Bygge hus: planløsning
|
Re: Bygge hus: planløsning
[Re: PålGnål]
02/01/2014 21:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Varmetråder i speilen på badet, slik at den ikke dugger. Det oppnår du også ved å sette ventilasjonsavtrekket rett over dusjen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Arne_And]
02/01/2014 22:01
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Plenty med stikkontakter - spesielt i nærheten av tv, stereo etc. Jeg har 10 doble stikk på stua i leiligheten (ca 25m2.) Det er ikke for mye. Integrer hvitevarer om mulig, og "lukk" alle åpninger over/under/ved siden av skap, spesielt på kjøkken, men også i soverom, walk-in closet etc. Støvfeller vil du ikke ha, med mindre du har noen som er supernøye til vaske huset for deg...  Lag tørkeskap/hyller med skotørker o.l. tett på inngangsdøra - gull verdt å kunne ta tørking av utesko i én operasjon i stedet for å løpe huset rundt for å få disse tørre. Ha skikkelig med skapplass for jakker i nærheten av utgangsdøra - har dere mange gjester, stor eller små, er nok knagger/kleshengere gull verdt i kampen mot rot på gangen. Bodplass er nevnt - og kan ikke prioriteres høyt nok IMHO. Jeg har ca 20 m2 bodplass tilknyttet min leilighet (loft + kjelle), i tillegg til 2 innvendige boder (teknisk rom for serverskap/svitsjer + rom for bryggeutstyr/fryser). Det er i grenseland om man er over gjennomsnittlig friluftsinteressert og i tillegg har små og store hobbyer. Lagringsplass for ved - om du har tenkt til å installere peis eller vedovn vil du gjerne slippe å frakte ved noe særlig langt, og helst uten å ta av tøflene...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: GeirK]
02/01/2014 23:00
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Liker ikke å ha et hierarki av switcher. Fiber fra server til switchen på 10Gbit og et nivå med switch og 1Gbit til punktene. Kanskje litt råflott, men skal man streame feks 4k om ikke så alt for lenge så er den fort ratet så høyt at en 1Gbit uplink blir for lite.
|
|
|
03/01/2014 09:15
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom man får det til; legg soverom/bad rett over/ved siden av vaskerom.
Da kan man ha skittentøysjakt! Hsr også sett en løsning der soverommets klesskap var veggen inn til vaskerommet. De hadde dører også på bakvegg i klesskapet, og kunne dermed stryke skjorter og tørke klær på vaskerommet, og henge disse rett inn i klesskapet derfra :-D
Og ett tips til: La Kone delta i utformingen av husets praktiske rom.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
03/01/2014 09:44
|
tron
Besatt
|
Besatt
Plenty med stikkontakter - spesielt i nærheten av tv, stereo etc. Jeg har 10 doble stikk på stua i leiligheten (ca 25m2.) Det er ikke for mye. Tek10 sikrer et ganske bra antall kontakter pr kvadratmeter. Om man legger til en 9-veis stikkontakt der TV og hjemmekontor skal plasseres, er man bra dekket. Ang. plassering av baderom, vet jeg at den kvinnelige delen av vår husstand er veldig glad for at "master bedroom" får eget bad i vår nye bolig. Ellers høres skittentøyssjakt ned til vaskerom genialt ut, dersom det lar seg gjøre. Men aller viktigst synes jeg at vaskerommet er tilgjengelig rett innenfor inngangsdøren. I hvert fall om man er terrengsyklist eller har småbarn.
|
|
|
[Re: tron]
03/01/2014 09:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tek10 sikrer et ganske bra antall kontakter pr kvadratmeter. Om man legger til en 9-veis stikkontakt der TV og hjemmekontor skal plasseres, er man bra dekket.
Jeg har tolv stikk på hjemmekontoret og ønsker at jeg hadde hatt dobbelt så mange. I TV-benken i stua har jeg fire og ønsket at jeg hadde seks. På hjemmekinoen har jeg åtte, og det holder akkurat fordi receiveren har ett.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/01/2014 09:58
|
tron
Besatt
|
Besatt
Tek10 sikrer et ganske bra antall kontakter pr kvadratmeter. Om man legger til en 9-veis stikkontakt der TV og hjemmekontor skal plasseres, er man bra dekket.
Jeg har tolv stikk på hjemmekontoret og ønsker at jeg hadde hatt dobbelt så mange. I TV-benken i stua har jeg fire og ønsket at jeg hadde seks. På hjemmekinoen har jeg åtte, og det holder akkurat fordi receiveren har ett. Joa, man kan jo godt si at det "aldri" blir nok. Hos oss har vi nøyd oss med det forskriftene krever, men lagt til 9-veis ved hjemmekontor og TV i tillegg. På veggen der TV skal stå, og på veggen der skrivebord skal stå på hjemmekontor, blir det dermed totalt 11 kontakter, i tillegg til de andre kontaktene som er i disse rommene på andre vegger. Det er jo så klart lurt å detaljmøblere huset allerede før det er bygget slik at man får lagt til og plassert kontakter etter behovet, men det er jo litt vanskelig å være så detaljert så tidlig i prosessen. Dermed tenker jeg at man ender opp med en og annen grenkontakt uansett.
|
|
|
[Re: tron]
03/01/2014 10:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
I tillegg har jeg 50mm trekkrør inni veggen bak to veggmonterte TV-er slik at jeg kan trekke HDMI og 230V ned til gulv inni disse og slippe å ha stygge ledninger hengende ned under TV-en.
|
|
|
03/01/2014 10:20
|
tron
Besatt
|
Besatt
Veldig smart med slike trekkrør. Angrer bittert på at jeg glemte å få dem til å lage rør til høyttalerkabler. Var en hektisk prosess med tighte frister og mye krangling med entrepenør om viktigere ting. Slik er det med ferdighus...
|
|
|
[Re: ]
03/01/2014 11:05
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skittenstøysjakt funker for storhusholdninger og hoteller hvor man har tekstiler som er laget for å vaskes sammen. For oss andre som har 6-7 forskjellige kurver til forskjellig type vask er det jo ikke spesielt arbeidsbesparende.
Dessuten lager sjakten brudd i lyd-, brann-, damp- og temperaturskiller.
Hør hør! Jeg tror ikke det er SÅ arbeidsbesparende at det svarer seg mtp kostnaden for utførelse, med de tekniske ulempene du nevner. Jeg har 4 kurver hjemme - 40 hvitt, 40 farget, 30 grader/teknisk og 60+ i samme kurv. Kurvene er av passe størrelse så det er lett å se når jeg har en full maskin liggende på vent. Det fungerer helt ok. Men så har jeg knappe 5 meter å gå fra soverommet hvor kurvene står til vaskemaskinen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
03/01/2014 11:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skittenstøysjakt funker for storhusholdninger og hoteller hvor man har tekstiler som er laget for å vaskes sammen. For oss andre som har 6-7 forskjellige kurver til forskjellig type vask er det jo ikke spesielt arbeidsbesparende.
Dessuten lager sjakten brudd i lyd-, brann-, damp- og temperaturskiller.
Hør hør! Jeg tror ikke det er SÅ arbeidsbesparende at det svarer seg mtp kostnaden for utførelse, med de tekniske ulempene du nevner. Jeg har 4 kurver hjemme - 40 hvitt, 40 farget, 30 grader/teknisk og 60+ i samme kurv. Kurvene er av passe størrelse så det er lett å se når jeg har en full maskin liggende på vent. Det fungerer helt ok. Men så har jeg knappe 5 meter å gå fra soverommet hvor kurvene står til vaskemaskinen. Vel - jeg har bodd i to hus med vaskerom i kjelleren. Det siste har skittentøyssjakt, og jeg hadde ikke forberedt meg på hvor deilig det er. Angrer ikke ett sekund!
|
|
|
03/01/2014 11:39
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk igjen for mange gode innspill. Vi ønsker definitivt skittentøysjakt. Jeg tror de fleste innspillene allerede er godt ivaretatt i den planløsningen vi har tenkt oss (i alle fall de vi er enige i  ), så da kan jeg avsløre skissen for å få mer direkte tilbakemelding (av de som gidder): http://planner.roomsketcher.com/?ctxt=rs_no&language=no#/?pid=1232067Du kan velge etasje på menylinja øverst. Se primært på 1. etasje, 2. etasje er bare delvis utarbeidet. Utleiedelen er det ingen vits i å se på. Plassering og retning på dører vil bli endret. Merk at loftet vil gi ca 40 m2 lagringsplass. Det er lite bodareal i 1. etg, men det er et kompromiss for å få ned totalarealet og dermed prisen. Den relativt store garasjen hjelper.
|
|
|
03/01/2014 14:20
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vel - jeg har bodd i to hus med vaskerom i kjelleren. Det siste har skittentøyssjakt, og jeg hadde ikke forberedt meg på hvor deilig det er. Angrer ikke ett sekund!
Som fryktet var det noen med erfaringer her, I stand corrected. 
|
|
|
03/01/2014 14:51
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde jeg bygd hus i dag hadde jeg bygget funkis med fokus på funksjon. Kjeller med garasje under huset, med boder, vaskerom, hobbyrom og treningsrom. På plan 1 ville jeg hatt et stort åpent kjøkken forbundet med dagligstue. Egen avlukket finstue. Alle soverom på plan 2. Stort bad i alle tre etasjer. Åpen himling fra plan 1 og opp til deler av plan 2. Masse lys og luft. Murhus med alu. dørslag ol.
Redigert av erling; 03/01/2014 14:53.
|
|
|
[Re: erling]
03/01/2014 16:11
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Hadde jeg bygd hus i dag hadde jeg bygget funkis med fokus på funksjon. Kjeller med garasje under huset, med boder, vaskerom, hobbyrom og treningsrom. På plan 1 ville jeg hatt et stort åpent kjøkken forbundet med dagligstue. Egen avlukket finstue. Alle soverom på plan 2. Stort bad i alle tre etasjer. Åpen himling fra plan 1 og opp til deler av plan 2. Masse lys og luft. Murhus med alu. dørslag ol. Og ikke minst så vil det ha potensiale til å bli svært vakkert.  Det bygges for mange rare hus her i landet, tegnet av amatører som ikke aner hva de driver med.
|
|
|
[Re: erling]
03/01/2014 16:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde jeg bygd hus i dag hadde jeg bygget funkis med fokus på funksjon. Kjeller med garasje under huset, med boder, vaskerom, hobbyrom og treningsrom. På plan 1 ville jeg hatt et stort åpent kjøkken forbundet med dagligstue. Egen avlukket finstue. Alle soverom på plan 2. Stort bad i alle tre etasjer. Åpen himling fra plan 1 og opp til deler av plan 2. Masse lys og luft. Murhus med alu. dørslag ol. Your mileage may vary. Vi har byget funkis med vekt på estetikk OG funksjon. Som sagt, å legge soverommene på plan 2, ville vært et katastrofalt innhogg i bokvalitet. Vi har ikke avlukket finstue fordi vi synes det blir klaustrofobisk, men har laget et rom-i-rommet der takhøyden går ned fra 3,20 til 2,60 for å gi mer intimitet. Åpen himling mellom plan var vi veldig glad i helt til vi fikk oppleve hvilken katastrofe det er for lydforplantning mellom etasjene i min svogers hus, så vi gikk for glassgulv istedet, og jammen har ikke naboen kopiert dette etter å ha gjort akustikk-erfaringen ETTER at de flyttet inn. Svoger ville sette inn han også, men fikk det ikke til konstruksjonsmessig. Stort bad er meningsløst i etasjen med oppholdsrom - hvem skal dusje her? Ellers har vi masse luft og lys og mur/alu/sibirsk lerk for vedlikeholdsfritt eksteriør.
|
|
|
[Re: Akaly]
03/01/2014 16:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og ikke minst så vil det ha potensiale til å bli svært vakkert.  Det bygges for mange rare hus her i landet, tegnet av amatører som ikke aner hva de driver med. Det bygges i allefall alt for mange identitetsløse hus - dyre, men uttrykksløse boliger som ingen ser. Gjerne med litt greske søyler i tre og knøttsmå glugger for minimalt lysinnslipp som i tillegg er forsynt med sprosser for å redusere den allerede minimale utsikten.
|
|
|
03/01/2014 17:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dessuten har mange hus veldig dårlig flyt. Jeg har vært i påkostede ferdighus hvor man føler at transisjonen mellom rommene ikke er naturlig - gå igjennom et rom for å komme til et annet feks, eller knotete gangløsninger som ikke inviterer til bevegelse. Mange har også store gangarealer, dyre kvadratmetre som ikke kan brukes til noe som helst.
|
|
|
03/01/2014 18:02
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Personlig ville jeg ikke engang ha vurdert åpen kjøkkenløsning, kjøkkenet er husets arbeidsplass og bør være et eget og fortrinnsvis stort rom.
|
|
|
03/01/2014 19:37
|
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Vi er veldig fornøyd med å ha walk-in garderobe i naborommet til vaskerommet. Kort vei å bære klær!
|
|
|
[Re: Syklist1]
04/01/2014 09:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Personlig ville jeg ikke engang ha vurdert åpen kjøkkenløsning, kjøkkenet er husets arbeidsplass og bør være et eget og fortrinnsvis stort rom.
Hvorfor skal det være lukket fordi det er arbeidsplass? Jeg liler veldig godt å ha kontakt med de andre i huset når jeg lager mat.
|
|
|
04/01/2014 09:45
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Hvorfor skal det være lukket fordi det er arbeidsplass? Jeg liler veldig godt å ha kontakt med de andre i huset når jeg lager mat. Matlukt i hele huset, noe fruen er fullstendig allergisk mot. Jeg liker matlukt. Bråk fra kjøkkenmaskinen, skramling osv når andre ser på tv.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: PålGnål]
04/01/2014 10:12
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skal det være lukket fordi det er arbeidsplass? Jeg liler veldig godt å ha kontakt med de andre i huset når jeg lager mat. Matlukt i hele huset, noe fruen er fullstendig allergisk mot. Jeg liker matlukt. Bråk fra kjøkkenmaskinen, skramling osv når andre ser på tv. På kjøkkenet har man gjerne støyende kjøkkenmaskiner og en radio som prøver å overdøve kjøkkenmaskinene. Det er bare å elte brød med foodprosessor så er det opp til hver enkelt å vurdere om man vil ha den type forurensing i stua. Det finnes mange fine dørløsninger så man kan åpne og stenge etter behov, vi har gått for dobbeltdør med glassfelt som skyvedør til kjøkken.
|
|
|
04/01/2014 10:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja - dette er gode poenger, men ikke nok til å ønske avdelt kjøkken - for meg.
I går var ikke middagen ferdig før en god stund etter at gjestene hadde kommet. Da er det veldig hyggelig å kunne ha kontakt med gjestene mens man gjør seg ferdig.
Vi er forskjellige.
|
|
|
04/01/2014 18:21
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Ja - dette er gode poenger, men ikke nok til å ønske avdelt kjøkken - for meg.
I går var ikke middagen ferdig før en god stund etter at gjestene hadde kommet. Da er det veldig hyggelig å kunne ha kontakt med gjestene mens man gjør seg ferdig.
Vi er forskjellige. Jeg mener jeg har vært innom en presentasjon av huset ditt da jeg surfet på www for å få inspirasjon, det er en imponerende bolig du har. Har du lyst til å legge ut link her i tråden? Vi er forskjellige men også ganske like så det er liten vits i å finne opp hjulet på nytt. Det jeg føler at vi hadde størst utbytte av med tanke på å finne våre løsninger var å besøke "visningshus".
|
|
|
04/01/2014 19:06
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
04/01/2014 19:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har siden da blitt malt hvitt og alt utvendig er ferdig planert, så eksteriøret fremstår ganske annerledes.
|
|
|
04/01/2014 20:53
|
perbl
More than words
|
More than words
Som drømmende toroms-eier ville hvertfall stort hobbyrom med god plass til snekkerverksted (og en karslig strømkurs), sykkelmekking med rom til å gå rundt sykkelen og andre hobbyprosjekter vært høyt på prioriteringen. Treningsrom skulle jeg også gjerne hatt, hadde gjort godt å ha plass til en sandsekk, slynger, romaskin og rulle til et fint og allsidig hjemmegym 
Per B.
|
|
|
04/01/2014 21:31
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Har siden da blitt malt hvitt og alt utvendig er ferdig planert, så eksteriøret fremstår ganske annerledes. På tide med en oppdatering av tråden da, Geir. RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
04/01/2014 22:01
|
Awesnes
Avhengig
|
Avhengig
Ang åpen/lukket-kjøkkenløsning går det jo ann å ha en dobbel skyvedør mellom kjøkken og stue.
|
|
|
|
|