|
|
En liten tankevekker om utstyr
|
Re: En liten tankevekker om utstyr
[Re: Supermann]
01/12/2013 19:46
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Om du verdsetter din egen arbeidstid på å finne deler, levere dempere på service osv i tillegg selve jobben og tar i betraktning at en ny glimrende sykkel koster 20k og at den samme har en restverdi på 8-9k etter et år så skjønner du. Prøv å regn på det. Det samme argumentet her gjelder her for når du setter bilen din på service og kjøper ny når den begynner å bli tilstrekkelig gammel.
Har ikke jordkloden vår noen verdi da? Edit: Hvis en kun regner kroner og minutter er det for oss nordmenn ofte billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Dessverre. MdG har/hadde vel et uttalt mål om å gjøre nye ting dyrere og reparasjon rimeligere. Det er en tanke jeg er helt for. Men usikker på hvordan det skal gjennomføres i praksis.
Redigert av marley; 01/12/2013 19:51.
|
|
|
01/12/2013 19:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Poenget er at jeg synes den praktiske levetiden på en moderne fulldempet sykkel er skikkelig dårlig. Mange deler holder kjempelenge, mens andre går i stykker etter 100timer sykling. Helt uakseptabelt i andre bransjer.
Levetiden deler til på monstertrucks og rallybiler er kort den óg. Når en ser hvor hardt utstyret brukes og under hvilke forhold, tror jeg det er noe en må forvente. Kanskje er du ikke til å betale prisen eller vekta for deler som holder lenger.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/12/2013 19:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det som suger med å ikke bytte er at det i mange tilfeller er dyrere å vedlikeholde enn å kjøpe ny sykkel. Nå etter en sesong behøves nye lagre i ramme, nye lagre i hjul, lufting av bremser, demperservice f+b, nye dekk, girwire og bremseklosser for å unngå forringelse av funksjonen. Det har jeg vondt for å tro. Kan du sette opp regnestykket som viser dette? Fulldemperen min er fra 2005. Det vil koste meg 50 000 å kjøpe en tilsvarende sykkel ny. Jeg har ikke hatt 350 000 i vedlikeholdsutgifter på den, heller 12-15k hvorav halvparten det meste er en ny gaffel i år. Nå gjør jeg alle servicer selv, men likevel. Om du verdsetter din egen arbeidstid på å finne deler, levere dempere på service osv i tillegg selve jobben og tar i betraktning at en ny glimrende sykkel koster 20k og at den samme har en restverdi på 8-9k etter et år så skjønner du. Så etter argumentet ditt så koster det mer enn 10-11 000 i året å vedlikeholde en sykkel, side det er hva det koster å kjøpe ny. Kan du fortelle meg hvordan du kommer frem til den summen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
01/12/2013 20:14
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg tipper at din sykkel fra hine og hårde kan erstattes med noe langt rimeligere i dag med lik eller bedre funksjon. I motsatt fall vil en ubrukt sykkel av din type fortsatt selges til samme pris?
Redigert av Boas; 01/12/2013 20:15.
|
|
|
01/12/2013 21:00
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rart det der hvordan hver tråd absolutt skal bli debatt...... Dette er jo eit debattforum, så det tykkjer eg ikkje er så rart. Så lag en egnet tråd som låter noe sånn som detta: " Hva skjer med barnerabeidere i u land når kjipe dustepettere i vesten velger å bruke samme plagget år etter år" Du har opphøyet deg selv til moderator her? Kan ikke du bare gjøre som andre folk, lage dine egne greier så slipper vi andre å få træsja hyggelige tråder......alt må da for pokker ikke diskuteres.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
01/12/2013 21:27
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan ikke du bare gjøre som andre folk, lage dine egne greier så slipper vi andre å få træsja hyggelige tråder......alt må da for pokker ikke diskuteres.
Nærmer seg riktig nok jul, mange tror fortsatt på nissen, men det er nok vel optimistisk..
|
|
|
01/12/2013 22:35
|
Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kan ikke du bare gjøre som andre folk, lage dine egne greier så slipper vi andre å få træsja hyggelige tråder......alt må da for pokker ikke diskuteres.
Nå er jo standard prosedyre her på terrengsykkel.no slik at man på side én diskuterer det som ble tatt opp, før man på side to og utover starter en opphetet diskusjon mellom to-tre parter. Jeg satt jo egentlig bare her og ventet på det som kom til å bli vendepunktet. (i dette tilfellet ble det et innlegg om arbeidere i lavkostland) Målet mitt med denne tråden var jo for så vidt bare å spre den videoen, og forhåptentligvis få folk til å tenke over forbruket sitt av utstyr, og det virker da som den rakk å gjøre det til en viss grad. Må si jeg ble positivt overrasket over hvor mange her inne som faktisk er flinke til å bruke det samme utstyret år etter år. Dette forumet har jo en tendens til å gi inntrykk av det motsatte iblant.
|
|
|
01/12/2013 22:45
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Nei, ikke nødvendigvis, men kanskje 6000kr for min del. Sykkelen er da verdt kanskje 12-13k ferdig vedlikehold eller 8k om den ikke selges vedlikeholdt. Regnestykket går ikke opp. Årsaken til at man beholder sykkelen gjøres dermed med bakgrunn i andre kriterier.
Forøvrig har jeg ikke uttrykket noen annen mening om dette enn at jeg er irritert på dårlig holdbarhet og stort vedlikeholdsbehov på moderne sykler. Personlig kunne jeg glatt akseptert 1000- 500gram ekstra for større oljekammer i demperne, mer olje i bremsene, større klosser med mer belegg og grovere foringer/ lagre. Når jeg bygger sykler selv over tid er dette kanskje det viktigste kriteriet ved siden av akseptabel funksjon og pris.
Her mener jeg faktisk redaksjonen i terrengsykkel bør ta grep. For mange av oss er holdbarhet ett svært viktig aspekt når vi handler sykler og komponenter, men i sykkeltester f.eks. blir ikke dette faktisk vektlagt.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Boas]
01/12/2013 22:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tipper at din sykkel fra hine og hårde kan erstattes med noe langt rimeligere i dag med lik eller bedre funksjon. I motsatt fall vil en ubrukt sykkel av din type fortsatt selges til samme pris? Det er mulig. For eksempel XTR-skifterne mine fra 2002 kan sikkert erstattes med noe rimeligere i dag som veier det samme og funker like bra, men jeg forstår ikke at det er billigere å kjøpe ny sykkel enn å vedlikeholde den gamle, med mindre du opererer med sykler i Biltema-segmentet.
|
|
|
01/12/2013 22:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du synes samtalen drar i feil retning, er det antakelig bedre å gjøre en aktiv innsats med å få den dit du vil enn å sutre over at den ikke oppfyller dine forventninger. Se forøvrig signaturen min. Her en dag var jeg forøvrig i et hyggelig middagsselskap. Etter flere timer rundt bordet gikk samtalen og meningsutvekslingene friskt. Vi hadde beveget oss langt fra det emnet vi startet ved, men ingen var sure av den grunn.
|
|
|
01/12/2013 23:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, ikke nødvendigvis, men kanskje 6000kr for min del. Sykkelen er da verdt kanskje 12-13k ferdig vedlikehold eller 8k om den ikke selges vedlikeholdt. Regnestykket går ikke opp. Hva en potensiell salgsverdi kan være, spiller da ingen rolle så lenge sykkelen gir deg mange gode opplevelser.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
01/12/2013 23:39
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
fet måte å ødelegge tråden på, samt snu fokuset over på seg selv. keep it going!
|
|
|
[Re: pharynx]
02/12/2013 05:47
|
Dan
More than words
|
More than words
Kan ikke du bare gjøre som andre folk, lage dine egne greier så slipper vi andre å få træsja hyggelige tråder......alt må da for pokker ikke diskuteres. fet måte å ødelegge tråden på, samt snu fokuset over på seg selv. keep it going! Men herregud for et gnål. Hva er det dere mener denne tråden skal handle om? Start et eget forum hvis terrengsykkelforumet med diskusjoner om alle verdens emner ikke passer dere. Dette ville vært et helt uinteressant forum hvis ikke det var lov å bevege seg vekk fra fra førsteinnlegget når det faller seg naturlig. Og det er naturlig at en tråd som heter noe med "tankevekker" og handler om å bruke utstyr lengst mulig etter hvert kommer inn på forskjellige konsekvenser av bruk og kast-mentaliteten i dagens samfunn. Å si at noen "snur fokuset over på seg selv" ved at de bruker selvopplevde eksempler er jo herlig jantelov i praksis.
|
|
|
02/12/2013 07:39
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
men jeg forstår ikke at det er billigere å kjøpe ny sykkel enn å vedlikeholde den gamle, Ikke direkte knyttet til det du sier her, men konsekvensene av alltid å velge det billigste alternativet er vel en del av essensen i hva denne tråden opprinnelig handlet om. Hvis man klarer å gjøre ikke-bærekraftige valg kostbart, vil det beste for kloden også kunne bli det billigste. Bilfabrikanter er jo blitt truet med dette, og industrien for øvrig svetter vel også litte grann i denne gata.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
02/12/2013 07:48
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hvis man klarer å gjøre ikke-bærekraftige valg kostbart, vil det beste for kloden også kunne bli det billigste. Bilfabrikanter er jo blitt truet med dette, og industrien for øvrig svetter vel også litte grann i denne gata.
Meget godt og viktig poeng.
Redigert av Lurifax; 02/12/2013 07:48.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
02/12/2013 07:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Rart det der hvordan hver tråd absolutt skal bli debatt...... " Diskusjonsforum"?
|
|
|
02/12/2013 08:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
men jeg forstår ikke at det er billigere å kjøpe ny sykkel enn å vedlikeholde den gamle, Ikke direkte knyttet til det du sier her, men konsekvensene av alltid å velge det billigste alternativet er vel en del av essensen i hva denne tråden opprinnelig handlet om. Hvis man klarer å gjøre ikke-bærekraftige valg kostbart, vil det beste for kloden også kunne bli det billigste. Bilfabrikanter er jo blitt truet med dette, og industrien for øvrig svetter vel også litte grann i denne gata. Jo - men dyrt kan bli billig i lengden hvis man tenker litt langsiktig. Turner 6-pack-en min er bygget opp av dyre deler som har rykte på seg for å være svært holdbare. Den har blitt hardt brukt, sommer som vinter gjennom åtte år. Driftsutgiftene har vært div dekk, eiker, vaiere, kranklagre, tannhjul, kassetter, kjeder og bremseklosser som med alle sykler . I tillegg tre foringer til hovedsvingpunktet, to bakgir, ett sett holker, én gaffel, én rocker (fikk ny av Anders som nesten passet helt og brukt af Raze_Faze identisk med den gamle). Det er IKKE en dyr sykkel gjennom åtte år med brutal sykling selv om delene tilsammen kostet meg kanskje 40 000 nye og jeg anslagsvis har brukt 12-15 000 i vedlikehold. Mange av disse komponentene har mange, mange år igjen, Singlespeeden min kjøpte jeg rimelig ferdig bygget med søpledeler. Der er det bare stem-et, setet og setepinnen igjen av de originale delene.
|
|
|
02/12/2013 08:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ser du det hyklerske i å spore av en tråd ved å klage på at tråden sporer av?
|
|
|
[Re: pharynx]
02/12/2013 08:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
fet måte å ødelegge tråden på, samt snu fokuset over på seg selv. keep it going! Så som du har hengt rundt her et års tid, burde du ha lært deg følgende: 1. Svare til rett person i tråden. 2. Ikke gjøre antakelser om folks person, følelser eller intensjoner basert på den utrolig begrensede datamengden du har tilgjengelig gjennom noen forumposter og så diskutere i vei som om disse antakelsene er virkeligheten.
|
|
|
02/12/2013 09:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis man klarer å gjøre ikke-bærekraftige valg kostbart, vil det beste for kloden også kunne bli det billigste. Bilfabrikanter er jo blitt truet med dette, og industrien for øvrig svetter vel også litte grann i denne gata. Jepp, man må begynne å omdefinere ordene billig og dyrt, slik at det ikke bare gjenspeiler hva som står på prislappen. Og hvis ikke folk klarer å tenke slik av seg selv så må man rett og slett endre prislappen slik at den stemmer med virkeligheten, dvs gjøre det dyrt i kroner og øre å kaste ting isteden for å reparere dem.
|
|
|
02/12/2013 09:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Nei, ikke nødvendigvis, men kanskje 6000kr for min del. Sykkelen er da verdt kanskje 12-13k ferdig vedlikehold eller 8k om den ikke selges vedlikeholdt. Regnestykket går ikke opp. Årsaken til at man beholder sykkelen gjøres dermed med bakgrunn i andre kriterier.
Forøvrig har jeg ikke uttrykket noen annen mening om dette enn at jeg er irritert på dårlig holdbarhet og stort vedlikeholdsbehov på moderne sykler. Personlig kunne jeg glatt akseptert 1000- 500gram ekstra for større oljekammer i demperne, mer olje i bremsene, større klosser med mer belegg og grovere foringer/ lagre. Når jeg bygger sykler selv over tid er dette kanskje det viktigste kriteriet ved siden av akseptabel funksjon og pris.
Her mener jeg faktisk redaksjonen i terrengsykkel bør ta grep. For mange av oss er holdbarhet ett svært viktig aspekt når vi handler sykler og komponenter, men i sykkeltester f.eks. blir ikke dette faktisk vektlagt.
Mulig jeg gjør noe helt feil, men jeg syntes dagens sykler har en holdbarhet langt iver hva jeg forventer. Så lenge man vasker og smører så ryker jeg stort sett aldri noe som helst. Selv på sti sykkelen som blir hamret nedover steinrøyser skjer det aldri noe.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/12/2013 09:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har forresten et veldig bra prinsipp som gjør at man ikke trenger å kaste noen sykler og som gjør at de holder mye lengre. Man må ha mange nok! 
|
|
|
02/12/2013 09:29
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg har funnet ut at det funker å bruke dem veldig lite også. 
|
|
|
[Re: Stein]
02/12/2013 09:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har funnet ut at det funker å bruke dem veldig lite også.  Fordelen da er at man spiser mindre og det er jo også bra for miljøet.
|
|
|
02/12/2013 09:59
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Spise mindre? ...Ah, det forklarer en del! 
|
|
|
02/12/2013 10:03
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg ga opp å finnesvaret på "prosjekt levetid" på daily beater 1999 Forester S-turboen da den passerte 420.000km. Den var trimmet i tillegg til ca 200hk. På ett år byttet jeg ett startbatteri til 800.-, og oljeskift til 199.- (4liter 10/40 minaralolje Castrol). Absolutt ALT virket på den, setevarme, elspeil, AC, elvinduer og den var tight og fin uten ulyder. Ingen små sjarmting som hadde røket. Selv koblingen til hengerfestelyset. Kan ikke si det om den nervepirrende 3år gamle Audi A4n jeg hadde som hadde gått 100.000km..
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
02/12/2013 14:37
|
Laze
Medlem
|
Medlem
Ang. lang levetid. Jeg har en Arc'teryx-jakke, som er rundt 5 år gammel. Strikkene innvedig, gikk inne i en kanal, som var limt i selve jakka. her har sømmen/limet nå løsnet. Er det noen som kjenner til noen som er gode til å fikse slikt, gjerne i Oslo området ?
|
|
|
[Re: Laze]
02/12/2013 14:54
|
Dan
More than words
|
More than words
Ang. lang levetid. Jeg har en Arc'teryx-jakke, som er rundt 5 år gammel. Strikkene innvedig, gikk inne i en kanal, som var limt i selve jakka. her har sømmen/limet nå løsnet. Er det noen som kjenner til noen som er gode til å fikse slikt, gjerne i Oslo området ? Det hørtes akkurat ut som meg. Ca fem år gammel Arc'teryx-jakke hvor kanalene løsnet. Kona var god til å fikse det, men jeg tror ikke hun tar eksterne oppdrag. 
|
|
|
[Re: Dan]
02/12/2013 15:09
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
En kan jo bare smette på seg en elegant rumpetaske, den vil jo snurpe jakken elegant sammen på midten?
|
|
|
02/12/2013 16:31
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Jeg har også en Arc'teryx-jakke hvor glidelåsen tok kvelden, oppretta repair-request på nettsidene og fikk dette svaret: Hello,
We are sorry to hear that you are having an issue with your Arc'teryx product.
Included below is the information required to mail the product to our Warranty Service Agent in Norway for evaluation and repair.
Your Return Authorization Number is:
RA# oxoxoxo
Please print your RA # on the outside of the box, your correspondence with us and include this with the item when sending for repair/evaluation, or leave a short note inside that briefly explains the problem/damage with the product. Make sure to also include your mailing address and contact information for return shipping.
Please note all warranty returns must be freshly washed and free from dirt and mud to comply with current Health and Safety Regulations.
Please address your package to:
Sport & Fritid Goretex service Skomakarvegen 17 N-6480 Aukra
Du/dere kan jo prøve det samme 
|
|
|
|
|