Ofte så bruker frakta som blir oppført i amerikanske nettbutikker å være feil. Har opplved flere ganger å fått bedre priser dersom jeg tar direkte kontakt med butikkene og sier hva jeg skal ha og hvor jeg vil ha det.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#171858628/11/201311:14
Da er en Mk2 BigBob på vei til Antarktis. Er med på ekspedisjonen til Alexander Gamme, Espen Fadnes, osv. der de skal stå på ski, sykle fatbike, basehoppe, etc under relativt flotte forhold.
Siden Vee ikke hadde fått ut fingern med flere Snowshoes til Norge, og det trengs aggressive dekk i Antarktis så stilte vår leverandør BrownCouch opp med 2stk Surly Nate 120tpi ultralight som går på BigBoben, (i tillegg til et par med 45NRTH Helva pedaler, ideelle for bruk med varme støvler.) Dekkene veide kun 1335 og 1350g, noe som er svært bra for så aggressive dekk (6mm knaster)
Blir sikkert fine bilder, pluss at det blir TV program fra ekspedisjonen også.
Har bestill meg en mammut som jeg får til uka.. Har inntrykk av at dekkene kanskje er det første som bør oppgraderes.. Stemmer dette? isåfall luer jeg på hvor store dekk jeg kan sette på, hvilke dekk jeg bør gå for og hvor de kan kjøpes..?
#171881928/11/201318:45
Du må slettes ikke bytte dekk. De som står på funker greit, men prøv deg frem først og se hva du trenger. Å vente på snowshoe som kommer om ikke alt for lenge er nok en god ide.
#171896229/11/201307:16
Fikk tafsa litt på et sett Dillinger i dag. Ser ut til at det er mindre utstikk på piggene der en fx Icespiker. Lurer på om jeg heller skal gå for Dillinger uten pigg, og pigge disse med pigg etter eget ønske. Eller hva mener folket? Fungerer standard Dillinger godt nok?
#171923729/11/201319:29
Jeg syns piggene til Dillinger ligner piggene på Schwalbe Marathon Winter som jeg har brukt i noen år; perfekt til vintercommuting, men snaut til holkeføre i skauen.
#171924129/11/201320:05
Dillinger funker fint som pendlerdekk, men sitter ikke i nærheten av like bra på is som Ice Spiker Pro. Mye av grunnen er nok at trykket mellom dekk og underlag blir fordelt over et stort område slik at piggene ikke får satt seg skikkelig i underlaget. I tillegg stikker piggene på mine 2 år gamle Ice Spiker lengere ut enn piggene på mine 2 uker gamle Dillinger. Dillinger-piggene på bakhjulet gir så godt som ingen effekt på meg på 80kg. Jeg spinner der folk med 26" nokian og ice spiker sykler rett opp.
#171925329/11/201320:52
Fikk tafsa litt på Dillinger med pigg selv i dag, og fantasier om julebonus og sykkelnissen dukka opp, men jeg var sterk og gikk derfra med kun en girwire. Jeg klarer rett og slett ikke å bruke 3200,- på et sett dekk, i alle fall når jeg ikke vet om jeg trenger, det er rett og slett en syk pris.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#171928729/11/201322:44
prøvd og lete litt rundt, men begynner og bli så mye info om dekk til fatbike, så finner ikke frem lenger:) noen som vet hva som er den største dekk dimensjonen jeg kan ha på en diamura?
[Re: T2_]
#171929529/11/201323:10
prøvd og lete litt rundt, men begynner og bli så mye info om dekk til fatbike, så finner ikke frem lenger:) noen som vet hva som er den største dekk dimensjonen jeg kan ha på en diamura?
Surly Bud og Lou er foreløpig de største dekkene på markedet, og Bud passer foran på sykkelen din, og Lou passer bak hvis du trimmer ned den ytterste raden med knaster. Mulig at kjedet vil subbe i dekket i de aller laveste girene. Da kan en fiks være å stokke om på frikransen. Sjekk Anderfo sine postinger om dette.
Surly Bud og Lou er foreløpig de største dekkene på markedet, og Bud passer foran på sykkelen din, og Lou passer bak hvis du trimmer ned den ytterste raden med knaster. Mulig at kjedet vil subbe i dekket i de aller laveste girene. Da kan en fiks være å stokke om på frikransen. Sjekk Anderfo sine postinger om dette.
Ja, godt mulig. Men med så stort volum er kanskje ikke vekt av like stor betydning (ukvalifisert synsing). Veldig happy med 6 psi på Bud/Lou. Men da på teknisk sti. Her oppe oppleves syklingen mer som langkjøring på grus, men jevnere.
Jeg er syklist type tung; 87 kg. Forsøker 9/8 bak/foran.
Fikk tafsa litt på Dillinger med pigg selv i dag, og fantasier om julebonus og sykkelnissen dukka opp, men jeg var sterk og gikk derfra med kun en girwire. Jeg klarer rett og slett ikke å bruke 3200,- på et sett dekk, i alle fall når jeg ikke vet om jeg trenger, det er rett og slett en syk pris.
Gikk egentlig på en smell selv der... Da jeg bestilte oppfattet jeg at prisen var 1600,-.. Syntes det var drøyt for et sett dekk...Først da regningen kom forstod jeg hvor grundig feil jeg hadde tatt! Vel, av og til er det forskjellen på å komme seg ut eller sitte inne og sture. Kjipt å dra helt opp på fjellet for da å innse at man har feil utstyr.
Se på det som det ekstra paret med ski du av og til bruker, den altfor varme dunjakka du har til de kaldeste dagene. Nok av andre ikke - rasjonelle innkjøp man gjør i et langt liv.
Forøvrig supre dekk å sette opp. Smack smack! Som noen på forumet her har lært meg å si.
Terje
#171943130/11/201318:16
Jeg er klar for å hive meg på fatbike bølgen og har nettopp skrudd sammen en White Pro Fatbike fra XXL. Jeg stusset veldig når jeg så hvordan eikene var satt opp i bakdekket (se bilde). Alle eikene er satt i samme raden med hull i felgen. Er dette normalt?
Åk hårdt
#171947530/11/201320:55
De hjelper på is, det er såklart bedre med pigg enn uten på holka. Men 3200,- bedre? Tja... Du må ikke forvente samme grep som med tynne piggdekk, pga lavere marktrykk, men de glipper roligere og tryggere enn piggfrie dekk.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#172002902/12/201315:12
Fikk ganske bra skryt ja. Men dette kjente jeg jo ikke igjen meg i i det hele tatt:
"I foolishly ran less than 10 PSI and paid for it, with a pinch flat after squarely nailing a rock coming out of a corner in Hell’s Kitchen. I found that, for trail riding, the snowshoes require a higher PSI than the surly tires that I have run. The snowshoes at approximately 15 to 18 PSI feel or ride like my big fat Larry’s at 10 to 12 PSI."
Jeg sykler på 7 psi foran og bak nå som det begynner å bli glatt, og det funker jo alldeles fint, mens alt over 10 psi bare blir sprettball på knudrete sti. "15-18 psi"? The mind boggles...
#172004502/12/201315:46
15-18psi er det jeg brukte i Snowshoe på grus (satt på Speedster igjen etter testingen for å holde dem ferske til snøen kommer, og lange (100-120km) turer går mye lettere på Speedster) BTW, Mission ruller mye, mye dårligere enn Speedster, så min kommentar tidligere om at Snowshoe trillet mye dårligere enn Mission stemmer ikke helt. Det er de syke Speedsterne som messet opp hele sammenligningsgrunnlaget. På Mission trillet jeg fra en 29er med 2.0 dekk på grus ned mot Sørkedalen, og Speedster er igjen i en helt annen rulleklasse enn Mission. Smoket en CX, men det er ikke så mye til målestokk. Den tregeste sykkelen jeg har på grusen er CX sykkelen med Stan's Crow CX dekk.
Ellers var jo fatbike.com sin test av Snowshoe knallbra. Tanken var et relativt aggressivt dekk som makset ut tilgjengelig plass i ''normale'' fatbike rammer. Den ekstremt lave vekten var en bonus. Så var det å få tak i dekket... har satt ny bestilling via sykkel leverandøren vår i Taiwan, det går forhåpentligvis kjappere enn rett fra Vee, merkelig nok.
Fikk nettopp se første 3D Solidworks tegninger av Snowshoe 2, og det virker særdeles lovende. Noen endringer på selve mønsteret, hull til pigger, og ytterknastene er trukket lenger ut på hver side, i tillegg til et ''rasp'' mønster mellom knastene. Dan og Subs ga thumbs up.
Så var det å få tak i dekket... har satt ny bestilling via sykkel leverandøren vår i Taiwan, det går forhåpentligvis kjappere enn rett fra Vee, merkelig nok.
Jag måste nog köpa ett (eller 2) så fort ni får hem dekket. Fick ett stort fult hulll i dekksidan av en stor och vass sten på mitt framdäck förra helgen.
Sitat: Espen W
Fikk nettopp se første 3D Solidworks tegninger av Snowshoe 2, og det virker særdeles lovende. Noen endringer på selve mønsteret, hull til pigger, og ytterknastene er trukket lenger ut på hver side, i tillegg til et ''rasp'' mønster mellom knastene. Dan og Subs ga thumbs up.
Hull till pigger Ytterknastrene trukket lenger ut "rasp" mönster mellom knastrene? Fastnar inte snön (och gjörme) lättare i mönsteret då? Dekket virker lovende. thumbs_up
#172009202/12/201318:50
Jeg håper bare dere kommer til å fortsette med Snowshoe Mk1 da jeg nok sannsynligvis ikke får plass til Mk2i ramma på sykkelen min. Mk1 bak og mk2 foran, takk!
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7