|
|
Slettet ryktetråd
|
Re: Slettet ryktetråd
[Re: Dan]
09/12/2013 14:20
|
EgilS
More than words
|
More than words
Synes du det er negativt å lese seoghør eller å være opptatt av kjendiser? Oh yes. Da denne tråden startet var jeg forbauset over å se hva tilsynelatende oppegående mennesker kunne få det for seg å interessere seg for. Det forbauser meg at du ikke har sluttet å forbause deg over det for lenge siden.
|
|
|
[Re: Mmar]
09/12/2013 14:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes saken har interesse langt utover den kulørte presse all den tid dette handler om et par som er satt til å skulle representere "malen" på det perfekte familieliv. Personlig driter jeg jo såklart i sånne normer, men det er mange der ute som oppi sine uperfekte og trøblete samliv ender opp med å føle seg utilstrekkelige når malen er glansbildet av disse to. Når de velger å kjøres frem i media på den måten, så er det ikke uten forpliktelser selv om de fleste oppegående mennesker bør skjønne at "noe er det selv i de beste familier". Det er mye røyk som nevnt tidligere og det viser seg med et kjapt søk at røyken blir forsøkt skjult, ved tråder som slettes, blogginnlegg som blir borte mm. Når fruen har den fortiden som hun har, samtidig som hun forsvinner fra mediebildet med en sykemelding så er det ikke rart at folk begynner å spekulere. Mine spekulasjoner ligger mer på det konspiritaive, enn på om hun som som mange andre har gjort noe hun ikke burde. Det betyr ikke at jeg tror at PST sitter og ringer rundt, men det er mange denne nyheten, hvis sann, ikke vil skal stemme. Vi skal heller ikke glemme at det disse personene gjør kommer til å havne i historiebøkene og således ikke er som folk flest å regne. Til slutt så har saken, hvis den stemmer, en tung og vanskelig side utover de vanlige utroskapshistoriene siden han sto så tydelig frem og var tom villig til å si ifra seg embedet for sin kjærlighet til denne (angrende) folkets representant for utagerende festing og generell umoral........en form for dobbelt svik altså. Vi får se hva som skjer videre, men helt uinteressant synes altså ikke jeg det er 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
09/12/2013 14:54
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, og hvis saken ikke har rot i virkeligheten, så er ditt innlegg ganske usmakelig. Du skriver ganske nedlatende om hva hun skal ha gjort tidligere og fremlegger det som en sannhet at hun skal har gjort det du bidrar til å spre rykter om. Har ikke hatt det inntrykket av deg som bidragsyter på dette forumet før, Sanouka.
|
|
|
[Re: sanouka]
09/12/2013 14:56
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Selvfølgelig hadde saken vært "viktig" hadde det vært noe mer enn løse rykter. Frem til at dette blir dokumentert på en eller annen måte, så er dette en ikke-sak, og det var helt riktig å slette tråden.
|
|
|
09/12/2013 14:58
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Hvis folk bruker andre folk som mal på hvordan de burde leve, så har de et problem. Det er ikke noe som rettferdiggjør drittslenging og ryktespredning.
|
|
|
[Re: sanouka]
09/12/2013 15:08
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes saken har interesse langt utover den kulørte presse all den tid dette handler om et par som er satt til å skulle representere "malen" på det perfekte familieliv. Personlig driter jeg jo såklart i sånne normer, men det er mange der ute som oppi sine uperfekte og trøblete samliv ender opp med å føle seg utilstrekkelige når malen er glansbildet av disse to. Når de velger å kjøres frem i media på den måten, så er det ikke uten forpliktelser selv om de fleste oppegående mennesker bør skjønne at "noe er det selv i de beste familier". Det er mye røyk som nevnt tidligere og det viser seg med et kjapt søk at røyken blir forsøkt skjult, ved tråder som slettes, blogginnlegg som blir borte mm. Når fruen har den fortiden som hun har, samtidig som hun forsvinner fra mediebildet med en sykemelding så er det ikke rart at folk begynner å spekulere. Mine spekulasjoner ligger mer på det konspiritaive, enn på om hun som som mange andre har gjort noe hun ikke burde. Det betyr ikke at jeg tror at PST sitter og ringer rundt, men det er mange denne nyheten, hvis sann, ikke vil skal stemme. Vi skal heller ikke glemme at det disse personene gjør kommer til å havne i historiebøkene og således ikke er som folk flest å regne. Til slutt så har saken, hvis den stemmer, en tung og vanskelig side utover de vanlige utroskapshistoriene siden han sto så tydelig frem og var tom villig til å si ifra seg embedet for sin kjærlighet til denne (angrende) folkets representant for utagerende festing og generell umoral........en form for dobbelt svik altså. Vi får se hva som skjer videre, men helt uinteressant synes altså ikke jeg det er Er ikke konspirasjonsteorier når det har historiske data med seg. Kongehuset har blitt skjermet i mange tiår. Sikkert mer eller mindre siden media oppstod i noen større skala, men dengang kjente ikke jeg noen i bransjen som kunne fortelle meg om det. Sannheten forties. Det er stilltiende samtykke om det i mediabransjen. Så konspirasjon er det neppe. Tror ikke allverdens på noe PST heller. Er nok "de gamle folka i mediahusa som overfører tradisjonen". Setter de yngre litt på plass, så bedrageriet (for de som måtte bry seg med hva kongehuset virkelig er og hva det fremstår å være) kan fortsette lykkelig Jeg hater løgnen fordi så mange tror på den. Enda verre, er det de ønsker å tro på. Og så blir det som religion. De plager meg med illusjonen sin. Og jeg kan ikke unngå å måtte få i trynet hvor stusselige folk er. Om jeg da ikke gjøre som jeg pleier, isolerer meg og gir blanke f i det utenfor leilighet og garasje. Hva MM gjør og har gjort (det siste vet jeg noe om, riktignok tiår tilbake), vel, hva fan trodde de.. På media ? Flere skrekkhistorier for dem. Vi i Norge utnytter verdens fattigdom og verdensmiljøet noe sinnsykt. Vi tar 10 kr og gir 1 kr tilbake i bistand. Så skriver media at vi er snille...Eller i verste fall, unnlater å nevne det... Enda en skrekkhistorie. Verden gir fan i Northug og de færreste vet hva langrenn er  Sensur er flott, dagorden er enda bedre. Vi vil bedras, så kjør på. Bare jeg får forskudd på trygda, så til helvete med resten av verden
Redigert av Abit; 09/12/2013 15:17.
|
|
|
09/12/2013 15:19
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er dessverre slik at de fleste ubehagelige avslørende nyhetssaker har begynt som rykter. Saken har jo helt tydelig ikke startet på TS og lever tydeligvis sitt eget liv og da ville det kanskje heller vært smart av de impliserte parter å gå ut med et dementi siden dette bare er løse rykter uten rot i virkeligheten. Jeg skriver da ikke nedlatende om hva hun har gjort tidligere, jeg bare sier hva hun selv sier hva hun var med på. Og helt klart, masse folk der ute med store problem fordi de velger konformiteten ved å følge malen samfunnet rundt dem har satt for hvordan et liv skal leves. Dem om det, men rollefigurene har en forpliktelse og må regne med å bli gått litt ekstra etter i sømmene spør du meg og i så måte så vil slike spm som blir stilt i denne tråden og andre steder være å måtte regne med i det regneskapet.
|
|
|
[Re: Abit]
09/12/2013 15:39
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Litt mindre kanskje, enn jeg er (definitivt var. Nå har jeg mista lysten) en horebukk. Er det lykkepillene som har fjernet lysten :-)
|
|
|
09/12/2013 15:42
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Norske media er en ryktebørs, med unntak av kongehuset da. Slår meg nå da jeg har på tv2-nyhetskanalen
Morsomt hvor lite media nå skriver om at Mandela er død i forhold til før han døde og ble lagt inn på sykehuset 6 måneder siden. Saken er biff. Doffen har daua. Case closed
|
|
|
[Re: Dexter]
09/12/2013 15:45
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Litt mindre kanskje, enn jeg er (definitivt var. Nå har jeg mista lysten) en horebukk. Er det lykkepillene som har fjernet lysten :-) Jeg er gått lei av å lete etter den ene av hundre, som da må være villig til å være utro om hun har type uten at jeg må stresse noe særlig med å snakke mye med henne først og lissom bli kjent med henne, som fortjener min herlige kropp for 1 night stands. Fant ut av at ble for mye gnål i forhold til sugetid generelt med de fleste, sånn ellers. Alt dette før jeg begynte på lykkepillen.
|
|
|
09/12/2013 16:44
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Fant også orginaltråden via Google, men da med dette sitatet:  Vi kommer ikke til å slette denne tråden, og tror ikke PST kommer til å gjøre det heller.
Forøvrig er det et nytt rykte som sier at ryktet ble spredd av westerdølinger som et eksperiment.
Sladrekjærringer ass ICON_WINK Men er to aspekter som bør defineres: - Hvor går forskjellen på udokumentert sladder og sann historie? Svært mye som skrives er en mening gitt litt informasjon av ymse kvalitet. - Hvem, og hvilke situasjoner er fritt vilt på åpne forum? For min del syns jeg at handlinger og meninger som er knyttet til sitt virke, eller der man har påvirkningskraft, bør være fritt å diskutere. Derfor vi kan, og bør diskutere Erna og Siv sine politiske meninger. Men hvordan de får sine endorfintilskudd påvirker ingen andre, og bør derfor fredes. Tilsvarende: kongefamilien er representanter for og i landet. Så der deres handlinger påvirker dette, bør det ut. Engleskole og hestekommunikasjon, koblet med en offentlig tittel, bør diskuteres. Resultatet med at hun sa fra seg sin offentlige rolle var et godt utfall. Hvordan de koser seg på kammerset, og med hvem, skjønner jeg ikke at er av interesse for noen. Det er mine meninger om sladder. Men jeg syns det er mindre viktig enn å verne om åpen diskusjon. Jeg leste ikke originaltråden før den ble sensurert, for utroskap og Mette Marit koblet to ting jeg bryr meg fint lite. Men jeg ser ikke noen falske påstander der, eller noe som skaper hat, eller oppfordrer til noe negativt. Jeg så faktisk ikke at noen påsto noe som fakta, kun om rykter som var ute. Om sensurgrensen skal settes så lavt at den inkluderer å fjerne henvisninger til sladder, som er korrekt merket som det, syns jeg det går for langt i å kneble åpen debatt. Jeg tror den første tråden bidro mer til å latterliggjøre de som bryr seg om rykter, enn å fremme skade til andre.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
09/12/2013 17:01
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jupp, jeg var altfor rask i avtrekkeren der. Jeg trodde tråden kom til å dø ut av seg selv, også synes jeg det var morsomt at trådstarter trakk inn PST. Men så var det flere som etterlyste sletting, og jeg så ingen grunn til å la den stå, rett og slett fordi jeg mener at tråden ikke bidro til noe positivt for forumet. Altså, slettingen her inne har jo ingenting med omsorg for noen andre enn den loddenvarme hjertefølelsen til sletteren. Personen får jo sjansen til å illudere omtanke, handlingskraft og fremragende empati. Å slette et gammelt og ferdigtygd rykte har ingen verdi når man omtrent er det siste mediet i landet som får det inn.
Herregud du mann! Hva er det du insinuerer? Omsorg for meg selv eller andre har ingenting med saken å gjøre. Om sensurgrensen skal settes så lavt at den inkluderer å fjerne henvisninger til sladder, som er korrekt merket som det, syns jeg det går for langt i å kneble åpen debatt.
Dette handler ikke om sensur, og fortell meg gjerne hvilken debatt det er jeg knebler. Tråden ble slettet utelukkende fordi jeg mener at ubekreftet sladder kan diskuteres andre steder.
|
|
|
[Re: ]
09/12/2013 17:05
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hverken PST eller advokater har hatt noe med sensuren å gjøre, dette ble gjort utelukkende fordi tråden gjorde mer skade enn nytte.
Haha, da blire mye sletting framover. Sletting av tråden på det grunnlaget er litt for tynt, og egentlig litt for enkelt. Lemfeldig håndhevelse er grelle saker. Hvilken lemfeldig håndhevelse? Og hvilke andre tråder bør slettes på samme grunnlag? Nå lager dere en stor greie ut av ingenting.
|
|
|
09/12/2013 17:11
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fant også orginaltråden via Google, men da med dette sitatet:  Vi kommer ikke til å slette denne tråden, og tror ikke PST kommer til å gjøre det heller.
Forøvrig er det et nytt rykte som sier at ryktet ble spredd av westerdølinger som et eksperiment.
Sladrekjærringer ass ICON_WINK Men er to aspekter som bør defineres: - Hvor går forskjellen på udokumentert sladder og sann historie? Svært mye som skrives er en mening gitt litt informasjon av ymse kvalitet. - Hvem, og hvilke situasjoner er fritt vilt på åpne forum? For min del syns jeg at handlinger og meninger som er knyttet til sitt virke, eller der man har påvirkningskraft, bør være fritt å diskutere. Derfor vi kan, og bør diskutere Erna og Siv sine politiske meninger. Men hvordan de får sine endorfintilskudd påvirker ingen andre, og bør derfor fredes. Tilsvarende: kongefamilien er representanter for og i landet. Så der deres handlinger påvirker dette, bør det ut. Engleskole og hestekommunikasjon, koblet med en offentlig tittel, bør diskuteres. Resultatet med at hun sa fra seg sin offentlige rolle var et godt utfall. Hvordan de koser seg på kammerset, og med hvem, skjønner jeg ikke at er av interesse for noen. Det er mine meninger om sladder. Men jeg syns det er mindre viktig enn å verne om åpen diskusjon. Jeg leste ikke originaltråden før den ble sensurert, for utroskap og Mette Marit koblet to ting jeg bryr meg fint lite. Men jeg ser ikke noen falske påstander der, eller noe som skaper hat, eller oppfordrer til noe negativt. Jeg så faktisk ikke at noen påsto noe som fakta, kun om rykter som var ute. Om sensurgrensen skal settes så lavt at den inkluderer å fjerne henvisninger til sladder, som er korrekt merket som det, syns jeg det går for langt i å kneble åpen debatt. Jeg tror den første tråden bidro mer til å latterliggjøre de som bryr seg om rykter, enn å fremme skade til andre. Hva ville vel livet vært uten uten guilty (konspirasjons)pleasures TS står jo også helt klart fritt til å bestemme hva som skal ligge på deres sider og kan som alle andre slette tråder de ikke mener har noe å gjøre på deres platform, men det skal være sagt at i mine øyne så har det vært mye annet pølsevev her inne som har fått lov til å bli stående 
|
|
|
09/12/2013 17:13
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg synes denne tråden bør slettes. Og de fleste av Abits innlegg :-)
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
09/12/2013 17:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg synes denne tråden bør slettes. Og de fleste av Abits innlegg :-) He he. Da kommer det bare en slettet slettet ryktetråd.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
09/12/2013 17:17
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Dette handler ikke om sensur, og fortell meg gjerne hvilken debatt det er jeg knebler. Vet du hva sensur er? Tråden ble slettet utelukkende fordi jeg mener at ubekreftet sladder kan diskuteres andre steder. Jeg tror du vil oppdage at setningen over nærmest definerer at det du gjorde var sensur. Så spørsmålet er ikke hvorvidt du sensurerte, men om verdien av sensuren oversteg kostnaden av å sette ny presidens for begrensning på tema som kan diskuteres her på terrengsykkel.no. De fleste offentlige organer har stor takhøyde før de sensurer, da det generelt ses som verdifullt med åpen diskusjon. Når jeg nå leser disse trådene, ser jeg at det er flere tema som kan være interessante. Men spørsmålet burde ikke være om du som moderator ser dem, er enig i dem eller syns de er interessante. En sånn holdning er noe av det som ligger bak utrykket: ”Power corrupts, absolute power corrupts absolutely” . Spørsmålet er: er det noe som er såpass skadelig at det forsvarer sensur. Den byrden ligger på den som sensurerer. Jeg for min del syns at grunnen din om at du ikke liker sladder er for tynn for å bruke sensur. For de som syns sensur er et interessant tema oppfordrer jeg å lese en analyse av hvordan Kina driver sensur på nett, artikkelen er kort, konsis og lettfattelig.. og sier mye om hvordan påvirke et land. http://andrewmcafee.org/2013/11/mcafee-gary-king-chinese-censorship/
|
|
|
09/12/2013 17:28
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Dette handler ikke om sensur, og fortell meg gjerne hvilken debatt det er jeg knebler. Vet du hva sensur er? Tråden ble slettet utelukkende fordi jeg mener at ubekreftet sladder kan diskuteres andre steder. Jeg tror du vil oppdage at setningen over nærmest definerer at det du gjorde var sensur. Bortsett fra i denne konteksten er det snakk om utøvelse av redaksjonell frihet til å bestemme hva som skal ligge på terrengsykkel.nos plattform. At du og en del andre begynner å skrike om sensur i den konteksten sier mest om dere. Dere kunne like gjerne mast om ytringsfrihet.
|
|
|
09/12/2013 17:29
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå lager dere en stor greie ut av ingenting.
Bare avstå fra å svare bråkmakerne mer. Du har tatt en beslutning og det var en bra beslutning som du kan stå bak.
|
|
|
09/12/2013 17:36
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Skal huske prinsippet til neste tråd jeg leser om at det verserer rykter om at Shimano skal gjøre ditten og SRAM datten.
Bare bekreftet sladder som skal diskuteres her. M.a.o all spekulasjon, per definisjon ubekrefta, utgår. Synsing skal sensureres.
Interessant. For å ikke bryte noen regler, så våger jeg å nevne at Shimano har kommet med 10-delt kassett
|
|
|
09/12/2013 17:44
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Når jeg nå leser disse trådene, ser jeg at det er flere tema som kan være interessante. Men spørsmålet burde ikke være om du som moderator ser dem, er enig i dem eller syns de er interessante. En sånn holdning er noe av det som ligger bak utrykket: ”Power corrupts, absolute power corrupts absolutely” .
Jeg startet denne tråden nettopp for at eventuelle interessante temaer kan leve videre.
|
|
|
09/12/2013 17:47
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg nå leser disse trådene, ser jeg at det er flere tema som kan være interessante. Men spørsmålet burde ikke være om du som moderator ser dem, er enig i dem eller syns de er interessante. En sånn holdning er noe av det som ligger bak utrykket: ”Power corrupts, absolute power corrupts absolutely” .
Jeg startet denne tråden nettopp for at eventuelle interessante temaer kan leve videre. Så hva er kriterium ? I sted var det "ubekrefta sladder". Forøvrig trodde jeg "bekrefta sladder" var nesten et faktum. Nå er det "interessante temaer" som er kriterium ?? Og hvem avgjør hva som er interessant "ubekrefta sladder". Du ? Marlye på TS og Castro på Cuba. Setter dagsorden uten sensur. Det floker seg til. Snart begynner de vel å omskrive bibelen eller hevde at den ikke skal tolkes bokstavelig... Lettere å forandre reglene enn eget ståsted
Redigert av Abit; 09/12/2013 17:51.
|
|
|
09/12/2013 18:41
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Tråden ble slettet utelukkende fordi jeg mener at ubekreftet sladder kan diskuteres andre steder. Denne argumentasjonen holder vel ikke helt vann med tanke på all dopingspekulasjonen som pågår i racer-forumet under tourene. Ikke at det bryr meg nevneverdig at tråden ble slettet, vi har jo uansett praktisk talt tatt en reprise av den i denne tråden.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
09/12/2013 19:53
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Tråden ble slettet utelukkende fordi jeg mener at ubekreftet sladder kan diskuteres andre steder. Denne argumentasjonen holder vel ikke helt vann med tanke på all dopingspekulasjonen som pågår i racer-forumet under tourene. Ikke at det bryr meg nevneverdig at tråden ble slettet, vi har jo uansett praktisk talt tatt en reprise av den i denne tråden. Oisann. I såfall vil jeg beklage på det sterkeste at jeg flere ganger har hevdet at Contador var dopet når han kjempet mot Rasmussen under Touren. Eller er det kanskje greit fordi han er utlending...?
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
09/12/2013 20:06
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Makan til overdramatisering av enkelte. Dette handler ikke om sensur, empatipoeng eller beskyttelse av de kongelige.
Sykkelrykter blir forøvrig noe helt annet, da dette er et sykkelforum.
|
|
|
09/12/2013 20:10
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
marley, det er nok bare å ignorere hva Abit skriver. Har selv skjult han så vet ikke helt hva det går i, men jeg kan tenke meg til det. Dere gjorde rett.
|
|
|
09/12/2013 20:14
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Du har rett. Jeg tar kvelden.
|
|
|
09/12/2013 20:29
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Noen skal gneldre. Slett mere spør du meg! Alle royal-anal-fokuserte kan prøve å få igang noe på Kvinneguiden.
|
|
|
09/12/2013 21:41
|
Saffer
Medlem
|
Medlem
Nå er det på tide si opp mine abonnementer hos Fri Fryt. Jeg har ikke lyst til å finansiere et firma som støtter spredning av rykter av verste sort. Ryktene, som også omhandler en person utenfor kongefamilien, er ren sjikane. I tillegg dreier det seg om personer på begge sider som har barn i skolealder.
Det er er mange av dere som er foreldre og som er opptatt at ryktespredning og mobbing på nettet. Da er det litt av et eksempel som Terrengsykkel her gir ved å tillatte de usagn som er skrevet i denne tråden.
Jeg kan vanskelig tro at verken moderatorene eller redaktøren av TS skjønner hva nettmobbing og ryktespredning av denne sort kan føre til. Her dreier det seg om en navngitte privatperson, og temaet er utroskap.
Det er fælt å si det, men jeg håper redaktøren av Terrengsykkel blir saksøkt på grunn av denne tråden. Det vil sette et eksempel. Han vil ikke være den første redaktøren som blir saksøkt fordi denne type innlegg på et diskusjonsforum på vedkommende blads nettside ikke slettes.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
09/12/2013 22:00
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå lager dere en stor greie ut av ingenting.
Bare avstå fra å svare bråkmakerne mer. Du har tatt en beslutning og det var en bra beslutning som du kan stå bak. 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|