Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Usikker fremtid for Hafjell?

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: olechr] #1741956 06/02/2014 09:27
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sikkert upresist formulert av meg; men i mitt hode er "familieaktivitet" AKTIVITET, i denne sammenhengen som oftest forbundet med sykkel, men da ikke nødvendigvis (eller kanskje fortinnsvis ikke?) heisbasert.

Shoppingmuligheter og fornøyelsesparker har vi nok av hjemme, familie er ikke nødvendigvis småbarn, og venner kan godt ta merket i Birken selv om de ikke tør å kjøre i utforløypa i Hafjell.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741963 06/02/2014 09:35
olechr Offline
More than words
More than words
Det er da utleie av vanlige sykler der med merkede løyper og løype kart. Hva mer vil du ha?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: olechr] #1742005 06/02/2014 10:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Det er da utleie av vanlige sykler der med merkede løyper og løype kart. Hva mer vil du ha?

Hvis det stemmer er det flott!

Da blir jeg litt usikker på i hvilken grad de har forsøkt å fortelle noen om det...
(anser meg å være godt over middels interessert, og frekventerer Mjøsregionen relativt hyppig, men har knapt hørt om sykling i Hafjell annet enn i ren DH-sammenheng).

Det henger kanskje litt sammen med markedsføring generelt, WC foregikk jo "i hemmelighet" i fjor...?

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1742010 06/02/2014 10:45
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som taler ovenfor: Markedsføring!

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1742020 06/02/2014 11:24
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes kritikken mot eierne er litt uberettighet. Man kan ikke forvente at eiere av et anlegg skal se på at de taper penger fordi det er fint for oss syklister at anlegget eksisterer. De gikk ikke ut med noen trussel eller ultimatum i utgangspunktet, men svarte heller på alle som ville redde Hafjell Bikepark på nett, men åpenbart ikke legger igjen nok penger til at det går rundt. Er jo helt fair, det. De har jo gitt anlegget minst ett år til.

De har jo ikke argumentert mot at anlegget er bra, de har rett og slett sett at de bruker mer penger enn de får igjen. Om noen vil drive sykkelanlegg som veldedighet kan de sikkert få muligheten til å drive sommeranlegget på lisens og tape så mye penger de vil.

Problemet, som jeg ser det og flere andre nevner, er at Hafjell ikke er noen destinasjon. Det er rene utopien å tro at billettsalg til utforsyklister skal gjøre at anlegget går i pluss. Da trenger man utleie av sykler og et mye bredere tilbud. I tillegg må stedet være en destinasjon der folk bor på hoteller og hytter og spiser mat ute. Svinebillige utleiehytter og taco fra OBS! gir ikke akkurat store inntekter til eierne av anlegget.

Slik jeg ser det er det kun en satsning på et bredere tilbud og vekst i event- og familiesegmentet med sykkelutleie som kan redde hafjell på sikt. En ørliten mulighet er at internasjonale konkurranser øker tilstrømningen av folk fra utlandet, men demografien 20-35-åringer fra sentraleuropa er ikke akkurat de med de dypeste lommene. Da blir det mye campingbile og medbragt øl, dessverre. Til slutt ville et alternativ være at offtentlige aktører, som tjener på bostedsattraktivitet etc., legger inn penger i driften eller at idretten bidrar.

Jeg synes det er skikkelig synd at det ikke går rundt, for de som driver anlegget og bygger løypene er fine folk og megaproffe på det de driver med. Hvis ikke Hafjell lykkes er det komplett umulig for andre å få det til, mener jeg.

Redigert av jens fredrik; 06/02/2014 11:24.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1742021 06/02/2014 11:25
olechr Offline
More than words
More than words
W cup gikk i all hemmelighet men der bidra vel ikke akkurat ncf all verden heller. Så world cup var så nærme fiasko man kan komme med tanke på publikum.

Jeg er ganske sikker på at man kunne brukt million beløp å markedsføre Hafjell men det er et begrenset antall syklister uansett hvordan man vrir og vender på det. Hadde anlegget ligget i Oslo ja, men det blir mye ståk og styr for å ta en tur i bakken.

Jeg er veldig for at det skal være drift, jeg bare trur at en del mener det er så lett noe jeg er sikker på det ikke er.

Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Cantona] #1742023 06/02/2014 11:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Cantona
Tja, med Hunderfossen, Lilleputthammer og alle tilbudene på Lillehammer finnes det da familietilbud i teig?

I Åre kan jeg trille eller skli (avhengig av årstid) helt ned på torget og ha lunsj med den delen av familien som ikke er i bakkene, men bare koser seg i byen. Når vi har spist på en av de mange spisestedene rundt torget, går jeg rett i bakken igjen mens resten fortsetter å kose seg i byen. Hvordan funker det i Hafjell

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: jens fredrik] #1742025 06/02/2014 11:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: jens fredrik

Jeg synes det er skikkelig synd at det ikke går rundt, for de som driver anlegget og bygger løypene er fine folk og megaproffe på det de driver med. Hvis ikke Hafjell lykkes er det komplett umulig for andre å få det til, mener jeg.

Veldig enig. Det er jo ikke slik at de ikke vil få det til å hå rundt.

Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: GeirK] #1742028 06/02/2014 11:28
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: Cantona
Tja, med Hunderfossen, Lilleputthammer og alle tilbudene på Lillehammer finnes det da familietilbud i teig?

I Åre kan jeg trille eller skli (avhengig av årstid) helt ned på torget og ha lunsj med den delen av familien som ikke er i bakkene, men bare koser seg i byen. Når vi har spist på en av de mange spisestedene rundt torget, går jeg rett i bakken igjen mens resten fortsetter å kose seg i byen. Hvordan funker det i Hafjell

Hvis du bygger en by så går det sikkert fint. ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1742036 06/02/2014 11:37
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal man få tilreisende fra andre land, må vel Hafjell tilby noe VELDIG unikt.
Trøndere drar så vidt jeg kan lese her til Åre, som er halvparten av reiseveien og muligens et bedre anlegg...
Hafjell er langt borte fra alt i verden om du ikke bor på Lillehammer.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: olechr] #1742044 06/02/2014 11:46
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Heller slik at de egentlig ikke bryr seg så mye. Derimot bryr de seg om togaparties og å eie eiendom, for det er skikkelig spennende. La oss sitte og se på dette huset som står der liksom. Hu og hei.

Sunn ungdom som utfolder seg i guds gode natur derimot, nei det er tapsprosjekt.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Oystein L] #1742046 06/02/2014 11:49
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Hvis det stemmer er det flott!

Det stemmer, jeg dro med en kompisgjeng til Skeikampen for en del år tilbake. Da leide vi rimelig "standard" hardtails med 80mm gaffel på Hafjell før vi kjørte videre. Men at det markedsføres godt nok er vel en annen sak.

Redigert av Anders A-R; 06/02/2014 11:50.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: mtbmaniac] #1742064 06/02/2014 12:22
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et eksempel;
I kort sykkelavstand fra toppen av heisanlegget på Hafjell ligger et område som kaller seg "Sjusjøen - Norges ski og sykkeldestinasjon #1" (som for øvrig har kommet et godt stykke på vei i markedsføring av "destinasjon").

Fra pinse til søndag etter Birken kryr det av syklister der oppe 7 dager i uka, så en skulle tro det var mange i målgruppa her (og kom ikke med bare birken-syklister", det er plenty med terrengsyklister/stisyklister der også).
Har selv hytte midt i denne syklistmaurtua og har til tider sett mye reklame for Hafjell, men bare med bilder av snø og ski....

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1742070 06/02/2014 12:39
olechr Offline
More than words
More than words
Du har syklet så lenge Øystein at du vet at flesteparten av de som sykler på sjusjøen er aldri aktuelle for Hafjell. Vil tru de fleste syntes ballettbakken er heftig i birken. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: olechr] #1742109 06/02/2014 13:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har syklet så lenge Øystein at du vet at flesteparten av de som sykler på sjusjøen er aldri aktuelle for Hafjell. Vil tru de fleste syntes ballettbakken er heftig i birken. :-)

Forstår hva du mener, men jeg gjentar meg selv; og kom ikke med "bare birken-syklister", det er plenty med terrengsyklister/stisyklister der også...

I tillegg: Hadde de blitt fortalt at det også finnes snillere varianter i Hafjell, hadde sikkert noen av grussyklistene prøvd seg også.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: mtbmaniac] #1742230 06/02/2014 18:32
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: mtbmaniac

Heller slik at de egentlig ikke bryr seg så mye. Derimot bryr de seg om togaparties og å eie eiendom, for det er skikkelig spennende. La oss sitte og se på dette huset som står der liksom. Hu og hei.

Sunn ungdom som utfolder seg i guds gode natur derimot, nei det er tapsprosjekt.

Det vet du er tull å si. Det er bare NAV som driver veldedighet.
Er DU villig til å betale de faktiske utgiftene for å bruke anlegget, la oss gjette minst 650,- for dagskort?

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: daktari] #1742256 06/02/2014 20:15
Anders Offline
Besatt
Besatt
Husk nå at parken ikke går i underskudd, så det er ikke snakk om at alpinistene betaler noe som helst for syklistene. Faktisk er sommerdriften medvirkende til å blant annet betale ned kjempeinvesteringen som gondolen var.
Greia er at sommerdriften ikke gir NOK fortjeneste til at de er fornøyde. Med litt tålmodighet og litt grunnleggende statistikkferdigheter, så hadde de sett at dette går riktig vei. Det er bare at de ikke synes det går fort nok.

Mer.
Penger.

NÅ!

Anders
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: daktari] #1742293 06/02/2014 21:26
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: daktari

Det vet du er tull å si. Det er bare NAV som driver veldedighet.
Er DU villig til å betale de faktiske utgiftene for å bruke anlegget, la oss gjette minst 650,- for dagskort?

Ja, du har et poeng, dersom prisen er for høy så kommer ikke så veldig mange. Løsningen da er å investere i tiltak som bringer flere kunder slik at prisen kan reduseres, eller investere i tiltak som gjør at folk oppfatter 650 som en lav pris for de tjenestene/produktene som tilbys.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1742339 07/02/2014 05:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Anders] #1742348 07/02/2014 07:06
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Mer.
Penger.

NÅ!

Grådigheten kjenner ingen grenser for enkelte.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Espen] #1742357 07/02/2014 07:36
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen
Quote:
Mer.
Penger.

NÅ!

Som investor så er det to ting man tenker på:
1. Er mine penger trygge i denne investeringen?
2. Ville mine penger formere seg kjappere et annet sted?

Privat næringsliv trenger investorer, ellers ville det vært veldig vanskelig å komme forbi hobbybedriftstadiet med to ansatte. Samtidig kan man ikke forvente at en investor er like opptatt av sykling som det man selv er.

Så det lille jeg har lest om Hafjell får meg til å tro at investorene ser at de har låst kapital i noe som ikke gir like mye avkastning som det de kunne fått hvis de tok pengene sine et annet sted. Grådig adferd? Ja. Logisk adferd? Ja. Naturlov? På en måte. Man må skille på veldedighet og business og våkne og nyte kaffelukten.

Dette skrevet av en gammel raddis, ikke av en investor. Jeg har bare blitt gammel og reflektert/kynisk/bitter...

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Anders] #1742359 07/02/2014 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anders

Mer.
Penger.

NÅ!

Sitat: Espen

Nå er det dessverre slik, i motsetning til hva mange nordmenn liker å innse, at bedrifter eksisterer med ETT formål for øyet: Å tjene mest mulig penger. Det har ingen ting med grådighet å gjøre - ikke mer enn at det har med grådighet at Espen spiser mat hver dag for å overleve. Det å gi et godt tilbud til kundene er et middel for å tjene penger, ikke noe man gjør for å være snill. I det tilbudet ikke gir inntjening, vil ikke styret godta at man opprettholder det. Hvis man misliker at det er slik, får man starte en ideell organisasjon som gir det samme tilbudet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: GeirK] #1742402 07/02/2014 09:03
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Nettopp det jeg mener også. Får man bedre avkastning på ha penga i banken, ja da selger man Hafjell.
Hvis dette er et viktig folkehelsetiltak; hvor er NCF, NTG, og andre klubber som sponsorer til anlegget? Hvor er kommunene? Hvor er tippemidlene?

Hvis det er som Anders sier, at sommerdriften går i pluss og reduserer underskuddet på vinterdrift, så er det en annen sak. Men det har jeg særdeles vanskelig for å tro kan stemme. Kommer vel an på hvordan man regner avskrivninger/gjeld på investeringer.

Jeg er også helt enig med dem som foreslår større investeringer, hele sommeranlegget er litt stusselig. Det vil være veldig synd hvis anlegget forsvinner.

Ad Tryvann vs Hafjell: klart Hafjell er bedre, men poenget mitt er at det er også 3 timer i bil unna EN vei for 1 mill av landets befolkning. Tryvann er 30 minutter med t-banen (og sykle hjem) eller sub 50 min bil. Hvis de bygger like fine løyper fra Tryvann ned i Sørkedalen kan Hafjell antagelig legge opp.

Stisykling er ekstremt for de fleste jeg kjenner. DH er 8000-metere - helt urealistisk. Det er mye enklere å rafte i Sjoa enn å ta en dag DH i Hafjell. I tillegg dyrt; minst 2-3 ggr anskaffelsesprisen av topp alpin-utstyr og vesentlig mer vedlikehold. Jeg tror aldri DH blir en massesport, da må det bygges mye flatere og snillere løyper og vesentlig billigere utstyr.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: daktari] #1742446 07/02/2014 10:20
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Hele sommeranlegget er stusselig sier du? Har du vært i området i det hele tatt?

Den sammenligningen mellom Tryvann og Hafjell, som du tydeligvis har hengt deg opp i, tror jeg du med fordel kan legge bort. For det første så vil Tryvann aldri komme i nærheten av det Hafjell er i dag - det har de ikke ressurser til. For det andre så er det ikke slik at det er alle som bor i umiddelbar nærhet av Tryvann slik du åpenbart tror.

Når man først har gått til anskaffelse av egnet sykkel og utstyr og reiser avgårde for å bruke dette så spiller det ingen rolle om man kjører i én, to eller tre timer. Forskjellen utgjør praktisk talt ingenting når man først har satt av en helg til dette, fått pakket bilen og man er på vei.Dette blir forøvrig samme situasjon som om vinteren når man skal f.eks. til Hemsedal - man må rett og slett finne seg i å kjøre dit hvor forholdene er gode. Du kan jo stille deg spørsmålet om hvorfor folk gidder å dra til Hemsedal for å stå på ski når de bare kunne tatt banen til Tryvann?

Når det gjelder personene i din omgangskrets så er det godt mulig at de synes at stisykling er ekstremt, men det er jo bare fordi de ikke vet bedre. Vi ser til og med i denne tråden tegn til at aktive syklister tror at de ikke har noe på Hafjell å gjøre fordi de er for pinglete eller at løypene ikke kan sykles av vanlige folk fordi man har hatt WC downhill der.

I virkeligheten er det slik at alle kan sykle der slik anlegget allerede er, uansett hvilket nivå de befinner seg på - du behøver knapt ha sittet på en sykkel før. Om det var slik at man måtte lage enda enklere og flatere løyper for å få folk til å sykle der - hvorfor skulle man da dra dit i det hele tatt? Da kunne man vel bare bli hjemme og rulle en liten bakke oppe i skogen der man bor..?

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: cayman] #1742460 07/02/2014 10:42
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: cayman

... syklister tror at de ikke har noe på Hafjell å gjøre fordi de er for pinglete ...

Hvis det er mitt utsagn du refererer til, så er vel det en temporær status for min del (et stygt tryn i Tryvann med påfølgende knust albu gjør noe med et gammelt hode...) ICON_WINK

Joda, jeg har syklet i bakken, og synes til og med det var moro selv i "meget moderat" fart med rittfulldemper. Har dog aldri brukt heisen for jeg har så godt av noen økter med "uphill"..., og bidrar således ikke noe til økonomien.

Har ingen forutsetninger for å kunne uttale meg om kvaliteten på selve anlegget/løypa (til det er jeg som sagt for pinglete..), men jeg tillater meg å mene noe om "destinasjonen", og hva som skal til for at jeg får lyst til å bli værende i området lenger enn høyst nødvendig.

Redigert av Oystein L; 07/02/2014 10:49.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: cayman] #1742558 07/02/2014 13:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Forskjellen utgjør praktisk talt ingenting når man først har satt av en helg til dette, fått pakket bilen og man er på vei.

Det är ju en väldigt stor forskjell på att behöva setta av en helg på annan plats för att sykla jämfört med att sykla några timmar i närheten av hemmet.

Quote:

at løypene ikke kan sykles av vanlige folk fordi man har hatt WC downhill der.

Det är det ju faktiskt ingen som har sagt. Däremot är inte det att eliten gillar en plats en garanti för att den passar för alla.

Quote:

I virkeligheten er det slik at alle kan sykle der slik anlegget allerede er, uansett hvilket nivå de befinner seg på - du behøver knapt ha sittet på en sykkel før. Om det var slik at man måtte lage enda enklere og flatere løyper for å få folk til å sykle der - hvorfor skulle man da dra dit i det hele tatt? Da kunne man vel bare bli hjemme og rulle en liten bakke oppe i skogen der man bor..?

Nu har jag aldrig varit i hafjell men har syklat några gånger i åre (dock utan at ta heis). Jag tror att det finns en marknad för mindre branta men morsoma stiar än vad som finns i åre. En nybegynnare kan definitivt sykla endel i åre men det blir mest en massa bromsning på breda enkla veier. Inte väldigt spennande. (nu är väl någorlunda nya stier som geitrappet en bit på vegen för vad jag tänker på).

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: cayman] #1742794 07/02/2014 20:50
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Ja, jeg har syklet i Hafjell. Baseområdet er en katastrofe, ingen trivelige, livlige kaféer. Langt til alternativ aktivitet for familie => bil. Sykkelshoppen er trivelig, men lite stash å se på. Gondolen stopper midt i skauen og tar deg ikke til en topp der familien kunne gått tur. Gondol-kaféen er mager.
Men løypene er bra, selv om grustransporten etter Råblhenget er bortkastede høydemeter.

Poenget mitt var at det er potensielt mange høydemeter i Tryvann (inkl Wyller) også, hvis det bygges ut. Da vil et stort anlegg bli dagstur-aktuelt for vesentlig fler enn Hafjell er, også dagstur fra Østfold. Parallellen til skikjøring er interessant; det er rimelig stappa i Tryvann kveldstid på ukedager - mer enn i Hemsedal. Det Hemsedal tilbyr av offpist får du da ikke, men det er ikke bare gummiskog-gjengen eller "Reidar" som gjør at Hemsedal går bra.

Hvis man har en ambisjon om helgetur-DH, så er jeg enig med deg. Da er 2-4 timer ok å bruke én vei. Mer enn det blir for langt for min smak unntatt særskilte anledninger.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Oystein L] #1742922 08/02/2014 10:37
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L

... syklister tror at de ikke har noe på Hafjell å gjøre fordi de er for pinglete ...

Hvis det er mitt utsagn du refererer til, så er vel det en temporær status for min del (et stygt tryn i Tryvann med påfølgende knust albu gjør noe med et gammelt hode...) ICON_WINK

Joda, jeg har syklet i bakken, og synes til og med det var moro selv i "meget moderat" fart med rittfulldemper. Har dog aldri brukt heisen for jeg har så godt av noen økter med "uphill"..., og bidrar således ikke noe til økonomien.

Har ingen forutsetninger for å kunne uttale meg om kvaliteten på selve anlegget/løypa (til det er jeg som sagt for pinglete..), men jeg tillater meg å mene noe om "destinasjonen", og hva som skal til for at jeg får lyst til å bli værende i området lenger enn høyst nødvendig.

Det var leit å høre at du har skadet albuen, men håper at du vil komme fra dette uten varige mén!

Det er korrekt at det var ditt utsagn som trigget min uttalelse om "pingler", men det var på ingen måte ment som kritikk rettet spesielt mot deg.

Det har seg nemlig slik at jeg opp igjennom årene har forsøkt å lokke med meg en god del av mine venner til Hafjell, og det klart vanligste svaret jeg får er at dette, etter deres oppfatning, er så farlig og krevende at de ikke engang behøver å vurdere det. Her er det dessuten ofte snakk om oppegående folk som behersker andre sporter som, i tillegg til å være minst like krevende som utforsykling, involverer en mye større risiko enn hva de ville behøve å utsette seg for på Hafjell med en egnet sykkel og beskyttelsesutstyr.

Jeg opplever derfor at mange i veldig høy grad overvurderer hva som faktisk kreves,og at dette sannsynligvis skyldes et feilaktig bilde av hva denne typen sykling går ut på. Hvis man går rundt og tror at man ikke har det som skal til for å mestre noe slikt, så hjelper det nok heller ikke at man får høre fra mer erfarne syklister at de synes at dette er veldig skummelt.

Personlig synes jeg at dette er synd, både for Hafjell Bike Park som går glipp av sårt tiltrengte inntekter, og for den enkelte som nekter seg selv å ta del i opplevelsene anlegget kan by på.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: fredriks] #1742926 08/02/2014 10:52
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: fredriks
Forskjellen utgjør praktisk talt ingenting når man først har satt av en helg til dette, fått pakket bilen og man er på vei.

Det är ju en väldigt stor forskjell på att behöva setta av en helg på annan plats för att sykla jämfört med att sykla några timmar i närheten av hemmet.

Det har du helt rätt i. Men vad ville du komma fram til? Hafjell ligger ju där det ligger och om man inte bor i närheten så måste man ju åka bil dit vare sig man vill eller inte?

Quote:

at løypene ikke kan sykles av vanlige folk fordi man har hatt WC downhill der.

Det är det ju faktiskt ingen som har sagt. Däremot är inte det att eliten gillar en plats en garanti för att den passar för alla.

Nej, det är det ingen som har sagt, men det är nog ändå det intrycket många sitter med - medvetet eller omedvetet.

Det att världseliten gillar en plats er mycket riktigt inte en garanti för att den passar alla, men jag vill påstå man inte heller kan använda det i sig själv som bevis för det motsatta.

Quote:

Nu har jag aldrig varit i hafjell men har syklat några gånger i åre (dock utan at ta heis). Jag tror att det finns en marknad för mindre branta men morsoma stiar än vad som finns i åre. En nybegynnare kan definitivt sykla endel i åre men det blir mest en massa bromsning på breda enkla veier. Inte väldigt spennande. (nu är väl någorlunda nya stier som geitrappet en bit på vegen för vad jag tänker på).

Det kan mycket väl hända att du har rätt - jag har inget fasitsvar på det här. Kanske är det det så att det er precis det som skal till för att sänka tröskelen tillräckligt mycket för att nybörjarna skall våga att prova på. Jag tror dock att det kan bli en utmaning att bygga sådana spår på Hafjell pga tärrengförhållandena. Jag är också en smula skeptisk till at använda ressurser (som kanske inte finns) på at bygga nya traseer som kanske bara kommer att användas ett fåtal gånger innan man är redo för att prova dom brantare spåren.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: daktari] #1742927 08/02/2014 10:59
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: daktari
Ja, jeg har syklet i Hafjell. Baseområdet er en katastrofe, ingen trivelige, livlige kaféer. Langt til alternativ aktivitet for familie => bil. Sykkelshoppen er trivelig, men lite stash å se på. Gondolen stopper midt i skauen og tar deg ikke til en topp der familien kunne gått tur. Gondol-kaféen er mager.
Men løypene er bra, selv om grustransporten etter Råblhenget er bortkastede høydemeter.

Poenget mitt var at det er potensielt mange høydemeter i Tryvann (inkl Wyller) også, hvis det bygges ut. Da vil et stort anlegg bli dagstur-aktuelt for vesentlig fler enn Hafjell er, også dagstur fra Østfold. Parallellen til skikjøring er interessant; det er rimelig stappa i Tryvann kveldstid på ukedager - mer enn i Hemsedal. Det Hemsedal tilbyr av offpist får du da ikke, men det er ikke bare gummiskog-gjengen eller "Reidar" som gjør at Hemsedal går bra.

Hvis man har en ambisjon om helgetur-DH, så er jeg enig med deg. Da er 2-4 timer ok å bruke én vei. Mer enn det blir for langt for min smak unntatt særskilte anledninger.

Jeg er helt enig med deg i at baseområdet ikke er særlig spennende, men må det egentlig være det? Hvis jeg trekker en parallell til Hemsedal igjen, så tviler jeg på at det er mange som vil oppleve parkeringsplassen oppe ved skianlegget som noe særlig mer spennende enn hva baseområdet på Hafjell er etter stengetid. Jada, jeg vet at jeg setter ting på spissen her nå, men er sammenligningen egentlig så fjern? Hemsedal var, slik jeg husker det, en relativt vel ansett skidestinasjon også i tiden før området nedenfor heisen ble utviklet?

Samtidig så skjønner jeg at det er mye det er mulig å ønske seg i baseområdet på Hafjell hvis man virkelig går inn for det. Sykkelbutikker, resturanter og alle mulige slags aktiviteter for store og små i en koselig liten alpelandsby ved baseområdet ville sikkert vært både vel og bra, men når vi ser at eierne vurderer å droppe hele sommertilbudet pga et par små millioner i underskudd så framstår det for meg ikke som veldig nærliggende å spandere noen titalls eller hundretalls millioner for å få til dette i en nær framtid. Nå kan det hende at inntjeningen fra vinterdriften er så god at den alene kan utgjøre grunnlag for en slik investering (dette vet jeg ingenting om), men hvis vi antar at sykkelsatsningen i så fall ville være nødt til å være med på å finansiere også dette, så spørs det om det bedrer sistnevntes økonomi noe særlig..

Jeg for min del tror det i stedet ville være langt mer konstruktivt å fokusere på hva anlegget og området forøvrig faktisk har å tilby, i stedet for å henge seg opp i hva det ikke har eller hvordan ting kunne vært hvis det hadde ligget et annet sted osv.

I disse tider kan det jo være nærliggende å minne om at man for noen år tilbake mente at dette området hadde tilstrekkelig mye å by på til at man valgte å arrangere et helt vinter-OL der. Da synes i alle fall jeg at det virker rart at det ikke skal være mulig å drive med noe såpass spesialisert som heisbasert sykling i et område som tross alt ligger rett ved E6.

Når det gjelder din sammeligning av Tryvann på hverdager og Hemsedal i helgen så illustrerer vel dette med all ønskelig tydelighet at det er et marked for begge typer tilbud - en enkel og grei hverdagsløsning som ikke behøver å være allverden og en mer "spektakulær" helgeutflukt som byr på større opplevelser. Det ene behøver altså ikke utelukke det andre - det kan til om med tenkes at de i kombinasjon bidrar til større interesse for skikjøring enn hva som ville vært tilfelle om bare en av delene hadde eksistert.

Det virker forøvrig som om du har god greie på hva det som er gjør at Hemsedal som skidestinasjon tjener gode penger - hva mener du er de fremste årsakene til dette?

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support