|
Rammegaranti på Specialized
|
Rammegaranti på Specialized
#1729692
03/01/2014 20:15
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 42
Leopard
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 42 |
Noen som har noen erfaringer med garantisak på Specialized rammer?
Kjøpte en 2012 mod S-work Stumjumper HT29 av en forhandler i Oslo, og denne var demokjørt av en ansatt og skulle være 100% i orden med servicer før den ble overlevert. Rammen skal det være 5års garanti på fra Specialized.
Da jeg skulle sykle cykelvasan, merket jeg kvelden før en stor slærk i kranken, jeg hadde brukt sykkelen minimalt før cykelvasan. Jeg måtte sjekke hva som hadde skjedd, så jeg får syklet. Da har pressfitkoppene slitt ned 2mm av carbonen i kranken!??
Dette skal vel ikke skje?
Specialized nekter å omlevere rammen, og vil heller bruke lim der carbonen er slitt vekk. Dette er overhodet ikke bra nok på en ramme som skal ha en topp kvalitet!
Specialized mener at lim er bra nok erstatning for carbonfiber. Hva når man skal bytte kranklager? Da må man lime for hver gang.
Specialized gir seg ikke, men forhandleren må vike for kjøpsloven selv om forhandleren ikke ville omlevere rammen. Likevell mekanikeren hos forhandleren mente selv at liming ikke var godt nok og at han selv ikke ville ha limt kranken siden det er slitt vekk 2mm carbonfiber.
Noen som har vært borti lignende situasjoner med Specialized?
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1729715
03/01/2014 21:13
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Lim hørtes ikke bra ut, men... Dette mener jeg forhandler bør ta for deg da du har kjøpt en vare som ikke er i samsvar med hva du ble forespeilet (ut ifra det jeg kan lese her). Jeg kjenner ikke detaljene, og ikke et vondt ord om dem, men de bør ta fighten med S, og ordne opp med deg direkte på siden.
T.
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1729932
04/01/2014 17:23
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 42
Leopard
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 42 |
Det er helt riktig! Men måtte kjempe mot butikken altfor lenge.. det ordnet seg til slutt, men specialized står fortsatt på sitt. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at man ikke kan bruke lim istede for carbonfiber der carbonen er slitt vekk. Dette vil svekke rammen og problem vil oppstå når du skal skifte kranklager.
Dette skjer ikke på andre topprammer etter min erfaring.
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1729961
04/01/2014 18:27
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 1,340
Josruu
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 1,340 |
Kansje ett tegn på at man burde styre unna specialized. Slik kundeservice er ganske urovekkende i grunn. Bra det ordnet seg til slutt:)
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1729983
04/01/2014 19:20
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205 |
Du får hva du betaler for !
Styr unna noname kina-karbon
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1730095
05/01/2014 10:00
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 1,340
Josruu
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 1,340 |
Nå er vel ikke ramma han har kjøpt no name Kina Carbon?
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1730149
05/01/2014 14:03
|
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 31
Robin Nguyen
Fersking
|
Fersking
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 31 |
Koble inn forbrukerrådet så tidlig som mulig, så må de svare innen en hvis tid. Og er enklere å forholde seg til skriftlig og klage enn å ta fighten med butikker muntlig/pr tlf eller over disk,
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1730164
05/01/2014 15:00
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 70
KMO
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 70 |
Problemet med denne saken er at når sykkelen ble levert for reklamasjon så var kranken feil montert, det manglet deler innvendig og nye satt på utsiden av ageret. At det manglet 2 mm karbon er veldig overdrevet da det ikke er 2 mm tykke vegger der. Vi fikk ikke inn 0,5 mm skims, mens en 0,2 mm gikk. Helt klart at det er slitt bort karbon. Men hva kom først slarken eller modifikasjonen.
Kjell Magnus Milslukern
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: KMO]
#1730186
05/01/2014 15:59
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Nå blir det jo fort mye antagelser her, men starter med å anta at du KMO jobber på Milslukern og at sykkelen er kjøpt der? Antar videre at dere monterte kranken i utgangspunktet da dette var en demo sykkel?
Dersom dette er tilfelle, så vil jeg jo påstå at dere er ansvarlige for skaden og følgelig må rette denne (ny ramme, ikke lim hos S). S er da 100% uten skyld eller ansvar om jeg tolket dette rett.
Blir noe forvirret da KMO nevner slark og modifikasjon. Er kranken modifisert ETTER at den ble solgt fra Milslukern? Dersom det er tilfelle, og det er utført av kjøper, så er jo kjøper naturligvis ansvarlig for skaden selv. Jeg så derimot ikke noe nevnt om modifikasjon tidligere!?!
T.
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1730197
05/01/2014 16:32
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 70
KMO
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 70 |
Kunden mener at de bare prøvde å rette på en skade som var der, og demonterte og monterte kranken selv. Den ble da ikke satt sammen igjen slik den var og skal være. De gjorde endringer som de mente skulle være bedre. Kranken var riktig montert fra oss.
Redigert av KMO; 05/01/2014 18:16.
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1730282
05/01/2014 20:30
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 42
Leopard
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 42 |
Om kranken var riktig montert fra Specialized, så hvorfor skjedde skaden da?
Jeg tror ikke butikken hadde demontert denne før salg til kunde, da hadde koppene vært limt, slik som specialized har gjort fra 2013.
Deres mekaniker har jo selv sagt at Pressfit lager ikke var limt før skaden skjedde! Derfor løsnet pressfit koppen og ble med rundt og slipte vekk carbon. Det ble oppdaget kvelden før cykelvasan og det måtte gjøres noe, så eieren av sykkelen ikke måtte sitte igjen på hytta.Derfor ble det brukt 2 stk spacere til BB30 for å fjerne slærken, Ringen innvendig som ble fjernet har ingen misjon når lageret allerede har slitt ned carbonen og sørget for at skaden allerede har skjedd. Om man er god på sykkel, så er det veldig enkelt å se at det er blitt gjort en feil fra specialized her siden Pressfit koppen har løsnet! Dette skal IKKE skje under noen omstendigheter under sykling.
Om man bruker et skyvelær og sjekker så finner man ut hvor mye som er slitt vekk! Dette burde kanskje butikken sjekket slik som eieren av sykkelen gjorde. Da kunne dere dokumentert dette ovenfor specialized.
2mm var borte der pressfit koppen hadde slipt seg ned.
Dette er overhodet ikke eieren sin feil, men butikken var flink til å legge skylden på kunden, når det i utgangspunktet er en skade som IKKE skulle ha oppstått.
Redigert av Leopard; 05/01/2014 20:51.
|
|
|
Re: Rammegaranti på Specialized
[Re: Leopard]
#1730453
06/01/2014 10:18
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Veldig rart at butikken ikke er serviceinnstilte i det hele tatt på en sykkel som det her. Av og til må man bare ordne opp selv, selv om produsent er tullete. Det er jo klart at denne kunden nå ikke kommer til å kjøpe å kjøpe sin neste (sannsynligvis) dyre sykkel her. De pengene butikken "taper" på å gi mannen en ny ramme eller en veldig god pris på en ny en, hadde de tjent inn igjen neste gang han skal ha ny sykkel, evt. også tjent inn igjen ved at en ny kunde hadde lest en solskinnshistorie her på forumet.
Det er jo faktisk god service som gjør at butikker skal klare å overleve i disse nett-tider....
|
|
|
|
|