Østeuropeere på vinterføre.
|
Østeuropeere på vinterføre.
14/01/2014 21:33
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Veiene i kongeriket opplever kaotiske tilstander nå når snøen kommer. Selv opplevde jeg for noen dager siden å bli stående ved en fjellovergang i timesvis pga en Litauer med feil Trailer, sommerdekk og uten kjettinger som sperret begge kjørretn. Innfartsveiene inn til Oslo sto stille i morgentimene i dag og på Sørlandet vurderer man å gjøre Europaveien mellom Krsand og Stavanger enveiskjørt(!) pga samme problematikken. I Nord så ser de som ser på NRK at det er de samme som sperrer veien der oppe også.
Er det på tide å utøve myndighet og stoppe denne galskapen på grensa eller er det kanskje på tide å strø og salte større deler av veinettet?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
14/01/2014 22:33
|
Robin Nguyen
Fersking
|
Fersking
Vi burde gjort noe med grensa sier jeg. Da slipper vi så mye "etterarbeid". Lukk grensene! 
|
|
|
14/01/2014 22:55
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Det er feil å si at han brukte sommerdekk, det som kalles sommerdekk er de samme dekkene som sitter på norske biler, dvs. seipa dekk uten pigg, problemet er at de bruker 2-aksla biler, norske biler er nesten alltid 3-aksla med mulighet for å løfte boggien for å få mer vekt på driven, så lenge det varer for nå sier EU at det er forbudt å løfte boggien, de liker vel ikke at norske biler kommer opp der de 2-aksla bilene blir stående. 
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
15/01/2014 06:00
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
De bruker det som på godt norsk kalles sommerdekk. Det er dekk uten M+S eller annen vintermerking og totalt uegnet for vinterkjøring her i norge. Legg til enormt dårlige kunnskaper om å kjøre på vinterføre så har du problemer. Som nevnt har de også 2 akslede trekkvogner og dette gjør at de ikke klarer å få nok trykk på drivaksling ved kjøring i oppoverbakker, slik som en norsk 3 akslet får ved å løfte boggien sin.
På grensa (svinesund) passerer det over 2000 vogntog i døgnet og her jobber det 10 mann så de har selvsagt ikke mulighet til å stoppe alle. Derfor intensiveres kontrollvirksomheten over fjelloverganger osv når snøen og vinterføre kommer.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
[Re: Josruu]
15/01/2014 07:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
På grensa (svinesund) passerer det over 2000 vogntog i døgnet og her jobber det 10 mann så de har selvsagt ikke mulighet til å stoppe alle. Derfor intensiveres kontrollvirksomheten over fjelloverganger osv når snøen og vinterføre kommer.
Om politikerne her i landet kunne lært av parkeringsselskapene og latt bøtene finansiere kontrollen, så hadde vi kunnet blitt kvitt både dårlig skodde vogntog, promillekjørere, fartsoverskridelser og en hel del annen uønsket oppførsel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/01/2014 07:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Om politikerne her i landet kunne lært av parkeringsselskapene og latt bøtene finansiere kontrollen, så hadde vi kunnet blitt kvitt både dårlig skodde vogntog, promillekjørere, fartsoverskridelser og en hel del annen uønsket oppførsel. Har du lyst å bli stoppet av politimenn som viser like lite skjønn som det parkeringsvaktene gjør? - Bilskiltet ditt er uleselig, her har du en bot på <x> kroner. - Men jeg har jo kjørt i snørøyk de siste ti milene, så det er da ikke rart at det blir oversnødd? - Det spiller ingen rolle, skiltet skal være leselig så hvis du ikke skal få bot neste gang så må du stoppe hver kilometer og koste skiltene. Dilemmaet for politikerne er at de ønsker at folk skal respektere lovene og ønsker å bruke bøter og straff som virkemiddel. Samtidig ønsker de ikke at politiets budsjett skal være avhengig av inntjening, slik at jo mer utskrevne bøter politiet får desto større muligheter til lønnsoppjusteringer blir det.
|
|
|
[Re: Dan]
15/01/2014 07:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Samtidig ønsker de ikke at politiets budsjett skal være avhengig av inntjening, slik at jo mer utskrevne bøter politiet får desto større muligheter til lønnsoppjusteringer blir det. Det er vel ingen automatikk i at det blir slik. Uansett så hadde en tidobling av UPs innsats reddet mange menneskeliv og da mener jeg at dette er en ordning man burde vurdere.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/01/2014 07:36
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Om politikerne her i landet kunne lært av parkeringsselskapene og latt bøtene finansiere kontrollen, så hadde vi kunnet blitt kvitt både dårlig skodde vogntog, promillekjørere, fartsoverskridelser og en hel del annen uønsket oppførsel. Så hadde det tatt omtrent 30 dager før folk hadde klaget over alle de høye prisene pga økte transportkostnader.
Anonym5
|
|
|
15/01/2014 07:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er vel ingen automatikk i at det blir slik. Uansett så hadde en tidobling av UPs innsats reddet mange menneskeliv og da mener jeg at dette er en ordning man burde vurdere. Jeg er enig i at man burde tidoble UPs innsats, men det må gjøres ved en "enkel" ligning: <ny bevilgning> = <gammel bevilgning> + <samfunnskostnad for det som med ny bevilgning kan unngås> I første omgang trenger vi mer penger til statistikerne altså, så vi kan få svart på hvitt hvor skjæringspunktet er mellom kostnad og inntjening.
|
|
|
15/01/2014 07:51
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Leder i stortingets justiskomite, Hadia Tadjik har ønsker om å gi noen statlige etater politimyndighet deriblant Tollvesenet og Vegvesenet (disse har det muligens allerede siden de kan avskilte o.l). De fleste landene i Europa har det jo slik allerede og hvis man kommer til Tyskland uten å ha vogntoget på stell henhold til tyske bestemmelser (som strekker seg lengere enn EU kravene) så får man helt enkelt et "Nein" av en tollkonstabel med høy hatt og en Luger på hofta. Her oppe tok det ca 10 år før man klarte å finne på å stille det vanvittig høye kravet om min 5mm mønsterdybde på dekka, problemet er bare som nevnt over at vi nesten ikke har noen som kan kontrollere det "kravet" engang. Jeg tenker som så at noen spesifikke krav til antall akslinger, dekktype, kjettinger og en eller annen godkjenning for kjøring på vinterveier bør være minste standard og at en massiv mobilisering ved grensene burde vært gjort for lenge siden. Kostnadene og personellbehovet blir stort til å begynne med, men kommer sikkert til å synke raskt etterhvert som ryktet går om at vi har begynt å stille alvorlige betingelser for kjøring av gods på veiene våre. At fraktprisen blir litt dyrere er ihvertfall jeg villig til å leve med.
Redigert av sanouka; 15/01/2014 07:52.
|
|
|
15/01/2014 07:57
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er vel ingen automatikk i at det blir slik. Uansett så hadde en tidobling av UPs innsats reddet mange menneskeliv og da mener jeg at dette er en ordning man burde vurdere. Jeg er enig i at man burde tidoble UPs innsats, men det må gjøres ved en "enkel" ligning: <ny bevilgning> = <gammel bevilgning> + <samfunnskostnad for det som med ny bevilgning kan unngås> I første omgang trenger vi mer penger til statistikerne altså, så vi kan få svart på hvitt hvor skjæringspunktet er mellom kostnad og inntjening. Mener å ha lest at vi har en av de laveste dekningene av politifolk pr innbygger i Europa. Dette funker bra så lenge man har en relativt lovlydig befolkning, men ting som emnet vi diskuterer her feks kan tyde på at etter vi åpnet grensene i forb med EØS har behov for en politidekning mer på linje med resten av Europa. Det er vel det justiskomiteen også ser btw og derfor ønsker seg flere med politimyndighet.
Redigert av sanouka; 15/01/2014 08:01.
|
|
|
15/01/2014 07:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
I første omgang trenger vi mer penger til statistikerne altså, så vi kan få svart på hvitt hvor skjæringspunktet er mellom kostnad og inntjening.
Hjelper ikke. Statistikken finnes uten at de handlingslammede pratmakerne gjør annet enn småting som ikke bidrar til noe som helst. Se side 112: https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2007/933-2007/933-2007-nett.pdf Jeg skulle gjerne forlangt svar fra samferdselsministeren hva den gode grunnen til å IKKE tidoble promillekontrollene er.
|
|
|
15/01/2014 07:59
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror det ville være effektivt å ansvarliggjøre oppdragsgiver/speditør i høyere grad, på linje med slik byggherreforskriften gjelder for tiltakshavere i byggebransjen. Dette vil innebære at de som bestiller transporttjenesten også må være bevisst på hvem de kjøper denne tjenesten av, og under hvilke vilkår transporten skal foregå.
|
|
|
[Re: ELO73]
15/01/2014 08:03
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tror det ville være effektivt å ansvarliggjøre oppdragsgiver/speditør i høyere grad, på linje med slik byggherreforskriften gjelder for tiltakshavere i byggebransjen. Dette vil innebære at de som bestiller transporttjenesten også må være bevisst på hvem de kjøper denne tjenesten av, og under hvilke vilkår transporten skal foregå. Joa, det er et godt forslag, men da må man jo først ha et skikkelig lovverk som referanse.
|
|
|
15/01/2014 08:04
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Hjelper ikke å gi UP mer penger, de har null peiling på tungbiltrafikk. Jeg har jobbet sammen med de mange ganger og de gjør en meget slett jobb med vinterutrustningskontroll på tyngre kjøretøy. De burde drive med det politiet skal og overlatt trafikk til vegvesenet. Og det med å la bøtene finansiere kontrollvirksomheten blir også feil, da blir det fort slik som Dan nevnte, da kommer det til å bli bøter for den minste ting og folk får enda mindre respekt for myndighetene.
Og kravet om 5mm mønsterdybde og at dekkene skal være merket riktig burde ha vært i loven for flerfoldige år siden. Men alikevel, her må man vite hva man ser etter da ett stempel med feks m+s er noe man nesten får kjøpt på dagligvarebutikken i latvia. Østeuropeerne merker sommerdekkene sine selv i håp om at de skal møte kontrollører eller politi som ikke har peiling på hva slags dekk som sitter på bilen. Det eneste vi har å støtte oss på er at det står at dekket skal være egnet for vinterkjøring og det er det sjokkerende mange dekk som ikke er.
|
|
|
[Re: Josruu]
15/01/2014 08:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hjelper ikke å gi UP mer penger, de har null peiling på tungbiltrafikk. Jeg har jobbet sammen med de mange ganger og de gjør en meget slett jobb med vinterutrustningskontroll på tyngre kjøretøy.
UP klarer ikke å se forskjell på sommer- og vinterdekk til lastebiler? Og det med å la bøtene finansiere kontrollvirksomheten blir også feil, da blir det fort slik som Dan nevnte, da kommer det til å bli bøter for den minste ting og folk får enda mindre respekt for myndighetene.
Neida - det kan begrenses til enkelte hovedsatsningsområder der det virkelig monner: bilbelte, fartsoverskridelser og ruskjøring. Så lenge store deler av befolkningen for eksempel ikke har tilstrekkelig sirkulasjon i toppetasjen til å forstå at de må ta på seg bilbeltet, er det bare tvang som hjelper - skikkelig tvang.
|
|
|
15/01/2014 08:15
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror det ville være effektivt å ansvarliggjøre oppdragsgiver/speditør i høyere grad, på linje med slik byggherreforskriften gjelder for tiltakshavere i byggebransjen. Dette vil innebære at de som bestiller transporttjenesten også må være bevisst på hvem de kjøper denne tjenesten av, og under hvilke vilkår transporten skal foregå. Joa, det er et godt forslag, men da må man jo først ha et skikkelig lovverk som referanse. 2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Dette er vel skikkelig nok det. Lovverket trenger jo ikke være mere konkret enn dette.
Redigert av ELO73; 15/01/2014 08:18.
|
|
|
[Re: ELO73]
15/01/2014 08:24
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tror det ville være effektivt å ansvarliggjøre oppdragsgiver/speditør i høyere grad, på linje med slik byggherreforskriften gjelder for tiltakshavere i byggebransjen. Dette vil innebære at de som bestiller transporttjenesten også må være bevisst på hvem de kjøper denne tjenesten av, og under hvilke vilkår transporten skal foregå. Joa, det er et godt forslag, men da må man jo først ha et skikkelig lovverk som referanse. 2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Dette er vel skikkelig nok det. Lovverket trenger jo ikke være mere konkret enn dette. Hehe, når man ser sånne eksempler så kan man jo lure på hvorfor man ikke bare begynner å stille makt bak og får ryddet opp.
|
|
|
|
GeirK
More than words
|
More than words
Som jeg sa: Handlingslammede pratmakere.
|
|
|
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Langtransport mellom storbyene burde gått på jernbanen og den burde blitt bygd ut ordentlig. Ut fra de store terminalene kunne transporten gått videre på bil.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
15/01/2014 08:28
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva med å snu rundt på hele problemstillingen ved å begynne med å salte og strø mer. Noen vil hevde at det er for ressurskrevende, men det var jaggu masse folk og materiell involvert når jeg sto og venta på Borlaug. Er det ikke bare å utstyre brøytebilen med en strøkasse bak og simsalabim?
|
|
|
15/01/2014 08:34
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Ikke alle politifolk klarer å se forskjell på vinter og sommerdekk nei, det skal jeg love deg. Det er altfor mange nyutdannede politi aspirante rute på veien og de har null peiling på kjøretøy. være seg dekk og kjetting eller andre tekniske ting.
Og jeg kan til dels være enig med deg i den bøteleggingen du foreslår, at det er i hovedsak inntektene fra bilbelte,fart og rus som går tilbake til kontrollvirksomhet.
Kjøretøy skal være sikret tilstrekkelig veggrep sto det før men da var kravet til mønster 3mm og det var heller ikke noe krav til at det skulle være merket som vinterdekk. Etter at det kravet kom så har vi fått mer makt å slå i bordet med under en kontroll.
|
|
|
15/01/2014 08:37
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Om politikerne her i landet kunne lært av parkeringsselskapene og latt bøtene finansiere kontrollen, så hadde vi kunnet blitt kvitt både dårlig skodde vogntog, promillekjørere, fartsoverskridelser og en hel del annen uønsket oppførsel. Har du lyst å bli stoppet av politimenn som viser like lite skjønn som det parkeringsvaktene gjør? Fins en annen type politibetjenter ??
|
|
|
15/01/2014 10:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva med å snu rundt på hele problemstillingen ved å begynne med å salte og strø mer. Noen vil hevde at det er for ressurskrevende, men det var jaggu masse folk og materiell involvert når jeg sto og venta på Borlaug. Er det ikke bare å utstyre brøytebilen med en strøkasse bak og simsalabim? Funkert sikket knall i 20 minus. Fordelen vil jo være og at vi (vanlige bilister) kan droppe vinterdekk og. Penger spart igjen.
|
|
|
[Re: Tange]
15/01/2014 10:18
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva med å snu rundt på hele problemstillingen ved å begynne med å salte og strø mer. Noen vil hevde at det er for ressurskrevende, men det var jaggu masse folk og materiell involvert når jeg sto og venta på Borlaug. Er det ikke bare å utstyre brøytebilen med en strøkasse bak og simsalabim? Funkert sikket knall i 20 minus. Fordelen vil jo være og at vi (vanlige bilister) kan droppe vinterdekk og. Penger spart igjen. Jeg vet ikke om det er sånn det funker, har aldri jobbet i vegvesenet, men det var jo en speditør fra Nederland som mente noe om dette i media for litt siden. Kanskje har han et poeng når vi først har åpnet veiene for det frie markedet?
|
|
|
15/01/2014 10:58
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hjelper ikke. Statistikken finnes uten at de handlingslammede pratmakerne gjør annet enn småting som ikke bidrar til noe som helst.
Se side 112: https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2007/933-2007/933-2007-nett.pdf
Jeg synes ikke dette dokumentet gir noen god analyse. Det antar an lineær sammenheng mellom kontrollvirksomhet og kostander. Realiteten er jo at om man bevilger mer penger til en type virksomhet, må det brukes til å ansette nye mennesker, og all den tid vi ikke har noen stor pool av ledige resurser betyr det at de må hentes inn ved å sette opp lønningene slik at de kan stjeles fra andre arbeidsgivere (Mest sannsynlig andre politienheter) Dermed blir a.) Sammenhengen mellom bevilgning og innsats ikke lengre lineær siden lønnskostnadene går opp og b) Samfunnsnytten blir redusert siden de politienhetene hvor disse kommer fra nå får gjort mindre samfunnsnyttig arbeid siden de har mindre folk. Dette er en vurdering av analysen slik den fremstår i dokumentet, ikke noen verdivurdering av promillekontroll vs. andre kontroller spesifikt.
|
|
|
[Re: sverreb]
15/01/2014 11:37
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hjelper ikke. Statistikken finnes uten at de handlingslammede pratmakerne gjør annet enn småting som ikke bidrar til noe som helst.
Se side 112: https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2007/933-2007/933-2007-nett.pdf
Jeg synes ikke dette dokumentet gir noen god analyse. Det antar an lineær sammenheng mellom kontrollvirksomhet og kostander. Realiteten er jo at om man bevilger mer penger til en type virksomhet, må det brukes til å ansette nye mennesker, og all den tid vi ikke har noen stor pool av ledige resurser betyr det at de må hentes inn ved å sette opp lønningene slik at de kan stjeles fra andre arbeidsgivere (Mest sannsynlig andre politienheter) Dermed blir a.) Sammenhengen mellom bevilgning og innsats ikke lengre lineær siden lønnskostnadene går opp og b) Samfunnsnytten blir redusert siden de politienhetene hvor disse kommer fra nå får gjort mindre samfunnsnyttig arbeid siden de har mindre folk. Dette er en vurdering av analysen slik den fremstår i dokumentet, ikke noen verdivurdering av promillekontroll vs. andre kontroller spesifikt. Nyutdannet politi må jobbe som servitører så den probemstillingen der er vel ikke helt relevant før alle nyutdannete er i jobb vel?
|
|
|
15/01/2014 11:58
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Nyutdannet politi må jobbe som servitører så den probemstillingen der er vel ikke helt relevant før alle nyutdannete er i jobb vel?
Likevel viser det seg at økte bevilgninger til politiet gjerne blir til økte kostander, ikke mer politi. Det er ikke sikkert at en med utdannelse fra politiskolen med ambisjoner om å bli kriminaletterforsker med bosted i indre kautokeino er kandidat hvis man trenger ansatte i UP i oslo/akershus...
|
|
|
15/01/2014 12:10
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Mer salting er jo fint for de som kjører biler laget av plastikk. For oss andre er det helvete når ting ruster fast i understellet og karosseriet går i oppløsning. Heller mindre salt så folk lærer seg å kjøre på vinterføre igjen. Det er jo ett forslag om vinterførerkort ute å går nå om dagen men spørsmålet er jo om det lar seg gjennomføre.
|
|
|
15/01/2014 12:13
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror det er utopisk å forsøke å ha en UP-betjent til å sjekke hjula på enhver trailer som passerer grensa. Generelt synes jeg i mange sammenhenger at kontrollørleddet kritiseres altfor mye fremfor å fokusere på den som faktisk har begått lovbruddet. Litt som i foppal. Dommeren bli hudfletta for å ha oversett en hands eller en straffe, men den som faktisk gjorde udåden slipper lett unna.
Kan ikke media publisere noen schwææære bilder av vogntogene som står fast med tydelig gjengivelse av logoer på kappelet etc. Dette kan følges opp å be transportselskapet om en uttalelse om hva de synes om at en trailer som kjører for dem står som en propp på veiene. Helt sikkert en publisitet transportselskapet klarer seg uten.
|
|
|
|
|