Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: loik]
14/07/2013 13:30
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
At det ikke er en fartsgrense på GS, betyr ikke at hastigheter på 40, 50, 60 km/t er forsvarlig. Hvorfor insisterer du på å fortsette denne diskusjonen? Det alle andre enn deg har sagt hele tiden, er at man må tilpasse farten etter forholdene, og at det er mange steder hvor forholdene tillater høyere fart enn 30km/t. Er du uenig i dette? Mener du at det ikke finnes noen gang- og sykkelveier der det kan være forsvarlig med en hastighet over 30 km/t? Hva er det egentlig du prøver å argumentere for? At man alltid skal holde lav hastighet på GS, eller at man aldri skal sykle på GS i det hele tatt og alltid bruke veien, uansett hvor fin GS det måtte være i området?
Redigert av trondmm; 14/07/2013 13:30.
|
|
|
[Re: Dan]
14/07/2013 13:44
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Men så er det det med at i praksis så har folk langt større respekt for veibanen, enn GSen, dvs folk sjangler i sikk sakk på GS relativt ofte, men ikke i veibanen. Skal jeg heller ikke sykle i 50 km/t i veibanen hvor det er fortau ved siden av? Selvfølgelig får du sykle i veien hvis du vil, og jeg får lov til å sykle i 50 km/h på fortauet hvis jeg vil. Litt avhengig av hvordan et fortau defineres selvfølgelig. Fortau med hus på ene siden blir noe annet enn f eks dette fortauet hvor det ikke er noe problem å holde 50 km/h ned bakken når man ser at det ikke kommer noen. Men folk kan gå opp skråningen, og ut på fortauet uten å se seg for, da det er et fortau(som folk har mindre respekt for), uten at du får øye på dem(da det er busker/trær langs fortauet), og da kan du få problemer med å stanse, når du holder 50 km/t. Når det gjelder ditt argument om at folk har mer respekt for veien så har jo ikke det med saken å gjøre. Jo, fordi du hevder at det å kjøre i veibanen(dvs den veien med vogntog på flere titalls tonn feks) i 50 km/t, er det samme som å kjøre i 50 km/t på GSer(dvs den veien som er beregnet for trafikanter/kjøretøy på maksimalt noe i overkant av 100 kg). Og jeg hvder at fok har større respekt for biler/vogntog ol. og mindre respekt for syklister, så de opptrer langt mer forutsigbart i veibanen, enn på GSer. Jeg snakket om overraskelser. Jeg også, feks at noen går opp skråningen her når du sykler i 50 km/t, så kan du få problemer med å stanse, og eller unngå å sykle på dem. Fotgjengere som går på gangveien er ingen overraskelse. Dem ser man jo. Overraskelsen er folk som spretter ut fra buskene, og det er det du sier at man må ta høyde for og da mener jeg at da må du ta like mye høyde for at folk strener rett ut i veien foran bilen din, siden du snakker om å være heeelt sikker på ikke å skade noen. Og da er det som sagt bare å la bilen stå. Ja, hvis man vil være helt sikker på å ikke kjøre på noen, så må man la bilen stå. Men det endrer ikke det faktum at sannsynligheten for å treffe på folk som opptrer uforutsigbart er langt større på GS enn i veibanen. Nei, men det var ikke poenget mitt. Poenget mitt er hvordan andre opplever å møte på deg. Jeg mente at det ikke er fysisk umulig å stoppe fra høy fart når det er langt til hindringen. Hvis jeg må bråbremse med bilen fordi noen går rett ut foran meg i byen så driter jeg jo i om de blir skremt. Det viktige er å ikke kjøre på dem. På samme måte driter jeg i om jeg skremmer folk som spretter ut i GS-veien foran meg. Det viktige er at jeg ikke kjører inn i dem. Jeg prøver å unngå å skremme folk. Men du skrev vel at du syklet i 50-60 km/t under denne linken, i dette innlegget? Si 50 da. Jeg blandet sammen og mente å huske at det var 60-sone lengre opp i Vækerøveien. Uansett usikker på om jeg klarer mer enn 50 der. Så hvis du skal prøve å arrestere meg på noe så må du finne noe annet. Hvis fartsgrensa er 40 km/t, så er det vel galt å sykle i 50 km/t? Noe av poenget mitt var å spørre om det var høl i huet å ha fartsgrenser på 30 og 30 og 40 på disse veiene, dvs hva er det ved disse veiene som gjør at man ikke bør sykle i mer enn 30-40 km/t, samtidig som det er forsvarlig å holde 40, 50, 60 km/t på GS? Men å holde 30 km/t på GSer er helt høl i huet i forhold? Det er forskjell mellom å bryte en fartsgrense og å kjøre fortere enn det du synes er en ansvarsfull fart. Men fartsgrenser har vel noe med "ansvarsfull fart" å gjøre, dvs er du enig i at fartsgrenser = "ansvarsfull fart"? Så ja, jeg kan gjerne holde 30 i en 30-sone og samtidig sykle fortere på en GS-vei uten fartsgrense. Selvom de er så og si identiske mht hvor god sikt ol. det er? Min erfaring på GSer, stier ol. er at folk skvetter til så fort de oppdager at jeg som syklende nærmer meg, selvom jeg holder tilnærmet gangfart. Hvis du skremmer dem uten å være en fare i det hele tatt (ref gangfart) så er det faktisk deres eget problem. Poenget er at jeg sitter på en sykkel, dvs de forbinder meg med syklister de har møtt før. De ville ha skvettet av en jogger også, eller en hund, eller en som går litt raskere enn dem selv. Jeg forflytter meg til fots også, og min erfaring er at folk reagerer annerledes, når de opdager at jeg kommer til fots.
|
|
|
[Re: Dan]
14/07/2013 13:49
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Og ingen har påstått det i denne tråden, men jeg har hevdet at 30 km/t generelt sett kan ha noe for seg på generelt sett uoversiktlige GSer med uforutsigbare brukere, hvis man skal unngå å kjøre på dem. Der var det mange "generelt" i samme setning. To i hvert fall. Men mener du at det generelt bør være 30-grense på uoversiktlige GS-veier eller mener du at det bør være 30-grense på alle GS-veier fordi GS-veier generelt er uoversiktlige? Jeg mener at uttalelser fra bla denne personen, som sannsynligvis er noe av grunnen til at syklisten hevder det er en fartsgrense på 30 km/t, kan ha noe for seg mht hvor smale og uoversiktlige GSer er, og hvordan folk opptrer på GSer, når det gjelder hvor fort det er forsvarlig å sykle på GS. Men de fleste gang- og sykkelveier er bygget slik at du vanskelig kan sykle fortere enn 30 kilometer i timen
|
|
|
[Re: Tor Arne]
14/07/2013 13:50
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Ingen har vel sagt at man skal kjøre i over 30 km\t generelt. Alle sier at man skal kjøre etter forholdene, og at forholdene mange plasser tillater høy fart, mens andre plasser langt mindre fart.
Hva gjennomsnittsgangveien i Norge tåler er uvesentlig. Det er uansett ingen fast fartsgrense for gang- og sykkelvei utenom de generelle bestemmelsene på 50\80. 50/80 på GS? Selvfølgelig. Med mindre du har lest noe annet i vegtrafikkloven. Dokumenter gjerne. Igjen så nevner jeg "etter forholdene", noe du ser ut til å ignorere hele tida. Selvfølgelig at 50/80 km/t er forsvarlig på GSer?
|
|
|
14/07/2013 14:04
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: trondmm]
14/07/2013 14:09
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
At det ikke er en fartsgrense på GS, betyr ikke at hastigheter på 40, 50, 60 km/t er forsvarlig. Hvorfor insisterer du på å fortsette denne diskusjonen? Fordi jeg opplever at det å sykle i 40, 50, 60 km/t på GS, ofte er uforsvarlig. Det alle andre enn deg har sagt hele tiden, er at man må tilpasse farten etter forholdene, og at det er mange steder hvor forholdene tillater høyere fart enn 30km/t. Og jeg har spurt deg om hvorfor det er fartsgrenser på 30-40 km/t i veibanen, på relativt oversiktlige veier, dvs hva er vitsen, når en skulle tro at forholdene tillater høyere fart? Er du uenig i dette? Mener du at det ikke finnes noen gang- og sykkelveier der det kan være forsvarlig med en hastighet over 30 km/t? Er det en rett og flat vei, uten noe som eventuelt kan hindre at man får øye på folk som er på vei mot veien, så vil en hastighet på over 30 km/t være forsvarlig. Men det er sjelden og på korte strekninger jeg har opplevd sånne GSer. Hva er det egentlig du prøver å argumentere for? At det med at GSer generelt sett ikke er bygd for høy fart, Men de fleste gang- og sykkelveier er bygget slik at du vanskelig kan sykle fortere enn 30 kilometer i timen tilsier at man bør begrense farten, når man sykler på dem. At man alltid skal holde lav hastighet på GS, eller at man aldri skal sykle på GS i det hele tatt og alltid bruke veien, uansett hvor fin GS det måtte være i området? At GSer ofte ikke er oversiktlig nok til at man kan sykle i 40, 50, 60 km/t uten å risikere å sykle på andre som bruker veien. Sykler man i 10, 20, 30 km/t. så er det ikke noen grunn til å ikke benytte GS.
|
|
|
14/07/2013 14:56
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
At det ikke er en fartsgrense på GS, betyr ikke at hastigheter på 40, 50, 60 km/t er forsvarlig. Hvorfor insisterer du på å fortsette denne diskusjonen? Fordi jeg opplever at det å sykle i 40, 50, 60 km/t på GS, ofte er uforsvarlig. Det er det ingen som er uenig i. Det vi sier er at det også finnes situasjoner det det ikke er uforsvarlig. Det alle andre enn deg har sagt hele tiden, er at man må tilpasse farten etter forholdene, og at det er mange steder hvor forholdene tillater høyere fart enn 30km/t. Og jeg har spurt deg om hvorfor det er fartsgrenser på 30-40 km/t i veibanen, på relativt oversiktlige veier, dvs hva er vitsen, når en skulle tro at forholdene tillater høyere fart? Du forstår hva en fartsgrense er, ikke sant? Hvis fartsgrensen er 30 km/t, så har jeg ikke noe med å overprøve den, uansett hva jeg måtte føle om forholdene. Hvis forholdene tilsier at det er greit å sykle i 40 km/t på en gangvei, så gjør jeg det, fordi det ikke er en fartsgrense som gjør det ulovlig å holde den hastigheten. Er du uenig i dette? Mener du at det ikke finnes noen gang- og sykkelveier der det kan være forsvarlig med en hastighet over 30 km/t? Er det en rett og flat vei, uten noe som eventuelt kan hindre at man får øye på folk som er på vei mot veien, så vil en hastighet på over 30 km/t være forsvarlig. Men det er sjelden og på korte strekninger jeg har opplevd sånne GSer. Tro meg, de finnes. Hva er det egentlig du prøver å argumentere for? At det med at GSer generelt sett ikke er bygd for høy fart La meg omformulere spørsmålet: Er denne kveruleringen et forsvar for ditt eget valg av bilvei, uansett om det finnes GS i området du kunne ha brukt, eller kritiserer du meg (og andre) som til tider sykler fortere enn 30km/t på GS?
|
|
|
[Re: Henning i Re]
14/07/2013 18:11
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Syklet i Lyndal i dag. Lang tur på ca 10 mil. Bilistene her oppfører seg eksemplarisk. Alle la seg godt ut til siden og kombinert med en fantastisk natur ble det en kjempefin tur.
|
|
|
14/07/2013 19:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
syklisten hevder det er en fartsgrense på 30 km/t, kan ha noe for seg mht hvor smale og uoversiktlige GSer er,
På smale og uoverstiktliga GSer tycker jag 30 km/h låter som en alldeles för hög hastighet. Säkert att det inte är du som syklar altför fort på gs veier? Er det en rett og flat vei, uten noe som eventuelt kan hindre at man får øye på folk som er på vei mot veien, så vil en hastighet på over 30 km/t være forsvarlig. Men det er sjelden og på korte strekninger jeg har opplevd sånne GSer.
¨ (min uthevning) Och andra upplever sådana g/s veier rätt ofta. Ska vi inte på samma gång argumentera för en generel hastighet på alla norska veier?
|
|
|
14/07/2013 22:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Men folk kan gå opp skråningen, og ut på fortauet uten å se seg for, da det er et fortau(som folk har mindre respekt for), uten at du får øye på dem(da det er busker/trær langs fortauet), og da kan du få problemer med å stanse, når du holder 50 km/t. Har du vært der og sett stedet i virkeligheten? Det er ikke nubbesjanse at noen får det for seg å gå opp der. Det er farlig bratt og du kommer ikke noe sted som du ikke kommer til enklere ved å følge Verksgata nedenfor skråningen. Bare glem det. Ingen kommer opp den skråningen, og ingen kommer fra andre siden veien heller. Hvis fortauet er fritt for folk så er det fritt for folk. Hvis fartsgrensa er 40 km/t, så er det vel galt å sykle i 50 km/t? Jeg har allerede sagt at i 40-sonen nedover fra rundkjøringen sykler jeg på GS-veien og i vesentlig lavere fart enn 40 km/h siden det er uoversiktlig. Fra rundkjøringen og opp til Røa er det 50-sone og det er der jeg sykler nedover i veien i opp mot 50 km/h.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/07/2013 22:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Och andra upplever sådana g/s veier rätt ofta. Det som er litt morsomt i denne diskusjonen er at loik sannsynligvis har veldig mye mindre erfaring av norske GS-veier enn det mange av oss andre har, siden han mener de er ubrukelige i alt annet enn krabbefart og at veien er et bedre sted å sykle. Likevel uttaler han seg som en autoritet på GS-veisikkerhet og som at vi som bruker mange timer i uka på GS-veier har feil oppfattelse om hva som er en trygg fart der.
|
|
|
14/08/2013 17:53
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
01/10/2013 10:28
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Ekkel situasjon i Trøndelag, med de vanlige lite intelligente kommentarer: Lastebil med farlig forbikjøring " Bruk gang og sykkelfelt/sykkelvei" Ja, hvor er den? "[...] et godt eksempel på hvilke farlige situasjoner denne typen kjøretøy lager i trafikken" Gjett om det er syklisten eller traileren vedkommende mener lager en farlig situasjon...
|
|
|
07/10/2013 09:35
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Bilist som stakk av for en tid tilbake (som jeg fant da jeg leter etter artikkel 2): http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6839740.ece Her er nok en bilfører som stakk av nå nylig: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6898095.ece Vi ønsker nå å få førerens versjon av hva som skjedde, selv om dette kanskje ikke er verdens mest alvorlige sak, sier politioverbetjent Øyvind Kværner ved Ullensaker lensmannskontor. For all del, kjøre på noen er ingen big deal. Tydlig noe man ser så veldig alvorlig på. Kanskje ved personskade eller død. Om skoen er ødelagt, så kan det ikke være langt unna. At slike bilister svimer rundt skremmende, også for meg som bilist. "Hit and run" er ikke så farlig mener Politiet.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: tobiast]
23/11/2013 22:18
|
johou
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kanskje jeg burde sende vegvesenet i Norge dette bildet tatt fra Galicia i Spania sist sommer? Vegvesenet kunne jo kopiere noen, og sette opp langs veier der det sykles mye i ett forsøk på å få bilistene til å tenke litt når man kjører forbi syklisten. Veien bildet er tatt fra er ikke noen helt øde landevei men en litt trang rolig vei der de lokale autoritetene da velger å sette opp slike skilt for å legge til rett for gode opplevelser på sykkel og gjøre bilisten oppmerksom. Joachim
|
|
|
[Re: tobiast]
25/11/2013 10:35
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Bilisten ble frikjent for drapstrusler, men må betale 25 000 i bot. Han beholder også lappen.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: johou]
25/11/2013 10:39
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Kanskje jeg burde sende vegvesenet i Norge dette bildet tatt fra Galicia i Spania sist sommer? Vegvesenet kunne jo kopiere noen, og sette opp langs veier der det sykles mye i ett forsøk på å få bilistene til å tenke litt når man kjører forbi syklisten. [img]bilde[/img] Veien bildet er tatt fra er ikke noen helt øde landevei men en litt trang rolig vei der de lokale autoritetene da velger å sette opp slike skilt for å legge til rett for gode opplevelser på sykkel og gjøre bilisten oppmerksom.
Joachim
Liker tanken, men tipper noen kan tolke det slik: "Øyhhhhh se her, endelig. Nå my disse sykkelista holde seg 1,5 m uttafor veien"
Redigert av Stefan77; 25/11/2013 10:39.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
25/11/2013 11:29
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Bilist frikjent for drapstrusler mot syklisthttp://www.osloby.no/nyheter/Bilist-frikjent-for-drapstrusler-mot-syklist-7384554.html «Det starter med at partene er uenige om bilen passerte sykkelen for nært, og går deretter over på syklistens eventuelle plikt til å holde seg i sykkelfelt der slikt finnes. Krangelen rundt dette ligger på et svært banalt plan fra begge sider, det er nærmest som man føler seg hensatt til det intellektuelle konfliktnivå i en barnehage.»
|
|
|
[Re: Tex]
25/11/2013 18:51
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
25 000 svir på pungen, så kanskje han holder bedre avstand neste gang?
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
25/11/2013 19:01
|
Raskall
More than words
|
More than words
Denne tråden får meg til å tenke på en situasjon her på søndag. Jeg kommer, på sykkel, til et kryss. Det kommer en bil fra høyre så jeg stopper og setter en fot i bakken. Han stopper også stirrer olmt på meg. Jeg vinker han frem og i det han passerer meg stirrer han enda ondere på meg og viser meg sin midterste finger. WTF? Kjemper vi virkelig en kamp vi ikke kan vinne?
Redigert av Raskall; 25/11/2013 19:01.
|
|
|
[Re: Raskall]
25/11/2013 19:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne tråden får meg til å tenke på en situasjon her på søndag. Jeg kommer, på sykkel, til et kryss. Det kommer en bil fra høyre så jeg stopper og setter en fot i bakken. Han stopper også stirrer olmt på meg. Jeg vinker han frem og i det han passerer meg stirrer han enda ondere på meg og viser meg sin midterste finger.
Det handler vel om at store deler av den voksne befolkningen er stokk dumme - noe som det er vanskelig å få gjort noe med.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
06/12/2013 13:55
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: imag]
06/12/2013 14:39
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Virker å være lite ydmykhet fra sjåføren sin side om man skal dømme ut fra artikkelen. Men man skal vel ikke la seg overraske av slikt lenger.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: imag]
06/12/2013 20:07
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
påstand 45 dager ubetinga. 2 år ubetinga for å ha fingra ei pulevennine mens hun sov.. God Jul Norge ! PS! Vil ha uføretrygda litt i forkant denne jula. Planlegger utenlandstur
|
|
|
22/12/2013 01:13
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Denne er kansje ikke direkte "bilist mot syklist", men likevell ganske så nedsettende mot syklister: Skal vi få doping-VM til Bergen nå?
Trønder osv
|
|
|
22/12/2013 05:59
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Dette må jo på en eller annen måte være humoristisk/ironisk ment. Men jeg klarer ikke å se poenget hans 
|
|
|
|
|