kjempebra, også stabilt i vind og gode bremseegenskaper i regn.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744562 12/02/2014 20:28
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
K
knuti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
Takk for tips folkens. Har bestemt meg for at det blir tubular. Har ikke ponga på clincher på de 2 siste årene (ca 1500 km) så når det nå blir tubular, da er vell sjansene enda større for at det går bra enda lenger ICON_SMILE Får bare lære seg liming og gjemt bort "limemonsteret", så går det nok greit.
Går nok for Enve 6.7 med Chris King hub ICON_SMILE

Som jeg kan forstå, så skal tubular dekket først strekkes ett døgn, så limes og herdes rundt ett døgn. Til sammen 2 døgn. Det vil jo si at det ikke er så lurt å punktere når man for eksempel er på utenlandstur da dagene er veldig verdifulle. MÅ man vente de 2 døgnene for at alt er bra, eller kan man bare kjøre på dagen etter?

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744572 12/02/2014 20:42
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Enve er veldig bra, men 6.7 har ganske høy profil så de tar mye sidevind. Jeg syklet noen hundre mil med Zipp 404 bak og Zipp 303 forran i fjor høst og de hjulene kan jeg anbefale til alle. Ruller lett, lav vekt og veldig stabile i sidevind. Syklet forøvrig ca 500 mil på tubulardekk i fjor og punkterte ikke en eneste gang.

Du trenger ikke vente to dager, men ta det litt pent i skarpe svinger hvis hjulet nylig er limt på. Punkterer du på tur og setter på et reservedekk med lite lim er det lurt å ta det ekstra rolig, har dekket stått over natta er det bare å kjøre som normalt.

Redigert av Open 1.0; 12/02/2014 20:44.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744577 12/02/2014 20:50
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Vittoria og Veloflex (og Conti for den sak skyld) har ingenting å hente på å strekkes. Strekking er for dekk med ubehandlet bommullsbaseteip som f.eks FMB og Challenge.
Jeg renser baseteipen og felgen for fett med sprit og legger et lag lim på felgen. På med dekk og pump opp til 1 bar', rett dekket på felgen og pumper pp til 8 bar. Triller sykkelen med syklist på noen meter for at dekket skal sette seg og presto; ferdig limt dekk. Limen holder plenty til sykling med en gang men oppnår full heft etter 24 timer. Når man ser heften til Mastik1 så har jeg ikke betenkeligheter med det.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744578 12/02/2014 20:51
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 141
james500 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 141
En annen faktor som bør med i betraktningen er pris. En punktering med tubular koster vel fort 700-1200 kr avhengig av hva slags dekk man velger, mens en punktering med clincher koster 50,- (ny slange)

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744581 12/02/2014 20:58
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Mine tre siste punkteringer på kattrådsdekk har vært flenge i dekket og kostet meg det samme som pariserdekka. Vittoria og veloflex sine pariserdekk ligger på 4-500kr dersom man ikke konsekvent trener på silkedekka til FMB.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744582 12/02/2014 20:58
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 323
Fidelio Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 323
Bora.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744584 12/02/2014 21:02
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Nava på Bora er knall (Recordnav med kopp&kon er alltid en vinner) men felgene begynner å bli håpløst utdaterte i form og oppbygging. Greit de er skuddsikre men nå må jammen Campa friske de opp snart.
Snakker vi Bora 35 (eller 80) så er jo de mer moderne i formen men 50 er passé nå. Men de gir mye cred og stilpoeng, for all del.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744637 13/02/2014 00:41
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 710
A
AllanHov Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
A
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 710
Jeg stod ovenfor samme spørsmålet når jeg kjøpte nye hjul i fjor. Endte på tubular igjen, og veldig fornøyd med det.

Hadde et par "punkteringer" (som mest sannsynlig er lekkasje i ventil/ventilforlenger) i høst og måtte bytte dekk i fart. Det var faktisk null stress og selv om jeg var enda mer forsiktig i svingene enn ellers så virket det tilsynelatende ganske robust. Med høyt trykk og forhåndslimte dekk så virket det som det satt bra på.

Her er min reservedekkløsning. http://triallan.com/2013/07/17/losning-for-oppbevaring-av-reservedekk/ Om du ikke bryr deg om aerodynamikk så får alt fint plass i en vanlig vannflaske/verktøyflaske.



www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744682 13/02/2014 07:57
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Sitat: knuti
Takk for tips folkens. Har bestemt meg for at det blir tubular. Har ikke ponga på clincher på de 2 siste årene (ca 1500 km) så når det nå blir tubular, da er vell sjansene enda større for at det går bra enda lenger ICON_SMILE Får bare lære seg liming og gjemt bort "limemonsteret", så går det nok greit.
Går nok for Enve 6.7 med Chris King hub ICON_SMILE

Som jeg kan forstå, så skal tubular dekket først strekkes ett døgn, så limes og herdes rundt ett døgn. Til sammen 2 døgn. Det vil jo si at det ikke er så lurt å punktere når man for eksempel er på utenlandstur da dagene er veldig verdifulle. MÅ man vente de 2 døgnene for at alt er bra, eller kan man bare kjøre på dagen etter?

Det er ingen grenser for hvor komplisert en kan gjøre ting hvis en bare går inn for det.
-På tur limer du på felgen og legger på dekket - ferdig limt og klar til bruk neste morgen.
- Ved punktering underveis legger du på reservedekket (som har litt lim på). Det vil selvsagt ikke sitte like godt som et nylimt, men godt nok til at jeg kjører fra de fleste i svingete utforkjøringer med det.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744733 13/02/2014 09:36
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
K
knuti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
Men hva er greia med forhåndslimte dekk egentlig? Funker det ikke å bare presse på ett nytt dekk rett fra butikken?

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744742 13/02/2014 09:50
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Det er en type kontaktlim som brukes. Lim på begge flater skal til.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744777 13/02/2014 11:12
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Hvis man ønsker et reservedekk som sitter veldig bra så går det også an å bruke Tufo-dekk til dette ettersom dette dekket kan limes med tape. Anbefaler generelt ikke Tufo-dekk, men til dette fungerer det bra.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744816 13/02/2014 12:12
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
K
knuti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
Aha da skjønner jeg. Takk igjen for tips!

Redigert av knuti; 13/02/2014 12:12.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744863 13/02/2014 13:38
Registrert: May 2009
Innlegg: 530
L
LasseF Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
L
Registrert: May 2009
Innlegg: 530
Stiller et Tubular spørsmål her jeg, hvis det er greit.

Er det så enkelt å montere tubular at hvem som helst klarer det? Har ganske grei peil, men aldri montert et limedekk.

Finnes det en LBS i oslo som er veldig flink på dette?

Hvilket dekk er å anbefale, hvis man planlegger å trene på det også? Helst med naturfarget sider:D

Gracias.

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: LasseF] #1744870 13/02/2014 13:56
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Sitat: LasseF
Er det så enkelt å montere tubular at hvem som helst klarer det? Har ganske grei peil, men aldri montert et limedekk.
Ingenting er så enkelt at ikke noen klarer å kløne det til. Men dersom du bruker god tid de første gangene og ikke prøver å lime på dekket mens du står i tøyet og gutta står og venter så er det overhode ikke vanskelig. Bruk Mastik1 og ikke kontaktlim fra Clas'ern.
Noen sliter med å bytte slange også, bare så det er sagt...

Sitat: LasseF
Hvilket dekk er å anbefale, hvis man planlegger å trene på det også? Helst med naturfarget sider:D
Veloflex Roubaix er et selvskrevet valg da.

Redigert av anderz; 13/02/2014 14:15.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1744913 13/02/2014 15:30
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 874
Ekorre Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 874
FMB er overaskende billig hos bikeshop om man føler seg frankofil

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: AllanHov] #1744949 13/02/2014 17:07
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 363
kawa versys Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 363
Sitat: AllanHov

Hadde et par "punkteringer" (som mest sannsynlig er lekkasje i ventil/ventilforlenger) i høst og måtte bytte dekk i fart.


Dersom en kan bytte et dekk i fart, så høres jo det mye enklere ut enn når jeg må bytte en punktert slange, det gjøres ikke i fart ...... ICON_SMILE ICON_SMILE

Redigert av kawa versys; 13/02/2014 17:07.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: kawa versys] #1744995 13/02/2014 19:16
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
E
Erlend L Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Sitat: kawa versys
Sitat: AllanHov

Hadde et par "punkteringer" (som mest sannsynlig er lekkasje i ventil/ventilforlenger) i høst og måtte bytte dekk i fart.


Dersom en kan bytte et dekk i fart, så høres jo det mye enklere ut enn når jeg må bytte en punktert slange, det gjøres ikke i fart ...... ICON_SMILE ICON_SMILE
Husk at Allan er triatlet par excellence, han tar på seg sykkelskoa i fart, så da er det vel bare naturlig at han nå også bytter dekk i fart.


Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: anderz] #1745011 13/02/2014 20:00
Registrert: May 2009
Innlegg: 530
L
LasseF Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
L
Registrert: May 2009
Innlegg: 530
Sitat: anderz
Sitat: LasseF
Er det så enkelt å montere tubular at hvem som helst klarer det? Har ganske grei peil, men aldri montert et limedekk.
Ingenting er så enkelt at ikke noen klarer å kløne det til. Men dersom du bruker god tid de første gangene og ikke prøver å lime på dekket mens du står i tøyet og gutta står og venter så er det overhode ikke vanskelig. Bruk Mastik1 og ikke kontaktlim fra Clas'ern.
Noen sliter med å bytte slange også, bare så det er sagt...

Sitat: LasseF
Hvilket dekk er å anbefale, hvis man planlegger å trene på det også? Helst med naturfarget sider:D
Veloflex Roubaix er et selvskrevet valg da.


Så det er egentlig bare å ta seg god tid og sjekke ut noen video´s på Youtube i forkant?
Tipper jeg skal klare det greit.

Da prøver vi oss på Roubaix:)

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745021 13/02/2014 20:21
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
E
eracing Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
Hva er et rimelig og bra tubularhjulsett? Tenker i utgangspunktet aluminium og ikke for høy profil.


Giant Propel
Trek Stache 7
Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: knuti] #1745023 13/02/2014 20:23
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 188
P
pinarello67 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 188
Vedr. punktering. Har så langt unngått dette, men har kun hatt med meg Vittoria pitstop på lommen. Noen som har erfaringer med bruk av dette?

Re: Clincher eller tubular spørsmålet igjen [Re: pinarello67] #1745026 13/02/2014 20:29
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Biltema sin utgave av dette produktet fungerer helt upåklagelig hvertfall. Gikk på en punktering på mine parisers i fjor på forsommeren, og måtte helle innpå en flaske med denne guffa. Dekket er like fint og tett ennå det! Når jeg sykler med mine pariserhjul har jeg kun med dette på lomma, gidder ikke dra på et helt dekk.

RoyE


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå