Xeed kommer vell ikke før i april, og diamura kommer i mars? Kanskje du kan lure til deg en forhåndsbestilling på din lokale gsport og få sykkelen til 8høvdinger
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Grrrrr! Jeg skulle montere hjul i dag (tyvek, slange, dekk) og ser jeg har schraeder ventil.... Er dette vanlig på fatbike? Bør jeg bore opp felgene eller kjøpe nye slanger?
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Jeg holdt på å skrive god idé, selv jeg som har vært gammel schraeder-fan har begynt å gå over til presta på alle mine sykler.
Men så slo det meg at er det én sykkel jeg skulle ha valgt å ha schraeder på så er det fatbike. Full fart i skogen på 3-5 psi og så spretter man ut i sivilisasjonen igjen og svinger inn på nærmeste bensinstasjon for å fylle opp til 10 psi for asfaltetappen hjem.
Dette å måtte pumpe og slippe ut luft avhengig av føre og veivalg opplever jeg som det nest mest plagsomme med fatbike. Satte meg fast i skogen i forrige uke på vei til jobben og måtte helt ned under 3 psi for å komme meg videre. Men vel ute på asfalten igjen, med en god del kilometer igjen til jobben så måtte jeg stå og pumpe i en evighet.
(Det mest plagsomme er selvsagt at man må ha gir på en fatbike og gir er som alle vet et satans påfunn for å gjøre små pinglete gutter av menn.)
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#174144705/02/201408:10
Dette å måtte pumpe og slippe ut luft avhengig av føre og veivalg opplever jeg som det nest mest plagsomme med fatbike. Satte meg fast i skogen i forrige uke på vei til jobben og måtte helt ned under 3 psi for å komme meg videre. Men vel ute på asfalten igjen, med en god del kilometer igjen til jobben så måtte jeg stå og pumpe i en evighet.
Du må ikke. Synes det er overdreven gnåling om at man MÅ endre trykk hver 300 meter når det går opp, bort, løst, i sirkel, over styret eller på jordet. Dra på tur med det mest passende trykket for turen, og så får man HTFU på vei hjem.
Ellers finnes schrader-adaptere som kan henge på ventilen.
Du må ikke. Synes det er overdreven gnåling om at man MÅ endre trykk hver 300 meter når det går opp, bort, løst, i sirkel, over styret eller på jordet. Dra på tur med det mest passende trykket for turen, og så får man HTFU på vei hjem.
De siste ukene har jeg syklet på 5 psi til jobben, med god nok feste og flyteevne på singletrack og så har jeg HTFU på asfalten siste biten til jobben. Og så har jeg pumpet på meg brokk i sykkelgarasjen på jobben hver kveld for å kunne sykle opp bakkene på asfalt på nærmere 10 psi. Men den aktuelle morgenen hadde noen plutselig preppet løs skiløype der det var sti dagen før, så jeg måtte som sagt ned under 3 psi for ikke å måtte gå. Og mindre enn 3 psi i nærmere en mil på asfalt er ikke aktuelt.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#174145105/02/201408:18
Men så slo det meg at er det én sykkel jeg skulle ha valgt å ha schraeder på så er det fatbike. Full fart i skogen på 3-5 psi og så spretter man ut i sivilisasjonen igjen og svinger inn på nærmeste bensinstasjon for å fylle opp til 10 psi for asfaltetappen hjem.
Det han sa. Og det at Presta afaik har vunnet fram pga mindre ventildiameter, dvs. mindre svekkelse av felgen ved boring av hull. Ikke et veldig godt argument for en fatbikefelg som kan sette en hvilken som helst sveitserost i skammekroken.
I tillegg er Schrader lettere å bruke, og mindre sårbar for skader ved uvøren bruk.
Noen argumenterer for den lille mutteren som en Prestaventil kan skrues fast i felgen med. Den er jo kjekk å ha, men gode Schraderslanger (Schwalbe) har det samme. Skulle gjerne hatt Schrader på alle mine sykler, men ikke alltid så lett å skaffe i praksis, dessverre.
Men hvis vi alle kan være enige i at Dunlopventiler suger hardt, så er vi et stykke på vei
Det går jo fint med et prestaadapter, men litt mer fiklete er det jo å skulle finne det frem og skru det av og på, særlig med vinterhansker. Jeg har alltid et liggende i setevesken når jeg sykler landevei.
Hvorfor skal vi tilpasse oss, kan ikke heller bilbransjen gå over til Presta? (Uansett mye stilgere med fransk enn tysk navn.)
Fordi Schrader er en bedre ventil, und die Deutsche Sprache ist wunderschön und selbstverständlich viel besser als was die Froschefresser rausspucken können!
Blimey, dette sekke bra ut for Oslo. Over 20mm med regn totalt på fredag. Det kryper ikke under null om natten, og er overskyet, så lite utstråling, og da kollapser snøen kjapt. Når den fryser på om natten holder snødekket mye lengre.
"Men hvis vi alle kan være enige i at Dunlopventiler suger hardt, så er vi et stykke på vei"
Selv om det har gått noen år siden 1888, litt respekt skal vel John Boyd Dunlop også ha?
Absolutt. Han hadde da heller ikke noe med Dunlop-ventilen å gjøre. Den tvilsomme æren tilfaller en viss C. H. Woods. (Ok, jeg slo opp dette akkurat nå...)
Hvorfor skal vi tilpasse oss, kan ikke heller bilbransjen gå over til Presta? (Uansett mye stilgere med fransk enn tysk navn.)
Fordi Schrader er en bedre ventil, und die Deutsche Sprache ist wunderschön und selbstverständlich viel besser als was die Froschefresser rausspucken können!
Vous m'appelez une grenouille? Faut péter dans l'eau pour faire des bulles!
Og som Karl V selv sa:
Quote:
I speak Spanish to God, Italian to women, French to men, and German to my horse.
Såpass ja... Snakket med Silseth'en (Ole Kristian) for en stund siden, og han rapporterte også konge (tørr sti) sykkelforhold i Molde traktene, men han får kuska Diamant Mammut F3 prototypen sin på snø på Bjorli.
I Bergen har vi hatt 1 dag med snø, den 6. desember. Det regnet mer eller mindre kontinuerlig til litt over nyttår, men siden har det vært tørt. Ganske fine stiforhold rundt omkring. Tok raceren på tur i går, siden det ikke har vært strødd hele vinteren så er både sykkelveier og veibane fri for grus og sand.
Er bare å komme seg opp i høyden(Oslo). Syklet over Fuglemyra, Vettakollen og ned til riksen både i går og i dag. Smal og fin nedtråkket sti hele veien. Skikkelig dra på føre for tjukkassykkel
Tenkte akkurat det samme. Har sykla på tørrere og raskere stier i januar enn i hele 2013. Og det ser jammen ut itl å fortsette en stund også.
Hvis langtidsvarslet slår til, logger vi en hel måned absolutt uten nedbør i Trondheim.
Hadde dette vært vinteren 2003, da jeg var nylig hjemflyttet fra California, hadde jeg jublet. Nå som jeg virkelig har lært meg å sette pris på vinteren (det tok mange år), og sitter her med nyinnkjøpte toppturski og fatbike for å fullt ut ta en "if you can't beat it, join it" - ja så skal ironien ha det til at det ikke blir noen vinter.
Ennå.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll