Er dette i henhold? Strøm til oppvaskmaskin.
|
Er dette i henhold? Strøm til oppvaskmaskin.
07/01/2014 11:56
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Holde på å bytte oppvaskmaskin og den gamle maskinen var tilkoblet slik:   Tettet med en krøll elektrikerteip... Dette ser for mitt utrente øye meget skummelt ut. Så er spørsmålet da, kan jeg lage til en slik løsning til den nye maskinen? Fortrinnsvis litt proffere og muligens lovlig?
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Er dette i henhold? Strøm til oppvaskmaskin.
[Re: PålGnål]
07/01/2014 13:02
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Dersom du beholder kontakten kan du vel bare bytte støpsel. Med forbehold om at jeg husker feil, kan en vel gjøre dette selv....lovlig altså.
|
|
|
07/01/2014 13:14
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
07/01/2014 14:09
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Takk for hjelpa folkens, da virker det som dette er vanlig slurv i flere norske hjem. Jeg går for den løsningen hvor min kamerat, som er elektriker, monterer.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
07/01/2014 15:28
|
Highvoltage
Entusiast
|
Entusiast
Lurt av deg å bruke kompis'n din som er elektriker. Støpsel har du lov til å skifte selv, men bare til og med 16A. Ikke dette på 25A.
Niels Petter
|
|
|
07/01/2014 16:05
|
Highvoltage
Entusiast
|
Entusiast
Niels Petter
|
|
|
[Re: Highvoltage]
07/01/2014 16:27
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Du har rett! Apparatkontakt som det er snakk om i dette tilfellet er kun tillatt inntil 16 A
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
07/01/2014 16:28
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg lurer på når Norsk elektrikerforbund får igjennom at de må ringes til når man skal skifte lyspærer også.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: ]
07/01/2014 17:02
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Du har rett! Apparatkontakt som det er snakk om i dette tilfellet er kun tillatt inntil 16 A Hva da med "a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording" Skjøtelednnger :-)
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
07/01/2014 20:53
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Haha, skjøteledninger står jo under b). Lurer på hva 'plugger' er for noe. F.eks pluggen på sirkelsag, stikksag, bormaskin etc.... Det er ikke apparater men maskiner pr.def
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
07/01/2014 21:26
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Skikkelig saftig bormaskin hvis den kan trekke opptil 25A..?
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
07/01/2014 22:11
|
jok
Entusiast
|
Entusiast
Du har nok lov å koble en slik komfyrplugg på 25 A selv, men en oppvaskmaskin krever normalt en forankoblet sikring på maks 16 A og denne kursen er på 25 A, så da er det vel ikke lov likevel.
|
|
|
08/01/2014 08:28
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Hva da med en tynn lampettledning som kobles til en standard stikk på en 16A kurs...? Den tåler jo ikke 16A, men så kommer lampa i andre enden heller ikke til å trekke så mye - så da er det lov.
Stig
|
|
|
08/01/2014 09:24
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Hva da med en tynn lampettledning som kobles til en standard stikk på en 16A kurs...? Den tåler jo ikke 16A, men så kommer lampa i andre enden heller ikke til å trekke så mye - så da er det lov. Skal jeg gjette, så har det med strømtrekk x bruksfrekvens å gjøre. Altså at sjansen for brann er større. På den annen side vil jo tilfeldig tilkoblet 25A utstyr gjerne være tilkoblet via en ledning. Alle ledningsstrekk og skjøter i form av skjøteledninger etc bidrar jo til å redusere kortslutningsstrømmen, som igjen innebærer risikoen for at en kortslutning i den lille stakkars lampa ikke gir nok strøm til at sikringen går. Så det er jo ikke noe bedre det heller.... Det har ikke med bruksfrekvens å gjøre men at belatningen av en lyspære aldri kan trekke så mye strøm at lampettledningen blir for liten. Dette blir ofte brukt i det daglige på produkter som har en fast belastning. Man har f.eks lov til å sikre ett fast tilkoblet(ikke stikkontakt) produkt med mye større sikring enn kabeldimensjonen skulle tilsi.... Grunnen til at man i flere tilfeller velger å bruke større/tregere sikring er for å håndtere startstrømmer fra f.eks trafoer og større belysningsanlegg.
Redigert av olavjoergensen; 08/01/2014 09:34.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
08/01/2014 10:41
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Det har ikke med bruksfrekvens å gjøre men at belatningen av en lyspære aldri kan trekke så mye strøm at lampettledningen blir for liten.
En oppvaskmaskin, komfyr eller andre husholdningsappararter har det samme forhold. Samlet sett trekker ikke dette så mye strøm at ledningen og støpselet som var levert med blir overbelastet. Bare sørg for at støpselet passer i stikkontakten (presisering: du må finne en passende stikkontakt til støpselet som er originalmontert), så skal alt som er derfra mot strøminntaket på huset/leiligheten være sikret i hht regler (dvs at elektriker har gjort jobben sin). Edit: presisering
Redigert av Furu; 08/01/2014 10:45.
Stig
|
|
|
08/01/2014 11:18
|
Furu
/Stig
|
/Stig
...og i vanlige husholdninger slipper du å tenke på dette, hvis du sørger for å koble til støpsler og stikkontakter som passer med hverandre. I tillegg til alltid å følge bruksanvisningen og bruke det deretter.
Lange ledninger er nevnt som en risiko, og i vanlige husholdninger er nesten alltid en skjøteledning eller "skjøtepadde" med i bildet hvis det er lange ledninger. Det anbefales kun for midlertidig bruk (men det vet jo egentlig alle fra før....). Kilde DSB.
Edit: dette skulle være tillegg til "anonymous13" sitt siste innlegg.
Redigert av Furu; 08/01/2014 11:21.
Stig
|
|
|
08/01/2014 11:25
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Det har ikke med bruksfrekvens å gjøre men at belatningen av en lyspære aldri kan trekke så mye strøm at lampettledningen blir for liten.
En lampe som fungerer trekker ikke å mye strøm nei, men jeg regner med de fleste har opplevd at en lyspære som går tar sikringen? (Vanligst på halogenpærer). Da har jo strømtrekket vært såpass at kortslutningsvernet har slått inn, Poenget her er jo ikke hvordan ting går når det fungerer som tiltenk, men hvordan resultatet blir ved komponenthavari. Det er jo da ting begynner å bli litt komplisert. Det er ikke bare å se på hvor mye strøm noen nominelt trekker og anta at det går bra eller ikke. Ting kan f.eks kortslutte uten å trekke nok strøm til å utløse kortslutningsvernet i sikringen. Holder du på med lange ledninger og befinner deg langt unna en trafo, kan du få situasjoner hvor en full kortslutning vedvare helt til temperaturvernet i sikringen slår inn. Det er en av grunnene til at man har forskjellige sikringskarakteristikker. Du kan godt sette inn en treg sikring, men har du for lange/tynne ledninger og kortslutningsstrømmen inn i huset er lav, øker du risikoen for brann eller skade på el-anlegget. De som har dimensjonert og installert anlegget (burde) har regnet på dette. Derfor er det problematisk å koble laveffekt utstyr på en høyeffekt kurs. Lysbuer og kortslutninger vil kunne vedvare mye lengre når sikringen er dimensjonert for 25A istedenfor 15A. F.eks når lyspæra går og kortslutter. Jaja, alt dette er barneskole lærdom. Men det er som jeg skrev en tillat løsning Du skal ha fryktelig lange strekk før værnet ikke løser på kortsluttning, gode vern i dag tripper helt ned til 5*merkestrøm Har du el.utdannelse?
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
08/01/2014 12:48
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Jo, jeg mener fortsatt at det har med bruksfrekvens å gjøre. Hvorfor har det ellers blitt krav om fast tilkobling av varmtvannsberedere på 2000W eller mer? Man har jo haugevis av ting som trekker mer strøm enn det og som kan brukes på vanlig stikk. Varmtvannsbererdere derimot, står på ofte og lenge og dermed utgjør et stikk en mye større brannfare enn induksjonstoppen som drar tre ganger så mye effekt. Her har du svart deg selv på ditt eget spørsmål angående VVB :-) Men du har feil angående bruksfrekvens, du må ikke glemme at det er snakk om ett produkt som ikke er en del av det fastmonterte opplegget i en elektrisk innstallasjon. Orker ikke svare deg på alt du kommer med, da hadde kunnet skrive her i timesvis Skulle anta fra mitt ståsted at jeg har mitt på det tørre med fagbrev gruppe L, 2 årig teknisk fagskole, avlagt innstallatør prøve(mester brev) og bygger nå videre på fagskolen og er straks el.ingeniør i tillegg. Og 13 års arbeidserfaring innen faget
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
08/01/2014 12:50
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
En lampe som fungerer trekker ikke å mye strøm nei, men jeg regner med de fleste har opplevd at en lyspære som går tar sikringen? (Vanligst på halogenpærer). Da har jo strømtrekket vært såpass at kortslutningsvernet har slått inn, Poenget her er jo ikke hvordan ting går når det fungerer som tiltenk, men hvordan resultatet blir ved komponenthavari. Det er jo da ting begynner å bli litt komplisert. Det er ikke bare å se på hvor mye strøm noen nominelt trekker og anta at det går bra eller ikke. Ting kan f.eks kortslutte uten å trekke nok strøm til å utløse kortslutningsvernet i sikringen. Holder du på med lange ledninger og befinner deg langt unna en trafo, kan du få situasjoner hvor en full kortslutning vedvare helt til temperaturvernet i sikringen slår inn. Det er en av grunnene til at man har forskjellige sikringskarakteristikker. Du kan godt sette inn en treg sikring, men har du for lange/tynne ledninger og kortslutningsstrømmen inn i huset er lav, øker du risikoen for brann eller skade på el-anlegget. De som har dimensjonert og installert anlegget (burde) har regnet på dette. Derfor er det problematisk å koble laveffekt utstyr på en høyeffekt kurs. Lysbuer og kortslutninger vil kunne vedvare mye lengre når sikringen er dimensjonert for 25A istedenfor 15A. F.eks når lyspæra går og kortslutter. Jaja, alt dette er barneskole lærdom. Men det er som jeg skrev en tillat løsning Du skal ha fryktelig lange strekk før værnet ikke løser på kortsluttning, gode vern i dag tripper helt ned til 5*merkestrøm Har du el.utdannelse? Noen småting: Dette vil avhenge HELT av hvor på trafokretsen du befinner deg mtp lengder. Har blitt overrasket mange ganger over sjokkerende lav Ik2pmin altså.. Gode B-karakteristikksvern garanterer idag momentant utkobling(tripp) før 5* merkestrøm, C-karakteristikk garanterer momentanutkobling før kortslutningen når 10* merkestrøm. C16A vern gir dermed 160A som grense for Ik2pmin, mange også på dette forumet kan ha C-vern og bo såpass langt kabel og tverrsnittsmessig til fra trafo at dette faktisk kan være noe å tenke på ja.. Jeg er enig med anonymous13 og omformulerer setningen din: Du skal ikke nødvendigvis ha fryktelig lange strekk før vernet ikke løser på kortslutning, til tross for at det finnes gode vern i dag. Dette er geografi-, trafo- og kabelstrukturavhengig. Har du el.utdannelse? Jepp, det har jeg.
Barberer legga:)
|
|
|
[Re: Cantona]
08/01/2014 13:12
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
En lampe som fungerer trekker ikke å mye strøm nei, men jeg regner med de fleste har opplevd at en lyspære som går tar sikringen? (Vanligst på halogenpærer). Da har jo strømtrekket vært såpass at kortslutningsvernet har slått inn, Poenget her er jo ikke hvordan ting går når det fungerer som tiltenk, men hvordan resultatet blir ved komponenthavari. Det er jo da ting begynner å bli litt komplisert. Det er ikke bare å se på hvor mye strøm noen nominelt trekker og anta at det går bra eller ikke. Ting kan f.eks kortslutte uten å trekke nok strøm til å utløse kortslutningsvernet i sikringen. Holder du på med lange ledninger og befinner deg langt unna en trafo, kan du få situasjoner hvor en full kortslutning vedvare helt til temperaturvernet i sikringen slår inn. Det er en av grunnene til at man har forskjellige sikringskarakteristikker. Du kan godt sette inn en treg sikring, men har du for lange/tynne ledninger og kortslutningsstrømmen inn i huset er lav, øker du risikoen for brann eller skade på el-anlegget. De som har dimensjonert og installert anlegget (burde) har regnet på dette. Derfor er det problematisk å koble laveffekt utstyr på en høyeffekt kurs. Lysbuer og kortslutninger vil kunne vedvare mye lengre når sikringen er dimensjonert for 25A istedenfor 15A. F.eks når lyspæra går og kortslutter. Jaja, alt dette er barneskole lærdom. Men det er som jeg skrev en tillat løsning Du skal ha fryktelig lange strekk før værnet ikke løser på kortsluttning, gode vern i dag tripper helt ned til 5*merkestrøm Har du el.utdannelse? Noen småting: Dette vil avhenge HELT av hvor på trafokretsen du befinner deg mtp lengder. Har blitt overrasket mange ganger over sjokkerende lav Ik2pmin altså.. Gode B-karakteristikksvern garanterer idag momentant utkobling(tripp) før 5* merkestrøm, C-karakteristikk garanterer momentanutkobling før kortslutningen når 10* merkestrøm. C16A vern gir dermed 160A som grense for Ik2pmin, mange også på dette forumet kan ha C-vern og bo såpass langt kabel og tverrsnittsmessig til fra trafo at dette faktisk kan være noe å tenke på ja.. Jeg er enig med anonymous13 og omformulerer setningen din: Du skal ikke nødvendigvis ha fryktelig lange strekk før vernet ikke løser på kortslutning, til tross for at det finnes gode vern i dag. Dette er geografi-, trafo- og kabelstrukturavhengig. Har du el.utdannelse? Jepp, det har jeg. Helt rett alt dette, men hvor langt skal man liksom dra strikken på ett enkelt spørsmål. Som jeg skrev lenger opp, jeg orker ikke svare grundig på alt her. anonymous13 kan tydelig endel teoretiske saker, men når det kommer til bruksfrekvens på pluggbart utstyr tar du feil. Det kan jeg stå 100% for Og hvis vi skal holde oss til saken så kan bi vel være enige om at pluggen til oppvaskmaskinen i dette tilfellet føyer seg inn i kortvarige alternative krise løsninger når man rett og slett må ha noe til å fungere NÅ
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
|
|