Jeg kjøpte opprinnelig denne Focus Mares Cross som min første landeveissykkel, på politiauksjon i Oslo i 2010!
Fant ut først etterpå at det var noe som het "cyclocross" og at denne var en slik, nå som jeg har fått egen racer er den pendlersykkel/markasykkel. Tror den vil holde evig, gir/bremser er original Shimano 105 fra ca 2006, det meste annet er byttet.
Da er vintersykkelen ferdigrigget med lys, skjermer og pigger. Dekk: Schwalbe Marathon Winter 35c Skjermer: SKS Thermoplastic med lettere modifiserte fester grunnet skivebremsene.
All-City Macho Man satt opp med Fulcrum Red Power XL, TRP hydrauliske bremser med Parabox overgang fra Dura ace girhendler. Ingen lettvekter, men 10,4 kg slik vist på bildet er ikke så ille...
All-City Macho Man satt opp med Fulcrum Red Power XL, TRP hydrauliske bremser med Parabox overgang fra Dura ace girhendler. Ingen lettvekter, men 10,4 kg slik vist på bildet er ikke så ille...
Og jeg som trodde jeg var norges eneste med all-city.. Min er dog ikke ferdigbygget og mangler skivebremser, da jeg fikk ramma mi ble det lansert discramme samme uka... Fet sykkel, deg gjerne litt om hvordan den er å sykle på
Kan skrive litt etter hvert når jeg har brukt den på noen turer. Har blant annet utslitte dekk som gjør den litt utrygg i svingenene. Må bytte ut dekkene først.
Ikke akkurat som "jeg-hadde-aldri-turt-å-ta-den-med-ut-på-sølete-veier"-CXen til MortenML, men det er nå en CX. Og du store min så morsomt det er å sykle med en sånn! Ble overrasket over grep, fremkommelighet og komfort. Standard Scott CX Team med 105/Ultegra-blanding. Alu-ramme, karbon gaffel. Vekt 9,3 kg i følge Scott.
Denne ble hentet fredag på postkontoret. CaadXen kommer til å bli brukt til pendlesykling og vintertrening. Dagen i dag ble brukt til å gjøre postveien i Kristiansand utrygg. Prøvde meg også på noen enkle stisegmenter og er imponert over fremkommelighet. Ufattelig morsomt. Jeg begynner å skjønne purister som sykler sti med helstiv sykkel.
For en som har syklet Sram Rival/Red i flere år, var det litt fikling før giringen satt i fingrene. CaadXen er betydelig høyere i front enn min Caad9 landeveissykkel, så jeg kommer til å ende opp med stem helt nedpå styrelageret. Jeg sliter med å rekke hendlene i bukken, så enten må disse flyttes lenger ned på styre, eller shim'es lenger inn. Finn en grov monteringsfeil...(fikset nå )
Det er ikke uvanlig å ha hurtigkoblingen på motsatt side av bremseskiven, dette er en løsning vi ofte har sett blandt rundbanesyklister. For å unngå å brenne seg på en varm skive ved en punktering, setter de hurtigkoblingen på høyre side.
Plasseringen i dette tilfellet, kvalifiserer til hyseklask
Jeg fant et par uåpnede SKS Longboard 45mm i boden, og skal sette dem på CAADX-en. Den patenten på dette bildet ser fiffig ut. Hvor fikk du tak i skivene/foringene/dingsene og lang nok skrue?
Jeg fant et par uåpnede SKS Longboard 45mm i boden...
Full kontroll :-D
Aluminiumsforingene husker jeg ikke i farten hvor kommer fra, men jeg skal ta en titt i boksenmedaltjegikkekaster. Kanskje jeg finner både skrue og foringer. Alternativet er å bruke et par muttere eller sjekke ClasO eller en velassortert isenkram. Foringen er ikke nødvendig, men jo nærmere hjulet skjermen kommer jo bedre.
Det er vel en størrelse large tror jeg det er, uansett den største de lagde.
Fikk litt vondt av at den stod og støvet ned, så hentet den opp for å påmontere nye "dansesko" jeg fikk tak i nå i kveld og med litt mer oversiktlig bilde (aldri lært dette med bilder i tråden)...
Dette var høstens cx-prosjekt. Det endte med å ta mye tid og den stakkars bastarden rakk egentlig aldri bli ferdig før den blir jobbsykkel med piggdekk.
Morsomt å se hvor enkelt "shimergo" oppsettet funker. Ikke morsomt å kjøpe en utdatert ramme fra Planet X.