Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Hvilken ny bil kjøper man i 2014?

Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: RazeFaze] #1726008 19/12/2013 09:02
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: RazeFaze
En bil slipper ikke ut noe med mindre den blir kjørt

Den slapp ut jævla mye da den ble laget.

Anonym5
Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: silverwrx] #1726014 19/12/2013 09:09
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: silverwrx
Olje og gassutvinning er synderen. Oljen tyter ikke akkurat opp av seg selv (som jeg sier i elbilsammenhenger). Elektrifisering av felt vil hjelpe på, da en rekke installasjoner kjører gassturbiner med veldig lav virkningsgrad.
http://www.ssb.no/klimagassn/

Er ikke så sikker på om totalregnskapet blir bedre om vi sender gassen i rør til land (2% tap til fuelgass/strøm til kompressor), sender den videre i rør til Europa (siden vi ikke har gasskraftverk på land i Norge, nye 2-4% tap i fuelgass til transporten til europa), genererer strøm i gasskraftverk på kontinentet (kanskje med litt bedre virkningsgrad enn offshore), sender i kabel til Norge igjen (nye 10%? tap i kabelen), sender i kabel til plattform (nye tap i kabelen igjen) for så å ha elektriske kompressorer etc offshore? Da må den økte virkningsgraden dekke tap i overføringer (rør + strømkabler) samt fabrikasjon, installering, drift og til slutt fjerning av disse. Joda, vi har flyttet mye av Co2 genereringen ut av norsk sokkel og norge sitt regnskap, men om det gir en totaltsett mer energieffektiv løsning? Kanskje ikke. Men det gir iallefall grobunn for litt monstermast bygging i Hardanger da om ikke annet....

Og kanskje kan det bli skattlagt der oljen tyter opp? Krise for olje-Norge..
http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=11946

Med fare for enda mer offtopic.

Sikkert ikke dumt. Uansett ender det vel opp med at prisen sluttbruker av petroleumsprodukter må betale går opp, og det er nok en grei ting. Energi er altfor billig når Findus kan sende norsk fisk til Kina for filetering og pakking og så tilbake til Norge for å selges som frossenfisk. En Trondheim Oslo syklist bruker vel en energimengde på Styrkeprøven som tilsvarer ca 0.5l bensin, en energimengde man får kjøpt som bensin for ca 8,- kroner, som gel eller sportsdrikke er prisen for denne energien mange ganger høyere. Ergo, enerig i form av bensin etc. selges ALTFOR billig. Sånn sett.

Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: anonym5] #1726017 19/12/2013 09:16
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pontiff
Olje og gassutvinning er synderen.

Egoisten er synderen. Det vil si deg, meg og alle dere andre. Vi forbruker uten å tenke på medmenneske, fremtiden eller naturen. Nye biler, sykler, biffer, sydenreiser, alt sammen.

Jovisst har vi litt dårlig samvittighet i ny og ne, går i et tog, gir penger til en sak eller skriver under på et opprop. Da har vi liksom gjort vårt og kan fortsette å forbruke, utnytte og ødelegge. Og le av dem som hever pekefingeren.

+100

-Tobias

Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: tobiast] #1726068 19/12/2013 11:20
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tobiast

Mine sju årlige sydenreiser står for en helt minimal del av de totale CO2-utslippene, så jeg reiser med god samvittighet! Det samme gjelder familens to Range Rovere. Til tross for V8, 400hk og forbruk på 2.5l/mil, blir utslippene små hvis man sammenlikner med det totale utslippet av CO2, spesielt hvis man ser det i en global kontekst. For ikke snakke om den daglige biff-middagen. Jeg koser meg med biffen, for CO2-footprintet fra en biff er så lite at man må være miljøfanatiker for å bry seg om slikt.

;-)

-Tobias

Den kjøper jeg ikke.

Er det slik at jeg kan stjele, voldta og utføre hærverk med god samvittighet fordi mitt bidrag utgjør en forsvinnende liten andel av statistikken hvis man sammenligner med de globale tallene? Ja, jeg er klar over at dette er ulovlige/kriminelle handlinger, men i mine øyne burde det være ulovlig å ha store personlige CO2-utslipp. Vi er ALLE ansvarlige for å redusere utslippene og da må alle gjøre sitt ytterste for å bidra.

mvh
Nils
Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: -Jan] #1726070 19/12/2013 11:35
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: -Jan
Sitat: altitude
Nettopp fått denne, Mazda CX-5, og er kjempefornøyd. Ulempen er at det går mange av disse nå

Korfor er det ei ulempe?

Litt pga mulig lavere annenhåndsverdi, men også litt fordi det jo alltid er moro å skille seg litt ut (synes hvertfall jeg). Men dessverre betyr ofte å skille seg ut når det gjelder bil større kostnader og mer problemer ICON_SMILE
Har forøvrig fått noen mil på CX-5en nå og blir bare mer og mer fornøyd.

Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: nilswithskills] #1726079 19/12/2013 11:53
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: nilswithskills

Mine sju årlige sydenreiser står for en helt minimal del av de totale CO2-utslippene, så jeg reiser med god samvittighet! Det samme gjelder familens to Range Rovere. Til tross for V8, 400hk og forbruk på 2.5l/mil, blir utslippene små hvis man sammenlikner med det totale utslippet av CO2, spesielt hvis man ser det i en global kontekst. For ikke snakke om den daglige biff-middagen. Jeg koser meg med biffen, for CO2-footprintet fra en biff er så lite at man må være miljøfanatiker for å bry seg om slikt.

;-)

-Tobias

Den kjøper jeg ikke.

Er det slik at jeg kan stjele, voldta og utføre hærverk med god samvittighet fordi mitt bidrag utgjør en forsvinnende liten andel av statistikken hvis man sammenligner med de globale tallene? Ja, jeg er klar over at dette er ulovlige/kriminelle handlinger, men i mine øyne burde det være ulovlig å ha store personlige CO2-utslipp. Vi er ALLE ansvarlige for å redusere utslippene og da må alle gjøre sitt ytterste for å bidra.

Smileblunkefjeset, altså " ;-) " indikerer at jeg er ironisk. Vi er helt på linje.

-Tobias

Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: tobiast] #1726091 19/12/2013 13:00
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev

Smileblunkefjeset, altså " ;-) " indikerer at jeg er ironisk. Vi er helt på linje.

-Tobias

Aaaah, må se bedre etter neste gang. Det finnes jo en del folk med de holdningene du "påtok" deg (har jeg inntrykk av).

mvh
Nils
Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: nilswithskills] #1726262 20/12/2013 08:09
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: nilswithskills

-Tobias

Aaaah, må se bedre etter neste gang. Det finnes jo en del folk med de holdningene du "påtok" deg (har jeg inntrykk av).

Jepp, det er kanskje det som er mest skremmende av alt. At man ikke ser ironien i et tilsynelatende åpenbart ironisk innlegg, fordi det fins så mange folk som faktisk har slike holdninger (også her inne).

Redigert av Flex; 20/12/2013 08:09.
Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: erling] #1729822 04/01/2014 10:32
S
Skjervesbu Offline
Medlem
Medlem
S
Ikke xc40 men v40 Cross Country du viser her? T4 (1.6 bensin 180hk) AWD er jo en tøff bil. Volvo ser ut til å komme med veldig interessante motorer nå, noe som gir god pris. Sagt av en ikke-Volvo mann...

Redigert av Skjervesbu; 04/01/2014 10:41.
Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: ] #1729851 04/01/2014 12:58
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Vi gikk fra en eid QQ+2 med høy SUV-sitting til en leaset V60 2014 med klart lavere sittehøyde. Omstillingen var ikke noe problem, synes ikke nå at jeg har mindre oversikt over trafikken fordi jeg sitter lavere. Hvis sittehøyde er alfaomega bør man ikke bare vurdere SUV men også større pickup- eller kassebil ICON_WINK
Nyter nå å kjøre en solid og sporty V60 fremfor en slapp og billigplast-QQ+2.

Leasing fungerer også for oss. Grei sum i måneden som går inn i månedsbudsjettet, ingen boliglån som igjen må utvides grunnet bilkjøp og for det vi fikk for den gamle bilen kunne vi både betale leasinginnskuddet og kvitte oss med restlånene vi ennå hadde i Satans lånekassa. Sitter igjen med mer i måneden nå enn før.

Martin

Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: ] #1729856 04/01/2014 13:19
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bone
Alfa Romeo 159 Sportwagon ! :-)

La bellissima! Min kone er fornøyd med vår :-) Veldig god på vinterføre, synes jeg.

Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014? [Re: M@rtin] #1730400 06/01/2014 08:13
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: M@rtin

Leasing fungerer også for oss. Grei sum i måneden som går inn i månedsbudsjettet, ingen boliglån som igjen må utvides grunnet bilkjøp og for det vi fikk for den gamle bilen kunne vi både betale leasinginnskuddet og kvitte oss med restlånene vi ennå hadde i Satans lånekassa. Sitter igjen med mer i måneden nå enn før.
Martin

Så bra, bare husk å legg av omtrentlig en 1000.- lapp i måneden da, slik at du har til egenkapital til forskuddsleie på neste bil, når dagens skal byttes om 3år.

Noen FÅ finansselskaper er så hyggelige at de tar av innskuddet dersom du får en totalskade også (innløsning av kontrakt før 3år). Dette fremkommer sjelden på leasing gjennomganger. Merkes best i starten av avtalen. Veldig sjelden at leasingbiler får totalskade, men det skjer. Forsikringsselskaper dekker ikke refusjon av forskuddsleie. Og det er variasjon mellom forsikringsselskaper også. Litt tåkete omeråde, som nok mer diskuteres hos finfo enn ts.

Privatlease burde OPPGIS i annonser med 0.- i forskudd, slik at man ser den "reelle" månedskostnaden. Litt mye Lease bil til 999.- men så baller det på seg 45.000 inkl.mva(1250.- mnd) i forskuddsleie.

Litt offtopic nå føler jeg.

Hadde jeg skulle hatt min aller første bil. Lite vedlikehold. Ny/1år. Ikke status. Tja, en liten bensingjerrig sak med høy driftspålitelighet. Noe slikt. Synes småbilsegmentet er undervurdert. Mye bra rimelig.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41268562

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support