Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 18 av 28 1 2 16 17 18 19 20 27 28

Tesla Model S

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1719078 29/11/2013 10:56
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
http://m.youtube.com/watch?v=aZNlG4V4Pl8
Ørliten snutt med Tesla model s opp en bratt bakke i kram snø. Mot slutten av den 28 min lange filmen.


På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1719199 29/11/2013 17:07
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Angående tullekjørelengde på dagens elbiler fra tradisjonelle bilprodusenter: En kollega har en 2013-modell Leaf. Han kjører én time hver vei til/fra jobb, ca 7,7 mil, og lader på jobb og hjemme. I dag ble han strandet ca én kilometer hjemmefra. Fulladet bil da han begynte å kjøre fra jobb, men det holdt ikke. Eco-modus, pen kjøring i følge computeren og kald kupé. -8°C på det kaldeste.

Det er ikke tullete å forvente 8 mil med god margin.

Redigert av Tor Arne; 29/11/2013 17:07.
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1719209 29/11/2013 17:56
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
Takk for info, da er det jo helt latterlig å oppgi 17mil rekkevidde..


Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1719296 29/11/2013 23:11
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Rettelse, var 90% ladet da han kjørte. ICON_TONGUE

Re: Tesla Model S [Re: cvrokka] #1719317 30/11/2013 08:01
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Sitat: cvrokka
Takk for info, da er det jo helt latterlig å oppgi 17mil rekkevidde..

Det blir spennende å se batterislitasje på biler med små motorer og små batteri vs biler med større motorer og større batteri. De små batteriene har færre celler å fordele belastningen på, mens de stormotoriserte bilen(e) har mange celler, men også voldsomme utladninger.
Varmeapparat tar jo en prosentvis større del av et lite batteri og vi bruker mye varmeapparat i Norge. Andre ting som blir interessant er hvor flinke de forskjellige produsentene er til å overvåke(balansere?) cellene ved lading og bruk.


På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1719327 30/11/2013 08:46
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Luftmotstandskoeffisient på Leaf 0,28-0,29
VW Golf e- 0,28
VW e-up 0,30
Tesla model s 0,24


På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1719694 01/12/2013 17:12
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Må bare være litt ufin og si at Tesla Model S ser litt gammel ut...



Nå er ikke i8 en ren elbil, men en plug-in hybrid. Men det er jo bare et skritt på veien. Ganske sikker på at vi så det kamuflerte eksemplaret i videoen på autobahn i sommer. Husker at jeg skjønte det var noe veldig spesielt da jeg så denne splitten som går inn over hoftene bak på bilen.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1719780 01/12/2013 21:50
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Sitat: PålGnål
Sitat: cvrokka
Takk for info, da er det jo helt latterlig å oppgi 17mil rekkevidde..

Det blir spennende å se batterislitasje på biler med små motorer og små batteri vs biler med større motorer og større batteri. De små batteriene har færre celler å fordele belastningen på, mens de stormotoriserte bilen(e) har mange celler, men også voldsomme utladninger.
Varmeapparat tar jo en prosentvis større del av et lite batteri og vi bruker mye varmeapparat i Norge. Andre ting som blir interessant er hvor flinke de forskjellige produsentene er til å overvåke(balansere?) cellene ved lading og bruk.


Det hevdes at cellene brukt i Tesla er de dårligste på markedet med hensyn til levetid på antall cykler. Tåler halvparten av hva Samsung cellene i i3, LEAF og gudene vet hva slags biler. MEN siden Tesla har puttet på tre gangern pluss på kapasiteten kjører nok en Tesla S likevel lenger totalt sett før slitasjen gjør seg gjeldende.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1719833 02/12/2013 07:07
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Hvem er det som hevder dette?

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1720027 02/12/2013 15:06
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Batteri eksperter i bransjen. De som tester og jobber med slikt, men som sagt slipper Tesla fra det grunnet vesentlig større batteripakker og dermed flere kilometer pr sykel ;-)

Re: Tesla Model S [Re: ØyvindHr] #1720044 02/12/2013 15:44
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: ØyvindHr
Batteri eksperter i bransjen. De som tester og jobber med slikt,


Kan du oppgi noen navn, eller har du noe lesestoff å linke til?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1720086 02/12/2013 18:30
Registrert: May 2005
Innlegg: 1,235
E
eGo Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: May 2005
Innlegg: 1,235
Sitat: Dan
Må bare være litt ufin og si at Tesla Model S ser litt gammel ut...



Nå er ikke i8 en ren elbil, men en plug-in hybrid. Men det er jo bare et skritt på veien. Ganske sikker på at vi så det kamuflerte eksemplaret i videoen på autobahn i sommer. Husker at jeg skjønte det var noe veldig spesielt da jeg så denne splitten som går inn over hoftene bak på bilen.


Så fort denne er leveringsklar så er det en på vei til Fredrikstad.


Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Tesla Model S [Re: eGo] #1720099 02/12/2013 19:13
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
Offline
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
Sitat: eGo
Sitat: Dan
Må bare være litt ufin og si at Tesla Model S ser litt gammel ut...



Nå er ikke i8 en ren elbil, men en plug-in hybrid. Men det er jo bare et skritt på veien. Ganske sikker på at vi så det kamuflerte eksemplaret i videoen på autobahn i sommer. Husker at jeg skjønte det var noe veldig spesielt da jeg så denne splitten som går inn over hoftene bak på bilen.


Så fort denne er leveringsklar så er det en på vei til Fredrikstad.


Mamma mia. Den krever vel heller våpenlisens enn førerkort. Lekkert.

Martin

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1720101 02/12/2013 19:16
Registrert: May 2005
Innlegg: 1,235
E
eGo Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: May 2005
Innlegg: 1,235
Hadde det bare holdt med våpenlisens...


Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1720155 02/12/2013 22:03
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Sitat: GeirK
Sitat: ØyvindHr
Batteri eksperter i bransjen. De som tester og jobber med slikt,


Kan du oppgi noen navn, eller har du noe lesestoff å linke til?


Usikker kun snakket med "folk" i bransjen. Kan undersøke, men som sagt vil nok Tesla "vare" minst like mange kilometer av nevnte grunner som de øvrige.

Re: Tesla Model S [Re: ØyvindHr] #1720164 02/12/2013 22:19
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: ØyvindHr


Usikker kun snakket med "folk" i bransjen.


Beklager at jeg kvalitetssikrer påstanden din, som jeg synes er nokså oppsiktsvekkende, men hvem er "folk" og mer spesifikt, hva er deres ansvarsområde og i hvilken bedrift?




"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1720168 02/12/2013 22:23
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Sitat: GeirK
Sitat: ØyvindHr


Usikker kun snakket med "folk" i bransjen.


Beklager at jeg kvalitetssikrer påstanden din, som jeg synes er nokså oppsiktsvekkende, men hvem er "folk" og mer spesifikt, hva er deres ansvarsområde og i hvilken bedrift?



Som sagt skal jeg forhøre meg med vedkommende som sa det. Jeg sitter ganske sentralt plassert blant ulike resurser i bransjen og har gjort det i over ti år. Vi skal treffes på julebord om en drøy uke folk er folk ;-)

Re: Tesla Model S [Re: ØyvindHr] #1720171 02/12/2013 22:26
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: ØyvindHr


Som sagt skal jeg forhøre meg med vedkommende som sa det. Jeg sitter ganske sentralt plassert blant ulike resurser i bransjen og har gjort det i over ti år. Vi skal treffes på julebord om en drøy uke folk er folk ;-)


Blir artig å høre. Du må gjerne konfrontere vedkommende med at Tesla bruker celler fra Panasonic, en av verdens ledende produsenter av Li-Ion-celler. Her er hva en annen i "bransjen" sier på forumet til Tesla.

"As a Ph.D. physical chemist with 40 years of lithium battery development experience and Model S owner I think I am in a pretty good position to reassure you. The Panasonic cell used in the MS is probably one of the best in the world. I am very familiar with its electrochemical design (LNCA) and have developed physics based models for predicting LNCA life. Providing that your daily driving pattern is reasonable (<100 miles) and its not too hot where you live I predict the battery will last (70% of new range) for > 20 years.
If you want further reassurance get a copy of the paper below by some Panasonic researchers (you have to buy it for $31). Their results equate to 400,000 miles of life even with 160 mile per day driving cycle
“Prevention of the Micro cracks Generation in LiNiCoAlO2 Cathode by the Restriction of DOD” Transactions, S. Watanabe, T. Hosokawa, K. Morigaki, M. Kinoshita, and K. Nakura, ECS Transactions 41 (41) 65-74 (2012)."


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: Tor Arne] #1720228 03/12/2013 08:23
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern Offline
Skrotnisse
Offline
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Sitat: Tor Arne
Angående tullekjørelengde på dagens elbiler fra tradisjonelle bilprodusenter: En kollega har en 2013-modell Leaf. Han kjører én time hver vei til/fra jobb, ca 7,7 mil, og lader på jobb og hjemme. I dag ble han strandet ca én kilometer hjemmefra. Fulladet bil da han begynte å kjøre fra jobb, men det holdt ikke. Eco-modus, pen kjøring i følge computeren og kald kupé. -8°C på det kaldeste.

Det er ikke tullete å forvente 8 mil med god margin.


Overraskende. I fjor strakk jeg strikken ganske langt med min lille Trilling og klorte litt over syv mil i 15 kalde grader. Da hadde kona først kjørt til og fra jobben (tre mil) med litt varme, jeg tok på meg topplue og hansker, skrudde av varme, åpnet vinduet og kjørte da litt over to mil tur retur. Det holdt med litt margin. Samme distanse +/- burde være grei skuring med en Leaf...


Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1720232 03/12/2013 08:47
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Kjøre bil med topplue og hansker... Hva blir det neste? Begynne å vintersykle?

ICON_WINK

Re: Tesla Model S [Re: Tgabriel] #1720254 03/12/2013 09:45
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Tgabriel
Kjøre bil med topplue og hansker...

BTDT. Kjørte seks mil hver vei for å stå slalåm. Siden det var en Renault 4 så måtte vi ha taket åpent for å ha plass til skiene som da sto rett opp, lent mot bakre hjørne av takåpningen. ICON_SMILE

Re: Tesla Model S [Re: Rønnern] #1720366 03/12/2013 13:16
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 1,565
nr7wave Offline
Aquafil
Offline
Aquafil
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 1,565
Sitat: Rønnern
Sitat: Tor Arne
Angående tullekjørelengde på dagens elbiler fra tradisjonelle bilprodusenter: En kollega har en 2013-modell Leaf. Han kjører én time hver vei til/fra jobb, ca 7,7 mil, og lader på jobb og hjemme. I dag ble han strandet ca én kilometer hjemmefra. Fulladet bil da han begynte å kjøre fra jobb, men det holdt ikke. Eco-modus, pen kjøring i følge computeren og kald kupé. -8°C på det kaldeste.

Det er ikke tullete å forvente 8 mil med god margin.


Overraskende. I fjor strakk jeg strikken ganske langt med min lille Trilling og klorte litt over syv mil i 15 kalde grader. Da hadde kona først kjørt til og fra jobben (tre mil) med litt varme, jeg tok på meg topplue og hansker, skrudde av varme, åpnet vinduet og kjørte da litt over to mil tur retur. Det holdt med litt margin. Samme distanse +/- burde være grei skuring med en Leaf...


Jeg har en 2013 Leaf som jeg har hatt i en drøy måned nå. Jeg kjører ca 8 mil hver dag. Det meste jeg har brukt tur/retur jobb er 64% av kapasiteten. Da var det 12 minus når jeg dro hjemmefra. Nå i det siste hvor det har vært mildere, bruker jeg en del mindre. I går brukte jeg totalt 52% av kapasiteten på batteriet for tur/retur. "guessometeret" sto i dag på 164km rekkevidde ved fulladet. Det laveste "guessometeret" har vist er 120km ved fulladet(12 minus ute, uten forvarming)
Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig å bruke opp all batterikapasiteten på 7,7 mil. Da må du være veldig hard på pedalen og ha mange bratte bakker.


Christian S.

Re: Tesla Model S [Re: Rønnern] #1720395 03/12/2013 14:08
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Rønnern
I fjor strakk jeg strikken ganske langt med min lille Trilling og klorte litt over syv mil i 15 kalde grader. Da hadde kona først kjørt til og fra jobben (tre mil) med litt varme, jeg tok på meg topplue og hansker, skrudde av varme, åpnet vinduet og kjørte da litt over to mil tur retur.

Jeg har notert at Trillingene veldig ofte kjøres uten lys, i hvert fall uten baklys. Er det dårlig konstruksjon slik at man glemmer å slå på lyset, eller er det en bevisst handling for å spare strøm?

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1720398 03/12/2013 14:19
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Er ikke påbudt med baklys. På dagtid.


Big wheels keep on turning
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1720401 03/12/2013 14:22
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Dan
Sitat: Rønnern
I fjor strakk jeg strikken ganske langt med min lille Trilling og klorte litt over syv mil i 15 kalde grader. Da hadde kona først kjørt til og fra jobben (tre mil) med litt varme, jeg tok på meg topplue og hansker, skrudde av varme, åpnet vinduet og kjørte da litt over to mil tur retur.

Jeg har notert at Trillingene veldig ofte kjøres uten lys, i hvert fall uten baklys. Er det dårlig konstruksjon slik at man glemmer å slå på lyset, eller er det en bevisst handling for å spare strøm?


Dette har jeg blitt fortalt er en tullete EU-regel for energisparing. Baklysene skal ikke gå på samtidig med kjørelys, slik at du må velge auto eller nærlys for å få på baklysene: For en bil uten "auto"-innstilling blir det fort at man glemmer baklysene. Jeg leide bil i Tyskland for et par uker siden og hadde det ikke vært for at noen hadde fortalt meg om dette, hadde jeg ikke skjønt bæret av hvorfor folk bak blinket til meg på Autobahn. Nærlysene var på og instrumentlysene var på, men IKKE baklyset. Blinkingen stoppet i allefall da jeg skrudde over på nærlys.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1720413 03/12/2013 14:44
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern Offline
Skrotnisse
Offline
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Sitat: Dan
Jeg har notert at Trillingene veldig ofte kjøres uten lys, i hvert fall uten baklys. Er det dårlig konstruksjon slik at man glemmer å slå på lyset, eller er det en bevisst handling for å spare strøm?


I Auto skrur ikke baklyset seg på før nærlyset slår seg på. Med kjørelys skrur ikke baklyset seg på nei. Hvorfor vet jeg ikke, baklys bruker ikke voldsomt med energi....


Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1720419 03/12/2013 14:57
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Det påstås at det er for at man om dagen bedre skal se at bilen foran bremser at det ikke "skal kjøres" med baklys med kjørelys på dagen.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tesla Model S [Re: nr7wave] #1720432 03/12/2013 15:28
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Sitat: nr7wave
Sitat: Rønnern
Sitat: Tor Arne
Angående tullekjørelengde på dagens elbiler fra tradisjonelle bilprodusenter: En kollega har en 2013-modell Leaf. Han kjører én time hver vei til/fra jobb, ca 7,7 mil, og lader på jobb og hjemme. I dag ble han strandet ca én kilometer hjemmefra. Fulladet bil da han begynte å kjøre fra jobb, men det holdt ikke. Eco-modus, pen kjøring i følge computeren og kald kupé. -8°C på det kaldeste.

Det er ikke tullete å forvente 8 mil med god margin.


Overraskende. I fjor strakk jeg strikken ganske langt med min lille Trilling og klorte litt over syv mil i 15 kalde grader. Da hadde kona først kjørt til og fra jobben (tre mil) med litt varme, jeg tok på meg topplue og hansker, skrudde av varme, åpnet vinduet og kjørte da litt over to mil tur retur. Det holdt med litt margin. Samme distanse +/- burde være grei skuring med en Leaf...


Jeg har en 2013 Leaf som jeg har hatt i en drøy måned nå. Jeg kjører ca 8 mil hver dag. Det meste jeg har brukt tur/retur jobb er 64% av kapasiteten. Da var det 12 minus når jeg dro hjemmefra. Nå i det siste hvor det har vært mildere, bruker jeg en del mindre. I går brukte jeg totalt 52% av kapasiteten på batteriet for tur/retur. "guessometeret" sto i dag på 164km rekkevidde ved fulladet. Det laveste "guessometeret" har vist er 120km ved fulladet(12 minus ute, uten forvarming)
Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig å bruke opp all batterikapasiteten på 7,7 mil. Da må du være veldig hard på pedalen og ha mange bratte bakker.


Han har mye opp og ned, Et "fjell" på 400 m som han må opp og ned igjen like før han er hjemme, og 80-90-sone nesten hele veien. Snøvær. Jeg korrigerte til 90% fulladet i en ny post. Fortsatt tullete dårlig.

Redigert av Tor Arne; 03/12/2013 15:35.
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1720447 03/12/2013 16:13
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: Dan
Jeg har notert at Trillingene veldig ofte kjøres uten lys, i hvert fall uten baklys. Er det dårlig konstruksjon slik at man glemmer å slå på lyset, eller er det en bevisst handling for å spare strøm?


Dette gjelder ikke kun elbiler.

"Mange ikke klar over at de kjører uten baklys"
Quote:
- Norske bilimportører har enten bestilt biler med automatisk tenning av kjørelys foran og bak eller ettermontert dette i Norge, fordi det har vært ansett som et kundekrav i og med det norske påbudet om å bruke kjørelys foran. De fleste bilimportører selger nå biler uten automatisk tenning av kjørelyset. Men i EU jobbes det faktisk nå med å innføre et krav om automatisk tenning av kjørelyset foran, sier teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforbund, Tore Lillemork.

Tidligere var det krav om kjørelys både foran og bak. Men fra 2010 var det ikke lenger krav til kjørebaklys.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10046162


Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1720528 03/12/2013 19:53
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 487
G
grigri Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 487
Vi har et par Audier som putrer avgårde uten baklys når bryteren står på auto, har du kikka bakpå din Geir?

Side 18 av 28 1 2 16 17 18 19 20 27 28

Moderator  support