Jeg har vært noen ganger i Lofoten, men ikke med sykkel. Det har jeg lyst til å rette på i 2014. F.eks. ved å sykle Bodø - Å.
Det er forhåpentligvis mulig å fly til Bodø fredag ettermiddag, og sykle to dagsetapper til Å. Overnatting i f.eks. Narvik. Så spørs det om jeg rekker tilbake til Bodø flyplass i tide, eller må spandere på meg en dag til.
Er det smart å starte i Bodø, eller burde jeg satse på Svolvær eller Harstad og svippe innom Sortland i stedet? Kanskje fly til Harstad og sende sykkelkofferten med buss til Bodø for returen?
Er det noen som har gjort noe lignende, og har tips?
Som oppvokst i Lofoten er jeg ikke veldig kjent i områdene rundt Bodø, men desto mer kjent i Lofoten og Vesterålen.
En variant av det du tenker på kan være en rute ala denne: https://www.google.com/maps?saddr=Bleiksv%2FRv82&daddr=Haverringen+to:Haverringen+to:E10&hl=no&sll=68.138852,14.27948&sspn=0.862171,3.403015&geocode=FQieIQQdX-v1AA%3BFfRyEgQdKdPVAA%3BFZSIEgQd5WDUAA%3BFaLRCwQdGR7GAA&mra=dme&mrsp=3&sz=9&t=m&z=9
Andenes - Å er 350 kilometer, men du vil kanskje ha lengre etapper?
For 2.etappen har jeg lagt inn en variant (rundt Havern) som er laaaangt å foretrekke foran å sykle på innersiden av Vestvågøy. I allefall om du gjør det på ettermiddagen/kvelden, når solen skinner på nordsiden av lofoten, og sørsiden er i skyggen...
Jeg har god kjennskap til Lofoten og Vesterålen. Vesterålen på sykkel, Lofoten med bil (mange fototurer nedi der). Er ikke spesielt kjent Bodø-Narvik.
Men sykle fra Bodø til Narvik da snakker vi sykling på hovedferdselsåra fra sør til nord...rimelig mye trafikk, og på sommeren er den enda verre. Her ute i gokk er det litt mindre, men det er fortsatt en god del trafikk. I Lofoten spesielt, mye campingturister som tror at veien er smalere enn den egentlig er og at Bobilen er myyyye breiere enn den egentlig er...samtidig som Mutter Kraut utbryter "Aaaaah! Sehen sie Die Fjord, bitte!!" så Vater Kraut må stoppe midt på veien. Har hatt min del av nestenulykker i bil nedover der pga uoppmerksomme turister bak rattet...
Men for all del, Lofoten på sykkel er noe jeg selv har tenkt lenge på. Tid og form har dessverre ikke spilt på lag de siste årene.
Det er ikke så mange alternativer til løypa for Insomnia Race. Her er det stort sett sånn at kun én vei fører til Rom. Men, ja...jeg vil anbefale å svippe innom Sortland. Og da ta turen ut til Bø i Vesterålen (Bare spør Kristoffer Kippernes hva han syntes om turen der ute). Andøya er også en nydelig plass å sykle...så lenge det er vindstille. Men det er lite bakker her ute, stort sett bare småkupert hele veien. Men en tur ut hit forpurrer nok planene dine i forhold til Bodø en del (er en god omvei til ut i havgapet her ute!)
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
--- burde jeg satse på Svolvær eller Harstad og svippe innom Sortland i stedet? Kanskje fly til Harstad og sende sykkelkofferten med buss til Bodø for returen?
høres ut som beste plan. Du slipper i alle fall de mange, og tildels lange tunellene mellom fauske og Narvik. Du kan jo som et alternativ også fly til Bardufoss, starte der, sykle kystriksveien via Grov ( fint og fredelig strekk ) til Tjeldsundbrua og videre utover Lofoten
Oi, det så ut til å være en flott rute. Har kun kjørt langs E6 når jeg har reist sør/nord. Fikk umiddelbart lyst til å spandere noen feriedager på dette.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
den så bra ut! Men yttersida av Andøya er et must!
Jepp det er det. Yttersia Senja er også et enormt område.
Det skal gå an å sende en sykkelkoffert med hurtigruta til Bodø. En slik koffert kan vel sendes med posten også. Jeg ville anbefalt to overnattinger. 1. Tromsø Andenes- Ca 150km. 2. Andenes-Svolvær- Ca 200km. 3. Svolvær-Moskenes- Ca 120km
Kort: Fly til Bodø, Ferge til Moskenes, sykle til Evenes og fly hjem. Lengre: Fly til Bodø, ferge til Moskenes, sykle til Andenes (yttersia, som nevnt), Senja, Sommerøy, Kvaløya og retur fra Tromsø. Begge kan seff gjøres motsatt vei.
Endret ltit for deg: http://goo.gl/maps/QA44I Eidsfjordsida av Langøya samt yttersia av Andøy er enormt fine ruter. Skal du først innom Vesterålen ville det være en skam å kun sykle på de kjipeste veien vi har.
Ser fint ut, men er det verdt en tur/retur på samme veien? Jeg mistenker at det er nok flott natur å se (hvis det blir sikt, da), og at det er bedre å eventuelt(!) legge inn en ekstra sightseeing-dag nærmere Å.
Her er en "komplett" tur mellom Tromsø og Andenes og alt er på Yttersia... http://goo.gl/maps/CvnuI Punkter med samme retur er. C. Tromvik. F. Sommarøya I. Husøya K. Grunnfarnes. Turen gjennom Kaperdalen er magisk.
Vinje er definitivt verdt en avstikker! Hovden bør også sees. Ta deg en prat med Kristoffer Kippernes. Han sykla den runden sammen med meg i sommer. Han og kompisen hans virka greit fornøyd.
Her er en "komplett" tur mellom Tromsø og Andenes og alt er på Yttersia... http://goo.gl/maps/CvnuI Punkter med samme retur er. C. Tromvik. F. Sommarøya I. Husøya K. Grunnfarnes. Turen gjennom Kaperdalen er magisk.
I godt vær blir det der en fantastisk tur. Men synd du går glipp av Harstad - Vågsfjordens Perle.
Er vel litt sånn at ei helg er ekstremt lenge hvis været er så dårlig som det kan være, og ei langhelg så altfor kort hvis været er så fantastisk bra som det også kan være :-)
Er vel litt sånn at en vinter er ekstremt lenge hvis været er så dårlig som det kan være, og en sommer så altfor kort hvis været er så fantastisk bra som det også kan være :-)
Sånn, FTFY.
Som den observante leser har observert, er det litt forskjell på etappene. Det skyldes at de strangt tatt bare er delt opp etter ferger. Det gir sikkert fint å sykle ca som skissert ovenfor, men det er nok best å jevne det ut litt. Det kan selvsagt også gjøres ved å legge inn noen avstikkere på dag 2.
Er det noen som har tips til hvor det kan passe å overnatte?
Dag1:tromsø -brensholmen = 123 km, det betyr at du gjør en svingom ut til tromvik / rekvik, for ellers er det bare 55 km fra tø - brh. Turen til rekvik er kjekk nok den ( last ned rekvik rlv og kjør avi-fila så ser du terrenget). Men jeg er enig med anonymous - at du sløyfer "indre senja" tilfordel for ytre senja. Da får du mye av det samme terrengtypen som turen til tromvik byr på - og derfor , etter min mening , blir en "unødig omvei".
åkke som - får du finvær er du garantert en topp sykkeltur. Og du kommer til å treffe en rekke likesinnede da dette er en populær rute blant sykkelentusiaster. Ser fram til å få en"tur_reportasje" ledsaget av bilder etterhvert .....
Er det beste å ta kysten fra Tromsø til første ferge:
Eller "rett over":
Senja kan f.eks. bli sånn (er omveien innom Sifjord og Grunnfarnes via Kaperdalen på FV232, som vist på bildet lenger oppe, virkelig verdt det, eller er det lignende ting å se ellers på turen?):
Jeg vil anbefale deg Eidsfjordsiden av Langøya også. Fra Sortland til Stokmarknes langs hovedveien er det utrolig nitrist... Ikke store omveien heller.
Overnatting gjør du på Andenes og på Melbu/Stokmarknes.