Gorillatape. Prøvde noe noname greier fra ClasOhlson en gang før, men den gikk i oppløsning. På Rabbit Hole felgen har jeg vanlig Surly felgbånd og en runde Gorillatape oppå. Tapen har perfekt bredde for den felgen.
På ClownShoe og Rolling Darryl har jeg vanlig Surly felgbånd, med 10mm foam (cheap´o liggeunderlag) stripe i midten og Gorillatape over og helt ut til felgkanten. Kjørt dette med salnge nå da jeg ikke hadde guffe for hånd, men skal teste det så fort jeg får henta guffe. Har bilder av konverteringen, og om det funker så bra som jeg tror, skal jeg publisere fremgangsmåten i detalj.
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#172344512/12/201309:23
Drit i å kjøre slangeløst, du vil brette dekket av felgen
Kult du har sett lyset! Når du prøver, skal jeg også prøve.
Hehehe, jeg venta på den
Jeg er fremdeles skeptisk mtp akkurat det problemet. Det vil nok går bra i de aller fleste tilfeller, men når jeg kjørte med typ 3psi i dekket og ikke gadd å pumpe opp før en lengre nedkjøring hendte det at dekket løsnet fra bead´n ett lite stykke. Du vet jo omtrent hvordan jeg liker å kjøre
Det at jeg har bygget opp midten av felgen såpass mye, og med ganske solid skum, tror jeg kan forhindre at jeg vil få en full kollaps av dekket når raping oppstår. Tenker at det lett kan oppstå om man ikke har bygget opp midten ganske mye. Å skjer det på forhjulet, så blir det nok trynings.
Redigert av Sverre; 12/12/201310:28.
#172349512/12/201311:23
Har du testa Dirt Wizzard 29+ slangeløst Sverre? Lurer enda mer på hvordan dette dekket er på snø. Knard overasket meg positivt i snøen men den runde formen på dekket gjør at fordekket fort sklir ut på smale opptråkka stier.
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
#172351312/12/201312:02
Nei, de dekka har ikke kommet i salg enda såvidt jeg vet. Gleder meg til å teste de på Krampus´n. Testa 26" versjonen med slange på den nye Surly Instigator´n i sommer og det var helt rått. (Tørt føre). Bittelitt mindre volum enn Knard 3.0, men de føltes minst like trygge og med mer grep.
#172352612/12/201312:47
Monterer opp Surly Lou idag for å teste. Våtere snø, så mer grep enn det tørre sukkeret igår, så beholder Snowshoe foran som en referanse for dagens føre mot gårsdagens. Har knall tro på Lou for slike forhold som vi hadde oppover mot Skjærsjøen igår, med 15-20cm med sukkersnø (men likevel mye bedre enn skrekkforholdene på søndag)
Mission (reversert bak) vs. Snowshoe i en liten bakketest med 20cm sukkersnø oppå base. (kneika er mye brattere enn det ser ut på videoen)
Brukte 5 mm bor på siste dekket. Gikk som smurt. Litt trangere å få inn piggen. Brukte bare 3 timer på på siste dekket. Halve tiden. Det er med alt forarbeid også.
#172391113/12/201313:27
Meldt opptil 11cm snø i natt, så kan bli drømme fat forhold i morgen, med fresht pudder. Testet Lou dekket bak i går kveld, men den virkelige testen kommer i løssnø morgen. Montert på en Weinmann HL-80 felg med 13F slange. I går var det i ferd med å fryse på etter mildvær hele dagen, så det var enorm rullemotstand på vei ut i skauen for knastene slo akkurat igjennom og grov seg ned i ''skarelaget'' som hadde dannet seg. Mye lettere på tilbakeveien da bakken var blitt hardere. På vei ned fra Sinober til Movann brøytet jeg 15-20cm fuktig snø med et tynt skarelag på toppen, ekstremt tungkjørt uansett type fat dekk, lå på 22t skiva nedover. Helt annet hold i den fuktige snøen enn semi-sukkeret dagen før. Hadde beholdt Snowshoe foran som referanse for snøforholdene, og det var mye mer grep og styring i den fuktige snøen enn tørrsnøen dagen før, så dårlig sammenligningsgrunnlag. Det var sukkersnø i motbakkene noen steder, og der spant det rett ut, men der vil man trenge dekk med skovler som på en beach buggy for å få noe som helst grep. På fastere snø var grepet ekstremt bra (hardtrampet sti, etc) Var nede på 3.1psi, men det er så mye volum og høyde i Lou at det vil tåle en god del lavere trykk, spesielt på 80mm felgen som gir ekstra høyde på dekket vs. 100mm. Den ordentlige testen blir langtur i løssnø i morgen.
Monterte Bud Og Lou på Weinmann HL-80 felger i går kveld på min Charge Cooker Maxi. Fungerte fantastisk. Enorm forskjell til originaldekkene.
Drivlinja gikk det fint med. En anelse subb i letteste giret, men det lever jeg lett med. En anelse subb fra dekk mot kjedestag nær krank ved fullt pådrag og mye "brekking", men totalt sett helt uproblematisk.
Blank is på Geilo mange steder. Dillinger hjelper, jeg går mindre på tryne, angrer altså ikke på kjøpet. Skikkelig grep på isen er det dessverre ikke. Skjønner at noen prøver å sette inn flere pigger. Etter en tur på 29" sykkelen min med Schwalbe Ice Spiker Pro har jeg lyst å mase på Schwalbe slik at de kaster seg på fatbike-bølgen ;-), noe som de sikkert gjør etterhvert. Blir spennende med piggbare Snowshoe-dekk!
Blank is på Geilo mange steder. Dillinger hjelper, jeg går mindre på tryne, angrer altså ikke på kjøpet. Skikkelig grep på isen er det dessverre ikke. Skjønner at noen prøver å sette inn flere pigger. Etter en tur på 29" sykkelen min med Schwalbe Ice Spiker Pro har jeg lyst å mase på Schwalbe slik at de kaster seg på fatbike-bølgen ;-), noe som de sikkert gjør etterhvert. Blir spennende med piggbare Snowshoe-dekk!
Du vil aldri få samme marktrykk på piggene på en feithjuling som med ISP 29", så jeg tror nok ikke du skal forvente så veldig mye bedre dekk enn Dillingerne.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
[Re: Ripen]
#172394613/12/201315:07
Du vil aldri få samme marktrykk på piggene på en feithjuling som med ISP 29", så jeg tror nok ikke du skal forvente så veldig mye bedre dekk enn Dillingerne.
Nei, helt riktig, det blir noe annet. Mindre avstand mellom piggene,altså flere pigger som trykker i marken vil jo hjelpe. Dekk-mønsteret og anordning av piggene hos Schwalbe er ganske aggressive. Spent å høre hvordan effekten av selv-pigge-prosjektet blir. Synes i hvert fall at Dillinger egner seg bra som "allround-vinterdekk".
For rått grep på glatt is er det bare en ting som gjelder: Nokian Freddies Revenz. Brutale dekk, men dessverre gått ut av produksjon, slik jeg har forstått. Det betyr at jeg vokter mitt par med Revenz som en smed. Dillinger med pigg er ikke i nærheten av grepet Revenzene gir. Men fulldemper med «smale» dekk har samtidig sine begrensinger når snøen laver ned..
takker for link espen da er et par på vei over dammen snart
Klarte ikke motstå fristelsen, ble et par her også... 1450 kroner pluss moms og postens gebyr er vel ikke stort mer enn det som er antydet som mulig løssalgspris når de kommer inn her i landet.
mvh Helge
#172415014/12/201308:49
Plukket det siste paret. Blir digg de dagene hvor Mission spinner. Men jeg må legge til at Mission dekkene har imponert meg med godt grep til tross for lave knaster. Høyt trykk med liten rullemotstand, lavt trykk med godt feste.
Blir spennende å se hvordan Snowshoe fungerer. Først på snøen nå i vinter, og så senere på de første våte turene når våren kommer