Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelvogn til barn?

Sykkelvogn til barn? #1742057 06/02/2014 12:06
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg er på jakt etter en vogn til sykkelen og trenger litt råd. Jentungen er snart 6mnd gammel og er vel enda litt liten. Men det finnes kanskje noe hun kan ligge litt i.

Jeg har ikke bestemt meg for enkel eller dobbel vogn. Det frister med en smal en, men det er kanskje dumt å ikke ta med seg ekstra bruksområder med en duo/dobbel?

Er det i det heletatt noen av disse billige vognene som er brukbare? Det er uaktuelt å bruke opp mot 8k på noe slik. Og det er ikke snakk om å dra på turer på mange timer, så da går det kanskje med en litt billigere vogn.

Biltema har til 1500kr http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Sykler-og-vogner/Vogn/Sykkel-joggevogn-27176/
Instep Duo til 1700kr http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41746920&searchQuery=ramme
Bikeshop og gmax har til tusenlappen
Bikeshop
http://www.gmax.no/produkt/409563/aretti-sykkelvogn

Merida-vogna er kanskje veldig mye bedre, men vi nærmer oss smertegrensa hva pris angår
http://www.jollyroom.no/barnevogner/barn...amp;ttype=click

Norn som har tips å komme med?

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742068 06/02/2014 12:31
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skal ikke kommentere de forskjellige modellene du har linket (vi har en Croozer 535, og er kjempefornøyd med den), men mitt tips er å gå for dobbel.
Med mindre dere har en trang vognparkering hjemme, eller kommer til å trille den mye inn og ut av butikker, vil det alltid være kjekt med mye plass. Om det ikke kommer en lillebror/søster, så vil uansett jentungen ha behov for å frakte med seg ei venninne hjem fra barnehagen om noen år. Bare vent og se... I tillegg er det alltid topp med mye bagasjeplass!

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742071 06/02/2014 12:40
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg tror det hadde vært kjekt med en smal vogn for å ta minst mulig plass langs gangveier, gjennom bommer, osv, men jeg ser at de doble vognene anbefales av de fleste. Jeg er tydligvis ikke så vanskelig å overtale, så da blir det nok en duovogn ja. Da blir vel spørsmålet om det finnes noe som er verdt å ha til under 2k.

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742074 06/02/2014 12:50
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har også en Croozer, kjøpt på Coop for 6 år siden.
Den har vært flittig brukt nesten hele tiden, nå er det barn nr 2 som bruker den (det vil si ikke akkurat nå, for nå er det mer pulk det går i).

Jeg kjøpte vogn til 1 barn - i motsetning til forrige taler klarer ikke jeg å forstå hva jeg skulle hatt en større vogn til, så lenge jeg bare har ett barn (av gangen) som sitter i den).
Fordelen av å ha en lettere og smalere vogn vil for meg alltid trumfe et eventuelt(?) sporadisk behov for mer plass.

Da barna var som minst, brukte jeg et bilsete (BeSafe 0-13kg) som jeg stroppa fast med noen reimer til ramma i vogna. Da sitter barnet etter min mening like godt og trygt som i en bil, samt med en behagelig tilbakelent stilling som gjør at hodet ikke faller forover NÅR det sovner.

Vogna var en typisk billigvogn, men den har fungert helt fint for meg, og den har ikke falt fra hverandre enda.
Om noe kunne jeg selvsagt tenkt meg at den veide 5 kg mindre, men jeg ville ikke (i likhet med deg) vært villig til å betale mange flere tusenlapper for det.

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742374 07/02/2014 08:10
tron Offline
Besatt
Besatt
Vi kjøpte enkelvogn rett og slett fordi vi må ha den inn og ut av døra. Kjekt også å slippe den ekstra bredden når man skal forbi bommer, folk, trær osv., Men har mer enn ett barn og har mulighet i forhold til lagring av vogna, bør man selvsagt gå for en toer.

Vi har den siste modellen fra Croozer. Er godt fornøyd, men har slitt med vanntettheten. Det løses med regntrekk og en skikkelig bakskjerm på sykkelen, men det er dog litt irriterende at de ikke har fått vogna tettere. Ekstremt gode seter. Ungen sitter lavt, noe som gir vogna lavt tyngdepunkt og gjør den veldig stabil og sikker. Romslig bagasjerom også.

Uansett hva jeg kjøper neste gang, hvis det blir noen, skal det være bagasjerom som har plass til barnehagestæsjet. Mange av de Chariot-vognene jeg har sett er således diskvalifisert.

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: tron] #1742387 07/02/2014 08:32
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Er i samme båt som trådstarter, men vi feirer snart 1 år så baby-vugge etc er ikke nødvendig for meg.
Mitt spørsmål er, hvor nødvendig/nyttig er det med demping?
Det vil bli en del grusveisykling.

- Stefan
Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742412 07/02/2014 09:16
tron Offline
Besatt
Besatt
Det blir ikke så mye grusveisykling, skjønner du;). Å trekke vogn er nemlig fryktelig tungt så fort det begynner å gå oppover, så det blir ikke så mange sykkelturer i marka som man først tenker. Det er i hvert fall min erfaring.
Så lenge setene er gode, er ikke demping så viktig. Vil man ha litt ekstra komfort kan man også bytte til noen volumiøse BMX-dekk.

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742428 07/02/2014 09:46
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg vet ikke helt hvor mye vogna blir brukt enda, og til hva. Det er vel noe jeg finner ut etter å ha begynt å bruke en, så da er det vanskelig å avgjøre hva jeg trenger, enkel/duo, demping, billig/dyr, osv. Men jeg ser at de fleste billigvognene er doble.

Mange av disse vognene ser veldig like ut, selv om prisen varierer ganske mye.

Vogn med bremsehåndtak og max totaltvekt 40kg, er disse 3 samme vogna?
Merida, 2000kr
Biltema, 1500kr
Trygg Lillebjørn, 1000kr

Og tilsvarende med disse 2, lavere egenvekt og ingen bremsehåndtak.
M-Wave, 1200kr
Aretti, 1000kr

Om disse vognene er identiske så står vel egentlig valget mellom en biltur til Biltema eller G-Max sin Aretti. Da får jeg sjekket om det er enkelt å feste bilstolen også.

Såfremt ikke noen mener at Sykkelproff1 sin Instep Duo er et veldig mye bedre valg.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41746920&searchQuery=ramme

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: tron] #1742658 07/02/2014 15:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: tron
Det blir ikke så mye grusveisykling, skjønner du;). Å trekke vogn er nemlig fryktelig tungt så fort det begynner å gå oppover, så det blir ikke så mange sykkelturer i marka som man først tenker. Det er i hvert fall min erfaring.
Så lenge setene er gode, er ikke demping så viktig. Vil man ha litt ekstra komfort kan man også bytte til noen volumiøse BMX-dekk.

Det er ikke helt min erfaring. Årsaken er heller den at det er andre ting, som måltider og at mor planlegger sosiale aktiviteter hele helgen. som gjør at det alltid kommer noe i veien. Vi har brukt vår alt for lite til tur. Og ja det er tyngre enn jeg trodde. Men løsningen på det er enkel/ekkel. Jeg sykler saktere! Bruker lilleklinga og vinsjer opp. Da går det greit likevel. Selv om vestsida av Sognsvann til Ullevållseter nå er avsatt til de helt spesielle styrkeøktene.

Vi har ikke fjæring i Chariotvogna. Ingen klager før vi kjører på stier med kraftige røtter og stein. Grusveier går helt fint. Lavt trykk i standarddekkene holder for oss.

LarsB - Peser
Mina - Vognkommandør

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742741 07/02/2014 18:43
B
Benkø Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg får komme med mine erfaringer her også, både som bruker av vogna til arvingen på to år, men det skal også sies at jeg har solgt sykkelvogner i 12 år, og har litt generell kunnskap i hvert fall :-)
Har riktignok ikke jobbet med dette de siste årene, så dere får arrestere meg om jeg ikke har fulgt helt med i timen siste årene.

Slik jeg ser det kan man dele inn i "harde" og "myke" vogner.
De harde befinner seg vel i prisleiet 4-8000,-(veil) og jeg tenker da på modeller som Burley, Chariot, Dolphin osv.

Av de myke vognene, finnes det vannvittig mye å velge blant, og det er umulig å ha oversikt over alt som finnes. Mitt tips til deg er enten

a: Finne en brukt utgave av de harde vognene
b: Kjøpe av de beste myke vognene, eks Merida. Her er også sjansen stor for at vognen kan brukes videre til et evnt neste barn, eller faktisk kunne selge den for en liten slant når du er ferdig med den. Jeg må presisere at jeg ikke kjenner til så mange av de billigmodellene, men har gode erfaringer med Merida sin.
De fleste vognene ser jo like ut, men det er som med sykkelen; forskjellig kvalitet på felger, nav, duk osv. Rammene vil nok holde, og de lages stort sett i stål eller aluminium.

Håper dette gjorde deg litt klokere...
Eller gjorde jeg alt vanskeligere :-)

Espen

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742812 07/02/2014 21:29
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for svar Espen

På en sykkel ser jeg jo forskjell på komponentene, men noen av disse vognene ser helt identiske ut, bortsett fra tekstilen. Det skulle jo bare mangle at det ikke er forskjell på Biltema og Merida sine vogner... Men man vet jo aldri.

Da heller jeg mot å sjekke ut en Merida til 2k hos Sportslageret.

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1742841 07/02/2014 22:49
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Litt på siden, men kanskje relevant likevel.

Jeg kjøpte jeg en Chariot cougar 2 for 5000 i Danmark. Flott vogn med masse features. Denne hadde vi i 6-7 år og brukte den til begge ungene. Så ble den solgt for 3500,- såvidt jeg husker. Tror sikkert vi kunne fått mer også, hvis vi ikke hadde ønsket å bli kvitt den ganske fort.

Jeg vet ikke hvordan bruktmarkedet for "billigvogner", men det var rimelig lett å få solgt vår. Og da hadde vi en lett vogn med god kvalitet i mange år og verditapet var 1500,-

-Tobias

Redigert av tobiast; 07/02/2014 22:50.
Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1766226 03/04/2014 12:22
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Guttungen har blitt 125 cm høy men vi trenger fortsatt vogn til lokal transport. Har en Nordic Cab men han stanger hodet i de to tverrgående bjelkene i taket.
Er det noen som vet hvilke av de billige vognene som kan passe? Noen tanker om at hodet(med hjelm) stikker over kanten/buret på vogna?

-Lars

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1766273 03/04/2014 13:50
Mr.Bergli Offline
Ringrev
Ringrev
Vet ikke om den er nevnt tidligere i denne tråden, men Winther Dophin XL har god klaring I kupeen. Hode høyde fra sete til tak er 79 cm. Den er ikke i billig segmentet, tror den ligger på 5500-6000. Har sett etter en slik selv men synes den er litt for dyr.

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1802866 08/06/2014 11:02
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Noen som har erfaring med Thule Coaster?
Ser den er på tilbud, til 1999, på XXL nå. Lenke

Finner ingen brukererfaringer...

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1804049 10/06/2014 20:31
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Vi har Aretti-vogna, og det er stort sett de samme over hele linja på disse billigvognene. Disse er ofte på tilbud til 600,- rundt forbi.

Har brukt vår hyppig til to barn, og den har fått gjennomgå både bak vanlig sykkel og elsykkel. Den har vært kraftig overlasset både med barn og som varetransport, og har gått på hodet et par ganger. Tom selvfølgelig.

Skal jeg komme med kritikk så er det følgende:
- Velter litt for lett når den er tom, blir veldig lett og får en sånn "piskeeffekt" i krappe svinger, men jeg kan gjette på at det ikke gjelder kun denne vogna. Har aldri skjedd med barn i.
- Litt tungvindte belter, iallfall på vår, en "karabinkrok" for hvert av de to brystbeltene og en vanlig sånn klips-greie på magebeltet. Fordelen med de er at de er veldig fleksible til annen bruk, feste babysete, bagasje, poser osv.
- Et av festehullene til draget har blitt ganske ovalt med tid og stunder, og derfor er det mye vandring opp og ned på draget.

Stor fordel er at en får ekstra fester på Biltema til 79,- kroner, har sikkert kjøpt fire stykker, så det er nesten alle syklene utstyrt med. Har til og med hatt den på karbonraceren.

Syns den begynner å bli ustabil rundt 35km/t, men vil påstå at en ikke skal kjøre noe raskere enn det med barn i vogn uansett. Holder meg normalt til ca. 30.

Redigert av grr; 10/06/2014 20:32.
Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1804641 11/06/2014 21:32
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Er Coaster i samme kategori som feks Anette?

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1804651 11/06/2014 21:53
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg slo akkurat til på fjellsport.no sin kampanje med 20% på alt fra Thule Chariot. Gikk like greit all inn og for en CX2, råflott og dyrt, men jeg er ambisiøs på hvor mye tid jeg og Margit skal kose oss i marka og på sykkel ICON_SMILE

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1804653 11/06/2014 22:05
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Ser at enkelte mener at det ikke blir mye grussykling med henger. Det er absolutt ikke min erfaring. Fatbike og henger fungerer fint på både grusveg og sti, men det går jo så klart ikke fort. Har blitt stoppet et par ganger av folk som lurer på hvordan i all verden jeg har kommet meg midt inni Bymarka på smale stier med et digert vogntog. Et par tips:

Lavt trykk i dekkene på både sykkel og henger. Plasser barnet midt i vogna, om mulig. Press setet ned når du skyver opp et "crux". Sykle gjerne over de verste steiner og røtter med sykkeldekkene, slik at hengeren kan "skreve" over. Planlegg linja godt, det er ikke morsomt å rygge når det er bratt og ulendt. Hvis barnet synger eller forteller om hva han/hun ser, er du innafor (slipper å ha dårlig samvittighet for humpinga). Etterstreb et jevnt tråkk, så man slipper trekkspilleffekt. Brems alltid tidlig, vogna gjør nødbrems vanskelig. Hils og smil til alle du ser, så er de behjelpelige med å slippe deg fram.

Vi bruker ikke hjelm i vogna, og sykler derfor kun utenfor trafikkert veg, og alltid i forsvarlig fart. Motbakkene er så tunge at det kan være greit å bruke litt ekstra tid nedover...

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1804970 12/06/2014 12:43
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Jeg har alltid hjelm på mine unger i vogna, for jeg har sett hvor lett de kan gå på hodet, og det skal mye til at selene klarer å holde ungen fra å gå i bakken med hodet. Dessverre egner de fleste barnehjelmer seg dårlig, fordi de tar baki ryggen.

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1805544 13/06/2014 10:11
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Fikk nettopp mail om at Anton har medlemstilbud på Burley D'Lite for 3999,-
Førpris 6k.

-Magnus
Re: Sykkelvogn til barn? [Re: grr] #1805556 13/06/2014 10:25
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: grr
Jeg har alltid hjelm på mine unger i vogna, for jeg har sett hvor lett de kan gå på hodet, og det skal mye til at selene klarer å holde ungen fra å gå i bakken med hodet. Dessverre egner de fleste barnehjelmer seg dårlig, fordi de tar baki ryggen.

De hjelmene vi har prøvd ender med at barna:
- ikke får puste fordi hjelmen blir skjøvet ned i panna/ansiktet, og stroppen under haka skjærer inn i halsen
- ikke ser noen ting, og derfor blir lei og sur ganske fort
- tar av seg hjelmen (eller kanskje den faller av) dersom stroppen er så løs at det ikke blir ubehagelig for halsen når hjelmen skyves ned i panna

Nå har jeg skaffet en hjelm som er ganske flat bak, og tenker å prøve den. Størstemann har fått skateboard-hjelm, og den funker fint. For stor for minigutten. Jeg tror fortsatt at det er langt farligere å sykle fort med hjelm, enn å sykle sakte uten. Jeg tror også at det å sykle i trafikken er vesentlig farligere enn faren ved et rundvelt i terrenget (i gang-/joggefart)..

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: grr] #1805589 13/06/2014 11:13
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: grr

Et godt argument for å unngå Aretti og tilsvarende vogner. Har aldri i løpet av fem års bruk av CX2 vurdert hjelm på barna. Med en riktig innstilt 5-punkts sele ser jeg ikke hvordan barna sittende i et metallbur er utsatt for stor risiko for hodeskader.

Re: Sykkelvogn til barn? [Re: knut77] #1805606 13/06/2014 11:32
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
+1

Moderator  support