Vel, om ikke maks i knebøy og spurtegenskaper henger nøye sammen kan dere kalle meg for julenisse.
Tenker ikke på taktikk etc., men hvor mange watt man kan få i pedalene i løpet av en relativt kort tid. Kort fortalt er watt = kraft/tid, så om kraften øker over samme tid vil resultatet være flere watt = bedre spurt.
Det som uansett er viktig for nybegynnere på knebøy er å starte med lav vekt slik at man får tunet inn korrekt teknikk, Dårlig teknikk og for mye vekter kan ta knekken på ganske mye veldig fort.
Da jeg kjørte aktivt brett på landslaget og fikk guiding gjennom olympiatoppen, så kjørte vi 20reps på 50 kg i flere uker før vi økte belastningen
Ser folk driver å linker til "korrekt" utførelse av knebøy, "ass to the grass", bla bla.. Da må vi nesten spørre oss selv hva "korrekt" er. For å finne ut det må en vite hva hensikten med treningen er. Er du en allrounder på et treningssenter som vil trene generelt og ikke har noen spesifikke mål med treningen (les: knebøy) din, ok, da kan du ta vannrette eller dype knebøy. Ønsker du å trene sykkelspesifikt må man gjøre en analyse av tråkket. Ser man en syklist fra siden som sitter på rulla si, ser man at vinkelen i kneleddet er ca 90-85 grader på toppen av tråkket (obs individuelle forskjeller). Da må knebøyen gjenspeile dette, for det er dette bevegelsesutslaget du vil styrke. Så poenget mitt er at visst du trener for å bli en god syklist, trenger du ikke å gå så veldig dypt. Da utsetter du knærne dine for unødvendig mye leddkraft pga forøket vektarm og man går glipp av ekstra vekt/eksposiv utførelse. Bare f.eks se på Nino Schutert når han trener knebøy - der er det grunne men ekstremt eksplosive knebøy som gjelder.
Knebøy aktiviserer en masse muskler i ryggen og magen, (core) som er nyttig for syklister. Og alle andre.
Men isolert sett for lår og setemusklatur, er benpress en dårligere øvelse?
Bruker selv bare benpress og trenger mage&rygg i tillegg med andre øvelser.
Benpress er en grei øvelse det - men skal du bli bedre å sykle og utvikle kjernemuskulatur må man trene med løse vekter. Noe som også er utrolig viktig sammen med knebøy er å trene et-bensøvelser, dvs utfall, bulgarsk utfall, etc. Vil kanskje tørre å påstå at et-bensøvelser er både viktigere og bedre enn knebøy.
Frasen er atter en av disse floskler besserwissere (ikke nødvendigvis ovenfor. Tenker generelt) synes høres bra og smart ut å spytte ut i tide og utide uten egentlig tenke over hva og hvorfor. Er et greit spørsmål
For å ikke sitte så tungt på sadel. Det overføres da mindre kraft gjennom underkropp og mer vagging. Slapp rygg, både øvre og nedre, men lettest synlig med krum nedre rygg, gjør at hoftene glir frem. Skal maks kraft utvikles, må rumpe og hams med i nedtråkk, i tillegg da til quads. Da må hofte bakover, men seff uten å jukse, dvs krumme ryggen for å oppnå dette. Denne stilling krever mye både av nedre rygg og mage. Når det er sagt, man kan trene kjernen bra på sykkelen også. Ikke like ekstremt som Arranda-talk-about-easy-høh, men godt nok til oppgaven. Likevel, det er noe med å gjøre noe unødvendig tungt og hardt i ny og ne. Alt føles lettere i ettertid, ikke minst psykisk
Selvfølgelig vil for mange, type syklist osv, en vektreduksjon ha langt større effekt. Skader ikke med begge deler likevel
Vel, tilbake til spørsmålet... Jeg vil påstå at syklister slettes ikke trenger trene kjerne isolert. Dette kan gjøres på sykkelen, gitt bevissthet og teknikkfokus på det. Men samtidig er det litt kjekt å bytte litt på øvelser. Dessuten øker det bevisstheten og man drar med seg teknikk fra det ene til det andre. Knebøy er et annet eksempel. En syklist vil ofte, avhengig av sits bl.a., ha størst effekt av å trene "hang snatch" og "jerk"/overstøt, kvart- og halvbøy. Men dype knebøy og overheadsquats o.l. krever enda mer av kjerne og er dessuten med på å øke bevisstheten i tillegg til andre positive effekter. Ville fokusert på teknikk og betraktet dype bøy som en støtteøvelse primært.
2 suveren støtteøvelser mtp kroppsholdning, smidighet, kjerne og bøyteknikkfokus..på engelsk.. 1. BTNP (behind the neck presses) fra bunnposisjon med rykkgrepsbredde 2. Squat jerks.
Det første jeg ville gjort om jeg som fersking skulle begynne å trene knebøy var å lære teknikken av en som kan det. Knebøy er en bra øvelse men med dårlig/feil teknikk kan den gjøre mer skade enn nytte.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Ser veldig fornuftig ut det han skriver her, men hvor godt underbygget er det han sier egentlig? Bygge litt styrke kontra kroppsbygging. Ser ikke at dette er helt sammenlignbart. Da vil nok totalen av hva man gjør komme inn også.
Press kombinert med andre kjerne øvelser trenger ikke være så dårlig alternativ som artikkelen skal ha det til. Mange som løfter knebøy som gjør dette veldig feil, ikke like lett å gjøre benpress feil.
Syklister ligger uansett milevis fra en kroppsbyggers behov og treningsform mtp styrke.
Er det ikke dette som er hovedpoenget i artikkelen?
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Det første jeg ville gjort om jeg som fersking skulle begynne å trene knebøy var å lære teknikken av en som kan det. Knebøy er en bra øvelse men med dårlig/feil teknikk kan den gjøre mer skade enn nytte.
Hvis knebøy krever mye teknikktrening og kanskje også lettere kan gi skader....hvorfor ikke bare kjøre benpress ? Jeg kjører 3*10 rep benpress med 180 kg, men fomler med noen lusene 50 kg på stanga når jeg prøver med på knebøy... Like greit å holde seg til benpress da ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Du er ikke sterkere enn ditt svakeste ledd. Hvis du fomler med 50kg på stanga, tyder det jo på at det er en masse muskler i ryggen og buken som trengs å trenes litt? Det er glimrende "core-trening" og gir funksjonell styrke du kan ha brukt for av sykkelen også.
Jeg klarer nesten dobbelt så mye i beinpress, som jeg gjør i knebøy, men rygg og mage får kjørt seg veldig i knebøy og velger derfor den øvelsen fremfor beinpress.
Teknikk er ikke så vanskelig å lære. Invester en time eller to i en PT (som vet hva han/hun gjør), så sitter teknikken. Du kjenner fort når du løfter riktig. Øk belastning, uten at det går på bekostning av teknikk.
Ser flere her kjører serier med veldig mange repitisjoner. Hvorfor? Er det ikke bedre for syklister å kjøre maks 4 og heller tyngre vekt? Trodde det var slik at mange reps gir volum. Det trenger vi vel ikke? Her er forøvrig en interessant artikkel hvor Ola kjøren sier litt om knebøy og sykling https://m.tn.no/drivkraft/artikler/kneboy-du-bare-ma-ta-det Mvh
Har et hat/kjærlighetsforhold til knebøy. Egentlig en av de mest interresante øvelsen jeg kan gjøre i styrkerommet, i den grad man kan si at styrketrening er interresant
Trente knebøy i ett år. Gikk fra 40 kg i full bøy til 110x5 rep.
Må si at tøying av hamstring, lår og rompe var det som gjorde størst utslag hos meg. I begynnelsen klarte jeg ikke å gå ned i full dybde uten å rævkjøre ryggen fullstendig.
Fantastisk øvelse. Blir forferdelig sliten, og ikke bare i beina. Merker at hele kroppen blir kjørt. Fikk aldri rygg eller kneplager. Tvert imot så ble ryggen mye bedre. Har alltid slitt med korsryggsmerter, og de forsvant fullstendig etter jeg begynte med styrketrening som markløft og knebøy.
Trente knebøy i ett år. Gikk fra 40 kg i full bøy til 110x5 rep.
Må si at tøying av hamstring, lår og rompe var det som gjorde størst utslag hos meg. I begynnelsen klarte jeg ikke å gå ned i full dybde uten å rævkjøre ryggen fullstendig.
Fantastisk øvelse. Blir forferdelig sliten, og ikke bare i beina. Merker at hele kroppen blir kjørt. Fikk aldri rygg eller kneplager. Tvert imot så ble ryggen mye bedre. Har alltid slitt med korsryggsmerter, og de forsvant fullstendig etter jeg begynte med styrketrening som markløft og knebøy.
Og alt du skriver her er i seg selv grunn god nok til å trene knebøy. Har du rygg/kne plager før du starter, ta deg god tid til å gjøre alt riktig.Begynn pent og pyntelig.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Kan bekrefte at økning i "Knebøystyrke" ikke nødvendigvis resulterer i mer watt i en spurt.
Trente selv styrketrening en høst/vinter for etpar år siden, økte Knebøy styrke 5rep fra 80kg til 180kg, noe som ga resultat i 0 watts økning av makswatt/5 sek watt.
Har selv en hypotese om at dette skyldes at jeg har sterke, men "trege" muskelfibre. Spurten min var forøvrig best første året jeg begynte å sykle, og har gradvis blitt dårlige etter hvert som jeg har fått bedre kapasitet. Trolig grunnet omdannelse av raske muskelfibre, til O2 snappende trege muskelfibre.
Kan bekrefte at økning i "Knebøystyrke" ikke nødvendigvis resulterer i mer watt i en spurt.
Trente selv styrketrening en høst/vinter for etpar år siden, økte Knebøy styrke 5rep fra 80kg til 180kg, noe som ga resultat i 0 watts økning av makswatt/5 sek watt.
Har selv en hypotese om at dette skyldes at jeg har sterke, men "trege" muskelfibre. Spurten min var forøvrig best første året jeg begynte å sykle, og har gradvis blitt dårlige etter hvert som jeg har fått bedre kapasitet. Trolig grunnet omdannelse av raske muskelfibre, til O2 snappende trege muskelfibre.
Interessant. Men trener du spurten din relativt jevnlig, eller bare tester den en sjelden gang innimellom? Man blir god på det man trener på, trener du på å løfte mye i knebøy blir du god i det, men du øker ikke makswatt med mindre du også trener spurt.
I sykling er man heldig sånn sett mtp spurt, man kan til en viss grad komme unna lav makswatt ved å optimalisere frontareal, og være raskere enn store karer som står høyt og pumper ut mye mer watt.
Knebøy er en av mine favorittøvelser. Har i år gått over fra å ta vanlige knebøy til olympiske vendinger for å få en øvelse som aktiverer flest mulig muskler for å spare litt tid og styr på trening.
Jeg vil komme med et lite innspill ang styretreningsfilosofien jeg har sett i enkelte innlegg og linker her. Ser blandt annet i den siste linken (med mr. Kjøren) at styrketreningen er idrettsspesifikk, altså imitere sykkelbevegelsen. Dette er noe man kun bør gjøre som en begrenset del av programmet. Dersom man bare trener idrettsspesifikt er det veldig lett å skape eller forsterke muskulære ujevnheter som vil redusere yteevne og gi fysiske plager på sikt. Sørg derfor for å ha varierte øvelser som motvirker muskulær skjevhet og benytt off-season til å trene mobilitet også.
For de som vil lære skikkelig teknikk og åpne sine horisonter anbefaler jeg disse på youtube.
Hvis knebøy krever mye teknikktrening og kanskje også lettere kan gi skader....hvorfor ikke bare kjøre benpress ? Jeg kjører 3*10 rep benpress med 180 kg, men fomler med noen lusene 50 kg på stanga når jeg prøver med på knebøy... Like greit å holde seg til benpress da ?
Knebøy aktiviserer flere muskler enn benpress. Men ja, man må ikke kjøre knebøy. Benpress duger. Selv kjører jeg bulgarske utfall i slynger. Safe øvelse for oss over 40 ,)
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Er visst mange som får ryggproblemer med å trene benpress Knebøy trener hele kjeden av muskler så du ikke løfter mer enn hva svakeste ledd klarer. Beinpress tar en snarvei, og du er visstnok mer utsatt for å skade deg.
Men hvis det funker for deg, så er det sikkert bare å fortsette
Det er ikke noe særlig uvanlig forhold, man tror gjerne at man er sterkere på beinpress fordi det er flere kilo på. De virkelig store gutta trener med godt over et tonn i beinpress, men ingen tar over halve tonnet i knebøy. Det er mer tilfredsstillende for egoet å lasse på med vekterskiver på en enklere øvelse:)
Det finnes flere forbund innen styrkeløft enn IPF(Carl Yngvar Christensen), og flere tar mer enn et halvt tonn i knebøy.( Kan ikke mye om dette, men undersøkte bare litt etter at CYC satt verdensrekord. Det er visst litt ulik tilnærming/holdning til doping innen de ulike forbundene...)
Likevel, mest som en kuriøsitet, han her tar 550kg:
Det finnes flere forbund innen styrkeløft enn IPF(Carl Yngvar Christensen), og flere tar mer enn et halvt tonn i knebøy.( Kan ikke mye om dette, men undersøkte bare litt etter at CYC satt verdensrekord. Det er visst litt ulik tilnærming/holdning til doping innen de ulike forbundene...)
I tillegg til nærmest "fri flyt" av doping, løfter de andre forbundene med drakter av flere lag, i motsetning til i IPF der det både testes for doping og løftes med enkeltlagsdrakter. Draktene i de andre forbundene er så tjukke og stive at de står av seg selv på gulvet. Sier litt når de må ha flere hundre kilo på stanga bare for å komme ned..I tillegg løfter de med knebind som er 0,5 meter lenger enn i IPF, og de har monolift (utøverne slipper å gå bakover med stanga på ryggen).
Sitat: khadgar
Men er det virkelig ikkje vanlig å rekne inn vekta til stanga i kva ein løftar i knebøy?
At ein må løfte seg sjølv i knebøy bidreg sjølvsagt.
Selvfølgelig er det vanlig å regne med vekta av stanga.