Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1729700 03/01/2014 20:31
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Siden jeg er sponset av Osprey kommer kanskje ikke min anbefaling som noe sjokk. Av de to variantene vil jeg si at Talon 22 er et soleklart valg. Den er super på ryggen, har det meste av funksjoner du trenger og ingen funksjoner du ikke har brukt for i tillegg til å veie 430 g mindre enn Deuter Futura.

Jeg ville også anbefale deg å ta en titt på Osprey Escapist 25. Det er min favoritt i den størrelsen ICON_SMILE Medfølgende regntrekk og praktisk lomme for dette er perfekt for pendlere. http://triallan.com/2013/11/18/osprey-escapist-25-langtidstest-av-sykkelryggsekk/

Redigert av AllanHov; 03/01/2014 20:32.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1729724 03/01/2014 21:34
mogens Offline
Besatt
Besatt
En fiks detalj: Om du bruker Osprey sine drikkeblærer (som er produsert av Nalgene, og som jeg liker mye bedre en Camelback sine) - jeg har en som kom med Mantra 25, så har disse en magnet på munnstykket. På de dedikerte drikkesekkene som f.eks. Mantra så er det et magnetfeste integrert i brystremmen, som slangen da festes til, men det er det ikke på Talon. Men man kan kjøpe en magnetklips som hektes inn på brystremmen på Talon. Jeg har en slik på alle mine tre Talon-sekker:

http://www.cotswoldoutdoor.com/osprey-sternum-magnetic-clip-pack-of-3-68210123

Merk at Talon kommer uten regntrekk, så det må du ha utenom.

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1729848 04/01/2014 12:35
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Jeg har brukt commutersekken Osprey Momentum 30l med stor glede de siste 3 årene. Små lommer til nøkler, mobil, etc. God plass til klær, matboks., o.l. Kan utvides og har overtrekk. Egen oppbevaring for slanger, pumpe, etc. Etter å ha anskaffet med en Samsung S4 måtte jeg likevel bestille en borrelås-mobilveske fra Timbuk2 i tillegg siden mobilen ble for stor for ryggsekkens mobillomme.

For deg burde Momentum 22l være midt i blinken:
http://www.ospreypacks.com/en/product/commute_1/momentum_22

Fås kjøpt hos f.eks. CRC.

Martin

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1730008 04/01/2014 21:08
toha Offline
Ringrev
Ringrev
Talon 22 er glimrende til pendling!

You are what you don't shit
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1730012 04/01/2014 21:24
S
Skjervesbu Offline
Medlem
Medlem
S
North Face Daypack Waterproof - denne trives jeg med. Svært enkel, kompakt som en fjert sammenrullet. Bare nettinglomme, så bruker en liten vanntett sak for telefon etc i nettinglomma.

Nedsatt fra 999 til 699 her http://thenorthfacestoreoslo.no/index.ph...b_category=true

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1733504 14/01/2014 12:13
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Takk til alle som har bidratt. Kanskje spesielt til AllanHov dor grundig sekketest. Valget falt på Osprey Talon 22. Primært på grunn av at den fantes i størrelse lang, og med justerbar lengde. Dermer passer den min lange rygg riktig bra. Hoftebeltet sitter der det skal og brystreima kveler ikke. Escapist var litt (for) kort og Deuter modellen var litt tung uten at det var det avgjøredene.

Kommer tilbake med rapport om holdbarheten om en åtte års tid.
Med ekstremværet vi stadig har trenger jeg et regntrekk. Sport1 var utsolgt på Ospreys eget. Er det verd å vente på dette eller er alle regntrekk like gule og spinnakerformet uansett?

LarsB

Redigert av larsb; 14/01/2014 12:15.
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1733506 14/01/2014 12:14
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb

LarsB

Vi venter i spenning. ICON_SMILE

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1733686 14/01/2014 19:56
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Med ekstremværet vi stadig har trenger jeg et regntrekk. Sport1 var utsolgt på Ospreys eget. Er det verd å vente på dette eller er alle regntrekk like gule og spinnakerformet uansett?

LarsB

Beste er å ta med sekken og teste, tipper jeg. På Nomaden bak slottet hadde de sist jeg var der Osprey-regntrekk i flere størrelser (men dette er bortimot ett år siden).

Martin

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1733795 15/01/2014 00:38
mogens Offline
Besatt
Besatt

Jeg har to Osprey regntrekk og begge er mørk grå. Men har observert at det finnes en gul variant også, ja. En grei ting ting med originaltrekkene til Osprey er at de har en integrert lomme så de pakkes inn i seg selv. Noen andre merker kommer med løs pakklomme, som er én ekstra ting som kan forsvinne.

Edit: de grå kalles "UL" og de gule "Hi-Vis". Du trenger sannsynligvis et i Small. http://www.ospreypacks.com/en/product/addons/ul_raincover

Redigert av mogens; 15/01/2014 00:48.
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1733978 15/01/2014 12:25
svine Offline
Entusiast
Entusiast
Ser jeg kommer for sent til å ha stemmerett, men det eneste som egentlig funker til pendling i norsk klima er trolig Ortlieb. De er virkelig vanntette. Flight har den beste luftingen i ryggen av alt jeg har prøvd, (og jeg har Talon 11 og 22 til trening - de er gode, men ikke i nærheten). Finnes i 22 og 30 l størrelse så vidt jeg husker.
Eneste aberet er at du ikke må stappe oppi sekken mer enn den er designet for (typisk på matbutikken på vei hjem), da ryker glidelåsen etter noen år.

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1734305 16/01/2014 07:57
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Takk til alle som har bidratt. Kanskje spesielt til AllanHov dor grundig sekketest. Valget falt på Osprey Talon 22. Primært på grunn av at den fantes i størrelse lang, og med justerbar lengde. Dermer passer den min lange rygg riktig bra. Hoftebeltet sitter der det skal og brystreima kveler ikke. Escapist var litt (for) kort og Deuter modellen var litt tung uten at det var det avgjøredene.

LarsB

Gratulerer med valget! Jeg er overbevist om at du blir fornøyd.

Jeg glemte helt ut at Talon 22 (og 11) kommer i to forskjellige størrelser og dette er selvsagt betydningsfullt om du ikke er innenfor "standardstørrelsen".

Når det gjelder regntrekk så er det eneste spesielle med Ospreys egne trekk at de har festeanordning for baklys (og mulighet for feste regntrekket i sekken med en hempe). Foruten om det så er det ingenting ekstraordinært med det, uten at jeg har testet andre regntrekk.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1740515 02/02/2014 17:03
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg tar over tråden nå som larsb er ferdig og ikke kommer tilbake før om åtte år. Har nemlig fått det for meg at jeg også trenger ny sekk.

De siste ti årene har jeg brukt en Haglöfs Tight Medium som jeg egentlig har vært veldig fornøyd med. Men det er noen ting jeg ikke liker med den:
- Når den ikke er stappfull så er den en slapp pose som ikke klarer å stå av seg selv.
- Når man bærer den i hånden eller har den bare over én skulder så føles det som at det er tusen reimer som henger og slenger.
- Formen er litt for avrundet opptil til at en laptop passer særlig bra i den.

Det jeg ønsker meg er en ryggsekk som skal funke like bra som sykkelsekk (med litt klær, verktøy, slange, niste og kanskje en drikkeblære) som den funker som håndbagasje på flyet (med MacBook 15", iPad, Kindle, telefon, niste og litt klær).

Kriteriene blir derfor:
- En 15" laptop skal få plass og skal være enkel å dra ut og legge tilbake ved sikkerhetskontrollen.
- Sekken skal være stødig nok til at den står av seg selv når man setter den fra seg.
- Den skal være komfortabel å bære på én skulder når man bare skal forflytte seg korte strekninger fra innsjekking til gate eller fra buss til bar for eksempel.
- Man skal ikke snuble i reimer overalt når man ikke bruker dem.

Siste kriteriet er at den skal gå å kjøpe på Sandvika Storsenter nå til uka. ICON_SMILE Hva skal jeg ha?

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1740546 02/02/2014 17:56
mogens Offline
Besatt
Besatt
Dan: Sjekk Osprey sin 24/7 serie. Bruker selv Comet 28 til pc-sekk, med 15" Mac. Den har eget polstret laptop-rom. Har også brukt den som håndbagasje og som svipptursekk til fots og på sykkel. Den har et smalt hoftebelte som kan tas av. Tanken bak denne serien er at de først og fremst er en "urban" hverdagssekk, men skal være sporty nok til lett turbruk.

Foretrekker dog Talon-sekkene til fottur der det skal litt flere kilo i sekken, da de i større grad former seg til ryggen og har hoftebelte bredt nok til å bære vekt.

Hvorvidt siste kriteriet er oppfylt, vet jeg ikke ICON_SMILE Jeg kjøpte min på Chillout i Bergen, De har butikk i Oslo også (Grünerløkka.)

http://www.ospreyeurope.com/no_en/view-by-series/everyday-commute/24-seven-series

Redigert av mogens; 02/02/2014 19:11.
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1740597 02/02/2014 20:25
J
jonfly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sjekk ut Haglöfs Backup. Jeg fikk den til jul, og er storfornøyd. Blir brukt daglig på sykkelturen til jobb, og fungerer brillefint ellers også.

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: M@rtin] #1741220 04/02/2014 14:03
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Jeg har brukt commutersekken Osprey Momentum 30l med stor glede de siste 3 årene.

Og det var den jeg endte opp med i dag. Genialt med egen stødig lomme for både laptop og iPad og ellers en masse smålommer både inne og ute. Og så passer det meg fint at midjereimen kan plukkes av så man har en sivilisert bysekk når man trenger det. Hjelmholderen blir en stor oppgradering i forhold til å bare ha hjelmen hengende og slengende i sin egen stropp.

Takk for alle tips!

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: Dan] #1741420 05/02/2014 05:47
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
yes

Martin

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1741976 06/02/2014 09:49
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Osprey burde belønne trådstarter litt for denne tråden. Bare positive tilbakemeldinger og to konkrete dokumenterte salg.

Jeg bare nevner det altså.

Og selv om det ikke har gått åtte år enda kommer min første tilbakemelding her:
Blinklykt-holder-slissa er i alt for tynt stoff. Jeg har allerede mistet min supersterke Smartlykt. Noe må mekkes for å beholde den gamle jeg fant i en eske. Trolig noe strikkestyr på innsiden der klemma kommer inn. Dårlig detalj. Så pass på Dan. Plutselig er du uten baklys. Eller er jeg veldig fornøyd.

LarsB

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1741977 06/02/2014 09:51
Dan Offline
More than words
More than words
Dårlig detalj. Så pass på Dan. Plutselig er du uten baklys.

Har du ikke fått med deg at jeg er motstander av sekkmonterte baklykter siden de lyser i alle retninger unntatt rett bakover og derved gir mye dårligere synlighet enn det brukeren innbiller seg? ICON_SMILE

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1741981 06/02/2014 09:56
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
De med korrekt plassert holder funker fint. Deuter og Osprey setter holderen nederst der den kommer "i bøyen" på sekken og peker ca rett bakover. Andre er ikke så flinke, eller brukere skjønner ingen ting. Blinker montert i bærehådtaket på sekken er for eksempel ikke smart. Jeg fikk et eksempel på det forleden da en nepe med en svak blinker lyste opp sitt eget bakhode bortover Chr. Michelsens gate på kveldstid.

Riktig plassert lys på sekken PLUSS på sykkelen er best.

LarsB

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1741992 06/02/2014 10:07
Dan Offline
More than words
More than words
De med korrekt plassert holder funker fint. Deuter og Osprey setter holderen nederst der den kommer "i bøyen" på sekken og peker ca rett bakover.

Sant nok, men det forutsetter jo selvfølgelig at man har samme sittestilling hele tiden. Så når du stopper for rødt lys og benytter anledningen til å slippe styret og rette på ryggen så lyser du i bakken. ICON_SMILE

Quote:
Riktig plassert lys på sekken PLUSS på sykkelen er best.

Jepp. Så faktisk en kar med tre lykter her om dagen. En stor på sykkelen som lyste som Dyna fyr, en liten på sykkelen som blinket men som var fullstendig utblendet av den store, pluss en på sekken som lyste like dårlig som alle andre sekkmonterte lykter jeg har sett.

To lykter på setepinnen, en fast og en blinkende, da har man det som trengs mener jeg.

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1787118 14/05/2014 07:23
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg tar opp igjen denne. Inspirert av tråden løp også jeg ut og kjøpte meg en Momentum, men da 22L-utgaven. Dan og eventuelle andre som har samme sekk: Har dere noen hete tips til pakkestrategi? Jeg tenker spesielt på hvor mobiltelefonen skal. Forrige generasjon hadde jo en egen mobillomme på venstre skulderreim, men den er fjernet. Jeg tenkte litt på å bruke det minste, ytterste rommet, men der har jeg jo pumpe, verktøy og slange. Vil ikke at de skal ripe opp skjermen.

Beskrivelsen av sekken hos Osprey nevner en "Zippered scratch-free sunglasses and electronics pocket", men den er jeg ikke kar om å finne. Lurer nesten på om det er ren copy/paste fra de andre sekkene.

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1787207 14/05/2014 08:58
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
kjøp deg en ekstern mobillomme som du setter på sekkestroppen?
Slike får man jo kjøpt mange steder...

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: BetongApe] #1787358 14/05/2014 11:16
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: BetongApe
JBeskrivelsen av sekken hos Osprey nevner en "Zippered scratch-free sunglasses and electronics pocket", men den er jeg ikke kar om å finne. Lurer nesten på om det er ren copy/paste fra de andre sekkene.

Så på denne engang, er det ikke en lomme inne i "PC-rommet" med glidlås. Kan det være den.

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: Renzir] #1787402 14/05/2014 11:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Renzir
Så på denne engang, er det ikke en lomme inne i "PC-rommet" med glidlås. Kan det være den.

Det er jo iPad og Kindle-rommet. ICON_SMILE

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1787620 14/05/2014 17:43
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Jepp, tablet-rommet er alt for stort for en stakkars telefon. Foreløpig blir det ziplock-pose og baklomma. Jeg tenkte kanskje det var meningen å bruke den lomma jeg har verktøy i, men da må jeg jo finne et annet sted til verktøyet...

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1954724 04/05/2015 15:15
Dan Offline
More than words
More than words
Må vekke denne tråden til liv igjen. Jeg endte jo opp med en Osprey Momentum 30 liter som gjør en glimrende jobb hver gang jeg drar til Italia med kun håndbagasje. Men som sykkelsekk på korte turer er den litt for stor. Så hjemme har jeg fortsatt å bruke min gamle Haglöfs Tight, men den er litt slafsete og har litt for mange løse reimer og stropper og slikt.

Så jeg kunne tenkt meg en liten pendlersekk som kun skal holde slange og verktøy, telefon, vindjakke, matpakke og et halvt klesskift (enten kun olabukse eller kun kalsipper, sokker og skjorte). Trenger ikke å ha plass til laptop eller pad og drikkeblære er heller ikke viktig.

Det som er viktig er at sekken er smooth og liten men likevel har gode hofte- og brystreimer. Blant reklamene som snurrer for tiden så vises denne:

Den scorer på smooth og liten. Noen som har erfaring av den eller kan komme med anbefalinger av lignende sekker?

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1954730 04/05/2015 15:31
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Jeg synes de sekkene er veldig fine, enten til pendling eller lengre dagsturer. 16-20l har plass til det meste av det (jeg) man trenger. Til det du beskriver kan også 10l varianten holde.

Hadde riktignok vurdert trail over endurovarianten siden sidelommene har glidelås.

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: vehe] #1954829 04/05/2015 19:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: vehe
Hadde riktignok vurdert trail over endurovarianten siden sidelommene har glidelås.

Både Trail og Enduro har reimer som kommer i veien for den lengste glidelåsen. Slik er det på min gamle Haglöfs også og det er et av kompromissene jeg ville slippe denne gangen. ICON_SMILE Det er derfor den modellen jeg viste bilde av, Stage, frister meg. Ellers så jo Trail-modellene forsåvidt veldig fine ut hvis man trenger litt mer plass.

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1954833 04/05/2015 19:43
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Finnes den i mindre travle farger? ICON_SMILE

Re: Rådgivende folkeavstemming - pendlesekk [Re: larsb] #1954838 04/05/2015 20:01
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
XXL har nå Camelbak Octane 18X til 799,-

http://www.xxl.no/sykkel/utstyr-til-sykl...1_style#details

Kan det være et alternativ? Vurderer denne selv til både pendling og dagsturer i skogen, men usikker på om 18l blir tilstrekkelig plass.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support