Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Hvilken Sonos?

Re: Hvilken Sonos? [Re: Anders] #1744524 12/02/2014 19:05
Dan Offline
More than words
More than words
Men hvordan får man bruk for både en Bridge, en Connect og en Connect:Amp? Er det hvis man har stort hus slik at man må skjøte på den trådløse overføringen?

Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1744548 12/02/2014 19:45
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Bridge der moden/router står, connect til godanlegget og connect:amp til Daliene?

Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1744554 12/02/2014 20:04
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Får man ikke med Bridge når man kjøper Play1 uansett? Eller var det pakkedeal før jul?

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1744563 12/02/2014 20:29
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
det er vel en deal som kommer og går hele året...

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Hvilken Sonos? [Re: jens fredrik] #1744573 12/02/2014 20:48
Anders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik
Bridge der moden/router står, connect til godanlegget og connect:amp til Daliene?

Korrekt!
Nå ser det derimot ut som at jeg har klart å improvisere kablet nettverkstilgang til connecten i stua med go'anlegget, så da kan det være at jeg tar med den uåpnede Bridgen tibake til Drammen igjen ved anledning.

Anders
Re: Hvilken Sonos? [Re: Trond Vidar] #1744574 12/02/2014 20:49
Anders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Trond Vidar
Får man ikke med Bridge når man kjøper Play1 uansett? Eller var det pakkedeal før jul?

Pakkedealen gikk ut i desember. Typisk for meg.

Anders
Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1744597 12/02/2014 21:22
olechr Offline
More than words
More than words
Endte med en ny boks i dag ( connect). Fortsatt kjempe fornøyd.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1748411 23/02/2014 09:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sonos-tenkingen fortsetter her i heimen. I går var svogeren inne og fortalte om sitt Bluesound-opplegg og etter litt lesing så skjønte jeg at det er epler og pærer i forhold til Sonos. Bedre lyd i Bluesound, men ikke samme mulighet til å drysse høyttalere over hele huset.

På kontoret har folk begynt å reagere over at jeg skriker "nei, jeg ble ikke nysgjerrig!" når jeg hører på musikk. (Dere som har Spotify Free skjønner hva jeg snakker om.) Så i går gikk jeg opp på Premium igjen. Dermed skal det jo liksom bli bedre lydkvalitet.

Nå sitter jeg her og hører på PFs Pulse via følgende opplegg:
Spotify Premium -> iPad -> AppleTV -> Clasern HDMI-switch -> Loewe Xelos -> NAD 3130 -> Dali.
Men jeg er ikke overveldet over lydkvaliteten. Ikke at det er noe direkte galt, men det er som at noe mangler i forhold til å spille en CD gjennom den samme forsterkeren og høyttalerne.

Så da kommer dagens spørsmål. I mitt oppsett er det den ni år gamle Loewe-TVen som står for DACeriet. Kommer jeg til å merke forskjell hvis jeg kjøper Sonos og kjedet blir Spotify Premium -> Sonos -Connect:Amp -> Dali?

Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1748490 23/02/2014 15:13
Anders Offline
Besatt
Besatt
Jeg lurte selv veldig på om jeg skulle ta Bluesound foran Sonos. Selv etter at prisene på Bluesound ble noe redusert og Sonos gikk tilsvarende mye opp, valgte jeg Sonos.
Hovedargumentene mine var som følger:

Sonos virker som et langt mer ferdig produkt. Bluesound gir inntrykk av å være litt i beta fremdeles. Langt færre rapporterer om trøbbel med Sonos fremfor de som har kjøpt Bluesound. Og normalt sett burde det ha vært omvendt, siden Bluesoundkundene i utgangspunktet bør være litt mer entusiastiske over stæsjet sitt.

Musikk i superduperHD-greier, som Bluesound kan håndtere vil gi høyere lydkvalitet ja. Men hvor relevant er dette i praksis? For meg som har så mye som to HDCD/DVDAudio-skiver, og resten er helt vanlig CD, var det ikke spesielt mye tvil. Jeg liker å ha muligheten, men dette er en mulighet jeg mistenker at jeg ikke vil benytte meg av.
DAC(og tilhørende analogdel) i Bluesound bør teoretisk sett være bedre enn i Sonos, da det ser ut til at de legger betydelig mer ressurser i dette. For min del er det ubetydelig siden jeg har en helt ok ekstern DAC som sannsynligvis kom til å bli brukt uansett hvilke av de to variantene jeg ville valgt.
Valgmuligheter av ulike dingser til Sonos er betydelig bedre. Og Sonos kan også kjøre Spotify, selv om WIMP HiFi skal være greia. Men her liker jeg mulighetene. Har ikke testet WIMP ennå, men det høres ut som et ganske naturlig valg. Men med Bluesound har jeg ikke denne muligheten, selv om det har vært snakket i over et år om at "Spotify er rett rundt hjørnet" for Bluesound.

Totalt sett endte det opp med at jeg har mere tro på Sonos, både akkurat nå og for fremtiden, og derfor valgte jeg dette alternativet. Men jeg tror det er veldig bra for markedet at de ikke ender opp med noe monopol, så jeg ønsker selvsagt Bluesound velkommen til markedet.
Det går også teknisk sett an å bruke begge typer i samme nettverk. Jeg lurte en liten stund på om jeg skulle bygge Sonos over hele huset, men å ha en Bluesound VAULT koblet til primæranlegget. Sonos vil kunne streame fra den lagringsenheten som et hvilketsomhelst NAS, men jeg vil ikke kunne synke stueanlegget opp mot Sonos-delene på noe vis. Jeg droppa det, og setter heller opp et eget nas eller ripnas ved en passende anledning.

Når det kommer til ConnectAMP'en så er jeg ikke -helt- overbevist om denne ennå, ihvertfall ikke i kombinasjon med Dali Lektor 1. Det spiller så forsiktig og spinkelt at jeg faktisk (hold dere fast) har satt på loudness på dette oppsettet.
På Play:1 -enhetene jeg har andre steder i huset har jeg slått loudness av.

Om det overraskende behovet for lodness er på grunn av høyttalerne eller forsterkeren (og den tilknyttede DSPen) er jeg ikke sikker på. Jeg har heller ikke fått så alt for mange timer med dette oppsettet i bruk, så det kan hende det blir bedre ettersom elementene får mykt seg opp litt, men det pleier ikke ha så mye å si i praksis.

Kan hende jeg kommer til å ta med meg connectampen inn i stua og kjøre litt eksperimenter der. For eksempel å høre hva Daliene klarer på en annen forsterker, eller hva forsterkeren klarer med andre høyttalere.
Men jeg tror nok ikke at det hadde vært galt å heller sette opp Lektor 2 fremfor de bittesmå Lektor1.

NB: Som konsept er ikke Sonos testet ut til "seriøs lytting", men kun som bakgrunnsmusikk, tull og tant. Jeg har ikke satt meg ned for å prøve å vurdere konseptet opp mot å bruke cd, eller å spille av fra en pc via ekstern dac (den samme som jeg bruker til sonosen), eller noe annet.
Husk at Spotify ikke har noe tilbud som matcher WIMP HiFi på lydkvalitet, så om dette betyr noe bør det selvsagt tas med i betraktningen.

Jeg er spent på hvor bra det kan bli, og om Sonos, enten via lokal streaming eller WIMP kan ende opp med å bli min primære lydkilde
Det hadde vært litt overraskende for en gammel konservativ mann som meg.

Anders
Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1749312 25/02/2014 19:20
Dan Offline
More than words
More than words
Da har jeg vært en første tur på Hifi-klubben, bestilt en Connect (som skal kobles til eksisterende anlegg) og en Play:1. En andre Play:1 fikk jeg med meg hjem allerede i dag. Så da er det jo bare å koble opp og begynne å gjøre seg kjent med apper og greier.

Men får jeg det til å funke? Niks. Den dumme høyttaleren står og blinker vekselvis hvitt og grønt og appen sier at jeg skal holde nede og slippe opp play- og plussknappene. Skjer ikke en dritt.

Brukervennligt my ass. Hvor skal jeg begynne å feilsøke? På hvilken måte snakker iPaden med Play:1? Hvordan vet jeg om det er Play:1 som ikke får kontakt med nett eller iPaden som ikke får kontakt med Play:1?

Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1749327 25/02/2014 20:01
Dan Offline
More than words
More than words
Nå har jeg startet om kabelmodem, hub, Play:1 og Sonos-appen ørten ganger i forskjellig rekkefølge. Jeg har testet Sonos-appen fra iPhone, iPad og MacBook. Ingenting funker og dritten er i fare for å bli hivd ut av vinduet... Møl.

Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1749330 25/02/2014 20:10
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Dumt spørsmål: Du har koblet en av Sonosenhetene til nettet med kabel?

Og du har en connect eller connect amp? Kun app + play1 går ikke.

Øystein

Redigert av okl; 25/02/2014 20:12.
Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1749333 25/02/2014 20:16
okl Offline
Avhengig
Avhengig
My bad. Det skal visst gå med kun Play 1 og app. Men jeg tror da at Play 1 må være kablet eller koblet til nettet via en bridge, connect eller connect amp.

Re: Hvilken Sonos? [Re: okl] #1749334 25/02/2014 20:19
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: okl
My bad. Det skal visst gå med kun Play 1 og app. Men jeg tror da at Play 1 må være kablet eller koblet til nettet via en bridge, connect eller connect amp.

Kun en Play:1 koblet rett på nettkabel. Skal funke ifølge han jeg kjøpte av.

Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1749336 25/02/2014 20:20
Rene Offline
Besatt
Besatt
Rett på nettkabel som går inn i den trådløse routeren som kjører det trådløse nettet som iPad/iPhone/Macbook er koblet til, right?

Eneste jeg har hatt utfordring med er noen brannmurgreier i en trådløs router.

Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1749338 25/02/2014 20:21
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Fikk du med bridge på kjøpet? Du kan da evt prøve å sette opp via den.

Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1749339 25/02/2014 20:23
Anders Offline
Besatt
Besatt
VM i teit spørsmål: Du er sikker på at skjærebrettet ditt er på samme trådløse nett som du har kobla Sonosen din på? Og at du ikke har den på noe fjollete snyltenett eller mobildata-greier eller noe annet rart?

Husk at det bare er den øverste volumknappen (pluss) og knappen over som skal trykkes inn samtidig. Ikke begge volumknappene.

Anders
Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1749341 25/02/2014 20:24
Dan Offline
More than words
More than words
Men jeg skjønner ikke hvordan dette egentlig skal funke. Hvordan skal Play:1 komme seg på nett uten nettverkspassord? Og hvordan er det egentlig appene kommuniserer med Play:1? Er det noe i mitt nettverksoppsett som sperrer?

Re: Hvilken Sonos? [Re: Anders] #1749344 25/02/2014 20:28
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders
VM i teit spørsmål: Du er sikker på at skjærebrettet ditt er på samme trådløse nett som du har kobla Sonosen din på? Og at du ikke har den på noe fjollete snyltenett eller mobildata-greier eller noe annet rart?

Sonosen er koblet i det ene hullet i hubben og AirPlay i et annet. Alle Apple-dingsene snakker med verden via AirPlay på mitt eget trådløse nettverk. Så det bør være greit.

Quote:
Husk at det bare er den øverste volumknappen (pluss) og knappen over som skal trykkes inn samtidig. Ikke begge volumknappene.

Jepp, appen er jo veldig tydelig i instruksen slik sett. Har testet å trykke kjapt, sakte, holde inne i noen sekunder...

Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1749346 25/02/2014 20:31
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Play:1 behøver ikke passord når den er kobla via kabel.
Har du forsøkt å starte padda på nytt? Her i heimen erfarer vi at fruens ipad av og til ikke finner sonosen, men at en restart boter på problemet. Min ipad og androidfon fungerer derimot strålende...

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1749348 25/02/2014 20:33
Anders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Sonosen er koblet i det ene hullet i hubben og AirPlay i et annet. Alle Apple-dingsene snakker med verden via AirPlay på mitt eget trådløse nettverk. Så det bør være greit.

Men da er jo ikke Sonosen innenfor routeren som brukes til det trådløse nettet ditt, den får IP fra en annen DHCP enn Airplaytingen din (om du med det mener en airport express)

Jeg vet ikke om du kan koble noe som helst fornuftig ut fra en airport express. For meg virker det som et skikkelig mikkemusprodukt. Har prøvd å sette opp en selv og det var et rent lite helvete å forholde seg til de tullete designforsøkene apple har gjort med enheten.

Om du derimot har en trådløsrouter med faktiske utganger (ikke bare den sære printer-only-porten til airport expressen) så kobler du Sonos-produktet inn i den.

Ja og forresten; Sonos setter opp sitt eget trådløse nett til bruk for enhetene sine. Derfor må en enhet kables (siden det er denne som da definerer det trådløse sonosnettet) og derfor skal heller ikke begrensninger på det trådløse nettet kvele streamingen din. Eller omvendt. (forutsatt at du har tilstrekkelig med båndbredde inn på systemet)

Redigert av Anders; 25/02/2014 20:35. Rediger grunn: glemte trådløsnettspørsmålet

Anders
Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1749353 25/02/2014 20:37
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Fruen her ble rimelig frustrert da padden hadde wifi disablet og kjørte via 3G. Da funket naturlig nok ingenting...

Re: Hvilken Sonos? [Re: Anders] #1749354 25/02/2014 20:38
Dan Offline
More than words
More than words
Men da er jo ikke Sonosen innenfor routeren som brukes til det trådløse nettet ditt, den får IP fra en annen DHCP enn Airplaytingen din (om du med det mener en airport express)

AirPort er det den heter ja, og det høres ut som at du er inne på noe der.

Quote:
Jeg vet ikke om du kan koble noe som helst fornuftig ut fra en airport express. For meg virker det som et skikkelig mikkemusprodukt. Har prøvd å sette opp en selv og det var et rent lite helvete å forholde seg til de tullete designforsøkene apple har gjort med enheten.

Helt riktig, ingen mulighet til å plugge noe mer inn i AirPorten. Da betyr jo det dessverre at det ikke blir Sonos på meg før jeg har konfigurert et helt nytt trådløst nett her hjemme, med ny trådløs router. Gidder jeg det? Noen som trenger en Play:1?

Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1749363 25/02/2014 20:49
Anders Offline
Besatt
Besatt
Alle trenger vel en Play:1

Du også.

Kjøp deg en skikkelig trådløsrouter med faktiske kablede utganger. Det kommer du til å få bruk for til andre ting også.

Jeg lagde en lekker tegning som illustrerer korrekt oppkobling for de som ikke skjønner hva vi snakker om, men som er nysgjerrige nok til at de gidder finne det ut.

Vedlegg
sonos.jpg (98.42 KB, 410 nedlastinger)

Anders
Re: Hvilken Sonos? [Re: Anders] #1749370 25/02/2014 20:57
Dan Offline
More than words
More than words

Du også.

Kjøp deg en skikkelig trådløsrouter med faktiske kablede utganger. Det kommer du til å få bruk for til andre ting også.

Én ting skal AirPorten ha, og det er at den har funket så bra at jeg hadde glemt at jeg hadde den. Den har bare stått gjemt unna i et skap i alle år uten at jeg noensinne har trengt å gjøre noe som helst mer enn å skrive inn trådløspassordet på nye dingser som kommer i hus.

Så det er derfor med stor skepsis jeg tenker tanken på å kjøpe en "ordentlig" trådløsrouter. Hva er det man skal kjøpe som er skikkelig plug-and-play og robust som en vedpeis?

Re: Hvilken Sonos? [Re: Dan] #1749405 25/02/2014 22:05
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Dan

Du også.

Én ting skal AirPorten ha, og det er at den har funket så bra at jeg hadde glemt at jeg hadde den. Den har bare stått gjemt unna i et skap i alle år uten at jeg noensinne har trengt å gjøre noe som helst mer enn å skrive inn trådløspassordet på nye dingser som kommer i hus.

Så det er derfor med stor skepsis jeg tenker tanken på å kjøpe en "ordentlig" trådløsrouter. Hva er det man skal kjøpe som er skikkelig plug-and-play og robust som en vedpeis?

En ny airport express? Den har en ethernet inn og en ethernet ut. Som vel er det du trenger? http://store.apple.com/us/product/MC414LL/A/airport-express?fnode=4d

Re: Hvilken Sonos? [Re: Anders] #1749409 25/02/2014 22:12
torstein Offline
Ingen custom tittel her nei....
Ingen custom tittel her nei....
Er det sånn "Internett" ser ut???

Torstein

If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Hvilken Sonos? [Re: anderssb] #1749427 26/02/2014 05:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anderssb
En ny airport express? Den har en ethernet inn og en ethernet ut. Som vel er det du trenger? http://store.apple.com/us/product/MC414LL/A/airport-express?fnode=4d

Takker for tipset. Dog ser jeg nå muligheten for å kvitte meg med huben og dermed ha én dings mindre i garderoben med strømadapter som tar fyr en dag. ICON_SMILE Så en trådløs router med én inn og minimum fire ut blir bra. Trenger ikke designet eller AirPlay-funksjonaliteten til AirPorten heller. ICON_SMILE

Så det blir å dra til Lefdal etter jobben i dag og la seg lures. Tipper jeg får det jeg trenger til 200-400,-?

Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1749428 26/02/2014 05:45
Dan Offline
More than words
More than words
Må jo i all frustrasjonen si at finishen på høyttaleren jo er i særklasse. Etter å ha sett bildene trodde jeg det skulle føles som noe plastmikk, men med en svart Play:1 får man jo inntrykk av at den er laget i støpejern. Lekkert! Og Sonos og Hifi-klubben ville sikkert fått solgt enda mer hvis de klarte å formidle det inntrykket. I butikken burde de ha sagt "drit i å prøvelytte, bare løft den og kjenn på den". Jeg ville ha kjøpt umiddelbart.

Re: Hvilken Sonos? [Re: o-five] #1749460 26/02/2014 07:44
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dan: Kjøp deg en sånn stor Apple ruter med Timemachine eller hva det nå heter så tar den backup for deg i samme slengen. Når tanta mi får det til å funke så klarer du også det. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support