Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn?

Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? #1718812 28/11/2013 18:14
K
kjellyn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Hei! Har gått til innkjøp av en Chariot Chinook som jeg har tenkt å putte den lille i om ikke så alt for lenge(hun er 9 mnd). Har en ide om at hun kan være med meg på mengetrening( for meg vil det i dette stadiet være ca 3 timers turer i rolig tempo). Noen som har erfaringer og villig til å dele?

Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: kjellyn] #1718826 28/11/2013 19:06
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg drar på tur i ny og ne med vesla i en Cougar 2, gjerne et par timer og opp mot 3t. Gir henne mat, legger avreise så det er rett før hun skal sove, og kanskje sover hun et par timer. Greit å ikke være sinnsykt langt unna heimen de første turene. Stopp etter 15-20min og se at hun har det bra. Pakk henne inn, støtt henne opp. La hun ha noe å leke med inne i vogna, vi har hengt opp noe hun kan fikle med. Ta med mat, pledd og stellebag, og gi henne tid og oppmerksomhet sånn litt etter at hun våkner. Da aksepterer i hvertfall vesla vår fint en 30-60min sykling til. Men: drit i å tenke vekt. Fyll opp vogna, så skal du se at du får kjørt deg ;-) Vil også anbefale store bremseskiver (unngå varmgang) og laaav utveksling hvis det er mye høydeforskjell der du vil sykle. Mener også å huske at det skrives at de skal være minimum 10mnd gamle før de sykles, så se an hvor moden hun er fysisk. Husk at nakken og de indre organene hennes tåler mindre enn en voksen ved bråstopp, så hold farta nede. Bruk heller ikke hjelm på henne, det medfører øket belastning på nakken.

Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: kjellyn] #1718887 28/11/2013 21:04
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Bølla summerer vel greit opp her.
Kan legge til at jeg kjørte stort sett 1,5-2 timers turer. Hun sovna straks jeg begynte å sykle, og hadde jeg flaks rakk jeg å dusje og skifte før hun våkna.
Sørg for at hun er varm, og stopp gjerne innimellom og sjekk at tempen er passe.
Jeg brukte et bilsete inne i sykkelvogna til hun var ca 14 måneder

Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: kjellyn] #1718918 28/11/2013 21:59
K
kjellyn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Flotte innspill! Takk for rask respons:-).

Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: kjellyn] #1719084 29/11/2013 11:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: kjellyn
Hei! Har gått til innkjøp av en Chariot Chinook som jeg har tenkt å putte den lille i om ikke så alt for lenge(

Om ikke alf for lenge er det midtvinters. Da skal du ikke putte under på rundt året i en vogn og drasse dem rundt på langtur i timesvis.

Snakker om til våren/sommeren så har Bølla og thamg oppsummert det meste. Bare ikke regn med at de turene er for din skyld. Passasjenen har prioritet. Planelgg gjerne et par stopper for vaffel og bading eller fikling med kongle eller noe.

god tur
LarsB

Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: larsb] #1719093 29/11/2013 11:36
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsb
...fikling med kongle...
LarsB

+1, kongler er usedvanlig gøy å fikle med - i noe som kan føles som en evighet.

Angående temperatur og årstid har larsb selvsagt helt rett. Jeg tenker typisk mai-september er sesongen for baby i sykkelvogn.
Forøvrig var min erfaring at jeg startet turen etter lunsj og bleieskift, og da stemte det usedvanlig bra med sovetid for jenta - tror omtrent ikke hun var våken i det hele tatt på de utallige turene jeg hadde i våres og sommer (som sagt varighet opp til 2 timer).

Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: kjellyn] #1719269 29/11/2013 21:26
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Tror ikke du trenger å være bekymret for noen stakkarslige minusgrader, og spesielt ikke i Kristiansand. Mammaene på Kaffebrenneriet lar småttene sove ute i flerforldige minus ;-) Og det i åpne barnevogner. Og en hel del av min generasjon overlevde tid i pulk. I en sykkelhenger er de jo også i le, og det er fullt mulig å lukke de inne slik at tempen blir vesentlig høyere enn utenfor. Ser en del helsestasjoner sier -10 er en grense for småbarn. Chainreaction har 20-toms piggdekk... Løp og kjøp!

Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: Bølla] #1719447 30/11/2013 19:56
K
kjellyn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Prøvde oss en tur i dag med flott solskinn og 3 røde grader. Fulgte rådene deres og dette ble en suksess. Vi startet med 1,5t med regelmessige stopp når hun var våken. Det vittige var at de gangene hun klaget, var når det gikk oppover;-). Var muligens ikke så gøy når det gikk saaakte... Måtte finne frem rangla i disse situasjonene.

Det er klart at disse turene vil foregå som alt annet for tiden, på den lilles premisser;-). Har kjøpt skisettet til vogna, så det blir noen korte runder i vinter(når temp tillater det) med pulk.

Igjen, takk for at dere deler erfaringer og råd:-)

Vedlegg
image.jpg (724.18 KB, 1415 nedlastinger)
Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: kjellyn] #1719874 02/12/2013 08:52
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Så fint at det gikk bra. Det ser ut som småtten koser seg skikkelig der nede.

Kos dere med hengeren.

LarsB

Redigert av larsb; 02/12/2013 08:52.
Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: kjellyn] #1720543 03/12/2013 20:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Barn i pulk, men ikke i sykkelhenger?

Nå får folk gjøre hva de vil, med vi har ikke hatt problemer med barn i henger om vinteren. Klart, når temperaturen går under 10 blå krever det litt mer og gjerne kortere turer. Vi brukte varmeflaske og hjemmelaget 'voksipose' for dverger og en litt større utgave for småtroll. Barna 'forteller' når de koser seg.

Re: Erfaringer med å trene med barn i sykkelvogn? [Re: kjellyn] #1727276 25/12/2013 12:10
R
Rigidfork Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg har sykkelvogn begge mine gutter har stor glede av. Størstemann på 4 er som en av ungene nevnt over - synes bare det er morsomt når det går fort.

Reinskinn å sitte på er gull verd. Gjør mye for varmen.

Men jeg fikk en vekker da jeg la ettåringen inni for første gang. Han var så trøtt at han sovnet umiddelbart. Han ble sittende veldig bøyd fremover, og sank nedover, og med beltene fikk han rett og slett press mot halsen. Jeg pleier å stoppe ca hvert 10. minutt for å sjekke på sovende unger. Ved første stopp oppdaget jeg det. Det var litt guffent.

Jeg går også mye med unger i pulk på tur. Også da er det viktig på sjekke ofte. Som Larsb nevnte: Disse turene handler ikke om hard trening eller en gitt intensitet i lang tid. Ungene går foran og må ha fokus. Og ikke glem våtservietter og ekstra bleie. Dritbleia kommer når det minst passer. Blir ungene kalde, er en sjokolade rett i magen beste middel. Setter i gang forbrenningen og får dem varme.

Treningsutbyttet er enormt. Jeg begynte å sykle ungene til barnehage for en stund siden, og får 200 høydemeter med unger i vogn hver dag i tillegg til annen trening. Hard belastning krever høyere dreimoment, så jeg har rett og slett fått større lårmuskler av dette her.

Når jeg sykler til sykkelturen i stedet for å kjøre, sparer jeg miljøet og får bedre trening.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå