Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Elbiler og co2 utslipp

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: anonym5] #1742653 07/02/2014 15:06
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
Sitat: jens fredrik
Og fordelene ved en Tesla er ikke så voldsomt stor kontra en drivstoffgjerrig mellomklassebil.

De som bor langs en sterk trafikert vei er nok av en helt annen oppfatning.

Det har jeg heller ikke benektet, men jeg vil fortsatt hevde at effekten er heller mager kontra andre tiltak. Som økte bompenger, rushtidsavgifter og økt satsing på kollektivtrafikk. Massive skattefordeler på slike biler er neppe veien å gå for å bedre livene til de som lider under dårlig luftkvalitet.

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Knirkekne] #1742660 07/02/2014 15:27
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
I dag er det en del kullkraft ol i Europa (en plass mellom 15 og 30%?). Nær fremtid er en annen sak.

En ting som ofte utelates er at det brukes strøm under raffinering. Nesten like mye som elbilen bruker på samme kjørelengde som bensinbilen bruker på bensinen som er raffinert, tror jeg. Da er det bare utslippet fra produksjonen av elbilen igjen å sammenligne med, pluss eventuelt batteribytte, med mindre batteriet gjenbrukes til andre, mindre krevende, oppgaver.

Redigert av Tor Arne; 07/02/2014 15:34.
Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Tor Arne] #1742755 07/02/2014 19:10
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
For litt over ett år siden sendte jeg et spørsmål rundt det med el-bil og CO2 utslipp til NRK Ekko/Abels Tårn. Jeg hadde beregnet at en elbil slipper ut 99g/km CO2 pr kilometer lag strøm laget av 50/50 gass og kull. Videre var tesen at strøm forbrukt i Norge ga mindre eksport, og dermed økt gass/kull basert strømproduksjon i Europa. Således er elbil et gode mht lokale utslipp, men ikke globalt. Panelet bekreftet dette, men poengterte at det er riktig utvikling, da på sikt vil sentral rensing av utslipp (les kraftverkene) bli enklere enn lokale utslipp (bensin/dieselmotor). Tror podcasten ligger ute enda, men har ikke lenken.

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: erikskon] #1742807 07/02/2014 21:21
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon
Kan du opplyse oss om hvilke kilder du viser til som tvilsomme? Snakker du her om tilfeldige tekster du leser her og der fra kilder som sitter på den ene eller andre haugen eller har du forsøkt å lese vitenskapelig publisert materiale om temaet?

Det du påpeker av mangler er jo nettopp det som IKKE mangler i de sammenlignende analysene jeg viser til. Altså har du enten et dårlig valg av kilder til kunnskap, uflaks i søket ditt eller lett etter det du ønsker å finne.

Posten min var kanskje mest en reaksjon på debatten på NRK i går, hvor Spetalen sine tall ble diskutert.

Jeg er klar over at det finnes undersøkelser som forsøker å ta høyde for flere av disse faktorne.

I vancouverobserver sine tall påstår de at det er mye mer energikrevende å produsere en elbil uten batteri enn en konvensjonell bil med motor og girkasse. Hva er det som er så krevende å produsere i en elbil bortsett fra batteriet? Momentomformeren? Den sitter jo allerede i majoriteten av biler i Nord Amerika. Elmotoren? Den er jo en mye enklere konstruksjon enn en forbrenningsmotor eller girkasse. I bloggen hos Hegnar med tall fra VW påstås det at elbilen er noe mer energikrevende å produsere enn en konvensjonell bil, fortsatt sett bort fra batteriet. Et ganske stort avvik fra tallene til vancouverobserver. Jeg synes dette virker tvilsomt og har ikke lest en god forklaring på det enda.

Det meste av info jeg finner hevder at det koster inntil 6kwh å rafinere en US gallon bensin. La oss for enkelhets skyld si 1kwh for 1 liter bensin. Bare rafineringa sender jo langt på vei elbil en strekning tilsvarende det en bensinbil tilbakelegger på 1L bensin. Hvordan kan da en bensinbil konkurrere med en elbil på co2-utslipp når den i tillegg bidrar med utslipp fra forbrenning? Det blir altså et spørsmål om man tror elbilen trenger 3+ batterier i sin levetid og man har bestemt seg for at hele co2-avtrykket skal belastes elbilen og 0 på etterbruk?

Det kan se ut som de linkene som presenteres i tråden her kommer fra den ene leiren, her er en link fra noen som muligens er i den andre
The ‘electric cars aren’t green’ myth debunked
http://shrinkthatfootprint.com/electric-cars-green

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Knirkekne] #1742827 07/02/2014 21:58
N
Nettopp Offline
Entusiast
Entusiast
N
Og den kWh du bruker i el-bilen er produsert med 40 % (maks) virkningsgrad i et gasskraftverk i Tyskland som igjen er fraktet hundrevis av kilometer i en rørledning fra Norge som igjen er raffinert og fraktet fra norsk sokkel etc etc. Det er ikke mulig å finne noe fasit på dette, her kan man sette svaret som man selv vil og "regne" seg tilbake til ønsket utgangspunkt. Og det har jo begge frontene i denne debatten vist seg kapable til.

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Kjartandaddy] #1742831 07/02/2014 22:16
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kjartandaddy
Vi ville nok kjøpt noe tilsvarende som en 530xd brukt til litt lavere pris enn Teslaen. Altså ikke en Panamera, som Spetalen sammenligner med.

Jeg beklager på det sterkeste mitt fravær av bidrag til statskassen med dette valget.

Jeg ser ingen grunn til å ikke å hevde at du har vært med på å betale avgiftene selv om de ikke går rett i statskassa.
Du er med på avgiftspleis med første eier enten du liker det eller ei

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Knirkekne] #1742851 07/02/2014 23:20
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Knirkekne
Kom over denne:
http://www.vancouverobserver.com/blogs/climatesnapshot/do-electric-cars-cause-more-or-less-climate-pollution-gasoline-cars-take-look?page=0,0

Noen som vet om det er en bestillingsundersøkelse som favoriserer? Viktig med kildekritikk vettu :-)

Noe kuriøst at de skiller på elbiler med tanke på hvor elektrisiteten kommer fra, men ikke på diesel/bensin med tanke på hvor deres drivstoff kommer fra.

Det går med mye energi i produksjonen og transporten av høyraffinerte fossile drivstoff, og energimengden og co2 avtrykket varierer mye med kilden (tjæresand vs. lettoljer elektrisitet i produksjonen fra lokele gassturbiner eller atomkraftverk etc...)

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Nettopp] #1742852 07/02/2014 23:22
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Nettopp
Og den kWh du bruker i el-bilen er produsert med 40 % (maks) virkningsgrad i et gasskraftverk i Tyskland som igjen er fraktet hundrevis av kilometer i en rørledning fra Norge som igjen er raffinert og fraktet fra norsk sokkel etc etc. Det er ikke mulig å finne noe fasit på dette, her kan man sette svaret som man selv vil og "regne" seg tilbake til ønsket utgangspunkt. Og det har jo begge frontene i denne debatten vist seg kapable til.

Lager oljeraffineriene strømmen de bruker selv fra vannkraft, eller bruker de like skitten energi når de raffinerer olje?

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: jens fredrik] #1742853 07/02/2014 23:27
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik

Kort og godt kan man vel si at det er energikilden som er utslagsgivende for utslippene. Å bevege noe fra A til B krever energi åkke som, så da må elbilen være mye mer effektiv enn en fossilbil for å være mye bedre hvis strømmen er generert av fossilt brennstoff.

Ikke nødvendigvis. Drivstoff til biler har en veldig høy grad av raffinering. Dette krever mye energi. Fossile kraftverk brenner stort sett kullet rett fra bakken.

Forøvrig ER det stor forskjell i effektiviteten. Et elkraftverk kan omsette så mye som 40% av varmeenergien i elektrisiter, og en elmotor er lett 90% effektiv. En stempelmotor montert i en bil skal godt gjøres å oppnå 25% virkningsgrad. (Stempelmotorer KAN yte bedre, men da må de få kjøre konstant på optimalt turtall, noe de ikke kan i en typisk bil)

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Nettopp] #1742854 07/02/2014 23:28
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Det er jo akkurat det som er problemet. Gasskraftverket i Tyskland blir tatt med i elbilen sitt regnskap, men olje og bensin produksjonen blir ikke tatt med i bensinbilen sitt regnskap.

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: sl500] #1742932 08/02/2014 11:39
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sl500
Sitat: Kjartandaddy
Vi ville nok kjøpt noe tilsvarende som en 530xd brukt til litt lavere pris enn Teslaen. Altså ikke en Panamera, som Spetalen sammenligner med.

Jeg beklager på det sterkeste mitt fravær av bidrag til statskassen med dette valget.

Jeg ser ingen grunn til å ikke å hevde at du har vært med på å betale avgiftene selv om de ikke går rett i statskassa.
Du er med på avgiftspleis med første eier enten du liker det eller ei

Klønete skrevet av meg. Mente at valget av elbil kontra brukt fossil ga lite bidrag i statskassen.

Big wheels keep on turning
Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Knirkekne] #1743341 09/02/2014 22:36
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Kan noen svare meg på hvordan elektrifisering av sokkelen skjer med 100% fornybar vannkraft om elbilene ikke gjør det fra samme strømnett? Her er en samling informasjon om elbiler og miljø http://www.elbil.no/elbilfakta/miljo

Tesla S testen jeg gjennomførte i romjula viser hvor utrolig lite energi man egentlig trenger for å kjøre en mil. Ikke rare anstrengelsen man skal gjøre på hjemmefronten før man har laget seg sine egne "kvoter" :-)
http://www.elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/1205-myteknuser-lunde-tester-model-s

Redigert av ØyvindHr; 09/02/2014 22:40.
Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Knirkekne] #1743359 10/02/2014 00:29
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Noen tall for omregninger:

g CO2 pr. kw/h*:
Vannkraft: 4
Vindkraft: 12
Kjernekraft: 16
Fotovoltaisk: 46
Gass: 470
Kull: 1000

Typisk forbruk pr. km:
Elbil: 0.1-0.2kWh
Bensin/diesel: 0.05-0.1l

g CO2/l bensin/diesel: 2300**

Europeisk kraftmiks er ca 30% hver av kull, gass og kjernekraft.

*) Med forbehold om variasjon mellom anlegg. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_gas

**) Ikke livsløp, så ikke sammenlignbart med elkrafttallene før ekstraksjon og raffineringskostnader tas med.

Redigert av sverreb; 10/02/2014 00:36.
Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Knirkekne] #1743362 10/02/2014 06:08
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Tesla Anslo at de var i "rute" med CO2 utslipp på batteri etter ca 16500Km, men skal komme tilbake med mer nøyaktige beregninger. Dog har de litt å gå på for bilene varer jo lenger enn som så.

Hadde du noen forklaring på hvordan oljebransjen kan skryte på seg nullutslipp på strømmen de bruker?

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Knirkekne] #1743380 10/02/2014 07:33
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Verden er i forandring. Eksporten av strøm og gass til kontinentet er lavere nå enn tidligere. Tyskland har biogassanlegg, REC lager solcellepaneler som tyskerene subidierer ved innstallasjon, vindkraftutbygging. Sol, vind og biogass tar over. Redusert forbruk med ny teknologi fra varmepumper, bergvarme, fjernvarme LED pærer og sparepærer. Resultatet er at vi får mindre betalt for gassen i nordsjøen nå, enn vi gjorde før. Europa blir mer og mer selvforsynt med energi. Svenske reaktoren er og driftstabil nå, og gir lave energipriser. Strøm utenlands vil bli mer og mer ren, og mer egnet til lokaltransport.

Kalkuleringene er ofte med at batteripakken byttes ut på elbiler. Det skal den ikke. Hvem beregner å bytte ut motoren på sin fossilbil (ok jeg ser den VAG eiere med 30.000km oljeskiftsintervall, at de fossilmotorene ikke går evig). men å kalkulerere motor/batteribytte? nei det skal man ikke.

Det interessante var imidlertid. Hvorfor skal en bil vare i 15år? hvorfor ikke i 30år? Musk hadde en god approach på dette. Føler Tesla har litt "fly" tankegang her mhp levetid, og det blir morsomt å se om de hopper på "facelift" karusellen slik som de tyske gjør for å selge mere biler.

Oljen tyter ikke opp av seg selv. Det går MER strøm til produksjon av drivstoff til en fossilbil, enn til kjøre en elbil den samme strekningen. It takes more electricity to drive the average gasoline car 100 miles, than it does to drive an electric car 100 miles.

Jeg forstår ikke hvordan søk, produksjon, raffinering, distribusjon (+ ett oljeutslipp i ny og ne) er så klimavennelig. Jeg er seriøst bekymret for at vi om 50år ikke får så mye betalt for oljen vår. Norge som oljeeksportør kan også få kostnader til utslipp, da det er litt snakk om å avgiftsbelegge oljeprodusentene. Vi får håpe for oljefondets (statens pensjonsfond utland) skyld at slik ikke skjer, for pensjonsforplitelsene til den nye levealderen er allerede for store.

Elbil bruker 1,5kwh på mila. Vinter og kulde legg på 1,0kwh på langkjøring i -5grader og 2-3kwh på meste i -20grader. Det er uansett ekstremt lite energiforbruk!

Jeg håper, og tror, at elbiler er et nyttig steg på veien mot mer miljøvennelige biler. Utslippet flyttes fra forbruk med lokalt utslipp der og da, til utslipp knyttet til produksjon av bil, og hvilken måte strømmen den skal gå på produseres.

Som både fossilbil og Leaf eier, så er vi storfornøyd med Leafen. Når jeg går til jobb hver dag blir jeg kvalm av all (diesel)eksoslukten nå som det er kaldt, og spør meg om fossilbiler virkelig er bedre enn elbiler, for da står det virkelig ille til med verden. Som en bilselger sa det, jammen elbiler bruker jo så mye strøm når dt er kaldt. Ja, det gjør fossilbiler også, og forbrenningen er dårlig i tillegg med økte utslipp. Katalysatorer i motorer fungerer kun når biler går på tomgang, når motoren er driftsvarm. Men det snakker man ikke så høyt om.. Bare at elbiler er så fryktelige for miljøet.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: silverwrx] #1743397 10/02/2014 08:30
N
Nettopp Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: silverwrx
Verden er i forandring. Eksporten av strøm og gass til kontinentet er lavere nå enn tidligere. Tyskland har biogassanlegg, REC lager solcellepaneler som tyskerene subidierer ved innstallasjon, vindkraftutbygging. Sol, vind og biogass tar over. Redusert forbruk med ny teknologi fra varmepumper, bergvarme, fjernvarme LED pærer og sparepærer. Resultatet er at vi får mindre betalt for gassen i nordsjøen nå, enn vi gjorde før. Europa blir mer og mer selvforsynt med energi. Svenske reaktoren er og driftstabil nå, og gir lave energipriser. Strøm utenlands vil bli mer og mer ren, og mer egnet til lokaltransport.

Gid det hadde vært så rosenrødt. Mange land vurderer kjernekraftens fremtid, f.eks. Tyskland som ønsker avvikling. Ja det kommer noe fornybart, men det monner foreløpig ikke. Årsaken til at energiforbruket synker er økonomiske nedgangstider og mildt klima.

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Nettopp] #1743621 10/02/2014 15:04
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev

Gid det hadde vært så rosenrødt. Mange land vurderer kjernekraftens fremtid, f.eks. Tyskland som ønsker avvikling. Ja det kommer noe fornybart, men det monner foreløpig ikke. Årsaken til at energiforbruket synker er økonomiske nedgangstider og mildt klima.

Innfasing av fornybart går sin gang og tyskerne har ikke et eneste gram ekstra utslipp som følge av utfasing av atomkraft på agendaen.
Det er en utfordring å ha en stor andel uregulerbar kraftproduksjon, men det kan løses med allianser til land som har mye regulerbarkraft og stor effektkapasitet. Et nettverk av elbiler som både kan lade og levere energi vil bidra til å glatte ut utfordringene med en produksjon du ikke klarer å styre etter forbruket uten videre.

Andelen fornybart i Europa er allerede vesentlig og skal bli bedre. Intet nytt forbruk skal belastes med CO2 forbruk. Taket for utslipp er satt.

Re: Elbiler og co2 utslipp [Re: Knirkekne] #1743736 10/02/2014 21:13
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Statnett har på sine nettsider statistikk på om Norge importerer eller eksporterer strøm. Og for perioden 1974 (!) til i dag så er Norge netto EKSPORTØR av kraft med 175TWh.

2013: Produksjon i Norge : 133,4TWh
Forbruk i Norge: 128,1 TWh

Plenty av norsk fossekraft til å lade elbilen med mao.

Om man skal ta inn over seg at ethvert forbruk av mer strøm i norge kommer fra kullkraft så bør man også anta at ethvert økt forbruk av olje kommer fra den ekstremt forurensende oljesandproduksjonen.

biffo

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support