Tror dette var så og si de vanskeligste snøforholdene jeg har sett på fatbike. Absolutt null hold i snøen (føltes nesten som kunstsnøen på Tryvann i går). Løssnø er normalt ikke noe problem, men idag hadde den konsistens som potetmel, i tillegg var den ekstremt tung å pløye gjennom. Pigg hadde hjulpet minimalt der jeg syklet idag, for det var snøen som skled på isen, ikke dekkene mot is. Idag var det faktisk fremkommelighet i løssnøen med vanlige piggdekk og CX sykkel. Grunnen er at disse skjærer gjennom og ned til grusen. Men så snart dette første laget får satt seg vil de neste 10-15cm med løssnø gjøre det veldig vanskelig med smale dekk, da de ikke lenger kommer ned på fast underlag.
Føret i dag i Oslo var ikke helt greit selv med fatbike. Såpass mye nysnø på barfrost gjorde særlig oppoverbakker vanskelig, jeg bare spant ned på glatt underlag og stoppet opp. Tror det skulle vært noen skikkelige ispigger for å gi bra feste i dag. Det blir bedre når snøen får "satt seg".
Jeg sykla samtidig ned gangveien fra Maridalsvannet med en på fattie idag, kan virke som om de myke gummiknastene mine på ultralavt trykk festa litt bedre i brøytede oppoverbakker.
Men han suste bare avgårde der det var snø, selv om det går fint med 2.5" på urørt snø så sliter jeg når det blir for mange fot/bil-spor. Savna ikke pigger heller utenom på et parti med speilblank is under snøen, og man sykler jo for å ha det gøy så det er ikke noe prob å sykle utenom den verste isen
Alt i alt kan jeg melde at det er enorm forskjell på et vanlig 2.1" piggdekk med 2-2.5 bar (som er det eneste jeg har sykla med på snø før, utenom med CX) og et 2.5" grovt stidekk med 1.2-1.3 bar, det flyter merkbart bedre, og at det igjen er enorm forskjell opp til fatbike-dekk
Mitt 2.5" til venstre, ukjent fatbike-spor til høyre:
Føret i dag i Oslo var ikke helt greit selv med fatbike. Såpass mye nysnø på barfrost gjorde særlig oppoverbakker vanskelig, jeg bare spant ned på glatt underlag og stoppet opp. Tror det skulle vært noen skikkelige ispigger for å gi bra feste i dag. Det blir bedre når snøen får "satt seg".
Enig! I dag var det ikke gøy i drammensmarka. For mye løs snø. Ble mer gåing enn sykling oppover. Tror ikke pigger hjalp mye i dag gitt. Stor nedtur fra gårsdagens elleville barfrosttur.
Blir nok bedre når snøen for satt seg litt ja.
Pigger hjalp nok ikke i dag heller. Var på en litt annen runde enn dere på toppen, med 3 personer på Dillinger og alle er habile syklister. Jeg tryna IKKE med Bud og Floater, mens 2 karer på Dillinger tryna p.g.a. utvasking. Jeg tror ikke dekkene var for eller imot. Med glatt underlag og løst oppå er det kun teknikk og litt knaster og som gjør om man griper eller ikke.
Når det får satt seg vil det funke. Ikke la Mastercardet gå for varmt på Dillinger enda..
Vet ikke om det er skrevet før i tråden, men vil mission dekkene være gode på snø når den får satt seg litt? Ikke grep ute i dag i hvert fall
Snøforholdene idag var det mest glatte og tricky jeg noensinne har vært borti på fatbike. Kombinasjon av dårlig feste og masse motstand i løssnøen. Spant og skled en god del med Snowshoe, men kombinasjonen sukkersnø og is under snøen er aldri god.
Godt å vite at det ikke bare var meg som syntes det var litt utrivelig å sykle i dag. For hvis dette hadde vært vintersykling på sitt beste så blir jeg heller innendørs.
Her er det -31,2°C nå. Har vært sånn noen dager. Hvis jeg tar ut fatbiken så synker sikkert dekktrykket til to psi i løpet av de første ti minuttene. Heldigvis har jeg vært forkjøla sånn at jeg slipper å sykle i ultrakulda.
Jeg er enig Fredrik. Vi var 4 på fatbike i siggerud/ langhus skogen og vi koste oss. Klart det var litt glatt der hvor det var is under. Enda mer spennede. Fikk også prøvd 12 cm med snø på grusvei mellom holstad og Ås. 3 psi og bare sykle på. Morsomt å gå ned mer og mer ned på trykk og så finne flyt trykket. Startet på 5 psi og måtte ned til 3 før det gikk veldig bra.
Gårsdagens opplevelse (første halvdel) fikk meg seriøst på tanken om at jeg hadde kastet en haug med penger ut av vinduet. Følte et intenst hat når sykkelen gikk i alle retninger bortsett fra dit jeg ville, de nye flotte sykkelskoa fikk flere steg enn pedaltråkk og snøen falt ned i nakken mellom to buffer. At formen er råtten drar det hele ytterligere ned. Enhver som morer seg på sykkel i slike forhold vil garantert få samme opplevelsen om de måker snø med sykkelhjelm på hodet. Heldigvis (1) tok det seg opp da vi fant stier med jevnere underlag, og totalt ble det en grei dag i marka - man får da i det minste frisk luft. Heldigvis (2) leser jeg andres erfaringer, og dropper salget av Pugsleyen
Vi har rett og slett hatt for mye snø her oppe. 60-70cm med pudder som ingen går på er ikke noe særlig med Floater og 80mm felg for å si det sånn. Spesielt når rytter veier opp mot 80 + utstyr.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Gårsdagens opplevelse (første halvdel) fikk meg seriøst på tanken om at jeg hadde kastet en haug med penger ut av vinduet. Følte et intenst hat når sykkelen gikk i alle retninger bortsett fra dit jeg ville, de nye flotte sykkelskoa fikk flere steg enn pedaltråkk og snøen falt ned i nakken mellom to buffer. At formen er råtten drar det hele ytterligere ned. Enhver som morer seg på sykkel i slike forhold vil garantert få samme opplevelsen om de måker snø med sykkelhjelm på hodet. Heldigvis (1) tok det seg opp da vi fant stier med jevnere underlag, og totalt ble det en grei dag i marka - man får da i det minste frisk luft. Heldigvis (2) leser jeg andres erfaringer, og dropper salget av Pugsleyen
hehe. Grinete eldre herremann gikk fort over i smørblid guttunge når stien tippet nerrover og det faktisk var mulig å sykle noen meter ja.
Jeg syklet et par mil på 5 psi til jobben i dag og det var jo helt ubeskrivelig tungt der det var brøytet. Det var sannsynligvis like tungt i løssnøen også, men der var hjernen mer innstilt på at det skulle være tungt. Skal teste med 7 psi på hjemveien.
Ellers var det jo fantastisk fremkommelighet. Særlig koste jeg meg på fortau/gangvei hvor brøytebilen hadde spyttet opp snø- og isklumper. Vanligvis er jo det noe skikkelig dritt å sykle gjennom, men med fatbike gikk det stødig rett over/gjennom.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#172234509/12/201310:50
Ellers var det jo fantastisk fremkommelighet. Særlig koste jeg meg på fortau/gangvei hvor brøytebilen hadde spyttet opp snø- og isklumper. Vanligvis er jo det noe skikkelig dritt å sykle gjennom, men med fatbike gikk det stødig rett over/gjennom.
+1 PÅ vanlig sykkel krevde slike partier planlegging og "angrepsstilling". På tjukkas er det bare å gønne på. Deilig. Må være sånn det er å ha SUV.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Jepp - en sånn følelse hadde jeg da jeg kjørte ut til Værnes på en svært dårlig brøytet E6 kl 4:30 torsdag morgen. Jeg kjørte til og med forbi et par taxier uten å bryte fartsgrensen - det skjer ikke ofte. Håper fatbikes.com sender snart så jeg kan være konge på gang- og sykkelvegen i tillegg!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jepp, jeg tenkte på det igår at hvis det hadde vært min jomfrutur på fatbike så hadde ikke det fristet til gjentagelse. Værst tenkelige forhold. Løssnø er normalt ikke noe problem, og å pløye gjennom 20cm+ går vanligvis veldig greit, men snøen i går var helt håpløs.Tror det har med at det blåste en del mens det snødde, så den ble pakket, så kombinasjon av at den var tett, men likevel ikke noe internfriksjon, som potetmel.
Lørdag: Fantastisk barfrosttur i Nordmarka på rødmerkede løyper. Søndag: Over Grønliåsen i egen bakgård. Jeg vet jo at området er fullt av enorme islagte svaberg, og det ble tidvis en tung tur. MEN - de smale snødekte og jomfruelige stiene var strålende!
Likevel - vedkommende som sykla med smale dekk over Grønliåsen søndag før klokka 19 skal ha kred. Irriterende snorrette spor hele veien, også over glatte svaberg. Nesten så jeg savna fulldemper med Freddies Revenz.
Likevel - vedkommende som sykla med smale dekk over Grønliåsen søndag før klokka 19 skal ha kred. Irriterende snorrette spor hele veien, også over glatte svaberg. Nesten så jeg savna fulldemper med Freddies Revenz.
H
Ved første snøfall funker smale dekk fin-fint så lenge snøen ikke er pakket. Når det blir halvfast snøsåle med løssnø på toppen blir det bare kaving med smale dekk. Var Ice Spiker spor over Tømte igår. Fra Gåslungen var det lett igjensnødde bilspor som var kos med fatbike, men smaldekksykkelen måtte ligge i løssnøen i midten for å komme ned på grusen og ha styring. Jeg så at den hadde vært over i bilsporene et par ganger, med saksespor som resultat.
Nokian piggdekk var risikosport på vei til jobben idag på halvbrøytet vei, for hadde cruise feelingen fra fatbike med 3psi i kroppen fra dagen før. Skumle greier.
Ved første snøfall funker smale dekk fin-fint så lenge snøen...
Jepp, I know. Man har vintersyklet noen år. Men det er fint å kunne dele kløninga kollektivt på et forum for å skjemmes noe mindre over smalhjulingen som gikk som en strek gjennom snøen, og feitingen som så ut som han hadde fyllesykla gjennom skogen.
Når stiene er halvgått av hundelufterne og snøen får satt seg litt og kanskje smelter litt sammen med isen i tøværet på dagtid, tenker jeg det skal bli andre boller.
Ved første snøfall funker smale dekk fin-fint så lenge snøen...
Jepp, I know. Man har vintersyklet noen år. Men det er fint å kunne dele kløninga kollektivt på et forum for å skjemmes noe mindre over smalhjulingen som gikk som en strek gjennom snøen, og feitingen som så ut som han hadde fyllesykla gjennom skogen.
Når stiene er halvgått av hundelufterne og snøen får satt seg litt og kanskje smelter litt sammen med isen i tøværet på dagtid, tenker jeg det skal bli andre boller.
H
Fra Trondheim kan jeg ihvertfall rapportere om (bekrefte) at vanlige sykler er ubrukelige i 60 cm puddersnø, uansett om det er preparert med fotgjengere, skiløpere eller hundespor, mens tjukksykler klarer seg helt supert når det er litt opptråkket! Kjempestas å sykle på smale hundelufter-spor rundt Kyvatnet og Lianvatnet.
Jeg vurderer om jeg også må begynne å bruke Mammuten til og fra jobb på dagens føre. Hadde jeg bare hatt et sted å oppbevare den på jobb...
Siden det kom en del centimeter snø i løpet av dagen i dag og det er meldt mildvær fra i natt måtte jeg nesten ta en de-tour hjem fra jobb. Hjemover tar det ca. 20 minutter, endte opp med en 2-timers på stiene i skauen.
Aldri hatt det så gøy på sykkel før. Blir enda bedre når Bud og Snowshoe kommer i posten.