Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

For mye trening?

For mye trening? #1720329 03/12/2013 11:59
G
GuJo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Heisann!

Jeg ønsker litt kvalifiserte meninger (?) om min treningsmengde nå i høst/vinter. På samme tid i fjor stod jeg midt oppe i et huskjøp som gjorde at treningen ble nedprioritert (ble 1+ økt i uka i snitt), og det merket jeg godt ved sesongstart. Hadde en tung start, men formkurven var stigende hele sesongen og gjennomførte birken på 3:33. Denne høsten/vinteren har jeg ambisjoner om å få trent betydelig bedre, og de siste 5 ukene har jeg gjennomført følgende program:

Mandag morgen: styrketrening overkropp (inkl. rygg/mage)
Mandag kveld: spinning med klubben (denne økten involverer en del styrketråkk på 10sek med maks uttak av watt)
Onsdag morgen: løping på tredemølle (varierer annenhver onsdag med tøff 4x4 intervall (15+km/t på dragene) og en lang seigpiningsøkt (12+km/t i 50+min))
Fredag morgen: styrketrening bein, samt litt rask styrketrening overkropp (inkl. rygg/mage)
Lørdag formiddag: langspinning med klubben (2timer)

Jeg er en familiefar på 43, og det er ikke alltid kabalen går opp på hjemmebane, så snittet pr. uke har ligget på 4 treninger (treningen på lørdager er den som oftest har blitt droppet). Jeg føler at kroppen responderer greit på treningen, men merker selvsagt at det jeg holder på med er et hardkjør som kroppen ikke er helt vant med (fra sykkelsesongen er kroppen vant med 2 intervall økter og 1 rolig langkjøring pr. uke). Jeg er forberedt på at styrketreningen jeg holder på med nå vil kunne medføre at beina føles tunge ved sesongstart, men jeg antar dette vil vispes ut etter "en del" mil på sykkel. Meninger om dette?

Er det evt. noen meninger om andre prioriteringer jeg burde gjøre på ukeplanen (gitt den forutsetningen at treningsdagene er de samme)?

Gunnar
IF Frøy
Re: For mye trening? [Re: GuJo] #1720407 03/12/2013 14:30
Vulturous Offline
Entusiast
Entusiast
Du skriver ingenting om totalbelastningen sånn ellers i hverdagen, jobb, fritid og søvn… Det har mye å si for hvor mye du kan trene og hvilket opplegg du skal ha.

Specialized S-Works Tarmac Ultralight 2017 11-delt Di2
BMC RaceMachine RM01 SramRed
Richmond SL1 Xtr gruppe

Re: For mye trening? [Re: GuJo] #1720422 03/12/2013 15:02
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Rent personlig så har jeg merket at styrketrening av bein har utrolig stor toleranse for høyt treningsvolum og treningsfrekvens.

Tror dette går veldig bra.
Hvis du føler deg fullstendig utkjørt i beina i begynnelsen av en økt, så ta bare en rolig restitusjonsøkt.

Dette er bare noe jeg har erfart selv, men synes overtrening er et ord som blir brukt litt vel mye.
Skal nok veldig mye til før det skjærer seg.

Redigert av kaffekanne; 03/12/2013 15:02.
Re: For mye trening? [Re: Vulturous] #1720478 03/12/2013 17:39
G
GuJo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Sitat: Vulturous
Du skriver ingenting om totalbelastningen sånn ellers i hverdagen, jobb, fritid og søvn… Det har mye å si for hvor mye du kan trene og hvilket opplegg du skal ha.

Tja, som daglig leder i en bedrift og småbarnsfar (6 og 10 år) blir det en hektisk hverdag, men det er sjeldent man føler seg sliten over lang tid. Føler jeg får nok søvn.

Gunnar
IF Frøy
Re: For mye trening? [Re: GuJo] #1720974 04/12/2013 17:37
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Er selv over 40 og legger inn fast rolige uke (1 intervall og kortere rolig økter) hver tredje uke for å komme i balanse igjen. Jeg trener jeg ca 8-10 økter i uka (ca 10 timer). Styrketrening på bena gjennomfører jeg med litt lette vekter 60-70 kg for å unngå å overbelaste muskulaturen(lang responstid) hadde klart å løfte mer men skal bruke laaang tid på å bygge opp styrken og merker at det gir bedre respons i forhold til totalen (kondisjon/styrke/restitusjon).

Moderator  support