Jobbintervju - hva nå?
|
Re: Jobbintervju - hva nå?
[Re: Akaly]
26/11/2013 08:33
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Til de som ikke stoler på utviklere i dress. Leide inn Rod Johnson (mannen bak Spring), han kom i dress.
|
|
|
26/11/2013 08:43
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Husk at du ikke binder deg til å gå kledd i det samme antrekket selv om du bruker det på intervju. Selv mener jeg at å være litt sånn formelt velkledd er en måte å vise respekt til kollegaer, kunder og i mitt tilfelle elever og at BaronKanon som vanlig er på bærtur, antagelig etter å ha syklet for mye med små hjul.
Pen bukse, nystrøket skjorte, pussede sko, belte som matcher skoene. Jakke er dessuten et supert arbeidsantrekk med masse fordeler, skjønner ikke hva folk har i mot det?
No added style
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
26/11/2013 08:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ganske vanskelig spørsmål å besvare ville jeg si, hva kan konkurransefortrinnene være som tilbyder av IT-løsninger for finansforetak? Med mindre de har et eget spesialprodukt som er helt genialt, så er det vanskelig å finne fortrinn. Her mener jeg du er på villspor. Du kan ha et fortrinn selv om du befinner deg i nedre halvdel - det kan bare ikke være sterkt nok til å få deg i den øvre halvdel eller ikke vært tilstrekkelig markedsført. Hvis du ikke har noen fortrinn, og det med andre ord ikke er NOEN grunn til å velge deg over en konkurrent, hvordan får du da omsetning? Konkurransefortrinn må ikke være på produktnivå, det kan være pris, servicenivå, vedlikeholdsavtaler, omdømme, etc. Så lenge det er noe kunden verdsetter, så er det et fortrinn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: KnutAa]
26/11/2013 08:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Husk at du ikke binder deg til å gå kledd i det samme antrekket selv om du bruker det på intervju. Selv mener jeg at å være litt sånn formelt velkledd er en måte å vise respekt til kollegaer, kunder og i mitt tilfelle elever og at BaronKanon som vanlig er på bærtur, antagelig etter å ha syklet for mye med små hjul.
Hvorfor skal du alltid hakke på meg, din forbanna gjøk! Jeg har ikke gjort deg noe. (annet enn at du nå kommer til å bli sur og gretten og kalle det personangrep når jeg kaller deg en gjøk, gjøk.) Å gå på jobbintervju i klær du ikke trives i, ikke ønsker å gå i og lignende er det samme som å gå på date med drømmedama og ljuge på alder/helse/meritter/whatever som vil sparke deg i ballene når du havner i et forhold. Er det bra å ljuge? Det synes ikke jeg.
|
|
|
26/11/2013 08:56
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Jeg har akkurat fått meg ny jobb i bank/finansbransjen. Jeg møtte ikke opp på noen av intervjuene i dress. Hadde vel bommulsbukse, blå skjorte med ruter og v-genser tror jeg.
Tror dress kan være litt overkill i enkelte tilfeller, mye viktigere å forberede seg på hva de skal spørre om. En del glemmer nok også å spørre om selve jobben. Tror det er lurt å vise nysgjerrighet og interesse for jobben ved å ha noen fornuftige spørsmål til intervjuerne, da blir det også litt mer dialog på intervjuet.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
26/11/2013 09:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
En del glemmer nok også å spørre om selve jobben. Tror det er lurt å vise nysgjerrighet og interesse for jobben ved å ha noen fornuftige spørsmål til intervjuerne, da blir det også litt mer dialog på intervjuet. Godt råd.
|
|
|
[Re: GeirK]
26/11/2013 09:05
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ganske vanskelig spørsmål å besvare ville jeg si, hva kan konkurransefortrinnene være som tilbyder av IT-løsninger for finansforetak? Med mindre de har et eget spesialprodukt som er helt genialt, så er det vanskelig å finne fortrinn. Her mener jeg du er på villspor. Du kan ha et fortrinn selv om du befinner deg i nedre halvdel - det kan bare ikke være sterkt nok til å få deg i den øvre halvdel eller ikke vært tilstrekkelig markedsført. Hvis du ikke har noen fortrinn, og det med andre ord ikke er NOEN grunn til å velge deg over en konkurrent, hvordan får du da omsetning? Ja, si dét? Det kan være - ting som gjør at kunden ikke har noe valg - kunden er uinformert - som du sier: noe kunden faktisk ser fordel av Men du har et poeng, at også selskaper som presterer dårlig kan ha fortrinn, som de bare ikke har klart å utnytte særlig bra. "Vi har verdens beste produkt (men selger dessverre ikke noe av det)". En bra ting en arbeidssøker da kan foreslå å bidra med er hjelp på salg. Ser for meg scenario der man som arbeidssøker spør selskapet hva fortrinnet deres er, og intervjueren tenker seg om hvordan å pakke følgende inn: "vi har dumme kunder". Svaret kan være noe i leiet av: "Vi har sjempebra produkter/ansatte/et eller annet". Knapt et nyttig svar. Konkurransefortrinn må ikke være på produktnivå, det kan være pris, servicenivå, vedlikeholdsavtaler, omdømme, etc. Så lenge det er noe kunden verdsetter, så er det et fortrinn. Kan forsåvidt være ting kunden ikke verdsetter heller, feks at aktøren har en grad av monopol som gjør at kunden ikke har noen alternativ enn å gå for denne leverandøren, teknologimessig, patentmessig, men også feks konsesjon eller former for enerettigheter til å selge gitt av myndigheter el.l. Et klassisk eksempel er selskapet som får kontrakt fordi staten sier at de skal ha kontrakt. Fortrinnet de har er ikke noe som gir kunden særlig mye større verdi rent som forbruker. Fortrinnet er heller politisk, men da legger man en ganske bred definisjon av fortrinn til grunn.
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/11/2013 09:07
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skal du alltid hakke på meg, din forbanna gjøk! Jeg har ikke gjort deg noe. (annet enn at du nå kommer til å bli sur og gretten og kalle det personangrep når jeg kaller deg en gjøk, gjøk.)
ALLTID, dette skjer tydeligvis så ofte og hele tiden slik at jeg ikke husker enkeltepisoder!? Men du er på bærtur med de små hjulene dine og i arbeidslivet kan jeg ikke tenke meg noen enklere måte å oppnå noe enn å være litt konform i klesveien. (Ute er det plussgrader og bar asfalt, så jeg er fornøyd uansett. Dessuten likte jeg femminuttersmekkeposten din. Det var en kortversjon av mine mekkestunt, som gjerne går over flere år med et resultat som er dårligere en utgangspunktet...)
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
26/11/2013 09:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
ALLTID, dette skjer tydeligvis så ofte og hele tiden slik at jeg ikke husker enkeltepisoder!? Men du er på bærtur med de små hjulene dine og i arbeidslivet kan jeg ikke tenke meg noen enklere måte å oppnå noe enn å være litt konform i klesveien.
(Ute er det plussgrader og bar asfalt, så jeg er fornøyd uansett. Dessuten likte jeg femminuttersmekkeposten din. Det var en kortversjon av mine mekkestunt, som gjerne går over flere år med et resultat som er dårligere en utgangspunktet...) Du har kjefta på meg noen ganger relativt uprovosert, og da blir jeg litt lei. Menmen. Alle er glade, og mekking går alltid minst like treigt som en arbeidsdag. Mitt poeng, og jeg står på det for alt det er verdt: Min evne til å utføre et godt arbeid svekkes ikke av å kle meg i upraktiske, ubehagelige klær. Vi lever i 2013, ikke 1953. Folk flest bruker ikke dress. hvorfor skal vi tvangseldes p.g.a. et overkonservativt miljø av gamle gubber og wannabegubber som ikke skjønner at verden går fremover - også i klesveien. Hvor kult er det å kle seg som fattern, egentlig? Håper jeg ikke blir en gammel grinebiter som tviholder på samme klesstil og kler meg gammelt når jeg eldes. Heia ungisgamliser og senåringer!
|
|
|
26/11/2013 09:20
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Hvor kult er det å kle seg som fattern, egentlig? Håper jeg ikke blir en gammel grinebiter som tviholder på samme klesstil og kler meg gammelt når jeg eldes. Heia ungisgamliser og senåringer! En gammel klassiker til glede for nye lesere. http://xkcd.com/150/
|
|
|
26/11/2013 09:20
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hvor kult er det å kle seg som fattern, egentlig? Håper jeg ikke blir en gammel grinebiter som tviholder på samme klesstil og kler meg gammelt når jeg eldes. Heia ungisgamliser og senåringer! http://dadsaretheoriginalhipster.tumblr.com
No added style
|
|
|
26/11/2013 09:34
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
.
Når du er på jobb, representerer du ikke deg selv, men selskapet du jobber for. I visse bransjer er det derfor et rimelig krav med (konservativ) dresskode. Det er f.eks. helt utenkelig for en advokat el.l. som skal sy sammen en finansieringsløsning på noen hundre millioner eller milliarder, å stille i annet enn dress i møte med kunden, for å ta den ene ytterkanten.
I et intervju tror jeg sjelden påkledning er avgjørende, men stiller søkeren i et antrekk som er helt utenfor det vanlige i bransjen, ville det reise noen spørsmål som hvertfall jeg ville ønsket svar på. Skyldes det uvitenhet eller prøver vedkommende å hevde et synspunkt? Hvis det siste er tilfellet, kan man jo lure på om vedkommende er lite tilpasningsdyktig og i verste fall et potensielt organisasjonsproblem.
Som regel så holder det at antrekket er pent og rent.
Redigert av Goldrush; 26/11/2013 09:48.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
26/11/2013 09:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
ALLTID, dette skjer tydeligvis så ofte og hele tiden slik at jeg ikke husker enkeltepisoder!? Men du er på bærtur med de små hjulene dine og i arbeidslivet kan jeg ikke tenke meg noen enklere måte å oppnå noe enn å være litt konform i klesveien.
(Ute er det plussgrader og bar asfalt, så jeg er fornøyd uansett. Dessuten likte jeg femminuttersmekkeposten din. Det var en kortversjon av mine mekkestunt, som gjerne går over flere år med et resultat som er dårligere en utgangspunktet...) Du har kjefta på meg noen ganger relativt uprovosert, og da blir jeg litt lei. Menmen. Alle er glade, og mekking går alltid minst like treigt som en arbeidsdag. Mitt poeng, og jeg står på det for alt det er verdt: Min evne til å utføre et godt arbeid svekkes ikke av å kle meg i upraktiske, ubehagelige klær. Vi lever i 2013, ikke 1953. Folk flest bruker ikke dress. hvorfor skal vi tvangseldes p.g.a. et overkonservativt miljø av gamle gubber og wannabegubber som ikke skjønner at verden går fremover - også i klesveien. Hvor kult er det å kle seg som fattern, egentlig? Håper jeg ikke blir en gammel grinebiter som tviholder på samme klesstil og kler meg gammelt når jeg eldes. Heia ungisgamliser og senåringer! Antrekk til intervju handler ikke om daglig arbeidsantrekk heller, men om å skape et kurrant førsteinntrykk, ergo dropper man utvaska t-skjorte, baggy shorts og sandaler på intervju, selv om dette er aktuelle klær når man skal stå en dag på et datasenter og montere servere... samtidig kan det hende at ditt arbeidsantrekk bør være dress om du er samlokalisert med finansanalytikere i en bank, noe det kanskje ikke bør være om jobben er backend som utvikler. Fronter du kunden, eller installerer du software og hardware? Arbeidsantrekket ser man gjerne dag 1 på jobben. Jeg har forsåvidt aldri jobbet i samme antrekk som jeg var på intervju i. Hva du velger å komme i kan ha noe med miljøet du jobber i, om du vil skille deg ut, stå på krava om å være einstøing og rar, eller være en del av et miljø. Hva som kreves eller ikke kreves får du svar på, eller erfarer. Når jeg skulle besøke englandskontoret for min arbeidsgiver måtte jeg spørre om det var noen dresscode, og svaret var "please, wear clothes...." :-D Det er også ganske store regionale forskjeller her, "kravet" til antrekk kan være ganske forskjellig fra Trondheim til Oslo. En kollega i Trondheim sier han alltid er penere kledd på Oslokontoret(typisk dress uten slips) blant kolleger enn han er ute hos kunder i Trondheim(jeans, skjorte uten slips og jakke). Tipset mitt får være pene jeans/bukse, skjorte med jakke(men uten slips) og nøytrale sko. Da vil du ikke være overkledd, ei heller underkledd. Kanskje er det å være komfortabel like viktig dog, men den utvaska grå t-skjorta, shorts og sandaler bør man likevel droppe, uansett stilling...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Goldrush]
26/11/2013 09:48
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Når du er på jobb, representerer du ikke deg selv, men selskapet du jobber for. I visse bransjer er det derfor et rimelig krav med (konservativ) dresskode. Det er f.eks. helt utenkelig for en advokat el.l. som skal sy sammen en finansieringsløsning på noen hundre millioner eller milliarder, å stille i annet enn dress i møte med kunden, for å ta den ene ytterkanten.
I et intervju tror jeg sjelden påkledning er avgjørende, men stiller søkeren i et antrekk som er helt utenfor det vanlige i bransjen, ville det reise noen spørsmål som hvertfall jeg ville ønsket svar på. Skyldes det uvitenhet eller prøver vedkommende å hevde et synspunkt? Hvis det siste er tilfellet, kan man jo lure på om vedkommende er lite tilpasningsdyktig og i verste fall et potensielt organisasjonsproblem.
Jeg er enig med deg, jeg tror ikke antrekk gjør at du får jobben, men jeg tror feil antrekk kan gjøre at du ikke får jobben... men jeg tror du da skal trekke strikken langt. Men litt feil antrekk kan gi feil førsteinntrykket, og det kan være vanskelig å rette opp. Personlig erfaring etter noen intervjuer, sånn regionalt sett. Intervju i Oslo, intervjuer stiller faktisk i dress. Intervju på samme type stilling i Trondheim, intervjuer stiller i ullgenser og hullete jeans. Samtale hos rekruteringsagent i Oslo, intervjuer stiller i dress og slips. Samtale hos rekruteringsagent i Trondheim, intervjuer stiller i jeans, skjorte og jakke. Arbeidsantrekk er noe helt annet enn intervju-antrekk, og i it-bransjen kan det være alt fra shorts og t-skjorte til dress og slips, avhengig av om man er i møter med kunder eller utvikler på bakrommet, sitter i åpent landskap med folk fra andre avdelinger eller skal bygge datarom... Jeg ser dog for meg at IT-folk med kundekontakt/salg eller konsulentvirksomhet i finansbransje i Oslo gjerne kan stille krav til rimelig pene klær.
Redigert av RazeFaze; 26/11/2013 09:50.
|
|
|
26/11/2013 09:52
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Et viktig spørsmål som jeg ikke har sett svar på : Hvor gammel er du TS? Er du en nyutdannet ingeniør på 22 år tror jeg det ville sett utrolig dumt ut om du stiller opp i hel dress, uavhengig av hva lederne går i. Jeg ville absolutt anbefale en mellomløsning, mørke bukser og ensfarget skjorte og pene sko (ikke joggesko). Om det er kaldt kan du slenge på en pen ensfarget v-genser. Noe ala dette: http://www.profilplagg.no/Produkt.aspx?ID=64Jeg har jobbet i finansverdenen og det er langt ifra alle som går i dress hver dag. Med en "mellomløsning" i nøytrale farger er du innafor uansett hvilken ende av skalaen bedriften befinner seg i. Og husk: Klær er veldig lett å endre på etter hvert, det er hva du kan bidra med som er viktig og bør være fokuset i intervjuet.
|
|
|
26/11/2013 09:56
|
helgerg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jobber selv som konsulent innen IT og jobber hovedsaklig mot finansbransjen. Er i tillegg personalleder så hadde et par intervjuer senest i går. Klær: ingen klar fasit her. Kandidater vi får fra BI og NHH har typisk dress, mens de fra NTNU er mer variert. Men det er viktigere for meg å få blikkontakt og bli overbevist om at du faktisk ønsker jobben enn hva du har på deg.. Det å sette seg inn i stillingen og bedriften er et meget godt råd. Jeg spør alltid kandidater om hva de kan om oss, og de som svarer "nei, der er jo et konsulenthus da..." virker ikke veldig forberedt. Det samme gjelder de som stotrer og stammer når de blir bedt om å presentere seg selv. Skulle du ende opp med å ikke få jobben får du sende meg en PM, så kan vi se hva som kan ordnes hos oss 
|
|
|
[Re: helgerg]
26/11/2013 10:05
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Det samme gjelder de som stotrer og stammer når de blir bedt om å presentere seg selv. Så det viktigste for dere er å ansette mennesker som er gode til å snakke for seg og presentere? Du har ikke tenkt på at disse nyutdannede kan være pittelitt nervøse og at en sånn setting er uvant? Desverre er det denne trenden jeg ser mange steder, mennesker som er flinke talere kommer lengst, uavhengig av kompetanse og faglige kvalifikasjoner. Synd...
|
|
|
[Re: Asterix]
26/11/2013 10:08
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det samme gjelder de som stotrer og stammer når de blir bedt om å presentere seg selv. Så det viktigste for dere er å ansette mennesker som er gode til å snakke for seg og presentere? Du har ikke tenkt på at disse nyutdannede kan være pittelitt nervøse og at en sånn setting er uvant? Desverre er det denne trenden jeg ser mange steder, mennesker som er flinke talere kommer lengst, uavhengig av kompetanse og faglige kvalifikasjoner. Synd... Sånn er det når alt er basert på salg.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
26/11/2013 10:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jobber selv som konsulent innen IT og jobber hovedsaklig mot finansbransjen. Er i tillegg personalleder så hadde et par intervjuer senest i går. Klær: ingen klar fasit her. Kandidater vi får fra BI og NHH har typisk dress, mens de fra NTNU er mer variert. Men det er viktigere for meg å få blikkontakt og bli overbevist om at du faktisk ønsker jobben enn hva du har på deg.. Det å sette seg inn i stillingen og bedriften er et meget godt råd. Jeg spør alltid kandidater om hva de kan om oss, og de som svarer "nei, der er jo et konsulenthus da..." virker ikke veldig forberedt. Det samme gjelder de som stotrer og stammer når de blir bedt om å presentere seg selv. Skulle du ende opp med å ikke få jobben får du sende meg en PM, så kan vi se hva som kan ordnes hos oss +1 Beste post :-)
|
|
|
26/11/2013 10:24
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Det samme gjelder de som stotrer og stammer når de blir bedt om å presentere seg selv. Så det viktigste for dere er å ansette mennesker som er gode til å snakke for seg og presentere? Du har ikke tenkt på at disse nyutdannede kan være pittelitt nervøse og at en sånn setting er uvant? Desverre er det denne trenden jeg ser mange steder, mennesker som er flinke talere kommer lengst, uavhengig av kompetanse og faglige kvalifikasjoner. Synd... Det er vel en del forskning som tyder på at i en del tilfeller ansettes ledere og andre på bakgrunn av selvtillit og veltalenhet snarere enn kompetanse. Selvsikre og veltalende mennesker er ofte mer overbevisende og karismatiske, men det er ikke dermed sagt at de er bedre ledere/medarbeidere. "Competence beats confidence everytime at the office" http://www.ft.com/intl/cms/s/0/c7d527a6-2ce2-11e3-a0ac-00144feab7de.html#axzz2lq738A7pInnen psykologien er det såvidt jeg har fått med fastslått at selvtillit gjerne forveksles med kunnskap, ferdigheter og klokskap. Men i praksis viser det seg at det er de som tviler seg frem til et resultat, som faktisk er de kloke. .
Redigert av Goldrush; 26/11/2013 10:27.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
26/11/2013 10:32
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Å ringe HR og spørre er rett og slett klesvarianten av å sette seg inn i hva bedriften driver med. Vil du virkelig ha en jobb er det veldig smart å tenke deg ordentlig inn i hvordan det er å jobbe der, helt fra bedriftskultur via arbeidsoppgaver til kleskodeks. Du får tidsnok mulighet til å utvikle klesstilen seinere om du er opptatt av det.
Redigert av lph; 26/11/2013 10:33.
|
|
|
26/11/2013 10:34
|
Akaly
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Er du en nyutdannet ingeniør på 22 år tror jeg det ville sett utrolig dumt ut om du stiller opp i hel dress, uavhengig av hva lederne går i. Er denne ja. Hvis jeg dukker opp i dress kommer det nok til å se ut som om jeg skal i min egen konfirmasjon.
|
|
|
[Re: cvrokka]
26/11/2013 10:50
|
helgerg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det samme gjelder de som stotrer og stammer når de blir bedt om å presentere seg selv. Så det viktigste for dere er å ansette mennesker som er gode til å snakke for seg og presentere? Du har ikke tenkt på at disse nyutdannede kan være pittelitt nervøse og at en sånn setting er uvant? Desverre er det denne trenden jeg ser mange steder, mennesker som er flinke talere kommer lengst, uavhengig av kompetanse og faglige kvalifikasjoner. Synd... Sånn er det når alt er basert på salg. Selvsagt tar vi hensyn til at man kan være nervøs, og derfor gjør man settingen så komfortabel som mulig og bruker tid i starten der kandidaten får sitte å høre oss som intervjuer presentere oss først. At man faktisk er innkalt til intervju betyr at vi har lest søknaden, så dermed har vi sett på kompetanse og faglige kvalifikasjoner. Vi tar ikke bare loddtrekning fra søknadsbunken... Til syvende å sist ønsker vi å selge konsulentene våre til spennende prosjekter, og det å kunne presentere seg selv er da en liten del av det man må kunne.
|
|
|
26/11/2013 10:52
|
Akaly
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Skulle du ende opp med å ikke få jobben får du sende meg en PM, så kan vi se hva som kan ordnes hos oss Hehe, det var et hyggelig tilbud.  Jeg "shopper" litt rundt med tanke på jobbtilbud nå, og jeg er absolutt interessert i høre med dere også hvis dere driver og ansetter.
|
|
|
26/11/2013 11:24
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Skjorte er greit. Og sokker. Ikke alle har det på seg på intervju.(true story)
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
26/11/2013 13:35
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Hvorfor skal du alltid hakke på meg, din forbanna gjøk! Var dette høyest ironisk, eller er det slik at når du liere av deg personlige fordommer uten at de er konstruktive med tanke på trådstarters spørsmål, så forventer du at kun positive svar? Mitt poeng, og jeg står på det for alt det er verdt: Min evne til å utføre et godt arbeid svekkes ikke av å kle meg i upraktiske, ubehagelige klær. Vi lever i 2013, ikke 1953. Folk flest bruker ikke dress. hvorfor skal vi tvangseldes p.g.a. et overkonservativt miljø av gamle gubber og wannabegubber som ikke skjønner at verden går fremover - også i klesveien. Hvor kult er det å kle seg som fattern, egentlig? Håper jeg ikke blir en gammel grinebiter som tviholder på samme klesstil og kler meg gammelt når jeg eldes. Heia ungisgamliser og senåringer!
Mine bestefedre og min far går med mørk dress i begravelser. Det gjør jeg også. Tilsvarende i dåp, konfirmasjon og bryllup. Min samboers mor går i bunad på 17. Mai. Det gjør min samboer også. Med din logikk og samfunnsforståelse betyr dette at vi er ukule og ungisgamliser. Ad antrekk i arbeidslivet, vil du nok få en skikkelig a-ha opplevelse om du leser noe av forskningslitteraturen på effekten av antrekk på jobb. Du kan starte med å se på abstractet til disse to artiklene: http://amj.aom.org/content/40/4/862.shorthttp://ppm.sagepub.com/content/42/3/452.shortså håper jeg du skjønner at ethvert svar på spørsmålet stilt bør være mer nyansert enn de du lirte av deg.
|
|
|
26/11/2013 15:43
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Spennende, Akaly.
Har ikke tid til å lese alt du har fått av bra forslag.
Ring sekretæren og spør pent om hun kan fortelle deg litt om dresskoden i firmaet, hva sjefen går i, hva de andre går i. Stort sett så kan du sno deg rundt damer ved å være litt "usikker og guttete," type; du jeg er klar over at dette er et teit spm, men jeg er ganske fersk i arbeidslivet, og jeg lurte litt på hvordan dresskoden er hos dere.
Jeg hadde den holdningen til baronKanon da jeg begynte å jobbe, men nå tenker jeg at du heller ønsker å være den som foretar seleksjon selv, så alt dreier seg bare om å få jobbtilbud, og så selge deg selv så positivt som mulig, og minst mulig med dine mangler.
Jeg har lest en god del bøker om det her, og har vært relativt god på å FÅ jobb (...beholde er noe annet...). Jeg vil absolutt anbefale å lese en bok på forhånd, og tenke godt igjennom spørsmål, ha dine ekte grunner klare for deg selv, og den sminkede versjonen parat.
Jeg ville brukt en eller annen farget bukse, absolutt ikke jeans, et par mørke eller brune sko/støvler som er passe elegante og beskjedne uten snøring og traktorfaktor, mørkt sko-matchende belte, farget og litt fancy skjorte, absolutt ikke slips, og så en litt nøytral allværsjakke. Noe som dermed ser ut som om du er voksen casual og kunne vært pyntet, hadde det ikke vært for jakka. Hvis ikke du har gjort research og vet litt mer. Velg farger etter hva som passer til trynet ditt, eller hva du liker å bruke ellers, større sjans for at du er komfy, og ikke føler deg dum.
|
|
|
[Re: yoeddy]
26/11/2013 15:52
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg har akkurat fått meg ny jobb i bank/finansbransjen. Jeg møtte ikke opp på noen av intervjuene i dress. Hadde vel bommulsbukse, blå skjorte med ruter og v-genser tror jeg. Trådstarter: dropp V-genseren. For mye prep-boy. Det signaliserer at du er jævlig uptight. La bankfolka ha den for seg selv. Skjorte med fine farger og fine detaljer + bra sko og fargematching.
|
|
|
26/11/2013 17:13
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Hoho du får dra innom Jan Thomas
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: GeirK]
26/11/2013 17:14
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Konkurransefortrinn må ikke være på produktnivå, det kan være pris, servicenivå, vedlikeholdsavtaler, omdømme, etc. Så lenge det er noe kunden verdsetter, så er det et fortrinn.
+1 Er en artikkel i månedens HBR som tar for seg endringer i måte å tenke på konkurransefortrinn, med mer fokus på down stream activities, hvor utgangspunktet til forfatteren er at alt for mange tenker for snevert på hva som kan gi dem en fordel. Verdt å lese. http://hbr.org/2013/12/when-marketing-is-strategy/ar/pr 
|
|
|
|
|