Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt?

Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? #1726614 21/12/2013 19:01
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er vel ingen nyhet at mange lar frustrasjonene i julestria gå ut over andre på den ene eller andre måten. Dagens siste julegavehandling var intet unntak. Jeg lar min frustrasjon gå ut over forumets deltagere ICON_WINK

Samboeren stod i køen hos Expert, og det ble etterhvert en ganske lang kø da det var få kundebehandlere i kassa. Plutselig kommer et par i 50-årene, etterfulgt av en dame i 40-årene, i rask gange forbi køen, som på dette tidspunktet teller 10-15 personer, og stiller seg opp ved neste kasse. De øvrige i køen blir like overrasket som samboeren. Hun stikker hodet ut av køen, og sier høyt; "Unnskyld, køen begynner bak her". Resten av køen mumler tilsvarende, men ingen gjør noe mer ut av seg.

Menneskene bak kassa gjør ingenting - og de som har passert køen later som om de ikke hører noe, og fortsetter med å legge fra seg julegavene på båndet. Samboeren resignerer, og de fleste i køen rister på hodet i frustrasjon og mumler videre om julestria og folkeskikk...

Da jeg treffer en irritert samboer på vei mot utgangen forteller hun hva som nettopp har skjedd, og peker bort mot personene som snek seg forbi, som nå har gjort det samme stuntet i pakkekøen - sneket seg inn foran flere som stod og ventet for å pakke inn gavene. Damen i 40-årene ser at hun blir pekt ut; hun løfter armen og viser fingeren.

Nå er det ikke så mye man får gjort med denne typen mennesker, tenker jeg. Og selv om det etter å ha fått servert hele historien fra samboeren, var fristende å marsjere tilbake inn og gi disse en lekse i normal folkeskikk, lot jeg det gå.

Men jeg klarer ikke helt å la det ligge - for like mye som håpløse kunder, så handler dette om kundebehandlere som ikke klarer å håndheve det enkle konseptet kø. Prøver man tilsvarende stunt i f.eks Tyskland får man raskt beskjed om at dette ikke er i orden.

Hvorfor klarer ikke norske kundebehandlere å gjøre det samme? Og hva kan jeg som kunde gjøre overfor Expert for å få tydelig frem at dette er noe de bør få inn i sine opplæringsrutiner? Hva har Expert egentlig å tape på at folk oppfører seg slik i deres varehus?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726619 21/12/2013 19:59
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
La det ligge og la julen ringe inn.
Det som er aller mest irriterende med slike folk er at de sannsynligvis ikke tenker et sekund på dette idet de går ut av døren.
Du derimot, ergrer deg grønn i bilen på vei hjem, klager på internett og kommer helt sikkert til å irritere deg når du legger deg i kveld.
Mao 2-0 til dem.

Pust dypt inn, tell til ti og nyt livet, eller en Glenlivet slik jeg gjør akkurat nå.

God jul!

PS Netthandel neste år?

Redigert av ELO73; 21/12/2013 20:00.
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726642 21/12/2013 21:04
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enkelte butikkansatte er tafatte, og enkelte ufyseligheter utnytter det. Jeg holder alt for mye kjeft selv i slike situasjoner, skulle ønske jeg var mindre konfliktsky.

Ble kjempeimponert over to damer på IKEA tidligere i uka, ingen av dem skjønte at +50 varer i hurtigkassa ikke er ok. Og han som passa på så bare så tomt ut i lufta selv om han åpenbart så hva som foregikk.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: ELO73] #1726646 21/12/2013 21:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ELO73
La det ligge og la julen ringe inn.
Det som er aller mest irriterende med slike folk er at de sannsynligvis ikke tenker et sekund på dette idet de går ut av døren.

Nemlig. Derfor ber jeg sånne folk gå hjem og skamme seg og ikke stille seg i en kø før de har lært seg folkeskikk. Hvis jeg lar det ligge og lar jula ringe inn, vinner drittsekkene, og da blir det bare flere av dem.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726648 21/12/2013 21:25
Kayaq Offline
Fersking
Fersking
There is no cure for stupidity....

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Kayaq] #1726649 21/12/2013 21:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kayaq

Riktig, men dette er ikke stupidity, det er rudeness. Og det finnes det en kur for.

- Robert Green Ingersoll
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726652 21/12/2013 21:32
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg lar ikke idioter som dette ødelegge dagen min. Tross alt var det samboeren som ble den eksponerte part. Selv har jeg allerede funnet perfekt kveldsunderholdning som gir godt humør: http://www.youtube.com/watch?v=0o4B2R5kzw4 ICON_SMILE

Men jeg er interessert i å finne ut av hvordan man på best mulig måte kan gi butikkene beskjed om at dette er noe de bør lære opp de ansatte til å takle.

I sommer strammet jeg opp et eldre ektepar som etablerte en "ny kø" på Gardermoen. Pga sikkerhetssjekk tømte personalet området inn til gaten, og alle måtte inn på nytt. Ved inngangen dannet det seg to fine køer foran hver skranke, og alt var duket for en grei prosess. Men jaggu kom det to stykk i 50+ alderen som ikke hadde tid til å stå i køen sammen resten av bermen...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726655 21/12/2013 21:36
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: GeirK] #1726679 21/12/2013 23:16
Kayaq Offline
Fersking
Fersking
Sitat: GeirK
Sitat: Kayaq

Riktig, men dette er ikke stupidity, det er rudeness. Og det finnes det en kur for.

Nå går vel disse to som hånd i hanske ;-)

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726684 21/12/2013 23:31
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg opplevde en som prøvde seg forrige uke, var og skulle kjøpe 2 par ski og ble ekspedert, ekspeditøren drev og plukka frem ski da det kon en fyr som sa, "du der, kom og hjelp meg!", ekspeditøren svarte at han var opptatt og han måtte snakke med noen andre men fyren ga seg ikke og sa det var ingen andre, de var opptatt med andre kunder, ekspeditøren sa han måtte trekke kølapp først og henvendte fyren seg til meg og nærmest glefsa, "du da, har du kølapp du?",

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726689 22/12/2013 00:57
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Det der er ingenting, jeg har jobbet som bartender!

Gleden av å kunne rope "Hold kjeft!!" inn i øret på en halvfull sniker som hoier, skriker og omtrent prøver å daske deg i nesa med kreditkortet for oppmerksomhet, og det lettere perplekse blikket etterpå, kommer jeg til å leve lenge på!

Det skal vel uansett være unødvendig for andre personer i køa å ta affære, i en butikk er det de ansatte som har myndighet og bør gripe inn.

Trønder osv
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726703 22/12/2013 07:58
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Køsniking er en uting og flere burde gjøre som en arbeidskollega av meg, sniking og frekke folk er det aller verste han vet i hele verden og er det noen som sniker seg før ham på noe vis så ender de opp med å få så kjeft at de som regel går slukøret bakerst i køen:) Folk som sniker burde rett og slett få skikkelig kjeft så de kansje blir litt flaue hvis det står mange der. Sikkert vært bortskjemte under oppveksten og fått det som de vil hele tiden.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726726 22/12/2013 10:06
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg mener folk må si fra. Sannsynligvis vil ikke betjeningen ha mulighet til å følge med på køen skikkelig. Det er nok vanskeligere for de å si fra ettersom snikerne faktisk også er kunder.

Har også lagt merke til at stillheten på bibliotekene er i ferd med å forsvinne. Her må det også sies fra!

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726729 22/12/2013 10:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hos Lefdal i Sandvika tar de dette meget alvorlig.

Jeg var innom for et par dager siden for å se etter en julegave. Det er kølapper for å bli ekspedert, men det sto en ekspeditør for seg selv ved siden av disken og så ut i luften. Siden jeg bare hadde et enkelt ja/nei-spørsmål, dristet jeg meg til å spørre ham uten å trekke lapp:

"Unnskyld, har dere igjen noen hvite iPad2?"
"Det vil jeg ikke svare på for du har ikke trukket kølapp."

Så da ble det iPad-handel. På Elkjøp.

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726734 22/12/2013 10:45
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Da fikk du tatt rotta på dem! Bare synd du ikke gikk til en konkurrent for ekstra effekt av boikotten. Som å straffe g-sport ved å gå på intersport ICON_WINK

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726736 22/12/2013 10:48
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Apropos køsniking: http://www.youtube.com/watch?v=smE1kjEsdZk

Husker også at når jeg og noen venner skulle sjekke inn på gardermoen var det lang kø til sikkerhetskontrollen, som gikk et stykke bak der båndene startet. Når vi etter hvert kom frem til båndene så vi en helg gjeng med folk som bare kom rett inn fra siden, og skulle flette seg inn i køen bak oss. Jeg ga dem beskjed om om at køen startet 30m lenger bak, hvorpå de bare svarte litt "ahh, ok", men forble stående. Da sier kompisen min "Ja, køen starter bak der folkens", og han får da" JA, vi har hørt det nå!" tilbake. Siden de tross alt stod bak oss i køen så lot vi det ligge der, og bare konkluderte med at det var kjipe folk uten folkeskikk. Hadde de derimot sneket seg inn foran meg, så hadde de faen ikke fått lov til å bli stående uten en real hudfletting, men så lenge de stod bak meg gadd jeg ikke ta den fighten.

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Tollef] #1726747 22/12/2013 11:13
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tollef
Da fikk du tatt rotta på dem! Bare synd du ikke gikk til en konkurrent for ekstra effekt av boikotten. Som å straffe g-sport ved å gå på intersport ICON_WINK

Nuh, jeg mente ikke å ta rotta på noen, ville bare kjøpe en julegave.
Jeg er absolutt for køorsninger, men det går an å være litt smidig også.

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726748 22/12/2013 11:14
Tex Offline
Besatt
Besatt
Var på Gardermoen rett etter at væskeforbudet var innnført. Køen til sikkerhetskontrollen gikk ut av terminalbygningen.
Så kom det en gjeng Hells Angels (eller var det Bandidos) og gikk forbi hele køen.
Ingen som sa noe på det, pussig nok ...

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Jacobsen] #1726750 22/12/2013 11:28
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sniking er f... meg det verste jeg vet - På linje med hensynsløse folk som går i bredden på smale fortau og ikke viker når du kommer (alene) i mot.

Skyld derimot ikke på betjeningen, men oss selv om vi ikke griper inn!

Dessverre ikke alltid snikere blir flaue over at snikingen poengteres høylytt. En gang et par hoppet inn foran meg i køen og jeg poengterte dette tydelig fikk jeg bare dritt tilbake. Endte med at damen sa "det er jo bare en plass i køen, så det kan ikke være så farlig". "Så flott" svarer jeg, "da kan jo dere gå bak da det ER farlig for meg" og fysisk åler meg mellom dem og foran i køen.

Angrer den dag i dag bitter på at jeg ikke nappet til meg baguetten til den frekke eldre damen hos Narvesen på Gardermoen, slik jeg vurderte, og kastet den i søpla. Fikk litt igjen da en dust stjal parkeringen på Sandvika SS og lurte å hva jeg skulle gjøre med det. Befrielse å dra opp døren på bilen hans, rappe til meg P-lappen i vinduet og tråkke den ned i søla som om jeg var fem år. Glad min samboer var tilstede, så hun fikk frarådet meg i å nyttegjøre meg av mine andre "kreative" ideer som å tappe luften ut av hjulene eller sladrer til vektere og late som om fyten hadde stjålet noe på senteret.

SI ALLTID IFRA OG GJØR NOE sier jeg!

T.

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726752 22/12/2013 11:38
G
GSolvik Offline
Custom Title
Custom Title
G
Det denne typen mennesker gjør er å stjele!
De stjeler av tiden til de av oss med normal folkeskikk som innordner seg køsystemet og venter på tur.
Jeg tror dessverre ikke det er noen kur for dette. Disse individene gir beng i alle andre, såfremt de kan skaffe seg en fordel. I de fleste tilfeller vil frekkhet lønne seg og det er grunnen til at de kan holde på slik de gjør.
Det er køen selv som må påpeke overtrampet; bare synd det så sjelden blir gjort..

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Jacobsen] #1726755 22/12/2013 11:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Jacobsen
Apropos køsniking: http://www.youtube.com/watch?v=smE1kjEsdZk

Husker også at når jeg og noen venner skulle sjekke inn på gardermoen var det lang kø til sikkerhetskontrollen, som gikk et stykke bak der båndene startet. Når vi etter hvert kom frem til båndene så vi en helg gjeng med folk som bare kom rett inn fra siden, og skulle flette seg inn i køen bak oss. Jeg ga dem beskjed om om at køen startet 30m lenger bak, hvorpå de bare svarte litt "ahh, ok", men forble stående. Da sier kompisen min "Ja, køen starter bak der folkens", og han får da" JA, vi har hørt det nå!" tilbake. Siden de tross alt stod bak oss i køen så lot vi det ligge der, og bare konkluderte med at det var kjipe folk uten folkeskikk. Hadde de derimot sneket seg inn foran meg, så hadde de faen ikke fått lov til å bli stående uten en real hudfletting, men så lenge de stod bak meg gadd jeg ikke ta den fighten.

Og hvis noen spør meg om det er greit å hoppe inn i køen før meg, svarer jeg "Ja, når du har spurt alle bak meg". Sniker noen foran meg, stiller jeg meg foran dem og oppfordrer de bak til å gjøre det samme.

- Robert Green Ingersoll
Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726759 22/12/2013 11:50
Dan Offline
More than words
More than words
Man vet man er tilbake i Norge når...

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: GeirK] #1726761 22/12/2013 12:00
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Den der har jeg også hatt god erfaring med. Jeg pleier å spørre: "Har alle bak samtykket til at du kan gå foran dem i køen? Hvis ikke syns jeg du skal stille deg bakerst som alle andre med normal folkeskikk."

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726764 22/12/2013 12:03
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Butikkrelatert: Hvordan oppnå ønsket effekt? [Re: Anders A-R] #1726809 22/12/2013 16:46
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Da jeg for en tid tilbake ble dyttet tilside av en gammel gubbe røyk varene hans kjapt av kassebåndet samtidig som jeg utbrøt "I allverden er det du driver med? Skjønner du ikke at jeg står i kø foran deg?!"

Vel utenfor fikk jeg iallefall kommentarer ifra to som var minst like irriterte som meg for at han drev og dytta oss tilside.. Kommer sikkert ikke til å gjøre det igjen, men det var ganske godt der og da..

Take Care!

Moderator  support