Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

5-2 dietten.

Re: 5-2 dietten. [Re: Dexter] #1742541 07/02/2014 12:43
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Hvem sier at jeg ikke har prøvd? Dette er en helt vanlig måte å avfeie folk som sliter med vekta, på. Det er avskyelig og arrogant.

Min egen vekt er min egen sak, ikke noe du behøver å bry deg med. Jeg bruker meg selv som eksempel; jeg har ikke noe behov for andres godkjenning for å få være som jeg er.

Redigert av Lektoren; 07/02/2014 12:45.
Re: 5-2 dietten. [Re: fredriks] #1742543 07/02/2014 12:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Sitat: GeirK
[
"Ikke-eksisterende" er et relativt begrep. 5% dekker min forståelse.

Betvivlar att de flesta har den förståelsen.

15% är ju inte heller så mycket så då kan vi ju säga att övervikt också är ikke-eksisterande idag.

Quote:

Du antar at alle som ikke er normalvektige, er overvektige?

Ja, när det står i parantes (kmi <25) så antar jag det.

Ja - jeg skal ta selvkritikk på mine ukvalifiserte antydninger om overvektsnivået på 60-tallet, men det fornekter ikke det faktum at overvekten har tredoblet seg og det har antakelig ingen ting med genforandringer å gjøre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742544 07/02/2014 12:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lektoren

Det er den vanlige definisjonen.

Hvor kommer i såfall de undervektige inn i bildet?

- Robert Green Ingersoll
Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742545 07/02/2014 12:47
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Hva er forresten grunnen til at folk har og/å-feil i en vanlig setning? Er de for late til å prøve å lære rettskriving, eller er det genetiske faktorer i spill? Kan det være miljøfaktorer man ikke har kontroll over som skaper problemet?

Redigert av Lektoren; 07/02/2014 13:02.
Re: 5-2 dietten. [Re: GeirK] #1742547 07/02/2014 12:48
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Det er den vanlige definisjonen.

Hvor kommer i såfall de undervektige inn i bildet?

Sorry, my bad. Jeg leste for kjapt.

Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742548 07/02/2014 12:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så til spørsmålet om vilje og overvekt. Nå vet ikke jeg hvor mye psykologi du har lest, Geir, men du bør kanskje lese deg opp litt på hva vilje og viljestyrke egentlig er. Selvsagt er det mulig for for eksempel meg å gå ned i vekt, men til hvilken pris? Jeg har forpliktelser som krever oppmerksomhet og viljestyrke, både i jobb og privat. Jeg har behov for å lese bøker, både for å danne meg selv som menneske, og for å være en god lærer. Spørsmålet er da hvor mye oppmerksomhet jeg skal rette mot min egen kropp, ut over det å holde meg frisk og sunn.

Da er vi enige. Det handler som jeg sagt om hvor mye man VIL gå ned i vekt.

Nå må jeg bare gjøre hva jeg kan for å begrense overvekten, og håpe på at jeg kan klare å gå ned igjen om ikke for lenge. Kanskje er jeg frisk nok til å slutte med medisiner til våren, og da kan det være ting blir helt annerledes. Kanskje ikke, og da må jeg vel søke en eller annen form for hjelp, for ikke å bli alt for stor. Kanskje kan jeg bli vegetarianer. Uansett tror jeg ikke 5-2-dietten er noe for meg.

Mitt stalltips dersom du har smarttelefon. Installer myfitnesspal-appen og sett i gang . ikke neste uke, ikke til sommmeren, ikke etter neste jul, men I DAG. Det virker og jeg tror ikke du kommer til å oppleve det som vanskelig. Hva tror du er grunnen til at alle i "luksusfellen" blir bedt om å lage et budsjett og så føre regnskap?

- Robert Green Ingersoll
Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742549 07/02/2014 12:53
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvem sier at jeg ikke har prøvd?

Det er ikke vits å prøve(det betyr at man har en viss forventning om at det ikke går), man må bare gjøre det. Enkelt og greit.

Jeg selv var 65kg og 172cm, jeg er fortsatt 172cm, men vekta nærmer seg 75kg. Dette skjer fordi jeg ikke gidder å bry meg om at jeg spiser for mye snacks. Jeg kan enkelt stoppe med det hvis jeg synes jeg blir for feit/at vekta plager meg.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: 5-2 dietten. [Re: GeirK] #1742551 07/02/2014 12:55
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Da er vi enige. Det handler som jeg sagt om hvor mye man VIL gå ned i vekt.

Det gjør det selvsagt, men denne artikkelen indikerer at ikke alle stiller med de samme forutsetningene for å klare det.
Og jeg synes også den kan bidra med å forklare forskjellene fra tidligere tider.

Korteversjonen at fedmen i barne- og ungdomsårene legger sterke føringer for vekta i voksen alder.

Redigert av Raindog; 07/02/2014 12:57.
Re: 5-2 dietten. [Re: Raindog] #1742554 07/02/2014 12:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Raindog

Det gjør det selvsagt, men denne artikkelen indikerer at ikke alle stiller med de samme forutsetningene for å klare det.
Og jeg synes også den kan bidra med å forklare forskjellene fra tidligere tider.

Nei - og jeg som går veldig lett opp i vekt, bør stille med dårligere forutsetninger enn mange andre. Tre av de ti kiloene som forsvant i fjor vår, er kommet på igjen, så snart skal jeg til igjen. Heldigvis er det lettere å fjerne tre enn ti.

- Robert Green Ingersoll
Re: 5-2 dietten. [Re: GeirK] #1742557 07/02/2014 13:00
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Mitt stalltips dersom du har smarttelefon. Installer myfitnesspal-appen og sett i gang . ikke neste uke, ikke til sommmeren, ikke etter neste jul, men I DAG. Det virker og jeg tror ikke du kommer til å oppleve det som vanskelig. Hva tror du er grunnen til at alle i "luksusfellen" blir bedt om å lage et budsjett og så føre regnskap?

Takk for tipset! Foreløpig er jeg fornøyd med å ikke overstige 77 kg, og har gjort noen justeringer jeg tror vil sørge for det. Om jeg kan slutte med medisinene til våren, vil ting gå av seg selv, håper jeg. Jeg er egentlig glad i å trene og spise sunt, og har god erfaring med det. Apper og prorammer får bli siste utvei, siden jeg blir veldig stressa av det. En PT og litt aktiv styrketrening, må nok til om jeg likevel ikke kan slutte med medisiner.

Men du skal få et tips tilbake. Les "Free Will" av Sam Harris. Du pløyer den på en ettermiddag, og jeg tror du vil synes den er både provoserende og lærerik.

Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742559 07/02/2014 13:03
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg har behov for å lese bøker, både for å danne meg selv som menneske, og for å være en god lærer. Spørsmålet er da hvor mye oppmerksomhet jeg skal rette mot min egen kropp, ut over det å holde meg frisk og sunn. Jeg har, i likhet med de fleste dødelige, begrenset med viljestyrke og arbeidskapasitet.

Dette synes jeg er en god og respektabel refleksjon.

Re: 5-2 dietten. [Re: GeirK] #1742561 07/02/2014 13:04
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Nei - og jeg som går veldig lett opp i vekt, bør stille med dårligere forutsetninger enn mange andre. Tre av de ti kiloene som forsvant i fjor vår, er kommet på igjen, så snart skal jeg til igjen. Heldigvis er det lettere å fjerne tre enn ti.

Du har nok mer viljestyrke og større arbeidskapasitet enn de aller fleste. Det kan være en viktig faktor.

Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742569 07/02/2014 13:15
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvem sier at jeg ikke har prøvd? Dette er en helt vanlig måte å avfeie folk som sliter med vekta, på. Det er avskyelig og arrogant.

Min egen vekt er min egen sak, ikke noe du behøver å bry deg med. Jeg bruker meg selv som eksempel; jeg har ikke noe behov for andres godkjenning for å få være som jeg er.

Jeg bryr meg svært lite om du veier 50 eller 500 kg. Så lenge du trives med den kroppen du har så skal heller ikke du bry deg om hva jeg mener. Mente verken å fornærme eller å være arrogant.

Det jeg reagerte på var at du fremstilte det slik at du hadde et så krevende liv at du ikke hadde ressurser nok til å gå ned i vekt. For meg så virker det som en unskyldning. Du kan ikke passe kosten fordi du skal lese bøker?

Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742571 07/02/2014 13:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Apper og prorammer får bli siste utvei, siden jeg blir veldig stressa av det.

Ikke si det før du har prøvd. Det tar deg maks et par minutter etter hver treningstur og hvert måltid.

Men du skal få et tips tilbake. Les "Free Will" av Sam Harris. Du pløyer den på en ettermiddag, og jeg tror du vil synes den er både provoserende og lærerik.

Takk for tipset. Kjøpt!

- Robert Green Ingersoll
Re: 5-2 dietten. [Re: Espen J] #1742574 07/02/2014 13:21
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Espen J
En trend har en tendens til å være en trend nettopp fordi den ikke kommer til å vare særlig lenge.

OMG! Mener du at tilogmed fatbikes en vakker dag kan miste trendstatus og så og si bli utsatt for 5:2-dietten???!1

Martin

Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742575 07/02/2014 13:23
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast

Du har nok mer viljestyrke og større arbeidskapasitet enn de aller fleste. Det kan være en viktig faktor.

Kan vel også være at Geir rett og slett har lært seg noen enkle grep for å ta kontroll over næringsinntaket, og vet at det virker fint. Dermed føles det ikke som noen stor bøyg.

Sånn har ihvertfall jeg det med de fleste ting jeg tar meg til. Om jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal gjøre noe, og/eller enda mindre sikker på at jeg blir fornøyd med resultatet, ja da trenerer jeg og utsetter og går utenom som best jeg kan.

Dersom jeg har gjort noe før, og føler meg trygg på at jeg kan oppnå akkurat det resultatet jeg vil med nøyaktig den innsatsen jeg forventer, ja da får jeg gjort ting, og jeg kan til og med oppleve at jeg har _mer_ overskudd etterpå.

Re: 5-2 dietten. [Re: Dexter] #1742577 07/02/2014 13:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter
For meg så virker det som en unskyldning. Du kan ikke passe kosten fordi du skal lese bøker?

Jeg slutter meg til denne. Jeg følte ikke at jeg forsaket NOE annet enn unødvendige næringsmiddelprodukter og noen få minutter med tidsforbruk hver dag - men det var ingen livskvaliteter jeg måtte gi opp. Snarere tvert i mot. Det ga meg en stor bevisstgjøring og innsikt i egne vaner som jeg fant svært verdifull.

- Robert Green Ingersoll
Re: 5-2 dietten. [Re: Dexter] #1742580 07/02/2014 13:30
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Dexter

Jeg bryr meg svært lite om du veier 50 eller 500 kg. Så lenge du trives med den kroppen du har så skal heller ikke du bry deg om hva jeg mener. Mente verken å fornærme eller å være arrogant.

Det jeg reagerte på var at du fremstilte det slik at du hadde et så krevende liv at du ikke hadde ressurser nok til å gå ned i vekt. For meg så virker det som en unskyldning. Du kan ikke passe kosten fordi du skal lese bøker?

Unnskyldningen er godtatt. Poenget er ikke at jeg har et krevende liv. Livet var langt mer krevende da ungene var små, men jeg var slank den gangen. Poenget er at jeg ikke har den viljestyrken og arbeidskapasiteten nå som jeg hadde da, samtidig som kroppen min har lettere for å legge på seg. Samtidig kan jeg ikke velge bort de aktivitetene som er mest stillesittende, og klarer altså ikke å røre så mye på meg som jeg burde, skjønt jeg trener mer enn gjennomsnittet. (Viljestyrken til å velge bort usunn snacks, er også borte i perioder, men akkurat det har jeg nok klart å forandre.) Derfor har jeg lagt på meg omtrent 10 kg de siste åra, og alt i fom av fett.

Jeg er ikke stolt av det, og skylder ikke på livssituasjonen min, men ser at jeg har forandret karakter uten å ønske det. Jeg tror ikke jeg er alene om å ha det sånn, og tror derfor at endringer i miljøfaktorer er viktigere enn 5-2-dietter.

Re: 5-2 dietten. [Re: GeirK] #1742586 07/02/2014 13:39
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Ikke si det før du har prøvd. Det tar deg maks et par minutter etter hver treningstur og hvert måltid.

Nåja. Tidligere har jeg kjørt en god periode med knekkebrød, magre meieriprodukter og mye grønnsaker, og det har gått veldig fint. Forbrenningen min varierer nok litt fra dag til dag av én eller annen grunn, så jeg må heller kjenne på hvor sulten jeg er. Og så må jeg få rævva ut på lange sykkelturer, og det er nok der den største forandringen har inntrådt for min del. De små turene er det mange av, men det er jo de lange som virkelig forandrer kroppen. Heldigvis har jeg altså blitt mye friskere, så jeg tror egentlig at jeg kommer til å bli meg selv igjen om ikke lenge, men det er nok mange som bestandig har det sånn jeg har hatt det siden 2009, og det er vanskelig å forstå hvordan det er, for den som ikke er der selv.

Men altså: Jeg takker for tipset om Appen, og det er langt mer sannsynlig at jeg vil bruke den enn at jeg går løs på 5-2!

Redigert av Lektoren; 07/02/2014 13:40. Rediger grunn: sitatrot
Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742595 07/02/2014 13:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De små turene er det mange av, men det er jo de lange som virkelig forandrer kroppen.

Kalorier ut er kalorier ut. Jeg skrev opp alt, stort og smått - tilogmed sykkelturer til nærbutikken. Det vil si, jeg gikk heller, siden det forbrant flere kalorier. Du ender opp med å søke etter en hver anledning til å røre deg for å holde budsjettet og får plutselig et veldig bevisst forhold til hvitostskiva du putter i munnen mens du likevel smører mat.

- Robert Green Ingersoll
Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742604 07/02/2014 14:07
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg stusser litt på at du kaller deg overvektig med 172cm og 77kg. Mulig at den rigide BMI-tabellen tilsier det, men ikke i mine øyne!

Re: 5-2 dietten. [Re: GeirK] #1742605 07/02/2014 14:07
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Joda. Det er viktig med hverdagsaktivitet, jeg ser den.

Re: 5-2 dietten. [Re: pharynx] #1742606 07/02/2014 14:08
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: pharynx
Jeg stusser litt på at du kaller deg overvektig med 172cm og 77kg. Mulig at den rigide BMI-tabellen tilsier det, men ikke i mine øyne!

Jeg har veldig lett beinbygning. Tro meg, hadde du sett meg i bar overkropp, ville du ikke stusset i det hele tatt! (Men muligens snudd deg i avsky. ICON_WINK )

Re: 5-2 dietten. [Re: Lektoren] #1742608 07/02/2014 14:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Men altså: Jeg takker for tipset om Appen, og det er langt mer sannsynlig at jeg vil bruke den enn at jeg går løs på 5-2!

Jeg har prøvd den appen. Og andre apper. Og jeg skjønner at de funker, hvis man gidder å føre inn. Jeg synes det er tungvint, men ser at andre har en annen oppfatning.

I november i fjor så jeg at vekta viste 4-5 kilo mer enn ved sesongslutt i september. Jeg ville gjøre noe, og laget et enkelt regneark i Google docs der jeg noterte alt jeg spiste. Ikke gram og kalorier, men omtrentelig mengde ("stor skål havregryn", "tre rugskiver med egg"). Fikk raskt et overblikk over at jeg spiste relativt mye, og det var ganske lett å se hvor det var mye å hente.

Sier ikke at det vil fungere bedre enn appen, men jeg synes det er mye enklere.

Re: 5-2 dietten. [Re: Øyvind V] #1742613 07/02/2014 14:13
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Øyvind V

Jeg har prøvd den appen. Og andre apper. Og jeg skjønner at de funker, hvis man gidder å føre inn. Jeg synes det er tungvint, men ser at andre har en annen oppfatning.

I november i fjor så jeg at vekta viste 4-5 kilo mer enn ved sesongslutt i september. Jeg ville gjøre noe, og laget et enkelt regneark i Google docs der jeg noterte alt jeg spiste. Ikke gram og kalorier, men omtrentelig mengde ("stor skål havregryn", "tre rugskiver med egg"). Fikk raskt et overblikk over at jeg spiste relativt mye, og det var ganske lett å se hvor det var mye å hente.

Sier ikke at det vil fungere bedre enn appen, men jeg synes det er mye enklere.

Faste måltider er også veldig greit, synes jeg. Det er ikke noen stor sak å holde oversikt over tre - fire måltider om dagen. Det er når det blir småspising mellom måltidene, eller når måltidene blir for kaloririke, at det går galt. Jeg vet veldig godt hva jeg legger på meg av, men har altså ikke klart/valgt å fokusere nok på det til å unngå det.

"Ånden er villig, men kjødet er skrøpelig," som Paulus sa det.

Re: 5-2 dietten. [Re: TRImorten] #1742615 07/02/2014 14:16
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Det som funker godt for meg er:

ikke ha godteri/brus/søtsaker/pottis/whatever i hus.

Lett for meg som bor alene (for now), vanskeligere sikkert når det er barn i hus ICON_WINK

Re: 5-2 dietten. [Re: Øyvind V] #1742617 07/02/2014 14:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg synes det er tungvint, men ser at andre har en annen oppfatning.

Jeg installerte appen, åpnet den, og avgjorde at dette var for tungvint. Da får jeg heller holde meg til å stoppe før jeg blir stappmett, ingen spåspising, vann som tørstedrikk, dessert kun i helgene og moderat alkoholinntak.

Redigert av anonymous5; 07/02/2014 14:18.

Anonym5
Re: 5-2 dietten. [Re: pharynx] #1742618 07/02/2014 14:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: pharynx
ikke ha godteri/brus/søtsaker/pottis/whatever i hus.

Lett for meg som bor alene (for now), vanskeligere sikkert når det er barn i hus ICON_WINK

Veldig lett også med barn i huset. Bare la være å kjøpe.

Anonym5
Re: 5-2 dietten. [Re: Øyvind V] #1742621 07/02/2014 14:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis man har forventning om resultater helt uten innsats, så blir det tungvindt, ja. Igjen handler det om hvor mye man vil.

- Robert Green Ingersoll
Re: 5-2 dietten. [Re: anonym5] #1742623 07/02/2014 14:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pontiff

Jeg installerte appen, åpnet den, og avgjorde at dette var for tungvint. Da får jeg heller holde meg til å stoppe før jeg blir stappmett, ingen spåspising, vann som tørstedrikk, dessert kun i helgene og moderat alkoholinntak.

Hva var det du opplevde som tungvint?

- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support