Høstens kraftigste sykkel og hodelykter.
|
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter.
[Re: thorleif]
16/11/2013 21:56
|
chalshus
More than words
|
More than words
Dobbelt så stor og langt tyngre også.
|
|
|
[Re: chalshus]
17/11/2013 10:18
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Dobbelt så stor og langt tyngre også. Nettopp. Og med "råeste lykt" har størrelse også noe å si i mine øyne. Jeg gidder ikke drasse med meg en hel følgekaster med aggregat på slep. H
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
18/11/2013 08:42
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
N Dobbelt så stor og langt tyngre også. Nettopp. Og med "råeste lykt" har størrelse også noe å si i mine øyne. Jeg gidder ikke drasse med meg en hel følgekaster med aggregat på slep. H Joda, jeg ser den. For nesten halve prisen kan jeg ta med litt mer vekt på fatbiken. Har jo to på styret og en på hjelmen. Da blir det bare en på styret og en på hjelmen. Blir ikkje så gale. Bettyen er jo helt rå forhold til vekt str
|
|
|
18/11/2013 09:38
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Dobbelt så stor og langt tyngre også. Nettopp. Og med "råeste lykt" har størrelse også noe å si i mine øyne. Jeg gidder ikke drasse med meg en hel følgekaster med aggregat på slep. H Enig med deg i det, skulle gjerne ha kjøpt meg en Betty, men 8.000 for en lykt synes jeg blir for mye penger rett og slett. Ser at lykta jeg har på styret har blitt utsatt for noen støt hvor den like godt kunne gått i stykker (men det har den heldigvis ikke gjort), og da blir au-da følelsen ikke god sånn i etterkant. Det er jo bare ramma i seg selv og gaffelen som ligger i den prisklassen eller over av andre komponenter på hojen.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: rørleggern]
18/11/2013 09:46
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
For nesten halve prisen kan jeg ta med litt mer vekt på fatbiken. Har jo to på styret og en på hjelmen. Da blir det bare en på styret og en på hjelmen. Blir ikkje så gale. Bettyen er jo helt rå forhold til vekt str Jeg er enig i at det er mye lys for pengene. Men det blir jo som å ha en vaskebøtte montert på styret. Og mon tro hva som skjer med bøtta om man går på trynet og sykkelen gjør noen rundkast. Av erfaring er nette lykter som sitter tett mot stemmet ganske sikret ved et schnørr eller to. H
NOTS
|
|
|
[Re: Espen W]
21/11/2013 18:10
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Lyktene du har testet, bortsett fra Inton 1308, er dette typiske Kina noname-lykter? En "kjent" referanse hadde vært veldig interessant i listen din. Typisk Lupine, L&M, Gemini etc.. Den meste kjente referanse for folk flest er vel MJ 802 ... Regner med at du tenker på ''900lm'' MJ808 (P7 diode) og 808E (T6 diode) Jeg har brukt begge mye, har ikke noen for å teste i riggen nå, men avhengig av versjon vil disse måle mellom 15 og 20 Lux reflektert i min rigg. Kom nettopp på at jeg har en Magicshine P7 lommelykt som tilsvarer 808 hodelykta, skal måle den i løpet av kvelden. Fikk målt den gode og gamle Magicshine P7 lykten som jeg har på commuter sykkelen. 900lm oppgitt på boksen. Samme lyktehode/diode som på DX lykta/1. generasjon Magicshine 808, men denne er utformet som lommelykt, ikke hodelykt. Lykta ga først 10 reflektert lumens, så tørket jeg saltlaken av linsen, og da ga den 11 reflektert lumens (RL). Lista oppdatert: Her er noen målinger: Inton singel U2 lykt (1100lm claimed): 20RL Fluxient ''1600lm'' lykt (4xR5) 35RL Inton dobbel U2 (2000-2200 claimed): 45-50RL Tobest/Inton T6 (lite lyktehode) (2200-3000 claimed): 45-50RL Fluxient T6 (stort lyktehode) (3000 claimed): 55RL Inton trippel U2 (også 3000 claimed): 82RL Tobest/Inton Kvadruppel (4xT6): 76RL Inton NB1308 med 4 x U2 og 25V batteri: 122RL Magicshine P7 lommelykt, 900lm claimed: 11RL
|
|
|
[Re: neonstz]
21/11/2013 21:10
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg blir ikke fornøyd før jeg klarer å feste en kvasar på styret.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
22/11/2013 19:15
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Bra test thorleif. Fint at du prøver litt forskjellige lykter i forskjellige prisklasser. Liker det du gjør.
|
|
|
[Re: ijustpop]
26/11/2013 14:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bruk samme som til Magicshine - selges på XXL
|
|
|
[Re: ijustpop]
28/11/2013 16:07
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Det er akkurat den lykta jeg bruker på hjelmen. Enkelt å kjøpe hjelmefeste på xxl
|
|
|
[Re: Otoen]
01/12/2013 10:47
|
ZonkTheBear
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei.
Jeg fikk min Polaris 7000 i forrig uke og har brukt den på noen turer til/fra jobb i bekmørke.
Har det siste året brukt en MagicShine MJ880U som har hatt bra lys, men batteriet har vært altfor dårlig. Pendler 15km hver vei, og på maks effekt blinker MagicShine rødt når jeg kommer til jobb, altså nesten tom...
Kjøpte derfor Polaris 7000 i håp om at batterikapasiteten var bedre, og var klar over at 7000 lm er en fantasiverdi.
Når jeg samenlikner MagicShine og Polaris 7000 så er de veldig like i spredning og lysfordeling, men Polaris er noe sterkere. Det store plusset er allikevel batterikapasiteten. Den er oppgitt til å klare 180 min på full effekt og etter 70 min sykling viser fremdeles indikatoren grønt lys (Det skal visstnok gi grønt -> blått -> rødt) så batteriet er mer enn tilstrekkelig for mitt bruk. Har ennå ikke opplevd å se det blå indikatorlyset og bruker alltid lykta på full effekt.
Selv om det helt sikkert er en Kinalykt så virker den velbygd og gir et solid inntrykk. Det eneste jeg ikke liker er gummistrikkfestet de bruker - og som også MagicShine-lykta hadde - men jeg skal lage et eget feste så den sitter skikkelig.
Lysstyrken er fantastisk med jevn spredning og ganske bra throw. Jeg savner kanskje en langtrekkende spot , men det skyldes nok at jeg tidligere hadde en JetLites Duo som var konge på rekkevidde.
Skal oppdatere dersom noe nytt dukker opp.
Redigert av ZonkTheBear; 01/12/2013 13:14.
|
|
|
[Re: ZonkTheBear]
02/12/2013 09:10
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Hvis Polaris 7000 ikke gir et helt vanvittig mye bedre lys enn en MJ889U må noen straks se litt på markedsføringen av denne lykta. Det er ikke gitt at alle skjønner at det dreier seg om fantasilumen vs forholdsvis troverdig og velprøvd MagicShine-lumen.
I tillegg håper jeg du sykler utenfor trafikk på vei til jobb hvis du tømmer batteriene på 15 kilometer. Selv en MJ på full blås er totalt overkill i trafikken og irriterer andre trafikanter mer enn den gagner.
Jeg bruker hjelmlykten min, en Lupine Piko, som styremontert pendlerlykt. I trafikken holder det i massevis med et par hundre lumen. Legger jeg inn en omvei inn i skogen er det flott med alle 1200 lumen, men jeg er såpass høflig at jeg blender ned om jeg møter joggere i skogen.
Edit: Velkommen til forumet! En Sareptas krukke av informasjon, nerding og meninger i alle retninger, men det har du sikkert skjønt..
Harald
NOTS
|
|
|
02/12/2013 11:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Indikatoren på MJ880 er bare fjas - spesielt på full guffe. Den lyser rødt "med en gang" - men skrur jeg ned et par hakk, går den tilbake til blått. Derfor er heller brukt tid bedre målestokk, evt. med et batteri i reserve på langtur for å se hvor lenge det går på rødt før det blir tomt.
Ellers er jeg enig med Harald. En slik lykt hører kun hjemme på ikketrafikkert vei. Og bare der. Spesielt på full pupp. Spredningen er så dårlig kontrollert, at strølyset blender enhver møtende trafikant, være seg bilist, fotgjenger eller syklist mm.
|
|
|
02/12/2013 12:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Etter tirsdagens fatbike-kø måtte jeg skaffe meg ny Magicshine-lykt etter at min ca. 3 år gamle MJ808 tok repern etter litt for mye deng og røsk i kabelen.
DNB-tilbud på XXL, og en MJ 872 fikk lov å sitte på hjelmen.
Nå kan jeg si at å sykle om kvelden ikke er noe stress lenger. Jeg savner INGENTING nå (lite forbehold ved våte tilstander - ikke testa enda). Godt lys og god spredning, en fin match til 880 på styret.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/12/2013 13:25
|
kodax
Veteran
|
Veteran
...En slik lykt hører kun hjemme på ikketrafikkert vei. Og bare der. Spesielt på full pupp. Spredningen er så dårlig kontrollert, at strølyset blender enhver møtende trafikant, være seg bilist, fotgjenger eller syklist mm. Er en MJ808 på svakeste innstilling sterkere en nærlyset til en bil?
|
|
|
02/12/2013 13:55
|
ZonkTheBear
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei. Takk for tilbakemelding. Jeg er kjemiker og ikke fysiker, men jeg anser meg ha nok kunnskap om lys til å kunne si at Polarislykta ikke kan være i nærheten av 7000 lm. Den er noe sterkere enn MJ880U, men ikke mye. Nå skal det også sies at den synlige forskjellen på en 2000 lm og en 4000 lm-lykt ikke nødvendigvis er veldig stor - det er bare å ta to like lykter og lyse med først den ene og så begge for å se hvordan en dobling av lysmengden oppleves, men en 7000 lm lykt skal være adskillig sterkere enn min MJ880U., og det er ikke Polarislykta i nærheten av. Jeg er derfor helt enig at markedsføringen bør endres fordi de fleste vet ikke forskjell på "teoretisk mulig" lysstyrke fra diodene og "reell målt" lysstyrke som lykta gir. Jeg må allikevel si at lykta virker god og gir mye lys for pengene, selv med "gledeslumen" i reklamen. Jeg pendler på en vei nærmest uten trafikk (nedlagt hovedvei) og hvor store deler er uten gatebelysning. Det var noen høstkvelder for en del år siden at jeg holdt på å tryne fordi jeg ikke så skrap som lå i veien fordi alt lyset fra min gamle 10w ble sugd opp av den våte veien. Det var da jeg bestemte meg for å kjøpe en skikkelig lykt. Jeg hadde først et sett JetLites Duo som var helt konge jeg "brukte opp" i løpet av 6 år og det var da jeg kjøpte MJ880U som jeg har hatt i ett år. Når jeg møter biler, syklister/ eller fotgjengere blender jeg selvfølgelig ned, men det er viktig for nervene å vite at jeg ser godt selv på de mørkeste og våteste høstkveldene når det er som å sykle i en svart sekk  I tillegg er lykta like mye for at jeg skal bli sett som for å se når jeg på slutten av turen kommer ut blant annen trafikk. Derfor liker jeg å ha "nok - og litt til" i lykta 
Redigert av ZonkTheBear; 02/12/2013 13:56.
|
|
|
[Re: kodax]
02/12/2013 14:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
...En slik lykt hører kun hjemme på ikketrafikkert vei. Og bare der. Spesielt på full pupp. Spredningen er så dårlig kontrollert, at strølyset blender enhver møtende trafikant, være seg bilist, fotgjenger eller syklist mm. Er en MJ808 på svakeste innstilling sterkere en nærlyset til en bil? en MJ808 på svakeste innstilling har fortsatt strølys som blender - det har ikke en bil. En bil har strenge krav til lyskjegle, og denne er markert avgrenset i toppen - en sykkellykt som 808 må være langt ned i bakken (dvs. 2 meter foran forhjulet) før strølyset ikke havner i fleisen på en medtrafikant.
|
|
|
02/12/2013 14:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
I tillegg er lykta like mye for at jeg skal bli sett som for å se når jeg på slutten av turen kommer ut blant annen trafikk. Derfor liker jeg å ha "nok - og litt til" i lykta  Det løses bedre ved større lysende overflate/mange mindre lyspunkter/refleksoverflater enn ett lite, men superkraftig nattsynsdrepende punkt. Husk at ingen ser hva som skjer bak deg hvis kontrasten mellom lyskilden og omgivelsesbelysningen er for stor. Hvis du sykler med superkraftig lykt foran og har (teoretisk tilfelle) en henger uten refleks på slep, vil en som kommer mot deg ikke se hengeren.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/12/2013 14:19
|
kodax
Veteran
|
Veteran
...En slik lykt hører kun hjemme på ikketrafikkert vei. Og bare der. Spesielt på full pupp. Spredningen er så dårlig kontrollert, at strølyset blender enhver møtende trafikant, være seg bilist, fotgjenger eller syklist mm. Er en MJ808 på svakeste innstilling sterkere en nærlyset til en bil? en MJ808 på svakeste innstilling har fortsatt strølys som blender - det har ikke en bil. En bil har strenge krav til lyskjegle, og denne er markert avgrenset i toppen - en sykkellykt som 808 må være langt ned i bakken (dvs. 2 meter foran forhjulet) før strølyset ikke havner i fleisen på en medtrafikant. Har det vært gjort skikkelig testing av dette, er det noen som har noen bilder?
|
|
|
02/12/2013 14:43
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Jeg må allikevel si at lykta virker god og gir mye lys for pengene, selv med "gledeslumen" i reklamen. Hehe, «gledeslumen»! Den var fin! Enig med Kristian, det er spredning og strølys som er noe av problemet med våre sterke fine lykter. Den praktiske løsningen er å tilte lykta langt ned og bruke svakeste styrke i trafikken. Men som Zonk sier, plutselig er det mørkt og behov for skikkelig lys. Svinger av og til inn i Østmarka på vei hjem, og etter vinden forrige uke var store deler av lysløypelyset borte langs grusveiene. Da var det godt med skikkelig lys, og gode, sannferdige 1200 lumen banker xenonnærlys på en moderne bil ned i støvlene. Jeg tok igjen en jogger som hadde forvillet seg inn i mørket, og han ba pent om å få jogge sammen med meg ut av mørket. Harald
NOTS
|
|
|
05/12/2013 10:59
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
09/12/2013 15:13
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
O hildrande du!
Nå er min nye lyspakke fra Lupine grundig testet, og dette er flott lys til en høy pris! Men - tyskerne leverer selvom det koster!
• På hodet: Lupine Piko 2014 som bare veier 50 gram og blåser 1200 lumen. • På styret: Lupine Wilma 2014 som leverer 2800 lumen.
Jeg valgte heller litt mindre lumen (Wilma framfor Betty) med større batteri (13,3 Ah) på hovedlykta. Det gir tre timer og 20 minutter brenntid, og dette stemmer godt med virkeligheten etter lørdagens langtur (i tid) i Nordmarka. I tillegg kjøpte jeg et 6,6 Ah batteri som jeg bruker på Pikoen. Dette gir minst like lang brennntid som Wilmaen. Det originale 3,3 Ah batteriet som fulgte med Pikoen har jeg i reserve, eller kan feste rett på hjelmen. Dette er nemlig av typen Fast Click som klikker inn i dedikerte holdere på hjelm eller hodestropp.
Med skikkelige batterier slipper jeg å tenke så mye på å spare på batteriet på langturer. Og de nye Smart Core-batteriene har dessuten status med LED og pipetoner som angir hvor mye som er igjen, i tillegg til at lamper rundt bryterne angir status.
Er det verdt prisen? Sikkert ikke, mener mange, som foretrekker Kinalykter. Men for en som digger stabilt lys, godt lys med god spredning og riktig fargetemperatur, skikkelig sammenskrudde ting med avanserte programmeringsfunksjoner, er dette en bra investering. Vi finner jo lett på å bruke mye penger på andre ting. Og jeg skal gi endel for å slippe å stå i skogen med havarert lykt eller ledninger, eller være akutt engstelig under lading av batteriene.
Er det forskjell på 3000 lumen og 4000 lumen? Selvsagt. Men det er ganske snedig hvordan øyet justerer seg. Med mine to lykter sammen ser man selvsagt stor forskjell på styrken. Men - når jeg pendler med Pikoen på styret alene føles det som et hav av lys på mørke skogsbilveier.
Det er også en trygghet at importør DSG faktisk er norsk og bryr seg om at ting funker. Og vil man virkelig runkepelle lykter finnes det et hav av morsomt tilleggsutstyr til Lupine-lyktene.
Stas!
Harald
NOTS
|
|
|
09/12/2013 17:50
|
thorleif
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har nå skaffet med en litt bredere erfaring med Betty 4500, Bad 6000 og polar 7000 som hodelykter på topptur. Etter min erfaring er det dette bruksområdet som stiller det aller største kravet til både lengden på lyset men ikke minst bredden. På sykkel der følger vi stien eller veien, holder det lenge at denne er opplyst. Ned fra fjellet på ski der det skal svinges i off-pisten er det helt nødvendig å ha stor bredde på lyset for å orientere seg bredt og planlegge et godt og trygt spor. Og alt avhengig av farten også god lengde på lyskjeglen. Til dette bruket faller Bikeshop lykten gjennom, det blir som å prøve å blende sola når Bettyen står på. Bettyen lyser like langt og sterkt, men ikke ikke like bredt. Som BAD 6000 Lupine betty er da målt til vell 4000 lumen av MTBR og lyser mye sterkere enn polaris 7000, kan ikke sammenlignes. Jeg prøvde å antyde dette overfor Bikeshop og fikk dette til svar. Sitat:
Trygg Polaris 7000 Lumen er laget i Kina, men dette er våres eget merke.
Du får nok ikke kjøpt Trygg Polaris lykter på ebay, men kanskje kopier. Kanskje rimligere og kjøpe en kopi der, men da har du neppe noen garanti.
Ved å kjøpe denne lykten hos oss, så får du 2 års garanti og kjapp reprasjon/erstatning hvis noe skulle skje med din lykt i løpet av de 2 årene.
Lykten har 7 pærer med 1000 lumens, og denne har derfor en styrke på 7000 lumens.

Mulig at lupine sin lykt lyser bedre, noe den burde gjøre til en 3-4 doblet pris i forhold til Trygg Polaris. Men at Trygg Polaris har 7000 lumens er fakta! Sitat slutt.
|
|
|
09/12/2013 18:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mulig at lupine sin lykt lyser bedre, noe den burde gjøre til en 3-4 doblet pris i forhold til Trygg Polaris. Men at Trygg Polaris har 7000 lumens er fakta! Sitat slutt.
Så lenge man sier det til seg selv nok ganger, så tror man vel til slutt på det.
|
|
|
09/12/2013 20:01
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Mulig at lupine sin lykt lyser bedre, noe den burde gjøre til en 3-4 doblet pris i forhold til Trygg Polaris. Men at Trygg Polaris har 7000 lumens er fakta! Sitat slutt. Fyttigrisen for noe svindelpakk. De burde få tilsnakk til de griner, og mottatt nevehytting hvorhen de måtte gå. Ingen pratisk, lett flyttbar lykt i dag kan spytte ut 7000 lumen uten aktiv kjøling, altså viftespetakkel, kjøleskapmotor og slikt. Grr. Makan!
|
|
|
09/12/2013 20:52
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Men at Trygg Polaris har 7000 lumens er fakta! Hoho! Noen burde ta en oppfrisking i matte, og lære seg bittelitt om produktet man selger!
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
|
|