Hvis man IKKE får til dette 200 km fra Norges hovedstad, må man spørre seg selv hva som gjør at svenskene kliner til med stor suksess 620 km unna sin egen.
Hvor mye penger drar Åre inn på sommeren?
Det har jeg ingen kunnskap om
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Har kommet kjørende gjennom Åre noen ganger om sommeren, og har hatt planer om å overnatte der. Dette lyktes ikke 2-3 år på rad, da det ikke var noe som var åpent. Riktignok er dette noen få år siden, men jeg har siden ikke prøvd å finne noe åpent der i fellesferien.
Har kommet kjørende gjennom Åre noen ganger om sommeren, og har hatt planer om å overnatte der. Dette lyktes ikke 2-3 år på rad, da det ikke var noe som var åpent. Riktignok er dette noen få år siden, men jeg har siden ikke prøvd å finne noe åpent der i fellesferien.
Mycket av boendet som finns är nog hytter som man måste boka någon dag eller timmar i förveien men holiday club är iallafall öppet på sommaren.
Det är iallafall inget problem att få tag i boende på sommaren men kanske om man kommer på kvällen och letar hotel eller någon öppen reception (och inte finner holiday klubb).
Jepp. Jeg har alltid passert på kvelden, og svingt innom noen stengte hoteller. Hadde jeg planlagt og bestilt hadde det sikkert ordna seg, men jeg har da heller kjørt til Norge og hoppa inn på et hotell;)
Har kommet kjørende gjennom Åre noen ganger om sommeren, og har hatt planer om å overnatte der. Dette lyktes ikke 2-3 år på rad, da det ikke var noe som var åpent. Riktignok er dette noen få år siden, men jeg har siden ikke prøvd å finne noe åpent der i fellesferien.
Da har du ikke visst hvem du skulle spørre. Tott Hotell, Holiday Club, Copperhill, Fjällgården og Åre Fjällby er alle sommeråpne. Neste gang, ring Åre Turistbyrå før du ankommer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Usikker fremtid for Hafjell?
[Re: GeirK]
#173780525/01/201421:15
Hvis man IKKE får til dette 200 km fra Norges hovedstad, må man spørre seg selv hva som gjør at svenskene kliner til med stor suksess 620 km unna sin egen.
Hvor mye penger drar Åre inn på sommeren?
Det har jeg ingen kunnskap om
Skistar oppgir kun totaltall for hele året, men et wild guess kan jo være at de har dobbelt så mange syklister som Hafjell. Altså ca 20000 solgte dagssykkelpass ila en sommer noe som igjen gir en andel av solgte dagspass på årsbasis på ca 2%. For moro skyld så kan vi vi jo dra på og doble det nevnte estimatet og får da 4% av det totale heiskortsalget. Forklaringen på hvorfor sykkel fremdeles er et satsningsområde i Åre er nok som nevnt av andre her inne at Skistar satser på Åre som en helårsdestinasjon for flere typer aktiviteter spesielt og fjellandsby-opplevelse generelt og da må den viktigste faktoren for utnyttelse av fjellet, gondolen gå uansett. Kostnadene ved drift av heisen, vedlikehold og bygging av løyper ol kan også fordeles på flere aktiviteter (fotturer, fjellkafebesøk, mm) og siden Skistar stort sett drifter det meste av de andre tingene som generer omsetning der oppe så kan det hende at den totale kostnaden ikke blir større enn at tapet kan leves med. http://corporate.skistar.com/templates/NormalPage.aspx?id=359
Du nevnte gondolen. Hvis alle bakkene har vært knyttet til gondolen i Hafjell, så hadde hvertfall utgiftene til heisdrift vært halvert! Kanskje de burde forlenget gondolen til toppen, og beholdt avhopp der toppstasjonen er i dag? Hvor mange heiser er i drift i Åre? Hva koster heiskort der? Svenske lønninger i er vel også ganske mye lavere enn norske.
Ingen skal si at de ikke satser ihvertfall. Iflg hjemmesiden så er det 4 heiser som går. Heiskort 240 SEK Lønninger er vel noe lavere i sverige, men neppe veldig mye lavere enn hva som betales for tilsvarende jobb i norge. Tilbake til Hafjell så er det ikke sikkert at det er så dramatisk som man kan få inntrykk av. Ofte så er det jo sånn at når en bedrift opplever at omsetningen svikter eller at kostnadene blir for høye så setter styret og ledelse seg ned for å se på driften. Da går man gjerne høyt ut og opplyser om at alle stein skal snus og at ingen deler av virksomheten kan føle seg sikre. Videre i prosessen så kommer det jo gjerne noen konsekvensanalyser ol. som gjør sitt til at man ikke tar avgjørelser som virker mot sin hensikt. Å legge ned noe som vokser hvert år og har potensiale for lønnsomhet vil kanskje ikke virke som smart når man får tenkt seg om.
Det de burde tenkt på når de bygde Hafjell, var en plan for å flytte øyer sentrum til nederst i anlegget. Da ville det selv på de dårligste dagene for ski anlegget/ bikeparken vært et tilbud for publikum som var ok, med spisesteder utesteder osv. Hotellet burde også vært lagt her.
Ellers er lokaliseringen av aktiviteter noe av problemet for Hafjell, egentlig et bredt tilbud av aktiviteter i øyer området. Men tror det ville vært en fordel om man fikk flere aktiviteter i selve ski anlegget. Vært noen ganger i Tryvann uten strålende sol, og da er det ikke mange i sykkelparken, men i klatreparken er det nesten alltid folk(mer familievennlig både på pris og nivå) Dette er med på å fordele kostnadene til salg osv.
Enkelt og greit helhetlig planlegging i et langsiktig perspektiv med fokus på lønnsom drift av ski-anlegget + mer salg av mat, hotell, aktiviteter osv.
Det blir snart 4 felts motorvei fra Oslo til Lillehammer. Dessuten har du Norges beste langrennsterreng Sjusjøen (kåret flere ganger) rett i nabolaget. Hafjell kommer til å vokse er min spådom. Mye pga kort reisetid fra Oslo/Ak.
Hva i all verden er det som er galt med hvitskjortene som sitter der i styret? For en holdning, dytte ansvaret over på syklistene når problemet er at styret ikke har klart å iverksette tilstrekkelig tiltak for å gjøre anlegget interessant for bredden.
Hva i all verden er det som er galt med de hvitskjorta idiotene som sitter der i styret? For en holdning, dytte ansvaret over på de få syklister som faktisk bruker anlegget, når problemet er at styret ikke har klart å iverksette tilstrekkelig tiltak for å gjøre anlegget interessant for bredden.
Hva er det de ikke har gjort. Hører folk sier dette, men i mine øyne er de langt bedre enn de fleste sentrene jeg har vært i. De er avhenigig av kunder som alle andre som driver butikk.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Forretningsdrift er som følger: Man oppfyller et behov (passivt) eller skaper et behov (aktivt) ved tiltak. Man sier ikke "enten kommer dere, eller vi legger ned".
Hva styret skulle gjort? Det er enkelt: Satt iverks tiltak for å gjøre anlegget attraktivt og kjent av bredden.
Eierne er tydeligvis sånne eiendomsfolk som ikke har hjerte for drift av et anlegg som dette og som ikke kjenner sitt ansvar for sporten.
Kjenner til ihvertfall én annen som har prøvd å true seg til en posisjon, og for han gikk det ikke så bra.
Hører du sier dette. Men hva syntes du mangler? Hva bør de gjøre?
Sett utifra sykkelparken og tilbudet der så trur ikke jeg om de hadde gjort så mye annereldes så hadde det blitt masse folk.
Vi er et lite land med veldig få som driver med denne sporten og det er jævlig dyrt å dra fra andre steder i Europa for komme hit.
Jeg er super for at det skal være Hafjell anlegg, men veldig mange (gjelder sikkert ikke deg) er flinke til å skrike når noe de kanskje kunne tenkt seg å bruke blir tatt vekk. MEN de bruker det ikke når det er der.
Ser at NTG feks syntes det er leit, men hvor mange treninger har de lagt med skolen i det anlegget siste årene? (dette er ikke for å være frekk men et reelt spørsmål)
Jeg syntes det er sjukt kult i hafjell, men rekker jeg 2 ganger i året er det knall. Om det er for lite til å få det til å gå rundt er det synd men samtidig skjønner jeg det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
De burde vise sterk og klar støtte til anlegget og sporten, og underbygge dette med konkrete tiltak.
Det er eiernes og styrets ansvar å sørge for at en virksomhet har verktøyene som trengs. Er bare patetisk å true med å legge ned anlegget eller dytte ansvaret over på kundene.
Styret har allerede evnen til å skape engasjement. Man kunne altså kanskje mistenke at det er viljen det står på. Her er eksempel på hvordan man kan skape en positiv greie rundt et prosjekt:
Tja, daglig leder Flaaten er hvertfall en meget habil stisyklist. Men kanskje konkurransen fra Tryvann har blitt for stor? Hvorfor kjøre 3 timer til Hafjell + overnatting når du får helt kurante løyper i Oslo. Jeg tror kanskje det ikke er nok folk i Norge til dette. Kan DH-sykling faktisk bli noe for den tilfeldige innbygger, utrent, sykler ikke sti, liker ikke slå seg - noen gang - slik som en langrennstur og alpint? Terskelen er høy for den sporten. Da må det hvertfall helt nye flatere og snillere løyper til i Hafjell i tillegg til entusiastenes løyper.
Men kanskje konkurransen fra Tryvann har blitt for stor? Hvorfor kjøre 3 timer til Hafjell + overnatting når du får helt kurante løyper i Oslo.
Hvorfor kjører syklister fra mellomeuropa opp til dyre Norge med øl og matpriser som ikke ligner grisen når de har masse flotte bikeparker innen et par timers kjøring?
Sammenligne Tryvann med Hafjell er ikke fair play! Når selv utforproffene skryter Hafjell i skyene og enda litt til, sier det seg selv at her ligger det et stort potensiale som kapitalisteierne kanskje heller bør vurdere å investere i, heller enn å legge ned.
Nå er vel jeg alt for pinglete til å sykle i Hafjell, men slik jeg ser det er noe av utfordringen avstand til infrastruktur/lokalsamfunn/aktiviteter.
Skal "sykkelturister" kjøpe heiskort og bli i området over tid er det ingen ulempe med alternative aktiviteter som får familien til å holde ut en helg (uten at det koster et helt feriebudsjett). Tenker da på barneanlegg, snille turløyper, butikker, alternative spisesteder og overnattingsmuligheter samt kveldsforlystelser/"afterbike".
Mulig jeg tar feil, men der tror jeg Hafjell har et handicap med tanke på volum. Hafjell er et utforanlegg (og glimrende sådan) for "spesielt interesserte", Åre er vel mere en destinasjon for en weekend for hele familien/kompisgjengen.
Re: Usikker fremtid for Hafjell?
[Re: HNK]
#174187306/02/201407:36
Jag har aldrig varit i hafjell men enligt vad jag har läst så verkar det som att hafjell har satsat mest på de bästa syklisterna.
Att utförproffene liker hafjell behöver inte betyda något som helst för mer normala syklister.
Om man ska få ett anlegg att gå bra så tror jag att man måste tänka på alla nivåer på syklister. Försöka få ditt familjer och bedrifter, kanske ha löyper som fungerar bra för rittsyklar, andra aktiviter och liknande.
Tja, med Hunderfossen, Lilleputthammer og alle tilbudene på Lillehammer finnes det da familietilbud i teig?
Jeg tror rett og slett det er for lite folk som har prøvd og blitt hekta på dette her.. Jeg tror at kampanjetilbud til de største selskapene som har landsmøter slik som Atea, Rema 1000, Coop, Choice, Norgesgruppen, Posten og de største innen bygg/anlegg kunne vært noe. Dette ville fått ned terskelen for å prøve, masse skrytebilder på sosiale medier ("se hvor awesome og kule vi er, og hvor gøy vi har det") og snøballen ruller, på godt trøndersk; TVÆRT! (Med en gang)
Atea var jo nettopp på feltsenger i Håkons Hall og drakk seg dritings?
Godt poeng fredriks, få på plass løyper som "alle" kan kjøre i, fra novisen til Danny Hart. La folk bli hekta og gå stigen helt til de drømmer regnbuetrøya:)
Tja, med Hunderfossen, Lilleputthammer og alle tilbudene på Lillehammer finnes det da familietilbud i teig?
Snakker ikke om områder som er en halvtime+ i bil unna, men aktiviteter i gang/sykkelavstand fra heisen; turistløype, familieanlegg, barnebakke, kafeer, butikker, campingplass, utleie av alle slags sykler, etc. Aller helst da uten et sabla pengegnål.
Da kan folk få utfordringer på sitt eget nivå, og likevel ha det sosialt på samme sted, ta en øl eller fem på afterbike før de rusler til hotellet/campingplassen og lader opp til en ny dag i anlegget
Lilleputthammer og hunderfossen er da i ganske nærhet.
Uansett hvordan dere vrir og vender på det så inneholder Hafjell mer en de fleste andre steder jeg har vært. Men vi er et bitte lite land som ligger forholdsvis langt i fra alt annet. Er noe annet når man ligger i alpene. Norge er dyrt: øl er dyrt, mat er dyrt og leie sykler er dyrt. Jeg skjønner veldig godt at syklene må koste det de koster, men det er fortsatt en såpass dyr aktivitet at man bør nesten vite at man liker det før man prøver.
At løypene er for tøffe trur jeg ikke noe på. Hafjell er vel noe av det snillere man får. Fine løyper som er godt preparert og veldig lite hårete. Selv kjæresten min sykler de fleste løypene der opp, men hun har ikke vært i nærheten av å tørre det i feks Leogang.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
En god investering hadde vært at NCF var med å hjalp til og samtidig la alt av samlinger og opplegg ditt. Det hadde vært mye bedre innvistering enn å arrangere VM landevei. Jeg har sagt det før og sier det igjen: skikkelige anlegg først, så arrangere etterhvert.
OG når vi først får arrangement så markedsføre det. Jobben som ble gjort med markedsføring av world cup der i fjor var jo kort og godt under all kritikk. Du måtte jo omtrent være rytter for å vite at det skulle være. Blir det ikke gjort noe mer før VM så blir det like fiasko
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.