Østmarkas venner...
|
Re: Østmarkas venner...
[Re: even-e]
11/02/2013 08:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet ikke om dette er noe NOTS har gjort, kanskje dere gjør det. Hva om ved salg av en terreng sykkel at kjøper før en kopi av sti vett reglene. Jeg vet at der jeg jobbet i Norge at vi ikke ga info om NOTS eller stivet regler. Ville dette kanskje hjulpet på konflikten?
Jeg tror NOTS sentralt hadde en slik avtale på gang for noen år tilbake, men usikker hva som skjedde her. Bra at du nevner det, skal ta opp ballen her igjen. Det er et bittelite tiltak som kan hjelpe mye.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: jhn]
12/02/2013 05:02
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
We need wilderness whether or not we ever set foot in it. We need a refuge even though we may never need to set foot in it. We need the possibility of escape as surely as we need hope... - Edward Abbey
Det tenkte de ikke på, de som for noen tiår siden åpnet Vassfaret for skogsdrit. Det er nitrist å se på flyfoto derfra. Et lappeteppe av hogstfelt med veier overalt. Østmarka har fortsatt en liten flekk i midten med lite inngrep og sånn bør det fortsette å være. Kanskje det kan opprettes en paramilitær undergruppe av NOTS som kjemper for skogvern :-)
|
|
|
06/03/2013 08:45
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Vi i NOTS Oslo og omegn sier JA til vern av naturområder for friluftsformål, og JA til nasjonalpark også. Men ikke til sykkelforbud på sti og vei i de samme områdene.
ØV viser til Tyrsö Nationalpark utenfor Stockholm som et forbilde som storbynær nasjonalpark.
I Tyresö er stisykling forbudt.... Så her må vi være på vakt.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
06/03/2013 08:50
|
Dan
More than words
|
More than words
I Tyresö er stisykling forbudt.... Så her må vi være på vakt. Liten korreksjon, det heter Tyresta, selv om det ligger delvis i Tyresö kommune. Og for det andre, WTF!? Stiene i Tyresta var stedet for min terrengsyklingsdebut i begynnelsen av 90-tallet. Tragisk at det ikke er lov å sykle der mer.
|
|
|
[Re: front biker]
05/12/2013 14:07
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Østmarkas venners medlemsblad "Nytt fra Østmarka" nr 3-2013 tar opp vern av marka, hogst og terrengsykling. Det kan lastes ned her: (Klikk på nummer 3 for pdf) Terrengsykkelrittet og Østmarksrittet får gjennomgå i både tekst og bilder, og kloppingen er visst noe av det verste. Det sidestilles omtrent med sporene etter hogstmaskiner. En skribent mener sågar at det "burde være forbud mot alle slags tekniske hjelpemidler til bruk i naturen for fritidsaktiviteter". Lurer på om han selv går mye på ski. Har NOTS noe nytt å melde fra arbeidsgruppa i Oslo og Omland Friluftsråd?
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
05/12/2013 17:48
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Østmarkas venners medlemsblad "Nytt fra Østmarka" nr 3-2013 tar opp vern av marka, hogst og terrengsykling. Det kan lastes ned her: (Klikk på nummer 3 for pdf) Terrengsykkelrittet og Østmarksrittet får gjennomgå i både tekst og bilder, og kloppingen er visst noe av det verste. Det sidestilles omtrent med sporene etter hogstmaskiner. En skribent mener sågar at det "burde være forbud mot alle slags tekniske hjelpemidler til bruk i naturen for fritidsaktiviteter". Lurer på om han selv går mye på ski. Torstein Hervland ja... Ja, han går på ski, og ja, han må kunne karakteriseres som rimelig fundamentalistisk. Han har utmerket seg med skriverier herover også (han bor i utkanten av et av stisyklings- og skiområdene våre), og er nok temmelig vanskelig å diskutere med for å si det mildt. Men det skal han ha, prinsippfast er'n, og han er like sint på brede skiløyper som på stier "besudlet" av terrengsykler. Han tråkker sine egne spor, og synes at andre burde gjøre som han.
|
|
|
05/12/2013 19:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Østmarkas venners medlemsblad "Nytt fra Østmarka" nr 3-2013 tar opp vern av marka, hogst og terrengsykling. Det kan lastes ned her: (Klikk på nummer 3 for pdf) Terrengsykkelrittet og Østmarksrittet får gjennomgå i både tekst og bilder, og kloppingen er visst noe av det verste. Det sidestilles omtrent med sporene etter hogstmaskiner. Jeg må si at jeg for én gangs skyld er litt enig med ØV. Den kloppen på side 24 ser jo helt for jævlig ut. Hva var tanken med å ikke ta vekk den gamle kloppen? Håper man at den bare skal synke ned i gjørmen og bli borte? Og generelt så synes jeg jo at disse nye sykkelkloppene er alt for breie. Det viktigste må jo være at man blir kvitt sprekken i midten og helst får plankebordene på tvers, men man trenger jo ikke å lage dem så breie at to syklister omtrent kan møtes der. På bildene ser dette mer ut som brygger enn som klopper. Hvis motiveringen for å lage dem breie er at folk på ritt, med begrenset tid eller teknikk til å klare å sykle på en smal klopp skal slippe å gå over styret så har ØV definitivt et poeng. Å legge ut disse bryggene med tanke på to dager i året (Terrengsykkelrittet og Østmarksrittet) blir litt teit synes jeg. En skribent mener sågar at det "burde være forbud mot alle slags tekniske hjelpemidler til bruk i naturen for fritidsaktiviteter". Lurer på om han selv går mye på ski. Den var litt komisk ja. Hva er ski, med bindninger, karbonstaver, sko som ikke kan brukes til å gå med osv annet enn tekniske hjelpemidler?
|
|
|
[Re: Dan]
05/12/2013 19:09
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg må si at jeg for én gangs skyld er litt enig med ØV. Den kloppen på side 24 ser jo helt for jævlig ut. Hva var tanken med å ikke ta vekk den gamle kloppen? Håper man at den bare skal synke ned i gjørmen og bli borte?
Her må jeg si meg enig. Hvis det der blir standarden for hvordan det kloppes, så tror i tillegg NOTS vil måtte argumentere i bratt motbakke i møtet med gjennomsnittsnordmannen når ØV presenterer sine saker.
|
|
|
06/12/2013 09:50
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Når NOTS klopper så legges 3 bord tett i tett, i stedet for "DNT-standarden" på 2 bord med stor glipe mellom. Ny klopp blir da ubetydelig bredere enn de gamle og vi er kvitt hjulfangersprekken i midten.
Ingen av kloppene i ØV-bladet er laget av NOTS, men av rittarrangørene.
|
[Re: tais]
06/12/2013 11:33
|
evenstuen
Entusiast
|
Entusiast
Det var godt å høre:)
Er det da noen som kommer til å prate med ØV om dette? Vil vel tro at for alle ØV sine medlemmer er det NOTS som har skylda for alle de store kloppene?
Øyvind
|
|
|
06/12/2013 11:35
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Hva leser jeg i notisen på side 7?  Dette vernet lurer jeg veldig på hva innebærer.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
06/12/2013 11:43
|
Chillpadde
Entusiast
|
Entusiast
Dette vernet lurer jeg veldig på hva innebærer. Rimelig sikker på at dette kun gjelder hogst og andre store inngrep (les: utvide skiløper osv). Edit: Fant denne denne. Har ikke hatt tid til å lese enda.
Redigert av Chillpadde; 06/12/2013 11:46.
|
|
|
06/12/2013 11:43
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Jeg er forøvrig enig med mye av innholdet i artikkelen/innlegget skrevet av Håkon Kravdal, som starter på side 28.
|
|
|
06/12/2013 11:46
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må egentlig innrømme at jeg synes artikkelen til Håkon Kravdal (s28) var ganske god. Så bløtt som det var i år blir det gjort bortimot uopprettelig skade når horder med syklister tråkker rundt på disse stiene på de våteste dagene. Alle må tydeligvis teste de samme rittløypene, og det opptil flere ganger....
Dette ser absolutt ikke innbydende ut, og jeg forstår godt at folk reagerer negativt.
|
|
|
[Re: Oystein L]
06/12/2013 11:50
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Må egentlig innrømme at jeg synes artikkelen til Håkon Kravdal (s28) var ganske god. Så bløtt som det var i år blir det gjort bortimot uopprettelig skade når horder med syklister tråkker rundt på disse stiene på de våteste dagene. Alle må tydeligvis teste de samme rittløypene, og det opptil flere ganger....
Dette ser absolutt ikke innbydende ut, og jeg forstår godt at folk reagerer negativt. Årets sesong har jo vært den tørreste på flere år, jo!
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/12/2013 11:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette ser absolutt ikke innbydende ut, og jeg forstår godt at folk reagerer negativt. Årets sesong har jo vært den tørreste på flere år, jo! Med teleløsning en måned senere enn normalt samt en og annen regnskur på vårmarten var nok bakken "noe" mere vannholdig enn vanlig i tiden før TS-rittet...
|
|
|
[Re: Subs]
06/12/2013 12:04
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
06/12/2013 12:07
|
olechr
More than words
|
More than words
Syntes Østmarkas venner har sagt mye rart, men som flere andre over må jeg si meg enig med en del her.
Fint med klopper, men kan skjønner hvorfor folk blir litt sure på motorveikloppene som ligger på bildene her.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: ]
06/12/2013 12:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Det jeg frykter kan skje, er at områder får kraftig vern i en byttehandel mot bygging innenfor markagrensa. Altså at det blir gjort vedtak som ren byttehandel hvor rasjonelle argumenter ikke har så veldig mye plass.
Det frykter jeg også. Samt frykter de kommer til å få med seg veldig mange flere som er mot sykler i marka når vi får en vinter med fatbike. Da kommer motstanden til syklister få mange nye medlemmer. For folk bruker ikke hodet og alt er mitt, mitt og mitt hele tiden. Når selv klubber legger opp til lagtempokjøring til kikut på søndager så skjønner man liksom litt hvor smarte en del syklistr er. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Chillpadde]
06/12/2013 12:45
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Dette vernet lurer jeg veldig på hva innebærer. Rimelig sikker på at dette kun gjelder hogst og andre store inngrep (les: utvide skiløper osv). Edit: Fant denne denne. Har ikke hatt tid til å lese enda. Virker som Solhjell banket ut dette før han slutta: Miljøverndepartementet KONGELIG RESOLUSJON Statsråd: Bård Vegar Solhjell Dato: 04 10 2013 Vern av friluftsområder i Marka 1 FORSLAG ... Bruk av området til sykkelritt krever også tillatelse etter verneforskriften, da slike arrangement er vurdert til å kunne gå på bekostning av de verdiene man søker å ta vare på. I en eventuell tillatelse vil påvirkningen på naturverdiene i områdene måtte vurderes ... En for stor grad av tilrettelegging for ulike former for friluftsliv og idrett vil kunne gå ut over verneverdiene, og verneforskriften er derfor tilpasset til å hindre en utvikling som bryter med verneformålet. ...[ 3.2 Endring av verneforskrifter Det foreslås flere endringer av forskriftene etter høring: Forslaget om forbud mot sykling på blåmerkede stier er frafalt. I stedet foreslås det søknadsplikt for å avholde eventuelle sykkelritt innenfor friluftslivsområdene. Etablering av nye stier og løyper i områdene kan tillates etter søknad, hvis tiltaket ikke strider mot verneformålet.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: olechr]
06/12/2013 13:00
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Den kloppen ser ut omtrent som Bergen Kommune anbefaler i sin "Byfjellsstandard" som er en designguide for elementer som skal bygges i Byfjellene. 90 cm tverrgående bord. Nå har ikke byfjellsforvalteren rykte på seg for å være spesielt sykkelvennlig, så designet er nok beregnet uten tanke på syklende. Men de fleste klopper jeg har sett på disse trakter er ikke mer enn noen få meter lange. http://www3.bergen.kommune.no/byfjell_/ekstern/6.jpg
|
|
|
06/12/2013 13:10
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Fikk visst ikke med meg vernet, men nå fikk jeg lest det i klartekst. Det jeg ser er at stisykling i uorganisert form fortsatt er greit.
|
|
|
06/12/2013 13:22
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Både i Østmarka og generelt har det mye for seg å gjøre kloppene brede nok til at man kan kjøre barnevogner og rullestoler over.
Her må handikappforbundet på banen og kreve universell utforming av klopper . Fremkommelighet er lik økt tilgjengelighet for enkelte, og stien som gjelder Østmarkrittet er en viktig åre i Østmarka.
Kan det virkelig sjenere noen at bredden økes fra 40 til 70 cm?
|
|
|
[Re: mogens]
06/12/2013 13:51
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Den kloppen ser ut omtrent som Bergen Kommune anbefaler i sin "Byfjellsstandard" som er en designguide for elementer som skal bygges i Byfjellene. 90 cm tverrgående bord. Nå har ikke byfjellsforvalteren rykte på seg for å være spesielt sykkelvennlig, så designet er nok beregnet uten tanke på syklende. Men de fleste klopper jeg har sett på disse trakter er ikke mer enn noen få meter lange.
Byfjellstandarden er vel strengt tatt for å gjøre stiene "universelt utformet", altså tilgjengelig for personer som bruker rullestol. Motorveiene som er anlagt på byfjellene de siste årene har strengt tatt lite med vanlig sti å gjøre.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
06/12/2013 14:32
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Den kloppen ser ut omtrent som Bergen Kommune anbefaler i sin "Byfjellsstandard" som er en designguide for elementer som skal bygges i Byfjellene. 90 cm tverrgående bord. Nå har ikke byfjellsforvalteren rykte på seg for å være spesielt sykkelvennlig, så designet er nok beregnet uten tanke på syklende. Men de fleste klopper jeg har sett på disse trakter er ikke mer enn noen få meter lange.
Byfjellstandarden er vel strengt tatt for å gjøre stiene "universelt utformet", altså tilgjengelig for personer som bruker rullestol. Motorveiene som er anlagt på byfjellene de siste årene har strengt tatt lite med vanlig sti å gjøre. Mulig det er det som er tanken, men de kloppene som har dukket opp siste år på mindre tilgjengelige stier - som umulig kan nås med rullestol eller barnevogn, eller sykkel for den saks skyld, i mange tilfeller - ser uansett ut til å følge denne standarden med relativt brede, tverrgående bord.
|
|
|
06/12/2013 14:48
|
tron
Besatt
|
Besatt
Kanskje ser det ikke så pent ut der det er lagt klopper over brede sumper som har blitt harvet opp gjennom mange års bruk. Men gi det noen år, så begynner det å gro på sidene av kloppene, og alt blir så pent så.
|
|
|
[Re: tron]
06/12/2013 16:56
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje ser det ikke så pent ut der det er lagt klopper over brede sumper som har blitt harvet opp gjennom mange års bruk. Men gi det noen år, så begynner det å gro på sidene av kloppene, og alt blir så pent så. Jepp,det tar ikke lang tid før vegetasjonen kommer seg,på de kloppene jeg og ett par andre la i 2010-2011 så er det gress rundt kloppene,og tidligere gjørmehull ved siden av kloppene er gjenngrodd av gress.
|
|
|
06/12/2013 18:36
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Som her, kloppen er vel minst 4-5 meter bred, bygd opp av tømmerstokker. Hva klager de på i Østmarka? Etter en del år er det stortsett bare en smal sti igjen. 
|
|
|
[Re: evenstuen]
07/12/2013 16:08
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Det var godt å høre:)
Er det da noen som kommer til å prate med ØV om dette? Vil vel tro at for alle ØV sine medlemmer er det NOTS som har skylda for alle de store kloppene? ØV sine medlemmer vet nok ikke det, men ØV-styret vet hvem som har laget kloppene.
|
|
|