Ang åpen/lukket-kjøkkenløsning går det jo ann å ha en dobbel skyvedør mellom kjøkken og stue.
Doble skyvedører er det ikke nødvendigvis enkelt å finne plass til siden du trenger vegg med plass til dørene inni på hver side. Jeg tror støyproblematikken er overdrevet for de aller fleste. Vi har én stor, åpen oppholdsromsetasje med bare et kontor bak en dør. Ellers er kjøkken, kjøkkenspisekrok, dagligstue og spisestue åpent. Jeg har aldri opplevd støy som et problem selv ikke når det står på TV både på stua og på kjøkkenet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Ang åpen/lukket-kjøkkenløsning går det jo ann å ha en dobbel skyvedør mellom kjøkken og stue.
Eller enkel skyvedør. Tar opp en vegg, og står stortsett alltid åpen. Opplever heller ikke støy som noe problem, men med små unger kan det hende jeg vil ha kjøkkenet i fred. Jeg trenger ikke deres hjelp til ting som skal gå fort, eller er farlig.
I det daglige funker åpen kjøkkenløsning fint. Når du har selskap er det noe herk. Veldig greit å skille gjester og matlaging. Vi har prøvd begge deler. I dag har vi dagligstua i tilknytning til kjøkkenet, mens stua er avlukket. Absolutt en god løsning for oss.
I det daglige funker åpen kjøkkenløsning fint. Når du har selskap er det noe herk. Veldig greit å skille gjester og matlaging.
Pga rot eller lukt? Jeg regner med at du ikke lager mat mens gjestene sitter ved bordet.
Selv setter jeg pris på å kunne bruke den store kjøkkenøya vår som buffet-bord de gangene vi har for mye forskjellig mat til at det er praktisk å servere ved bordet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Når en feks har utagerende julebaking på gang så synes jeg det er greit å lukke døren sånn at ikke resten av familien blir nedsnødd av mel og meierismør. pluss at jeg liker musikk type tung når jeg skal rydde og vaske opp/eller ned. Da er døren ihvertfall kjekk å ha. Ellers står den jo åpen til kjøkken, så om ens vaner er i sømløs flyt med resten av husmedlemene så er jo det bare å kjøre åpen løsning.
Jeg ville valgt en god arktitekt. Jeg ville hatt et hus som både står til terrenget, og som løser de behovene jeg skisserer for arkitekten tilfredsstillende.
Vi skal ha en arkitekt til å tegne huset ferdig, men vi ønsker best mulig utgangspunkt for å vise hva vi ønsker oss. Uansett er det nyttig å få andres innspill på hvilke behov og løsninger man bør tenke på.
GeirK: Milde Moses, det var litt av et hus! Som mange andre har jeg hengt meg opp i spylehallen din. Noe jeg lurer på som jeg ikke fant noe om i tråden: Hvordan blir det over tid i sluket og rør når man har spylt noen kg med sand og søle? Hvordan løser du det? Og hva med degreaser som det hender man bruker i vaskingen; spyler du dette ned her?
Sluket har sandfanger slik at de tyngste partiklene ikke skylles ned. Denne må tømmes fra tid til annen og det minner meg på at det skulle vært gjort for en stund siden. Nå har det vært spylt sykkeldritt ned i det sluket i snart fem år og det er ikke gått tett ennå ...
Jeg bruker også rommet til å spyle av skitne klær fra små og store gutter, til saging, maltkverning, vask av ølutstyr og skitne RC-biler. I tillegg er det ogå her jeg sikler ski under preparering, og den voksen burde jeg kanskje ikke skylt ned.
Da har vi landet på en planløsning som vi er fornøyde med. Takk for alle innspill, og spesielt til GeirK som har gitt privatrådgivning utenom forumet.
Vi føler vi er i mål, men det er lov å kommentere likevel. Dog er det ingen vits i å kommentere ting vi åpenbart har tatt stilling til, f.eks. åpen kjøkkenløsning, hovedstue i 1. etg, ikke egen ytterdør inn til vaskerommet.
Uten å ha satt meg helt inn i saken og er vel ikke kjent med vurderingene deres heller. Bodplass er klart gull vert, men jeg synes at gangen i 2.etasje blir vel trang. Jeg ville dratt bodplassen over spiskammerset sammen med gangen. Det samme med hjørnet til soverommet (11.03). Det blir kanskje mange krikker og kroker. Skilleveggen mot stua kan være bra å beholde. Og så ville jeg vurdert å la bod/ventilasjonsanlegget(?) bytte plass med soveromet. Er det vurdert der pga. kjøkkenet. Kanskje en mer sentral plassering i forhold til baderommene, do og vaskerommet?
Jeg vil anbefale flere vinduer;-) Ellers er planløsning en smaksak. Badene var hvertfall romslige. Ville kanskje gitt litt mere m2 til vaskerommet, vi har også ca 6 kv, og når det da står et tørkestativ der stort sett hele tiden så blir det litt trangt..
Bodplass er klart gull vert, men jeg synes at gangen i 2.etasje blir vel trang. Jeg ville dratt bodplassen over spiskammerset sammen med gangen.
Jeg ser poenget ditt, men for oss tror jeg det er viktigere med bodplass enn en luftig gang i 2. etg. Arkitekten som skal lage de endelige tegningene har sikkert noen meninger om det.
Quote:
Det samme med hjørnet til soverommet (11.03).
Vi skal ha lukket trapperom i 2. etg (i alle fall den delen som går videre opp på loftet) så den lille kroken der tipper jeg vi bare kler igjen.
Quote:
Og så ville jeg vurdert å la bod/ventilasjonsanlegget(?) bytte plass med soveromet. Er det vurdert der pga. kjøkkenet. Kanskje en mer sentral plassering i forhold til baderommene, do og vaskerommet?
Er det plasseringen av ventilasjonsanlegget du mener? Det var kun for å få inn-/utventilene på den fasaden, siden det uteområdet kommer til å bli lite benyttet. Alle innvendige rom skal kobles til, så jeg innbiller meg at plasseringen har lite å si sånn sett.
Hvorfor du vil bytte om soverom og bod? Etter min mening er fasongen på boden lite hensiktsmessig som soverom.
Ville kanskje gitt litt mere m2 til vaskerommet, vi har også ca 6 kv, og når det da står et tørkestativ der stort sett hele tiden så blir det litt trangt..
Vi vurderer å krympe badet i 1. etg litt (men må planlegge innredning først) og/eller krympe gangen til garasjen til minimum på 1,2 meter. Da kan vaskerommet gjøres noe større. Men vi har et kombinert spiskammer/vaskerom i dag som er mindre, og det går helt fint. Vi har tørketrommel, det hjelper.
Mer enn 40 kvadrat går bort til gangareal, det er noe man bør ha i bakhodet.
Bod med ventilasjonsanlegg ville jeg heller hatt som soverom/disp rom og flyttet ventilasjonsaggregat til teknisk rom eller evt vaskerom.
Hvis man tar utgangspunkt i en pris på 25 000 kroner pr kvadratmeter har man ved 40m2 brukt 1 million kroner på noe som har begrenset verdi.
Enig i at gangareal er "unyttig", men samtidig er det jo nødvendig. Vi har prøvd å fokusere på å ikke ha for mye gangareal, men samtidig må det ikke bli for trange ganger. Har du konkrete forslag til hvordan det kan gjøres mindre?
I utgangspunktet skulle ventilasjonsaggregatet i teknisk rom, men da havner ventilene på fasaden mot uteplassen, og det liker jeg ikke. Men om det er problemfritt å ha lengre tilkobling til disse slik at de kan plasseres på venstre vegg så har vi helst aggregatet i teknisk rom.
Gode poenger fra begge (selv om utkast i tak kan gi problemer med snøtining på tak ved kuldegrader, og så fryser vannet igjen i takrenne eller nedløp). Jeg tror jeg flytter det tilbake til teknisk, da blir også bod/disp mer anvendbart som disp-rom.
Her er en alternativ planløsning som krymper boden i 2. etg forlenger stua ut i gangen. Jeg ser jo at dette gir en mye større tumleplass for ungene i form av lang stue. Selv om mye av den ikke kan naturlig innredes, så er den fin for å springe, sykle, pusle, bygge togbane og lego, .... Jeg tror nesten det blir bedre selv om vi får litt mindre bodplass, vi får tross alt 44 m2 på loftet.
Jeg har også prøvd å tegne inn en alternativ dørløsning inn til badet, det blir kortere vei dit fra soverommene, men soverommet ved badet får en litt dum fasong med dødt areal bak døra.
Noe som kan være verdt å huske på, spesielt med tanke på hvordan utkast 1 ser ut, så bør du ha plass til å kunne flytte inn etter at huset er bygd også. Hvis trapper og dører er i korrekt skala, så ser jeg for meg at det kan bli fryktelig vrient å dra opp større møbler opp trappa og få de inn på sine respektive rom. For eksempel en dobbelt rammemadrass, store skap, bord, høyttalere, eller hva som helst annet som er stort og som krever litt plass for å snu.
Jeg tenkte ikke på det selv før jeg stod med fire flyttefolk og aktobatiske løsninger som gikk med under en halv centimeters margin. (Heldigvis hadde jeg bare kjøpt, ikke designet huset selv)
Det er også et poeng å tenke på ja... Trappa som er tegnet har standard trinnbredde på 1 m, og er omtrent lik den vi har i dag. Der går det nok ikke dobbeltrammemadrasser, men det har vi ikke. Den lar seg vel utvide litt, på bekostning av plass til kommode foran trappa i 1. etg. Ikke enkelt dette....
Her er forresten enda en plan, man tror man er ferdig men så slår hjernen inn igjen... (Her vil selvsagt størrelsen på teknisk rom tilpasses kravene fra utbygger. Veggen mellom der og bod er for å kunne låse av et rom som er uegnet for små klåfingre).
Hvordan funker den delen av stua som er ved trappen? Det ser jo ut til å bli et ganske stort areal men med dører og trapp overalt, noe som effektivt gjør det til en stor gang og ikke en del av stua. Selve stuemøblementet ender jo opp i enden ved vinduene, siden det er det eneste området uten gjennomgangstrafikk. I tillegg risikerer man jo at gangenden av stua oppleves som en stor mørk krok hvis ikke det da er noen takvinduer som slipper inn lys. Jeg ville selv ha tegnet huset med trappedelen mot en yttervegg med vinduer.
En annen ting jeg lurer på er hvor wow-faktoren er. Det høres kanskje litt interiør-tv-program ut men det er ikke uviktig å ha et sted i huset eller en morsom detalj hvor man selv tenker flere ganger i uka at dæven dette ble bra. Selv bor vi i en liten tomannsbolig så det er ikke mye plass til wow-faktor, men da vi isolerte og innredet kaldloftet så valgte vi å sette takvinduer over stua og ta vekk loftsgulvet over halve stua. Så loftet som ellers i nabolaget pleier å bli bygget om til tre knøttsmå soverom har hos oss blitt en stor hems og en veldig åpen stue. Og det gir meg litt wow-følelse når jeg sitter i sofaen og nyter sollyset og volumet.