Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Bygge hus: planløsning

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Dan] #1735329 19/01/2014 09:06
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dan
En annen ting jeg lurer på er hvor wow-faktoren er.

Her satte du virkelig fingeren på noe viktig. De fleste hus mangler wow-faktoren. Det er ingenting som skiller dem fra det neste huset, og det er veldig synd. Spesielt med tanke på at det ikke er så mye som skal til for å få det.

Når du får huset arkitekttegnet så må du forlange wow-faktor. ICON_SMILE Fin utsikt, mye lys, vegger av glass ... et eller annet sånn som gir huset "det lille ekstra". Jeg tror ikke det er mange som har angret på at de har vært litt dristige når de har bygget nytt hus.

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Dan] #1735338 19/01/2014 09:42
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Gode innspill Dan.

Jeg er fortsatt usikker på om jeg vil ha den lange stua/gangen, eller slik det var først. Om det blir et stort areal så er det fordi jeg tror ungene vil like å ha så mye boltreplass. Vi kan ikke ha trappa mot yttervegg da den skal videre opp mot loft, og da må vi ha nok takhøyde.

Wow-faktoren får arkitekten stå for, tror jeg. Vi vil ikke ha takvinduer (dårlig erfaring fra før, og loftet skal være et lukket lagringsloft) og heller ikke åpen himling mellom 1. og 2. etg (dårlig utnyttelse, all varmen forsvinner opp). Men vi ønsker oss stilige vindusløsninger, ikke tradisjonelle. Dessuten tror jeg at vi kan få en fin hall i 1. etg om vi velger en åpen trapp med glassrekkverk mellom 1. og 2. etg. Trappa videre opp på loftet tenker vi skal være lukket så loftsdøra står i 2. etg, ellers blir det et stygt hull opp mot loftet.

En annen ting som kanskje kan bli kult, om arkitekten finner en pen løsning, er at vi ønsker oss flatt tak med takterrasse over garasjen. Der er det potensiale for utsikt og sol fra morgen til kveld.

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Anders] #1735373 19/01/2014 11:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anders
Hvis trapper og dører er i korrekt skala, så ser jeg for meg at det kan bli fryktelig vrient å dra opp større møbler opp trappa og få de inn på sine respektive rom. For eksempel en dobbelt rammemadrass, store skap, bord, høyttalere, eller hva som helst annet som er stort og som krever litt plass for å snu.

I vårt forrige hus hadde vi en slik trapp og det gikk akkurat å få opp en California King Size-madrass. Den er over 180cm bred.

Skal du ha opp tyngre ting, bør du sørge for at det er en veranda oppe. Dan kan du leie en kran for å få opp de største tingene. Slik var det vi fikk opp pianoet i det nåværende huset.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bygge hus: planløsning [Re: GeirK] #1735395 19/01/2014 12:47
T
trebor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Angående åpen kjøkkenløsning: Vi har særdeles åpen stue/kjøkkenløsning og er veldig fornøyd med det, takket være spiskammerset(4kvm) ved kjøkkenet som har 120cm benk der alle bråkemaskiner hører til, dvs kjøkkenmaskin, miksmaster og vannkoker. Inneholder ellers et stort ekstra kjøleskap og 10m med hyller for tørrvarer, store kasseroller og lign.

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Arne_And] #1735429 19/01/2014 15:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om det allerede er besvart får dere ha meg unnskyldt; Hva er planen for vinduer? Hvordan er huset orientert nord-sør? Er spiskammeret tenkt med kjøleløsning, eller blir det kjøleskap i tillegg?

Den siste skissen med lang gang virker ikke spesielt gunstig, mye plass går bort, og det er for smalt til å installere noe særlig skap for klær/hyller til sko etc.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Bygge hus: planløsning [Re: Arne_And] #1735456 19/01/2014 16:58
Anders Offline
Besatt
Besatt
Brukbar bredde på trappa gjør også flytting av sykler opp og ned trapper en langt mer hyggelig affære, uten stor fare for å subbe dekk borti vegger, med de merkene det vanligvis medfører.

Ang den lange stuegangen, så ser jeg helt klart et fordelaktig bruksområde her, som muligens kan gi en bra wow-faktor også. Rommet ser veldig ut til å ha stort potensiale som film/musikkrom, siden man har et stort uforstyrret område på nedre kortvegg, slik at man lett kan sette opp anlegg og lytteposisjon helt uten å måtte være redd for at ting står i veien for vanlig gjennomgangstrafikk.
Ofte blir slike bruksrom gjemt bort i en kjeller eller etellerannet stakkarslig sted hvor det ikke skal synes, men her er det altså mulighet til at det kan få en sentral posisjon i boligen uten at det trenger å ta over helt i hovedstua i første etasje. Det er jo stadig vanligere å fjerne tv fra stua og over til andre oppholdsrom for å slippe at den tar for mye oppmerksomhet. Og her oppe vil det både være et naturlig midtpunkt samtidig som at det ikke vil dominere eller virke ødeleggende for vanlig stuefunksjonalitet, siden det behovet er ivaretatt i etasjen under.
Jeg liker det ihvertfall! For meg er dette nok wow-faktor, men det kan være at dette kun er for spesielt interesserte.
Normalt sett ville jeg satt stor pris på en vegg uten vinduer i nedre enden, men jeg ser at det lett kan bli litt sært dersom man velger å bruke rommet til noe annet senere, og ved evt videresalg. Er det fin utsikt utenfor kan det jo selvsagt være stas med et gigantisk vindu hvor man kan sitte og drømme seg bort med hyggelig musikk på sene kvelder, dersom man velger å bruke de. (altså ikke dekke de til av film- og akustikkhensyn.

Det kan dog være en god ide med dører til trappegangene i slike tilfeller. Og kanskje bygge litt ekstra kraftige og godt isolerte vegger rundt rommet. Lettvegger er noe herk, spesielt om du er glad i film og har kjøpt subwoofer.

Anders
Re: Bygge hus: planløsning [Re: Anders A-R] #1735482 19/01/2014 18:26
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Anders A-R
Om det allerede er besvart får dere ha meg unnskyldt; Hva er planen for vinduer?

Det skal arkitekten tegne.

Hvordan er huset orientert nord-sør?

Se det første bildet jeg la ut. Øvre venstre hjørne er i nord, og trekker du diagonalen får du nord/sørlinja.

Er spiskammeret tenkt med kjøleløsning, eller blir det kjøleskap i tillegg?

Kjølehjørne i kjøkkenet, romtemp i spiskammer.

Den siste skissen med lang gang virker ikke spesielt gunstig, mye plass går bort, og det er for smalt til å installere noe særlig skap for klær/hyller til sko etc.

Dette er 2. etg, så det trengs ikke skap i dette rommet. At det er for smalt er litt pussig, det er tross alt 3,5 meter bredt.

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Anders] #1735483 19/01/2014 18:28
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Vi slipper heldigsvis å ha syklene i 2. etg. ICON_SMILE

Mulighet for filmrom i 2. etg var ikke dumt, men jeg kommer nok ikke til å gjøre så mye tilpasninger. Det er for eksempel uaktuelt å ikke ha vinduer i karnappet. Men med blendingsgardiner går det nok an å få det helt ok. Bra innspill.

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Arne_And] #1735492 19/01/2014 18:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And

Dette er 2. etg, så det trengs ikke skap i dette rommet. At det er for smalt er litt pussig, det er tross alt 3,5 meter bredt.

Ok. Med for smalt mente jeg i retning nord-sør, men om det ikke er lagringsbehov så er det sikkert kurrant.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Bygge hus: planløsning [Re: Anders A-R] #1735498 19/01/2014 19:02
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Ok. Med for smalt mente jeg i retning nord-sør, men om det ikke er lagringsbehov så er det sikkert kurrant.

Mulig vi snakker forbi hverandre her. Den minste dimensjonen (bredden) er 3,5 meter, lengden er nesten 9 meter. Det er litt smalere der trappa kommer opp, men til gang å være er det fortsatt uvanlig bredt vil jeg påstå. ICON_WINK

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Arne_And] #1735499 19/01/2014 19:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe. Jeg snakker om den siste skissen, utleiedelen. En gang på 35m2 vil jeg ikke påstå er for lite... ICON_WINK

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Anders A-R] #1735502 19/01/2014 19:09
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ah, da er jeg med. Det var noe som skurret ja... ICON_BLUSH
Ja, den er litt trang, men etter vår vurdering bred nok ved inngangen til å få noe skapplass der. Dog tenker vi å høre med utbyggeren hva de synes om løsningen.

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Arne_And] #1901921 15/12/2014 08:33
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Lenge siden sist. Mye har skjedd med hustegninger og planløsninger, men byggingen er ikke i gang. Vi trøster oss med en fin 3D-modell. Spørsmålet er om vi skal gå for den minimalistiske eller maksimalistiske stilen. thinking

Vi har forøvrig erfart at bygging etter modulmetoden kan by på problemer med sammenføying når bitene ikke passer perfekt sammen. Jeg er glad vi skal ha et plassbygd hus.

Redigert av Arne_And; 15/12/2014 08:36.

Re: Bygge hus: planløsning [Re: Arne_And] #1901924 15/12/2014 08:54
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran

Spørsmålet er om vi skal gå for den minimalistiske eller maksimalistiske stilen. thinking

Bygg for all del gesimskasse og unngå likkjellerminimalisme så blir det bra. Ser ut som et fint hus.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support