|
|
Unge på 3,5år, smørefri eller ei?
|
Re: Unge på 3,5år, smørefri eller ei?
[Re: towi]
05/12/2013 12:47
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
..så har majoriteten i den gode gruppa smørefri (forutsatt at de er brukbart smurt) Som dere sikkert ser hadde jeg en meget uheldig skrivefeil her som jeg har ordnet opp i i orginalposten. Dere skjønner sikkert hvordan det skal være. Etter å ha tenkt litt mer på hva som er "feil" med gliden på smørefrie ski, begynte jeg å tenke på dette: Er det noen som har kjennskap til selve materialene som er brukt i sålene på (barne)ski? Er det det samme i smørefrie og vanlige? For meg virker det som om smørefrie ski har en hardere såle, som er mer plastikk-aktig. Tenk deg at du har på deg ulike sko på glattisen: med en myk såle vil du skli jevnere og midre brått, mens det med hardere såler blir motsatt. Eller tenk på hvordan du sklir på langrennski kontra skøyter. Noen som skjønner?
|
|
|
[Re: traktoregg]
05/12/2013 12:49
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ved to anledninger har jeg sett barn med de smørefrie Peltonen Nanogrip-skiene, og de ser geniale ut for barn Dette var vel ikke barn på 3,5 år? Til og med 9-åringen min går fremdeles på smørefrie, men hun går fra de fleste andre jevnaldrende, har jeg sett. Jeg mener det er bedre at de har smørefrie, enn smøreski som er dårlig smurt. Skal skolen på skitur, har ikke jeg kompetanse til å kunne smøre skiene hennes perfekt kvelden i forveien, med smørefrie blir det ihvertfall aldri helt krise. Mulig jeg er på bærtur. Kan veldig lite om skismurning. For min del er smøretape genialt.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/12/2013 12:51
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Det kan jo tenkes at de barna som er gode på ski har smøreski fordi de har en pappa (eller mamma) som er veldig interessert i ski og gidder å smøre dem. Det at de er mye på ski gjør at de er gode på ski. Det er helt klart et poeng, selv om jeg nok kanskje ville snudd på det: Foreldre som egentlig ikke er spesielt interessert i ski velger den enkle løsningen, og kjøper smørefrie ski. Men jeg tror ikke at det er hele forklaringen.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/12/2013 12:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Håller med om det. I trondheim tror jag också att det så pass ofta är vanskliga smöreförhold att smöre ski för små barn blir rätt opraktisk. Betvivlar att det är så lätt att få till smörningen på ett par barneski i nollföre eller klister före.
Towi, hur gamla är barnen som har skiundervisning i barnehagen?
|
|
|
[Re: parob]
05/12/2013 13:03
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Ved to anledninger har jeg sett barn med de smørefrie Peltonen Nanogrip-skiene, og de ser geniale ut for barn Dette var vel ikke barn på 3,5 år? Til og med 9-åringen min går fremdeles på smørefrie, men hun går fra de fleste andre jevnaldrende, har jeg sett. Jeg mener det er bedre at de har smørefrie, enn smøreski som er dårlig smurt. Skal skolen på skitur, har ikke jeg kompetanse til å kunne smøre skiene hennes perfekt kvelden i forveien, med smørefrie blir det ihvertfall aldri helt krise. Mulig jeg er på bærtur. Kan veldig lite om skismurning. For min del er smøretape genialt. All erfaring jeg har er med barn og ski er med barn i førskolealder. Barna jeg var "borti" som hadde Nanogrip-ski var 4-5 år. Jeg kan legge til at disse barna var et søskenpar som hadde en far som nok hadde langt over middels skiinteresse, og som helt sikkert hadde gjort et bevisst valg når det gjelder valg av ski. Jeg er absolutt ingen smøre-ekspert. Det jeg mener med "brukbart smurte ski" for små barn er at du har et par tørrvokser og at du ser på graderstokken, også legger du på den voksen som passer best. Også kan du ha en klister (gjerne på "tube") og legger på denne når det er varmegrader. Det aller viktigste er at du rensker skia været er annerledes enn sist du gikk på ski. Jeg har ingen erfaring med smøretape, men det er sikkert bra.
|
|
|
[Re: cvrokka]
05/12/2013 13:26
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Jeg har erfaring med barn og ski fra 2-årsalder og opp til junior (i all beskjedenhet  ) Jeg er ikke i tvil om at smørefrie ski har vært det riktige til mine barn, mens de var i førskolealderen. I Trondheim er det vekslende vær, under og over null, og skia var med stor sett hver dag til barnehagen. I tillegg ble ungene satt ut med skia på da vi kom hjem fra barnehagen og mor eller far lagde middag. Ungene lærte seg fiskebein sjøl, i den bittelitte bakken der jeg måkket vekk snøen fra oppkjørselen. Med smøreski hadde hele dette opplegget vært mye vanskeligere. Det er kun på skareføre at smørefrie ski ikke sitter. Når de blir eldre, så la de få smøreski - men gjerne et par smørefrie i tillegg, f.eks. til skolens skidager, eller herjing i hagen. Kjøp brukt. Hvis trådstarter vil ha noen andre råd: -Ikke kjøp staver før de starter på skolen -Aldri hjelp barna opp når de faller -Ut på ski(tur) hver helg - KORTE turer med lange stopp, og der lager du hoppbakke osv. Evt. oppsøk et skileikområde. -La de sitte oppå pulken, gjerne med skia på, og ha tålmodighet til å la de hoppe av for å gå sjøl, og sette seg på pulken når DE vil Sikkert masse andre lure ting også som jeg ikke kommer på i farten!
|
|
|
05/12/2013 13:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag håller med Ola R. och han har mye mer erfarenhet än mig. Det jeg mener med "brukbart smurte ski" for små barn er at du har et par tørrvokser og at du ser på graderstokken, også legger du på den voksen som passer best. Også kan du ha en klister (gjerne på "tube") og legger på denne når det er varmegrader. Det aller viktigste er at du rensker skia været er annerledes enn sist du gikk på ski.
Att jag är skeptiskt till att anbefala smöreski till småbarn är bland annat att den där metoden att smöre ski faktiskt inte resulterar i "brukbart smurte ski" rätt ofta där jag bor. På ställen med stabilt kallt klima fungerar det säkert bra men i trondheim och jag gissar också att runt oslo så fungerar det inte spesiellt bra. Temperatur växlingar runt 0 och ofta nysnö när det är runt 0 gör att det är vansklig att smöra ski.
|
|
|
05/12/2013 14:03
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Har en unge på 2,5 og en på 0,5 og ingen av dem er helt smørefri. 2-åringen må smøres med to strøk hudkrem på armene og noen ganger bak knærne, ellers går han tørr. 0,5 åringen trenger et strøk med zink-salve i rumpa i ny og ne.
3,5 åringer har jeg ikke erfaring med, men de blir kanskje mer og mer smørefri med årene?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: fredriks]
05/12/2013 14:07
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Den aller meste av min erfaring med barn og ski har jeg i Oslo (Frognerseteren/Tryvann-området), da jeg jobba der i fem vintre, og der funka dette. Men det er jo ganske stabile områder også da.
|
|
|
05/12/2013 14:13
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Hadde smørefri ski til ungene når de var så små, ville valgt smørefri igjen. Nå er yngstemann 7 år, da er smørefritt helt uaktuelt.
keo
|
|
|
05/12/2013 14:25
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan legge til at disse barna var et søskenpar som hadde en far som nok hadde langt over middels skiinteresse, og som helt sikkert hadde gjort et bevisst valg når det gjelder valg av ski. Som de fleste av oss er med sykkelparken til barna, med andre ord ;-)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
05/12/2013 14:36
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg kan legge til at disse barna var et søskenpar som hadde en far som nok hadde langt over middels skiinteresse, og som helt sikkert hadde gjort et bevisst valg når det gjelder valg av ski. Som de fleste av oss er med sykkelparken til barna, med andre ord ;-) Jess. Det blir vel litt som at "folk flest" her i bygda vet at 4-åringen min sin sykkel er en man ikke får kjøpt på den lokale G-sport'en for å si det sånn. (Uten at jeg har noe annet en god-ord og si om den lokale G-sport'en!)
Redigert av traktoregg; 05/12/2013 14:37.
|
|
|
05/12/2013 14:38
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Den aller meste av min erfaring med barn og ski har jeg i Oslo (Frognerseteren/Tryvann-området), da jeg jobba der i fem vintre, og der funka dette. Men det er jo ganske stabile områder også da. Hvis din erfaring primært er fra instruktørvirksomhet, så skjønner jeg ditt ståsted. Unger som kommer på skikurs, er gjerne motivert (i alle fall er foreldrene deres det) og de er forberedt ved at skiene er smurte etter forholdene. Da funker stort sett smøreski, og ja, disse har stort sett bedre egenskaper enn smørefrie ski. Jeg snakker mere om fri skileik, at ungene driver egenbasert skileik uten vokseninngripen og gjerne på eget initiativ. Og spesielt dersom foreldrene har lite eller ingen erfaring med smøring av ski. Når ungene kommer på skitrening i Byåsen IL, så er smørefrie ski i praksis bannlyst. Da snakker vi skolealder. (Men de kan fortsatt gjerne ha et smørefritt par til skolebruk og akutt spontan skileik).
Redigert av Ola R.; 05/12/2013 14:39.
|
|
|
05/12/2013 15:01
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg jobbet i barnehage som hadde fast skiskole en dag i uka, i tillegg til skiturer gjerne flere ganger i uka, og at mye av den frie leken i vinterhalvåret foregikk med ski på beina. Altså var det litt av hvert. Skiene hadde alle stort sett stående i barnehagen hele uka. Noen foreldre var flinke til å "vedlikeholde" skiene, og noen var ikke så flinke. At foreldrene innimellom tok med seg skiene hjem og rensket de var det vi etterspurte mest, også hadde vi enkelt smøreutstyr stående som vi la på ved behov, og det fungerte bra. Problemet var altså når skiene ikke ble rensket etter en "klisterperiode", og det feks kom nysnø.
I ren desperasjon har jeg ved ett tilfelle prøvd å legge på festesmurning på smørefrie ski. Det hjalp lite, og jeg kan tenke meg at det var et helvete å renske de...
|
|
|
05/12/2013 18:43
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
med tape kan de stå stillei barnehagen hele sesongen uten trøbbel... som dere skjønner mener jeg det er ganske genialt..
Redigert av Rockefoten; 05/12/2013 18:50.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
05/12/2013 19:33
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
med tape kan de stå stillei barnehagen hele sesongen uten trøbbel... som dere skjønner mener jeg det er ganske genialt.. Hva slags smøretape anbefaler du til barneski?
|
|
|
05/12/2013 19:41
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
med tape kan de stå stillei barnehagen hele sesongen uten trøbbel... som dere skjønner mener jeg det er ganske genialt.. Hva slags smøretape anbefaler du til barneski? Tror det er snakk om gaffa.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
05/12/2013 19:43
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
[/quote] Tror det er snakk om gaffa. Synd at jeg nettopp tok en råsjans og bestilte et merke som heter Start da...
|
|
|
05/12/2013 21:49
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Håller med om det. I trondheim tror jag också att det så pass ofta är vanskliga smöreförhold att smöre ski för små barn blir rätt opraktisk. Betvivlar att det är så lätt att få till smörningen på ett par barneski i nollföre eller klister före.
Towi, hur gamla är barnen som har skiundervisning i barnehagen? Skiskolen hadde offisielt 4 års grense, men de slapp tidvis gjennom barn ned mot 3,5 år for å slippe å splitte vennegrupper. Egne barn (3 stykker) har gått på ski fra de var 2 år Har testet ut "smørefrie" ski på dem også, men dette resulterte ganske kjapt i innkjøp av "vanlige" ski i tillegg. På "påskeføre" fungere "smørefritt" greit nok, men må kunstsnø og hardt føre er de tilnærmet ubruklige. Selv dårlig smurte "vanlige" ski er bedre...
|
|
|
06/12/2013 08:40
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Unger er ganske forskjellige, og en del trives faktisk med at det ikke er så veldig god gli når de skal lære seg å stå i bakker (vi snakker om 3-4-åringer). På isete føre er smørefrie ski totalt ubrukelige, men til skiskole/lek/korte turer (som det ofte er snakk om i den alderen) er det helt greit med smørefrie om man ikke legger sjela i rensing og smøring og tar høyde for et par råbommer ved væromslag.
|
|
|
06/12/2013 09:10
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
I ren desperasjon har jeg ved ett tilfelle prøvd å legge på festesmurning på smørefrie ski. Det hjalp lite, og jeg kan tenke meg at det var et helvete å renske de... Så det var du! Det var de siste smørefrie skia jeg kjøpte brukt det 
|
|
|
06/12/2013 09:54
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
med tape kan de stå stillei barnehagen hele sesongen uten trøbbel... som dere skjønner mener jeg det er ganske genialt.. Hva slags smøretape anbefaler du til barneski? Jeg har bare prøvd start sin og den er fin. Det er sikkert andre typer som er fine også.. Det tar ca. 5 minutter å legge på... Jeg tipper at den funker brillefint til treningsski for voksne også. bare pass på å legge litt kortere enn smøresonen, siden den bygger litt mer enn voks.
Redigert av Rockefoten; 06/12/2013 09:55.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
06/12/2013 11:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men fungerar inte tejp dårligt i nysnö? Jag har iallafall hört det från många brukare av tejp att det kladdar i nysnö och att man bör lägga valla på tejpen i nysnö för att slippa det.
|
|
|
06/12/2013 11:08
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men må kunstsnø og hardt føre er de tilnærmet ubruklige. Selv dårlig smurte "vanlige" ski er bedre...
Men vad med andra änden av skalan, nysnö, runt 0 och kanske snöfall? Väldigt lätt att få få underfrysning och kladd på sådant före (alternativet är ofta dårligt fäste) och det borde resultera i att barnens ski ofta blir helt obrukliga. Årets hittils två första lokala skiturer med dottern har förövrigt varit i sådana förhold.
|
|
|
06/12/2013 11:12
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Men fungerar inte tejp dårligt i nysnö? Jag har iallafall hört det från många brukare av tejp att det kladdar i nysnö och att man bör lägga valla på tejpen i nysnö för att slippa det. Jo vi hadde en tur i fjor hvor den kladda. Da var det rett under null. og nysnø tror jeg. Kunne kanskje dekket teipen med hardere voks. Teip er ingen universalløsning som fikser alt mellom himmel og jord, men det fikser ganske mye..
|
|
|
09/12/2013 07:37
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da er ski kjøpt inn, men det gikk ikke helt som planlagt. Vi kom inn på g-sport, og jeg styrte rett bort til sprint crown, men det var ikke de ungen fant, han fant "knerten"-ski...
Jeg ser at de er lagd av Rossignol, og han i butikken mente de var like gode som Fischer sine. Er dette noenlunde riktig?
Vi fikk forøvrig testet litt, men det var litt for dyp snø. Jeg tror det kan være lettere å prøve seg i et skispor i første omgang?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
09/12/2013 08:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
På "påskeføre" fungere "smørefritt" greit nok, men må kunstsnø og hardt føre er de tilnærmet ubruklige.
"Ubrukelige" på hvilken måte?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/12/2013 09:22
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Da er ski kjøpt inn, men det gikk ikke helt som planlagt. Vi kom inn på g-sport, og jeg styrte rett bort til sprint crown, men det var ikke de ungen fant, han fant "knerten"-ski...
Jeg ser at de er lagd av Rossignol, og han i butikken mente de var like gode som Fischer sine. Er dette noenlunde riktig?
Vi fikk forøvrig testet litt, men det var litt for dyp snø. Jeg tror det kan være lettere å prøve seg i et skispor i første omgang? Rossi sine barneski fikk gode skussmål i test i fjor. De er ganske myke og fine og relativt lette, så om de ikke har jukset på knertenvarianten er de sikkert gode ski.
|
|
|
[Re: GeirK]
09/12/2013 09:26
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
På "påskeføre" fungere "smørefritt" greit nok, men må kunstsnø og hardt føre er de tilnærmet ubruklige.
"Ubrukelige" på hvilken måte? Har ikke prøvd smørefrie ski på kunstsnø (vi Byåseninger har lite erfaring med kunstsnø  ), men på skareføre så gir ikke smørefrie ski noe feste.
|
|
|
[Re: Ola R.]
09/12/2013 09:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
men på skareføre så gir ikke smørefrie ski noe feste. Nei, det skjønner jeg, men 3 1/2-åringer går kanskje ikke så mye på skareføre. Min erfaring med under i den alderen er at de høyst går en kilometer eller to i oppgåtte spor, men det er mulig det finnes unger i den alderen som drar ut på mer seriøse turer utenon løypene. Ikke vet jeg. Axel (4) på får selv bestemme nøyaktig hvor og hvor mye han vil gå og hvor mye han vil leke i snøen underveis.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|